Όταν στα τέλη του 2018 η Νέα Δημοκρατία είχε αντιδράσει σθεναρά στην επικύρωση από την Βουλή, όπως και έγινε, της σύμβασης παραχώρησης για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, ο τότε υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρζης, για να αποδείξει πως όλα έγιναν όπως πρέπει, έστειλε ο ίδιος τη σύμβαση στον εισαγγελέα. Δυστυχώς για τον τέως υπουργό Υποδομών, ακολούθησε η σκληρή παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που απέρριψε τη σύμβαση παραχώρησης και ζητεί τεράστιες αλλαγές.
Έτσι ο εισαγγελέας συνέχισε την ποινική έρευνα και σύμφωνα με πληροφορίες, τόσο η διοίκηση της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (θυγατρικής του ομίλου Πειραιώς), όσο και της Goldair, αλλά και η τότε διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ, που προκήρυξε το διαγωνισμό, καθώς και οι σύμβουλοι, καλούνται ως εμπλεκόμενοι στο στάδιο της κύριας ανάκρισης. Η δικαστική έρευνα θα δείξει αν υπάρχουν ή όχι ευθύνες, αλλά η υπόθεση του εμπορευματικού δείχνει πως ενίοτε οι υπουργικές παραινέσεις για διερεύνηση υποθέσεων από τη Δικαιοσύνη γίνονται δεκτές!
Η ποινική διερεύνηση της υπόθεσης έχει περιπλέξει περισσότερο την κατάσταση ενώ η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών προσπαθεί να βγάλει άκρη με τις Βρυξέλλες. Αν δεν υπάρξει συμβιβασμός, έστω και την τελευταία στιγμή, η Ελλάδα πρέπει να επιστρέψει περίπου 250 εκατ. ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Πρόκειται για κοινοτικά κονδύλια που είχαν διατεθεί τα τελευταία χρόνια για την ανάπτυξη του εμπορευματικού συγκροτήματος του ΟΣΕ στο Θριάσιο, τμήμα του οποίου είναι και το εμπορευματικό κέντρο που παραχωρήθηκε στην ΘΕΚ ΑΕ.
Η τελευταία υπέγραψε 60ετή σύμβαση παραχώρησης που εγκρίθηκε από την Βουλή, χωρίς προηγουμένως να περάσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εκ των υστέρων η τελευταία έχει θέσει σειρά ερωτημάτων και αντιρρήσεων που ξεκινούν από την απόδοση της επένδυσης, τη φορολογική μεταχείριση του επενδυτή, το γεγονός πως άλλαξαν οι όροι δόμησης του εμπορευματικού ενώ ο διαγωνισμός ήταν σε εξέλιξη, κ.α.
Η ΘΕΚ ΑΕ, στην οποία συμμετέχει με 80% η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και με 20% η Goldair Cargo, ανέλαβε την κατασκευή και διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου με τίμημα 31 εκατ. ευρώ, τα 10 εκατ. από τα οποία αφορούν το εφάπαξ τίμημα και τα υπόλοιπα το ετήσιο μίσθωμα. Η σύμβαση προβλέπει και επένδυση 150 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου στη χώρα. Το πρόβλημα είναι πως από τα τέλη του 2018 που εγκρίθηκε από την Βουλή μέχρι σήμερα δεν έχει τοποθετηθεί ούτε καρφί αφού η σύμβαση έμπλεξε με την Κομισιόν και τα ελληνικά δικαστήρια.
Άγονος διαγωνισμός για το Θριάσιο 2
Υπενθυμίζεται ότι η εμπλοκή με το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο, αλλά και οι όροι που δεν κρίθηκαν ικανοποιητικοί από τους ενδιαφερόμενους έχουν εκτροχιάσει και το διαγωνισμό για το μεγάλο Εμπορευματικό Κέντρο στον Ασπρόπυργο, γνωστό και ως Θριάσιο ΙΙ. Τον Ιανουάριο δεν παρουσιάστηκε κανένα από τα τρία ενδιαφερόμενα σχήματα Pearl (COSCO), Goldair και Damco (Κοπελούζος) για την υποβολή προσφορών, παρότι είχαν ζητήσει δύο φορές την παράταση του διαγωνισμού για να προετοιμαστούν.
Ο δεύτερος διαγωνισμός αφορούσε τη διαχείριση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) για 25 χρόνια και παραμένει έκτοτε «παγωμένος», ενώ το υπουργείο Υποδομών προσπαθεί να εκκινήσει τη νέα διαδικασία με πιο ελκυστικούς όρους για τους ενδιαφερόμενους προκειμένου να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί. Ο νέος διαγωνισμός εκτιμάται ότι θα μπορέσει να «βγει στον αέρα» μέσα στο καλοκαίρι.
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) στο Θριάσιο Πεδίο, (γνωστότερος ως Θριάσιο 2 ) ξεκίνησε μόλις τον περασμένο Μάρτιο, και η αρχική ημερομηνία κατάθεσης προσφορών ήταν η 17η Σεπτεμβρίου 2019, στη συνέχεια πήγε στις 18 Νοεμβρίου και ακολούθως πήρε νέα παράταση για τις 20 Ιανουαρίου 2020. Αναθέτουσα Αρχή του έργου είναι το Υπουργείο Υποδομών και πιο συγκεκριμένα η Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης. Στην επόμενη προκήρυξη του διαγωνισμού εξετάζεται το ενδεχόμενο αλλαγής της αναθέτουσας αρχής.
Όσον αφορά το Εμπορευματικό Κέντρο Θριάσιο 2, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο ακίνητο, μετά από εκείνο του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας. Το ακίνητο στο Θριάσιο 2 διαθέτει πολλαπλές σιδηροδρομικές γραμμές, ηλεκτροκίνηση, αποθήκες, κτίρια διοίκησης κ.α. Θα γίνει το μεγαλύτερο Logistics Center της Νότιοανατολικής Ευρώπης με εμβαδόν 1.758.240 τ.μ. και αναμένεται να μετατρέψει όλη την περιοχή σε ένα τεράστιο εμπορευματικό hub. Οι υποχρεωτικές επενδύσεις δεν ξεπερνούν τα 20 - 25εκατ.ευρώ πράγμα που κάνει ακόμα πιο ελκυστικό το συγκεκριμένο ακίνητο.
Σημειώνεται ότι με δεδομένο ότι το «Θριάσιο Ι» και το «Θριάσιο ΙΙ» είναι απολύτως συμπληρωματικά και το εμπορευματικό κέντρο χρειάζεται και τις υποστηρικτικές υποδομές που θα κατασκευαστούν και θα λειτουργήσουν μέσω της σύμβασης για το «Θριάσιο ΙΙ». Στην αγορά logistics υποστηρίζουν πως κακώς προχώρησε η τμηματική αξιοποίηση της έκτασης μέσω δύο ξεχωριστών διαγωνισμών παραχώρησης.
Η Ελλάδα απειλείται με επιστροφή κοινοτικών κονδυλίων κοντά στα 170 εκατ. ευρώ στην περίπτωση που δεν προχωρήσει στην παραχώρηση του εμπορευματικού συγκροτήματος σε ιδιώτες.