ΓΔ: 1440.52 0.33% Τζίρος: 51.46 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

«Ήξεις αφήξεις» από την κυβέρνηση για την επέκταση της Αττικής Οδού

Πανικό φέρνει στο υπουργείο Υποδομών η ανάγκη να παρουσιάσει κατάλογο έργων για το Ταμείο Ανάκαμψης. Εξετάζουν να «σπάσουν» στα τρία την επέκταση και να προχωρήσει ως παραδοσιακό δημόσιο έργο.

Είκοσι χρόνια μετά την εκκίνηση του πρώτου διαγωνισμού για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, χωρίς να έχει γίνει τότε κάποια σοβαρή μελέτη, και αφού μεσολάβησε δεύτερος διαγωνισμός, που επίσης ακυρώθηκε γιατί και πάλι απουσίαζαν οι αναλυτικές μελέτες, μάθαμε πως τελικά θα γίνουν ως παραδοσιακά δημόσια έργα! Έτσι τουλάχιστον υποστήριξαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής και ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γ. Καραγιάννης σε ενημέρωση των δημοσιογράφων. Βέβαια, την ίδια στιγμή που δήλωναν πως οι επεκτάσεις θα γίνουν ως δημόσια έργα πρόσθεταν πως μπορεί και να μη γίνουν!

Τα «ήξεις αφήξεις» δείχνουν την αγωνία που επικρατεί στο υπουργείο για τα έργα που μπορούν να εντάξουν στο Ταμείο Ανάκαμψης. Έπειτα από δέκα χρόνια κρίσης, απανωτές πολιτικές ηγεσίες, συμπεριλαμβανομένης της σημερινής, δεν έχουν καταφέρει να ωριμάσουν – με υλοποίηση μελετών, επίλυση χωροταξικών και άλλων θεμάτων – ικανό αριθμό μεγάλων έργων. Τα περισσότερα μεταφέρονται (ακόμα και διαγωνισμοί όπως για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος) από υπουργό σε υπουργό χωρίς να προχωρούν.

Τώρα, λοιπόν, κλήθηκαν να παρουσιάσουν κατάλογο με έργα και φαίνεται πως είχαν τη φαεινή ιδέα να εντάξουν στο Ταμείο Ανάκαμψης τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, αφού τις κόψουν στα τρία! Δηλαδή να πραγματοποιηθούν ως ξεχωριστά δημόσια έργα η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης, η επέκταση προς την Ραφήνα και η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Στην αγορά άρχισαν, βέβαια, να γελούν όταν άκουσαν πως ο προϋπολογισμός και των τριών έργων είναι ένα δισ. ευρώ, όπως υποστήριξαν οι κ.κ. Καραμανλής και Καραγιάννης. Θεωρούν πως είναι αρκετά υψηλότερος.

Χθες, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ Αν. Καλλιτσάντσης είπε πως, πράγματι, η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης είναι ώριμο έργο από πλευράς μελετών και μπορεί να προκηρυχθεί άμεσα. Στις αρχές του 2021 λέει πως θα ξεκινήσει το διαγωνισμό ο υπουργός Υποδομών. Αρκετά ώριμη θεωρείται και η επέκταση προς τη Ραφήνα.

Όμως, αν και έχουν μεσολαβήσει 20 χρόνια από την προκήρυξη του πρώτου διαγωνισμού επεκτάσεων, υπάρχει μεγάλη υστέρηση στο σχεδιασμό για την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού από τον Καρέα μέχρι την Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Επειδή προβλέπεται και αστική σήραγγα, το κόστος φαίνεται πως δεν έχει μελετηθεί επαρκώς.

