Να επιλέξει τα πλέον ώριμα και απαραίτητα έργα από τις μακριές λίστες που έχουν καταθέσει υπουργεία και άλλοι φορείς προσπαθεί η πενταμελής Εκτελεστική Επιτροπή του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ προχωρά – από το υπουργείο Οικονομικών – η σύσταση του μηχανισμού που θα παρακολουθεί όσα έργα ή πρωτοβουλίες ενταχθούν τελικά. Το συνολικό όφελος της χώρας μας από το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να φτάσει και τα 32 δισ. ευρώ, αλλά η επιλογή έργων πρέπει να γίνει εξαιρετικά προσεκτικά.
Σε αντίθεση με το ΕΣΠΑ, όπου τα έργα μπορούν να μεταφερθούν στην επόμενη προγραμματική περίοδο αν δεν υπάρξουν συμβάσεις, οι κανόνες του Ταμείου Ανάκαμψης προβλέπουν πως το 70% των πόρων πρέπει να έχουν δεσμευτεί, με συμβάσεις, μέχρι το τέλος του 2022. Συνεπώς η Εκτελεστική Επιτροπή πρέπει να διαλέξει τα πλέον ώριμα έργα, αυτά που μπορούν να ξεκινήσουν άμεσα οι διαγωνιστικές διαδικασίες, αλλά και να ολοκληρωθούν εντός της προσεχούς διετίας. Επιπλέον επιχειρεί να εξηγήσει σε υπουργούς και άλλους παράγοντες πως δεν πρόκειται να ενταχθούν έργα τα οποία μπορούν να γίνουν με ιδιωτική χρηματοδότηση ή τουλάχιστον με αυξημένη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα. Γι’ αυτό το λόγο και προκαλούν απορίες πρόσφατες εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών, σύμφωνα με τις οποίες οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού θα γίνουν ως δημόσια έργα!
Μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής, που καλείται να ολοκληρώσει την επεξεργασία των έργων και των άλλων δράσεων εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου του Οκτωβρίου, είναι ο υφυπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο υφυπουργός Συντονισμού του Κυβερνητικού Έργου Άκης Σκέρτσος, ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δημήτρης Σκάλκος, ο επικεφαλής του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης, και ο πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων Μιχάλης Αργυρού. Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα ανακοινωθεί και το οργανωτικό σχήμα που θα αναλάβει την παρακολούθηση των δράσεων που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης με τη συμμετοχή και του τέως γενικού γραμματέα ιδιωτικών επενδύσεων και ΣΔΙΤ Νίκου Μαντζούφα.
Όπως είχε ανακοινώσει το Μέγαρο Μαξίμου, το Ταμείο έχει πέντε «κύκλους» και συγκεκριμένα Απασχόληση και Κοινωνική Συνοχή, Ψηφιακή Διακυβέρνηση, Υποδομές και Μεταφορές, Παραγωγικός Μετασχηματισμός και Ιδιωτικές Επενδύσεις. Σε κάθε «κύκλο» μπορούν να ενταχθούν έργα ή άλλες δράσεις μέχρι συγκεκριμένου προϋπολογισμού, χωρίς να σημαίνει πως στο τέλος δεν θα υπάρξουν αλλαγές ανάλογα με τις προτάσεις που καταθέτουν τα υπουργεία. Για παράδειγμα, ενώ εκφράζεται ικανοποίηση για τα έργα που προτείνει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δεν ακούγεται το ίδιο για τις προτάσεις του υπουργείου Υποδομών. Κυρίως επειδή το τελευταίο δεν έχει ώριμα έργα ή διαγωνισμούς, ειδικά στον τομέα των σιδηροδρόμων όπου η κυβέρνηση και η Ε.Ε. θέλουν να δώσουν προτεραιότητα.
Το τελικό σχέδιο πρέπει να κατατεθεί τον επόμενο Απρίλιο, αλλά δίνεται μάχη προκειμένου να σχηματιστεί ένας πρώτος κατάλογος πρωτοβουλιών ώστε να πάρει ταχύτερα η Ελλάδα την προκαταβολή του 10% από το Ταμείο Ανάκαμψης.