ΓΔ: 1406.64 0.36% Τζίρος: 39.20 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:37:35 DATA
Φώτο: ΑΠΕ

Ζητούνται έργα για τα 32 δισ. του Ταμείου Ανάκαμψης

Το παρασκήνιο της προετοιμασίας λίστας με τα έργα που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το νέο ταμείο χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις. Η ομάδα κρούσης και οι... παραφωνίες του υπουργείου Υποδομών.

Να επιλέξει τα πλέον ώριμα και απαραίτητα έργα από τις μακριές λίστες που έχουν καταθέσει υπουργεία και άλλοι φορείς προσπαθεί η πενταμελής Εκτελεστική Επιτροπή του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ προχωρά – από το υπουργείο Οικονομικών – η σύσταση του μηχανισμού που θα παρακολουθεί όσα έργα ή πρωτοβουλίες ενταχθούν τελικά. Το συνολικό όφελος της χώρας μας από το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να φτάσει και τα 32 δισ. ευρώ, αλλά η επιλογή έργων πρέπει να γίνει εξαιρετικά προσεκτικά.

Σε αντίθεση με το ΕΣΠΑ, όπου τα έργα μπορούν να μεταφερθούν στην επόμενη προγραμματική περίοδο αν δεν υπάρξουν συμβάσεις, οι κανόνες του Ταμείου Ανάκαμψης προβλέπουν πως το 70% των πόρων πρέπει να έχουν δεσμευτεί, με συμβάσεις, μέχρι το τέλος του 2022. Συνεπώς η Εκτελεστική Επιτροπή πρέπει να διαλέξει τα πλέον ώριμα έργα, αυτά που μπορούν να ξεκινήσουν άμεσα οι διαγωνιστικές διαδικασίες, αλλά και να ολοκληρωθούν εντός της προσεχούς διετίας. Επιπλέον επιχειρεί να εξηγήσει σε υπουργούς και άλλους παράγοντες πως δεν πρόκειται να ενταχθούν έργα τα οποία μπορούν να γίνουν με ιδιωτική χρηματοδότηση ή τουλάχιστον με αυξημένη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα. Γι’ αυτό το λόγο και προκαλούν απορίες πρόσφατες εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών, σύμφωνα με τις οποίες οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού θα γίνουν ως δημόσια έργα!

Μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής, που καλείται να ολοκληρώσει την επεξεργασία των έργων και των άλλων δράσεων εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου του Οκτωβρίου, είναι ο υφυπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο υφυπουργός Συντονισμού του Κυβερνητικού Έργου Άκης Σκέρτσος, ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δημήτρης Σκάλκος, ο επικεφαλής του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης, και ο πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων Μιχάλης Αργυρού. Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα ανακοινωθεί και το οργανωτικό σχήμα που θα αναλάβει την παρακολούθηση των δράσεων που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης με τη συμμετοχή και του τέως γενικού γραμματέα ιδιωτικών επενδύσεων και ΣΔΙΤ Νίκου Μαντζούφα. 

Όπως είχε ανακοινώσει το Μέγαρο Μαξίμου, το Ταμείο έχει πέντε «κύκλους» και συγκεκριμένα Απασχόληση και Κοινωνική Συνοχή, Ψηφιακή Διακυβέρνηση, Υποδομές και Μεταφορές, Παραγωγικός Μετασχηματισμός και Ιδιωτικές Επενδύσεις. Σε κάθε «κύκλο» μπορούν να ενταχθούν έργα ή άλλες δράσεις μέχρι συγκεκριμένου προϋπολογισμού, χωρίς να σημαίνει πως στο τέλος δεν θα υπάρξουν αλλαγές ανάλογα με τις προτάσεις που καταθέτουν τα υπουργεία. Για παράδειγμα, ενώ εκφράζεται ικανοποίηση για τα έργα που προτείνει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δεν ακούγεται το ίδιο για τις προτάσεις του υπουργείου Υποδομών. Κυρίως επειδή το τελευταίο δεν έχει ώριμα έργα ή διαγωνισμούς, ειδικά στον τομέα των σιδηροδρόμων όπου η κυβέρνηση και η Ε.Ε. θέλουν να δώσουν προτεραιότητα. 

Το τελικό σχέδιο πρέπει να κατατεθεί τον επόμενο Απρίλιο, αλλά δίνεται μάχη προκειμένου να σχηματιστεί ένας πρώτος κατάλογος πρωτοβουλιών ώστε να πάρει ταχύτερα η Ελλάδα την προκαταβολή του 10% από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Καμπανάκι» από τους κατασκευαστές για τους πόρους του Ταμείο Ανάκαμψης

Επισημαίνουν τους κινδύνους απωλειών λόγω καθυστερήσεων και ζητούν την παράταση της διάρκειας του Ταμείου. Τα μέλη του ΣΤΕΑΤ θεωρούν μονόδρομο την εφαρμογή των Πρότυπων Προτάσεων. Τι ειπώθηκε στη γενική συνέλευση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με «μνημόνιο» το επόμενο ΕΣΠΑ και με «ξαφνικό θάνατο» των κονδυλίων

Υπό την πίεση των χωρών του Βορρά, αλλάζουν οι κανόνες για το ΕΣΠΑ και θα εφαρμόζεται ό,τι ισχύει σήμερα για το Ταμείο Ανάκαμψης. Φόβοι για απώλεια πόρων για την Ελλάδα εξαιτίας της διεύρυνσης της Ε.Ε.
businessdaily_recovery_fund
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μένει πίσω η κυβέρνηση στα ορόσημα για κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης

Ασφυκτικές οι προθεσμίες για έργα που πρέπει να προωθήσει το υπουργείο Περιβάλλοντος, δυσκολίες με το καλώδιο οπτικών ινών στο Αιγαίο, την ψηφιοποίηση εγγράφων και το Κτηματολόγιο. Αγώνας δρόμου για 5,3 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι επόμενες στάσεις μετρό - προαστιακού: Διαγωνισμοί για έργα 500 εκατ.

Προκηρύσσεται η γραμμή 2 του μετρό προς το Ίλιον ως το τέλος του έτους, στο Ταμείο Ανάκαμψης η γραμμή προαστιακού Άνω Λιόσια - Μέγαρα. Στο νέο ΕΣΠΑ μπαίνουν μελέτες για τις επεκτάσεις του μετρό.