ΓΔ: 2105.21 0.79% Τζίρος: 145.25 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:41:39
Ελληνική οικονομία νόμισμα
Φώτο: Shutterstock

EY: Συγκρατημένη αισιοδοξία καταναλωτών και υποχώρηση οικονομικών πιέσεων

Η έρευνα EY Future Consumer Index δείχνει υποχώρηση ανησυχιών για κόστος ζωής, αύξηση αισιοδοξίας (27%), ενίσχυση πολυκαναλικών αγορών, στροφή σε value επιλογές και προτεραιότητα στην ποιότητα εξυπηρέτησης.

Ενδείξεις συγκρατημένης αισιοδοξίας καταγράφονται μεταξύ των Ελλήνων καταναλωτών, σύμφωνα με τη νέα, πέμπτη έκδοση της έρευνας EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025 της EY Ελλάδος. Παράλληλα, αναδεικνύεται η ανάγκη για ενίσχυση της εμπιστοσύνης από την πλευρά των επιχειρήσεων.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 500 καταναλωτών στην Ελλάδα, μεταξύ 15 και 20 Οκτωβρίου 2025, στο πλαίσιο της παγκόσμιας σειράς ερευνών Future Consumer Index της EY.

Ο παρατεταμένος πληθωρισμός και η παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα εξακολουθούν να επηρεάζουν τους Έλληνες καταναλωτές. Ωστόσο, παρατηρούνται σημάδια υποχώρησης των ανησυχιών και σταδιακής αποσυμπίεσης της κατανάλωσης. 

Οι ανησυχίες για το αυξημένο κόστος ζωής (64%) και τα προσωπικά οικονομικά (56%) παραμένουν κυρίαρχες, αλλά παρουσιάζουν μείωση σε σχέση με το προηγούμενο έτος (69% και 63% αντίστοιχα).

Για πρώτη φορά φέτος, καταγράφεται υποχώρηση σε δείκτες που αποτυπώνουν τον αντίκτυπο της οικονομικής πίεσης στην κατανάλωση.

 Ενδεικτικά, μειώθηκε το ποσοστό όσων δυσκολεύονται στις αγορές λόγω αυξημένου κόστους (51% από 59% το 2024), όσων αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα (43% από 50%) και όσων δυσκολεύονται να καλύψουν βασικά έξοδα (15% από 21%).

Παρά τη σταδιακή βελτίωση, υψηλά ποσοστά καταναλωτών συνεχίζουν να δηλώνουν ότι θα περιορίσουν τις δαπάνες τους στα περισσότερα είδη το επόμενο τετράμηνο. Ωστόσο, αυξάνεται το ποσοστό όσων σχεδιάζουν να ξοδέψουν περισσότερα, κυρίως σε βασικά τρόφιμα, καθημερινή διατροφή και είδη προσωπικής φροντίδας.

Για πρώτη φορά, το ποσοστό όσων εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα βελτιωθεί το επόμενο δωδεκάμηνο (27%) ξεπερνά εκείνους που αναμένουν επιδείνωση (25%).

Αλλαγές στη συμπεριφορά και τα κριτήρια επιλογής

Η πολυκαναλική συμπεριφορά ενισχύεται, καθώς οι καταναλωτές συνδυάζουν φυσικά καταστήματα και διαδίκτυο για τις αγορές τους. Το φυσικό κατάστημα παραμένει κυρίαρχο, ενώ οι πλήρως ψηφιακές αγορές περιορίζονται περίπου στο 10%.

Κυρίαρχο κριτήριο επιλογής εμπορικής επιχείρησης παραμένει η καλύτερη τιμή, με τις εκπτώσεις, προσφορές και τη βολική τοποθεσία να ακολουθούν. Κατά την επιλογή προϊόντος, οι καταναλωτές λαμβάνουν υπόψη τιμή, ποιότητα, υγιεινή, διαθεσιμότητα και brand.