Το ερώτημα που απασχολεί τους κατασκευαστές είναι αν μπορούν να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάπλασης ανταποδοτικά έργα, δηλαδή έργα που μπορούν να βγάλουν τα έξοδά τους μέσω πληρωμών από τους χρήστες, όπως συμβαίνει με τα διόδια ενός αυτοκινητοδρόμου. Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού είναι κλασικά ανταποδοτικά έργα και σίγουρα δεν θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ. Μπορούν, όμως, να μπουν στο Ταμείο Ανάκαμψης; Γι’ αυτό το θέμα, στο υπουργείο Υποδομών μιλούσαν προχθές με γρίφους. Ο κ. Καραγιάννης την ίδια στιγμή που έλεγε πως θα γίνουν ως δημόσια έργα, δήλωνε πως οι δύο από τις τρεις επεκτάσεις μπορεί να γίνουν και μέσω «προτάσεων καινοτομίας».

Επειδή η κατάσταση από πλευράς κυκλοφοριακής συμφόρησης στο τμήμα Λεωφόρος Κηφισίας έως Κόμβος Μεταμόρφωσης της Αττικής Οδού είναι απελπιστική, είναι άμεση η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης. Το ερώτημα είναι αν μια τέτοια επέκταση ως δημόσιο έργο επηρεάζει το τίμημα που θα λάβει το ΤΑΙΠΕΔ όταν δημοπρατήσει τη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού. Η σημερινή λήγει το 2024 και χθες ο κ. Καλλιτσάντσης είπε πως δεν βλέπει παράταση. Η Αττική Οδός ΑΕ διεκδικεί μεν σημαντικά ποσά, αλλά όχι παράταση της σύμβασης.

Το Ταμείο Ανάκαμψης δεν είναι ΕΣΠΑ για να μεταφέρουν οι υπουργοί τα έργα από τη μία προγραμματική περίοδο στην επόμενη. Έχει αυστηρούς κανόνες και προβλέπει πως μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022 πρέπει να υπάρχουν συμβάσεις για το 70% των 32 δισ. ευρώ που θα λάβει η χώρα. Σε διαφορετική περίπτωση χάνει τα χρήματα. Εδώ, λοιπόν, τελειώνουν τα παραμύθια για το υπουργείο Υποδομών: Έχει δύο χρόνια ώστε να προκηρύξει διαγωνισμούς ή να ολοκληρώσει κάποιους που καθυστερούν και να υπογράψει τις συμβάσεις. Γι’ αυτό και έχαναν τα λόγια τους στην προχθεσινή συνάντηση με τους δημοσιογράφους.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι επόμενες στάσεις μετρό - προαστιακού: Διαγωνισμοί για έργα 500 εκατ.

Προκηρύσσεται η γραμμή 2 του μετρό προς το Ίλιον ως το τέλος του έτους, στο Ταμείο Ανάκαμψης η γραμμή προαστιακού Άνω Λιόσια - Μέγαρα. Στο νέο ΕΣΠΑ μπαίνουν μελέτες για τις επεκτάσεις του μετρό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σχέδιο αποφυγής εκτροχιασμού των έργων από τις αυξήσεις στα υλικά

Τι δίνει το υπουργείο Υποδομών στις τεχνικές εταιρείες για να αποφευχθεί το «πάγωμα» στα εργοτάξια. Πώς θα πληρώνονται τα υλικά με τις «τρελές» ανατιμήσεις, τι θα ισχύσει για το πριμ έγκαιρης εκτέλεσης έργων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται νέα επέκταση της Ολυμπίας Οδού μετά τον άξονα Πάτρας – Πύργου

Με την αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός διατηρεί το δικαίωμα να κατασκευάσει την επέκταση μέχρι τον Αλφειό. Άρχισαν τα έργα για να παραδοθεί το 2025 ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Να «παγώσουν» για έξι μήνες τα έργα ζητούν κατασκευαστικές εταιρείες

Οι ακραίες ανατιμήσεις στα υλικά αναγκάζουν τις μεσαίες και μικρές τεχνικές εταιρείες να ζητούν από τον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή να κλείσει για έξι μήνες τα εργοτάξια, ώστε να σταματήσουν τις παραγγελίες.