Σε διαβούλευση θα δοθεί σύντομα νομοσχέδιο για όλα τα ζητήματα της νησιωτικότητας, όπως τονίζει ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης. Θέμα ημερών η προκήρυξη για τις ιδιωτικοποιήσεις λιμανιών.
Ένα ακόμη νομοσχέδιο που θα βγει σε δημόσια διαβούλευση τις επόμενες ημέρες και που για πρώτη φορά προσεγγίζει τα ζητήματα της νησιωτικότητας μέσα από ένα Εθνικό πλαίσιο με βάση και την Ευρωπαϊκή πρακτική, προανήγγειλε, ο Υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης.
Κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου με θέμα, «Κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού: Τάσεις, προοπτικές και συνεισφορά στην οικονομία της Ελλάδας», όπου παρουσιάστηκε και σχετική μελέτη από το ΙΟΒΕ, ο υπουργός Ναυτιλίας αναφέρθηκε και σε δεύτερο νομοσχέδιο για νόμο πλαίσιο για τη ναυτική εκπαίδευση, ενώ έδωσε και το χρονοδιάγραμμα για την εκκίνηση της διαδικασίας αξιοποίησης των 10 μεγάλων λιμένων της χώρας.
Ό ίδιος διασαφηνίζοντας το περιεχόμενο του νομοσχεδίου ανέφερε ότι «αυτό περιλαμβάνει ένα πλαίσιο με χρηματοδοτήσεις αλλά και εκτεταμένους ελέγχους ώστε να μπορέσουμε να παρατηρούμε τις παρεμβάσεις που έχει η συγκεκριμένη πολιτική». Ανακοίνωσε δε την υλοποίηση, στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής, και σύσταση Ταμείο Χαρτοφυλακίου για τη προώθηση της Καινοτόμου Επιχειρηματικότητας στο τομέα της Θαλάσσιας Οικονομίας και ιδίως στον τομέα της Γαλάζιας Οικονομίας, σύμφωνα με την νομοθεσία της ΕΕ, καθώς και στους τομείς της ναυτιλιακής τεχνολογίας, και εξοπλισμού, ανάπτυξης εφαρμογών, χρήσης τεχνολογίας, τηλεπικοινωνιών, πληροφορικής».
Παράλληλα, ανέφερε ότι με πρωτοβουλία του υπουργείου αναμένεται άμεσα η κατάθεση στο υπουργείο Ανάπτυξης συγκεκριμένης δράσης που αφορά την ενίσχυση συνεργατικού σχηματισμού καινοτομίας ναυτιλιακού εξοπλισμού, τονίζοντας ότι ήδη το υπουργείο είναι αρωγός μιας προσπάθειας συνεργασίας των τριών κλαδικών φορέων της Hemexpo του ΕΔΥΤΕ και του ΣΕΚΕΕ.
Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις μέλη της HEMEXPO, στις οποίες αναφέρεται και η σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ, δραστηριοποιούνται σε μεγάλο εύρος κλάδων της μεταποίησης, του εμπορίου και των υπηρεσιών, καλύπτοντας τη ζήτηση κυρίως των Υδάτινων Μεταφορών (ναυτιλία). Ενδεικτικά, στις δραστηριότητες της HEMEXPO περιλαμβάνονται η παραγωγή εξειδικευμένου μηχανολογικού εξοπλισμού, οι υπηρεσίες εγκατάστασης και συντήρησης σε πλοία καθώς και πάσης φύσης υπηρεσίες σχετικές με τη ναυπήγηση, τη μετατροπή και τη συντήρηση πλοίων και ναυτιλιακών δομών (π.χ. λιμάνια). Αυτές παράγουν καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες με ένταση τεχνολογίας και γνώσης, σε τιμές και ποιότητα που τους επιτρέπει να είναι διεθνώς ανταγωνιστικές.
Ο κ. Πλακιωτάκης κατέστησε σαφές ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός της ναυτιλίας περνάει μέσα από τη σύνδεση των ψηφιακών τεχνολογιών, τονίζοντας ότι αν και έχουμε την πρώτη ναυτιλία του κόσμου, η χώρα μας έχει μείνει πίσω στις παραναυτιλιακές δραστηριότητες.
Για να διαβεβαιώσει εν συνεχεία ότι, εντός της εβδομάδος, θα υποβληθεί σχετικό αίτημα χρηματοδότησης στο ΕΠΑΝΕΚ, προκειμένου στο πλαίσιο των αναθεωρημένων προγραμμάτων να μπορέσει η συγκεκριμένη δράση να συμπεριληφθεί ως επιλέξιμη δράση ενίσχυσης της γαλάζιας οικονομίας και να χρηματοδοτηθεί.
