Εκθέτει την ελληνική κυβέρνηση η απάντηση της Κομισιόν στην ερώτηση που είχαν καταθέσει ο αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Παπαδημούλης, και η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Έλενα Κουντουρά, σχετικά με τη διακοπή του έργου κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου, όπως τουλάχιστον σημειώνουν οι ίδιοι σε ανακοίνωσή τους.
Όπως αναφέρουν οι δύο ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με την απάντησή της σε επιστολή που της έστειλα η Επίτροπος Συνοχής και Μεταρρυθμίσεων Ελίζα Φερέιρα, υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων, ότι «οι ελληνικές αρχές διαβίβασαν ορισμένες αρχικές πληροφορίες στην Επιτροπή όσον αφορά την πρόθεσή τους να εγκαταλείψουν ενδεχομένως ένα μοντέλο που βασίζεται σε δημόσια έργα προς ένα μοντέλο που βασίζεται σε συμβάσεις παραχώρησης», παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο έργο είχε εγκριθεί όταν στην κυβέρνηση βρίσκονταν ο ΣΥΡΙΖΑ.
Υπενθυμίζεται ότι η σημερινή κυβέρνηση αποφάσισε την ακύρωση ακόμα και ορισμένων συμβάσεων που είχαν υπογραφεί, με αποτέλεσμα να μπλέξει σε δικαστική διαμάχη με την ιταλική GD Infrstruttura που συνεργάζεται με τον κ. Πρόδρομο Εμφιετζόγλου, ιδιοκτήτη της τεχνικής εταιρείας Μηχανική που κατέρρευσε.
Η απάντηση της κας Φερέιρα
«Η Επιτροπή (1) ενέκρινε χρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής για τον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρας – Πύργου (344 εκατ. ευρώ). Οι αποφάσεις της Επιτροπής για μεγάλα έργα βασίζονται ιδίως στα κοινωνικοοικονομικά πλεονεκτήματα του έργου και καθορίζουν ανώτατο όριο για τη χρηματοδότηση της επένδυσης από την ΕΕ. Η νομιμότητα και η αποτελεσματικότητα του βασικού μοντέλου δημόσιων συμβάσεων παραμένει αρμοδιότητα του κράτους μέλους (ΚΜ) στο πλαίσιο της επιμερισμένης διαχείρισης των Ταμείων μεταξύ των ελληνικών αρχών και της Επιτροπής. Μέχρι στιγμής, δεν έχουν πραγματοποιηθεί πληρωμές από την Επιτροπή στο πλαίσιο της εν λόγω εκτελεστικής απόφασης.
Όσον αφορά τις επενδύσεις σε υποδομές, οι αρχές των κρατών μελών έχουν το δικαίωμα να δημοπρατήσουν ξανά ένα έργο ή να ακυρώσουν μια σύμβαση, με την επιφύλαξη ορισμένων όρων που αφορούν, μεταξύ άλλων, τη νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις.
Οι ελληνικές αρχές διαβίβασαν ορισμένες αρχικές πληροφορίες στην Επιτροπή όσον αφορά την πρόθεσή τους να εγκαταλείψουν ενδεχομένως ένα μοντέλο που βασίζεται σε δημόσια έργα προς ένα μοντέλο που βασίζεται σε συμβάσεις παραχώρησης. Με την επιφύλαξη των απόψεων που μπορεί να έχει σχετικά η Επιτροπή, εναπόκειται στις ελληνικές αρχές να διασφαλίσουν ότι κάθε διαδικασία ανάθεσης για την υλοποίηση του εν λόγω έργου διεξάγεται σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ. Σε περίπτωση αλλαγής του μοντέλου για τη σύναψη συμβάσεων (2), πρέπει να ενημερώνεται η Επιτροπή. Αυτό θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα να χρειάζεται τροποποίηση της απόφασης της Επιτροπής για τη χορήγηση χρηματοδότησης του έργου. Το κράτος μέλος πρέπει επίσης να αξιολογήσει κατά πόσον το έργο που προκηρύσσεται συνεπάγεται κρατική ενίσχυση και, εάν ναι, να ενημερώσει σχετικά την Επιτροπή (3) .
Η Επιτροπή έχει ήδη εγκρίνει τη συγχρηματοδότηση από την ΕΕ του μεγάλου έργου του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας – Πύργου. Σε περίπτωση που το κράτος μέλος επιθυμεί να τροποποιήσει το μοντέλο της σύναψης συμβάσεων ή να προχωρήσει σε μια μορφή σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, η Επιτροπή είναι έτοιμη να παράσχει συμβουλές σχετικά με τη συμμόρφωση με το κεκτημένο.
(1) Εκτελεστική απόφαση C(2018) 2376 της Επιτροπής, της 17ης Απριλίου 2018
(2) Σε σχέση με το μοντέλο σύναψης συμβάσεων με οποίο είχε αρχικά εγκριθεί ως μεγάλο έργο,
(3) Σύμφωνα με το άρθρο 108 παράγραφος 3 της ΣΛΕΕ».