ΓΔ: 1432.6 -0.24% Τζίρος: 65.58 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
ηλεκτρικα λεωγορεία
Φωτο: Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Έρχονται 951 νέα λεωφορεία για την ανανέωση των συγκοινωνιών της Αθήνας

Μέχρι το τέλος του έτους θα παραδοθούν 300 νέα οχήματα. Την επόμενη εβδομάδα βγαίνουν στους δρόμους τα πρώτα 30 νέα λεωφορεία. Ανω του 1 δισ. η επένδυση για την ανανέωση του στόλου.

Με 951 καινούργια λεωφορεία ως το τέλος του 2025 θα ολοκληρωθεί η πρώτη φάση ανανέωσης των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας. Μέχρι το τέλος του έτους, το 30% από τα 300 ολοκαίνουργια οχήματα που αποκτά η ΟΣΥ μέσω 10ετούς μίσθωσης θα βρίσκονται στην Αθήνα, ενώ τη Δευτέρα θα βγουν στους δρόμους της Ανατολικής Αττικής τα πρώτα 30 νέα λεωφορεία για να καλύψουν δρομολόγια που παραχωρήθηκαν εκ νέου σε ιδιώτες.

Η χθεσινή υπογραφή της σύμβασης μίσθωσης των 300 νέων λεωφορείων μεταξύ της ΟΣΥ και της Εθνικής Leasing ολοκληρώνει έναν κύκλο επενδύσεων άνω του 1 δισ. ευρώ στις συγκοινωνίες της Αθήνας. Μετά από πάνω από δώδεκα χρόνια απαξίωσης λόγω της οικονομικής κρίσης και με τα τελευταία νέα λεωφορεία να έχουν ενταχθεί στον στόλο το 2013, ενώ η παλιότερη φουρνιά χρονολογείται στο 1999, η νέα σελίδα γυρίζει με νέες προμήθειες και ιδιωτική σφραγίδα.

Το χρονολόγιο του leasing

Αυτή τη φορά, το leasing, που ξεκίνησε ως «σωσίβιο» για τον απαρχαιωμένο στόλο μέσα στην πανδημία, αφορά αποκλειστικά νέα οχήματα, σε αντίθεση με τον προηγούμενο κύκλο που ξεκίνησε το 2020 και περιλάμβανε λεωφορεία δεκαετίας. Πρόκειται για μία «τριπλή» προμήθεια, προϋπολογισμού 201,6 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, διάρκειας 10 ετών, με δυνατότητα επέκτασης για ένα έτος.

Αυτή περιλαμβάνει: 100 καινούργια πετρελαιοκίνητα αρθρωτά (με ρυμουλκό) λεωφορεία, κατηγορίας EURO VI, 100 πετρελαιοκίνητα καινούργια κανονικά λεωφορεία, κατηγορίας EURO VI και 100 καινούργια ηλεκτρικά οχήματα Midi 8.6 ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. με τους φορτιστές τους.

Μάλιστα, τις επόμενες ημέρες, ακόμα και στις αρχές της εβδομάδας, αναμένεται να βγει στον αέρα από την ΟΣΥ διαγωνισμός για την εγκατάσταση των φορτιστών των νέων 100 ηλεκτρικών λεωφορείων στα αμαξοστάσιά της. Αυτοί πρόκειται να εγκατασταθούν σε αμαξοστάσια, όπως του Βοτανικού, όπου αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει δίκτυο φορτιστών για τα υφιστάμενα 140 ιδιόκτητα ηλεκτροκίνητα οχήματα της εταιρείας, βάσει του σχεδιασμού των δρομολογίων.

Τα πρώτα λεωφορεία θα φτάσουν στη χώρα μας ως το τέλος του 2024 και αφού ολοκληρώσουν τις απαραίτητες δοκιμές, θα ενταχθούν στα καθημερινά δρομολόγια. Διαδικασία που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί για το σύνολο των οχημάτων ως τον Φεβρουάριο του 2025.

Εκκίνηση για τη νέα παραχώρηση

Η αρχή για την «Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής» που ανέλαβε, έναντι συνολικού κόστους 434,79 εκατ. ευρώ, για οκτώ χρόνια τη λειτουργία 63 περιαστικών γραμμών σε Ανατολική και Δυτική Αττική, γίνεται τη Δευτέρα με 30 λεωφορεία. Πρόκειται για ένα μεγάλο στοίχημα από την πλευρά του ΟΑΣΑ, καθώς η μέχρι σήμερα εμπειρία, κυρίως των κατοίκων της Ανατολικής Αττικής από την παραχώρηση συγκοινωνιακού έργου ήταν αποθαρρυντική.

