ΓΔ: 1406.38 -0.78% Τζίρος: 77.77 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:20:33 DATA
Germany-Electric Cars
Shutterstock

Στα ύψη τα κονδύλια για «Εξοικονομώ κατ' οίκον» και ηλεκτροκίνηση

Πάνω από 10 δισ. ευρώ το ευρωπαϊκό πακέτο στήριξης ενεργειακών επενδύσεων. Έρχεται μεγάλη αύξηση στα κονδύλια που θα διατεθούν για την αναβάθμιση κτιρίων, την ηλεκτροκίνηση, τις ΑΠΕ και την απολιγνιτοποίηση.

Σε τέσσερις τομείς θα διοχετευθούν, σύμφωνα με τους πρώτους σχεδιασμούς του υπουργείου Ενέργειας, τα κονδύλια που αναλογούν στο ενεργειακό σκέλος του ευρωπαϊκού πακέτου στήριξης: εξοικονόμηση ενέργειας που αφορά ανακαινίσεις και βελτιώσεις κατοικιών και κτιρίων, ηλεκτροκίνηση, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και επενδύσεις σε υδρογόνο και φυσικά στην απολιγνιτοποίηση.

Σωρευτικά τα κονδύλια που θα διοχετευθούν σε ενεργειακές επενδύσεις, μαζί και με τη μόχλευση εκτιμάται ότι μπορεί και να ξεπεράσουν τα 10 δισ. ευρώ, ποσό δηλαδή ίσο με σχεδόν το 30% της συνολικής πρότασης των 32 δισ. ευρώ για την Ελλάδα.

Το σχέδιο «ενέργεια» πρόκειται να αρχίσει να σχηματοποιείται μέσα στις επόμενες εβδομάδες και εμπλέκει εκ των πραγμάτων τις αποκρατικοποιήσεις, αλλά και το συνολικό μετασχηματισμό του χώρου μέσα από την στροφή στην πράσινη οικονομία.

Σύμφωνα με αυτό τον πρώτο σχεδιασμό, οι τέσσερις ενεργειακοί άξονες θα είναι οι ακόλουθοι:

  • Απολιγνιτοποίηση. Εδώ τα χρήματα που αναλογούν τελικά στην Ελλάδα από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης θα είναι πολύ περισσότερα από τα 1,7 δισ. ευρώ τα οποία ανακοινώθηκαν προ ημερών. Πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας εκτιμούν ότι μπορεί μαζί με την μόχλευση να αγγίξουν και τα 7 δισ. ευρώ, όταν προ μερικών μηνών το αντίστοιχο ποσό δεν ξεπερνούσε τα 3,5 -3,7 δισ.
  • Προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας. Προ ημερών ο Κ.Χατζηδάκης είχε ανακοινώσει ότι έρχεται από το φθινόπωρο το νέο "Εξοικονομώ" το οποίο θα προβλέπει κονδύλια ύψους 350 εκατ ευρώ. Τελικά τα ποσά που θα διατεθούν για δράσεις εξοικονόμησης σε κατοικίες και κτίρια θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον αριθμό των ωφελούμενων νοικοκυριών και επιχειρήσεων τα επόμενα χρόνια.
  • Ηλεκτροκίνηση. Αντίστοιχα αρκετά θα είναι και τα χρήματα που θα διατεθούν για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Εδώ και καιρό το μεγαλόπνοο εγχείρημα δυσκολευόταν να βρει τους κατάλληλους πόρους είτε από το ΕΣΠΑ, είτε από άλλα κοινοτικά εργαλεία. Σαν αποτέλεσμα η κυκλοφορία στους ελληνικούς δρόμους 350.000 ηλεκτροκίνητων οχημάτων έως το 2030 έμοιαζε στόχος ανέφικτος. Εκτιμάται ότι τα διαθέσιμα κεφάλαια για την επίτευξη όλων των παραπάνω έχουν βρεθεί, αφού οι πληροφορίες μιλούν για ποσά της τάξης των αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων τα οποία θα μπορούσαν και να αγγίξουν το 1 δισ. ευρώ.
  • Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας - Υδρογόνο. Είναι ο τέταρτος τομέας όπου θα δοθεί έμφαση μέσω επενδύσεων σε δίκτυα, απαραίτητα για να στηρίξουν την διείσδυση των ΑΠΕ αλλά και μέσω προώθησης καινοτόμων τεχνολογιών, όπως το υδρογόνο, το οποίο «κουμπώνει» με τα μεγάλα φωτοβολταϊκά projects. Και εδώ τα κονδύλια που θα διατεθούν θα είναι αντίστοιχα με εκείνα στους προηγούμενους άξονες. Ούτως ή άλλως, καιρό τώρα η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην παραγωγή υδρογόνου μέσω των mega - φωτοβολταϊκών που προτίθεται να αναπτύξει στα λιγνιτικά πεδία της Πτολεμαΐδας η ΔΕΗ. Σε αυτό το σχέδιο «δουλεύει» το υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, με στόχο η πρώτη τέτοια μονάδα να κάνει πρεμιέρα στη Δ. Μακεδονία, χωρίς ωστόσο ακόμη να έχουν ληφθεί αποφάσεις, αφού η συζήτηση βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο.