Σημείωσε δε ότι η Ελλάδα οφείλει να πρωταγωνιστήσει στις εξελίξεις και οι προσπάθειες του υπουργείου εστιάζονται στην δημιουργία, σε συνεργασία με τα υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονομικών, των κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων αλλά και παράλληλα να δημιουργηθεί ο μηχανισμός που θα δώσει την δυνατότητα στις εταιρείες των παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων να συνομιλήσουν με τους μεγάλους εγχώριους και διεθνείς παίκτες, ώστε να παράξουν ποιοτικά και ανταγωνιστικά προϊόντα αλλά και να βρεθούν με αξιώσεις στις διεθνείς αγορές.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, η συμβολή των επιχειρήσεων της HEMEXPO από τις πωλήσεις στις Υδάτινες Μεταφορές δημιουργεί συνολική προστιθέμενη αξία 232 εκατ. ευρώ. Η συνολική συνεισφορά στην απασχόληση διαμορφώθηκε στις 2,6 χιλ. θέσεις εργασίας. Οι επιχειρήσεις της HEMEXPO παράγουν πολύ περισσότερη προστιθέμενη αξία ανά μονάδα κύκλου εργασιών, σε σχέση με την μέση εγχώρια μεταποιητική επιχείρηση.
Ο τομέας της κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού ανήκει στους τομείς της Γαλάζιας Οικονομίας, της οποίας ο συνολικός κύκλος εργασιών παγκοσμίως ξεπέρασε το 1,3 τρισ. ευρώ το 2017, ενώ αναμένεται να διπλασιασθεί ως το 2030 (OECD, 2017). Ο κύκλος εργασιών των ευρωπαϊκών παγιωμένων τομέων της Γαλάζιας Οικονομίας, δηλαδή εκείνων με παραδοσιακά σημαντική παρουσία τα τελευταία χρόνια στην ευρωπαϊκή οικονομία, εκτιμήθηκε στα 750 δισ. ευρώ το 2018, έχοντας αυξηθεί κατά 11% σε σχέση με το 2009.
Ο Γ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε και στην έννοια του cluster, τονίζοντας ότι ισχύει σε πολλά ναυτιλιακά κράτη με παράδοση, η διασύνδεση μεταξύ ναυτιλιακών και παραναυτιλικαών δραστηριοτήτων και διαβεβαίωσε ότι αυτή η διασύνδεση ανήκει στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου. Συμπλήρωσε δε ότι, με δεδομένο ότι το ναυτιλιακό cluster περιλαμβάνει και συγκεκριμένους τομείς όπως τα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα, τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, το cyber security, στόχος είναι η επένδυση στο αμέσως επόμενο διάστημα στον τομέα της εκπαίδευσης.
Έτσι προανήγγελλε την εισαγωγή μέχρι το φθινόπωρο ενός νέου νόμου – πλαισίου για τη ναυτική εκπαίδευση, με στόχο τον εκσυγχρονισμό και με παράλληλο άνοιγμα στην ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση, καθώς όπως ανέφερε με βάση μελέτης της BIMCO μέχρι το 2030 θα υπάρξει έλλειμμα σε αξιωματικούς που υπολογίζεται σε 150.000 στην παγκόσμια ναυτιλία και η Ελλάδα πρέπει να μπορεί να ανταποκριθεί δημιουργώντας έναν ακόμη τομέα εξειδικευμένου προσωπικού στη Ναυτιλία.
Αναφερόμενος στην αξιοποίηση των 10 μεγάλων λιμένων της χώρας, δήλωσε ότι στις επόμενες ημέρες, ενδεχομένως και έως το τέλος της εβδομάδας, θα εκκινήσουν οι διεθνείς διαγωνισμοί σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ από την Αλεξανδρούπολη, και θα ακολουθήσουν Ηγουμενίτσα και Καβάλα. Στο πρώτο τρίμηνο του 2021 αναμένεται να αρχίσουν οι διαγωνισμοί για Βόλο και Ηράκλειο και έπονται και τα υπόλοιπα λιμάνια ανάλογα και με την ζήτηση με στόχο την εκμετάλλευση της γεωστρατηγικής και γεωπολιτικής σημασίας που έχουν οι ελληνικοί λιμένες στο παγκόσμιο και θαλάσσιο εμπόριο.