Η διπλή σύμβαση με τα ΚΤΕΛ Αργολίδας, Επαρχίας Θηβών, Κορινθίας, Σαλαμίνας, Χανίων – Ρεθύμνου, το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Μαγνησίας και τα ταξιδιωτικά γραφεία SMILEACADIMOS και Maroulis Travel, ως το 2032, για συνολικά 211 νέα οχήματα υπεγράφη στο τέλος Ιουλίου. Τα 130 οχήματα βρίσκονται ήδη στην Αθήνα, μεταξύ τους το σύνολο των 96 οχημάτων της Ανατολικής Αττικής. Η ανάδοχος είναι υποχρεωμένη να δρομολογήσει το σύνολο των οχημάτων μέσα σε 12 μήνες από την υπογραφή.

Βάσει του προγραμματισμού, η δρομολόγηση για την Ανατολική Αττική αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο, ενώ θα ακολουθήσει από τον Οκτώβριο και σταδιακά ως το τέλος του έτους η τοποθέτηση των νέων οχημάτων στη Δυτική Αττική.

Ανανέωση του στόλου

Με την παραλαβή και των υπολοίπων 300 καινούργιων οχημάτων φυσικού αερίου του πρώτου διαγωνισμού ως το φθινόπωρο του 2025, η ανανέωση του στόλου της πρωτεύουσας θα υπερβεί το 60%. Πρόκειται για τα δύο τμήματα που θα κλείσουν τον πρώτο κύκλο προμήθειας, ο οποίος άνοιξε στα τέλη του 2021. Περιλαμβάνονται 100 δεκαοκτάμετρα CNG λεωφορεία της Iveco και 200 δωδεκάμετρα της Industria Italiana Autobus. Ήδη, έχει παρουσιαστεί στα αρμόδια στελέχη της ΟΣΥ το πρότυπο 18μετρο όχημα.

Ο δεύτερος κύκλος προμήθειας συνολικά 700 οχημάτων θα εκτοξεύσει αυτό το ποσοστό στο 100%, με έτος ορόσημο το 2027, εφόσον βέβαια διατηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η διαβούλευση του νέου mega-διαγωνισμού, που περιλαμβάνει ηλεκτρικά οχήματα, εκ των οποίων τα 200 τρόλεϊ, έχει λάβει παράταση ως τις 26 Αυγούστου. Μάλιστα, διατηρώντας τον απόλυτο αριθμό των νέων οχημάτων σε 700, δεν αποκλείεται να περιληφθούν 50-100 λεωφορεία υδρογόνου, είτε εντός αυτής της προμήθειας είτε με νέο διαγωνισμό.

Ανάταξη και προσβασιμότητα

Σήμερα, ο ιδιόκτητος στόλος των οδικών συγκοινωνιών, αθροίζει 1.600 οχήματα, μεταξύ των οποίων και 250 τρόλεϊ. Από αυτά, βγαίνουν στους δρόμους καθημερινά 1.000 με το πικ να είναι στα 1.150. Πέρα από την παλαιότητα του στόλου, σημαντικό πρόβλημα αποτελεί και η αδυναμία πρόσβασης σε άτομα με αναπηρία στο υψηλό 39% των οχημάτων.

Ποσοστό που θα εξαλειφθεί πλήρως μέσα στον επόμενο χρόνο, τόσο με την ανανέωση των οχημάτων, όσο και με την εγκατάσταση ραμπών για ΑμεΑ στα τρόλεϊ, που εκ κατασκευής δεν διέθεταν. Παράλληλα, προχωρά η «επιχείρηση» ανάταξης όλων των τρόλεϊ, καθώς από τα 250 σήμερα ενεργά είναι τα 200 και στους δρόμους βγαίνουν 160, ώστε να είναι διαθέσιμα στο σύνολό τους για το καθημερινό πρόγραμμα δρομολογίων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό: «Έμφραγμα» στη γραμμή αεροδρομίου, ζητούνται επειγόντως λύσεις

Εναλλακτικές λύσεις για συχνότερα δρομολόγια του μετρό στο αεροδρόμιο εξετάζει η ΣΤΑΣΥ, «κόβοντας» τη διαδρομή των 46,5 χλμ. ως τον Πειραιά. Μόνιμη λύση στις συχνότητες του μετρό θα είναι μόνο η προμήθεια νέων συρμών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το σιδηροδρομικό έργο των 1,39 δισ. για την ένωση τριών θαλασσών

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε την περασμένη εβδομάδα πρόταση στο Connecting Europe Facility (CEF-II), στο πλαίσιο του πρότζεκτ "3-Seas" που ενώνει Βαλτική Θάλασσα – Εύξεινο Πόντο – Αιγαίο Πέλαγος.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε μικρότερα έργα νέας γενιάς στρέφουν την προσοχή τους οι κατασκευαστές

Τη σκυτάλη από τα μεγάλα έργα που φτάνουν στην ολοκλήρωση, έχουν πάρει υποδομές νέας γενιάς, όπως η Γραμμή 4, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η επέκταση της Ιόνιας Οδού, αλλά και σειρά έργων ΣΔΙΤ.