Έχει πάντως αξία να επισημανθεί, όπως σημειώνουν άνθρωποι με γνώση των διεργασιών, ότι τα χρήματα του ευρωπαϊκού πακέτου στήριξης, όπως σε κάθε άλλο άξονα, έτσι και για το σκέλος της ενέργειας, θα εκταμιεύονται σε δόσεις και μόνο ανάλογα με την πρόοδο που θα έχει πετύχει η χώρα σε σχέση με τους στόχους που η ίδια θα έχει θέσει.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν αυστηρά κριτήρια για την πορεία απορρόφησης των πόρων, καθώς τα αρμόδια θεσμικά ευρωπαϊκά όργανα θα ασκούν έλεγχο στην αξιοποίηση των πόρων από κάθε χώρα με βάση το πρόγραμμα που αυτή θα έχει καταθέσει, γεγονός που στην περίπτωση της ενέργειας σημαίνει ότι ενεργό εμπλοκή θα έχει η Γενική Διεύθυνση Ενέργειας (DG Energy), πιθανώς και η αντίστοιχη στον Ανταγωνισμό (DG Comp).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

electric cars-ilektrika-autokinita
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ηλεκτροκίνητη η επόμενη ημέρα της παγκόσμιας βιομηχανίας αυτοκινήτου

Η Ελλάδα ακολουθεί την τάση «ασθμαίνοντας» με το πρόγραμμα του Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης να μην έχει αποδώσει τα μέγιστα έως σήμερα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πως θα γίνει «πράσινο» νησί η Αστυπάλαια, τι προβλέπεται για τις επιδοτήσεις

Το επενδυτικό σχέδιο ύψους 20 εκατ. της Volkswagen και του ελληνικού δημοσίου στοχεύει στη δημιουργία του πρώτου «έξυπνου» και «πράσινου» νησί της Μεσογείου. Το 2024 η ολοκλήρωση του έργου.
electric cars-ilektrika-autokinita
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα νέα μπόνους για ηλεκτρικά οχήματα σε εταιρείες και ιδιοκτήτες ταξί

Υπερτριπλασιάζονται και θα ανέλθουν σε 10 τα οχήματα εταιρειών που θα επιδοτούνται από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Υπερδιπλάσιο ποσό στους ιδιοκτήτες ταξί για απόσυρση παλιών αυτοκινήτων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Γκάζι» στα ηλεκτρικά ταξί βάζει το ΥΠΕΝ με επιδότηση 22.500 ευρώ

Ακίνητο έχει μείνει ως το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» σε ό,τι αφορά τα ταξί, με πωλήσεις μονοψήφιου αριθμού οχημάτων, ενώ στο σύνολο έχουν επιδοτηθεί οι αγορές 5.322 ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
electric cars-ilektrika-autokinita
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ηλεκτρικά ΙΧ: Πώς δεν... πήρε μπροστά το πρόγραμμα για επιδότηση

Αυξημένο το ενδιαφέρον για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά τα 2/3 των αιτήσεων στο πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» αφορούν σε ηλεκτρικά ποδήλατα και δίκυκλα. Για παραμένουν οικονομικά ασύμφορα τα ηλεκτρικά ΙΧ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγάλο το ενδιαφέρον για την ηλεκτροκίνηση - τι δείχνουν οι πρώτες μέρες του προγράμματος

Αυξημένο είναι το ενδιαφέρον από ιδιώτες και επιχειρήσεις για υποβολή αιτήσεων για επιδότηση μέσω του προγράμματος για την ηλεκτροκίνηση. Πρωταγωνιστές τα ποδήλατα αλλά και τα αυτοκίνητα για την ανανέωση των εταιρικών στόλων.