Η τάση αλλαγής μάρκας διατηρείται αυξημένη, κυρίως λόγω αναζήτησης καλύτερης τιμής. Οι καταναλωτές εμφανίζονται ανοιχτοί στη δοκιμή νέων brands και συχνά δεν διακρίνουν ουσιαστικές διαφορές ποιότητας.

Για μεγαλύτερη αξία στις αγορές τους, οι καταναλωτές επιλέγουν φθηνότερες μάρκες με παρόμοια ποιότητα (43%), αγοράζουν από εκπτωτικά καταστήματα ή σούπερ μάρκετ (41%), αναβάλλουν αγορές μέχρι να υπάρξουν προσφορές (37%) και στρέφονται σε προϊόντα private label (36%).

Το 26% των ερωτώμενων, από 37% πέρσι, δηλώνει ότι αγοράζει περισσότερο προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ 70% αγοράζουν επώνυμα προϊόντα μόνο όταν αυτά είναι σε έκπτωση ή προσφορά. Παράλληλα, το 79% έχει παρατηρήσει το φαινόμενο "shrink flation", δηλαδή μείωση μεγέθους συσκευασίας με διατήρηση ή αύξηση τιμής.

Το σπίτι ως κέντρο καταναλωτικών συνηθειών

Το σπίτι παραμένει το επίκεντρο των καταναλωτικών συμπεριφορών, τάση που ενισχύθηκε την περίοδο της πανδημίας. Οι συμμετέχοντες δηλώνουν πρόθεση να μαγειρεύουν περισσότερο (49%), να περνούν περισσότερο χρόνο (47%) και να διασκεδάζουν περισσότερο (40%) στο σπίτι τους.

Παρά τη σημασία της τιμής, η εμπειρία εξυπηρέτησης επηρεάζει τις αποφάσεις των καταναλωτών. Το 74% έχει αλλάξει μάρκα ή κατάστημα λόγω κακής εξυπηρέτησης, ενώ 65% θα σύστηναν μια εταιρεία κυρίως βάσει της ποιότητας εξυπηρέτησης, ανεξάρτητα από την τιμή.

Ψηφιακές αγορές, ασφάλεια και τεχνητή νοημοσύνη

Οι ψηφιακές αγορές και οι διαδικτυακές συναλλαγές έχουν ενσωματωθεί στην καθημερινότητα, ειδικά στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες (92% συχνή ή περιστασιακή χρήση), στην εξυπηρέτηση πελατών (80%) και στις online αγορές προϊόντων (74%).

Η ασφάλεια στις online αγορές αποτελεί βασική προτεραιότητα για το 56% των καταναλωτών. Οι μεγαλύτερες ανησυχίες σχετίζονται με πιθανή κλοπή στοιχείων καρτών (72%), διαρροή προσωπικών δεδομένων (64%) και παραβίαση ιδιωτικότητας από εταιρείες (63%).

Σταδιακά αυξάνεται η εξοικείωση με την τεχνητή νοημοσύνη (AI). Το 52% δηλώνει ότι έχει κάποια γνώση και το 28% καλή γνώση για το τι είναι και πώς χρησιμοποιείται. 

Η κατανόηση αυτή ενισχύει την εμπιστοσύνη στην τεχνολογία, με πάνω από τους μισούς να εκφράζουν μέτρια ή απόλυτη εμπιστοσύνη στις περισσότερες εφαρμογές AI. Ωστόσο, αρκετοί παραμένουν επιφυλακτικοί, κυρίως για εφαρμογές που αφορούν ευαίσθητα οικονομικά ή ιατρικά δεδομένα.

Οκτώ στους δέκα καταναλωτές προτιμούν την ανθρώπινη βοήθεια έναντι των ψηφιακών βοηθών για εξυπηρέτηση ή υποστήριξη. Η ανάγκη για ανθρώπινη παρέμβαση εντείνεται ιδιαίτερα μετά την αγορά, για ερωτήσεις, παράπονα (64%) ή επιστροφές προϊόντων και χρημάτων (67%).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