ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 09:24:50 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Εγκαταλείπουν οι μηχανικοί το Δημόσιο λόγω των χαμηλών αμοιβών

Η ζήτηση από τον ιδιωτικό τομέα χτυπάει «κόκκινο», χάρη στα μεγάλα έργα υποδομών και την ιδιωτική κατασκευή. Οι αμοιβές στο Δημόσιο παραμένουν κολλημένες 40-50% χαμηλότερα. Εκατοντάδες θέσεις μένουν κενές.

Μηχανικούς ψάχνει και μηχανικούς δεν βρίσκει το δημόσιο. Οι μη ελκυστικές αμοιβές, σε συνδυασμό με το ότι οι διάφορες ειδικότητες μηχανικών είναι περιζήτητες από τον ιδιωτικό τομέα για την εκτέλεση μεγάλων έργων υποδομών, αλλά και ιδιωτικών έργων, φέρνουν ως και παραιτήσεις επιτυχόντων σε ποσοστό που φτάνει ακόμα και το 40%.

Η έλλειψη ενδιαφέροντος από τους μηχανικούς για μία θέση στο δημόσιο, τη στιγμή που υπηρεσίες, όπως οι Πολεοδομίες ή τεχνικές υπηρεσίες που καλούνται να επιβλέψουν μικρότερα ή μεγαλύτερα έργα ασφυκτιούν, έγινε εμφανής στον τελευταίο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Όπως ανέδειξε η Πανελλήνια Ομοσπονδία των διπλωματούχων μηχανικών που υπηρετούν τη δημόσια διοίκηση, από τις 1.259 ζητούμενες θέσεις διπλωματούχων μηχανικών καλύφθηκαν μόλις 902, ποσοστό δηλαδή 28,4% έμειναν αδιάθετες.

Τα ποσοστά, μάλιστα, των κενών θέσεων είναι ακόμα υψηλότερα σε ειδικότητες, όπως τοπογράφοι (38%), ηλεκτρολόγοι (35 %) και μηχανολόγοι μηχανικοί (32%). Εφόσον, δε, το ποσοστό των επιτυχόντων που τελικά παραιτούνται επιβεβαιωθεί και σε αυτή την προκήρυξη, τότε εκατοντάδες θέσεις θα μείνουν αδιάθετες.

Αγκάθι οι αμοιβές

Από την περίοδο, λοιπόν, που το δημόσιο δεν έβγαζε θέσεις για μηχανικούς εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, τώρα που αυτό αλλάζει εκείνοι του γυρίζουν την πλάτη. Αυτό αποδίδεται κατά κύριο λόγο στις χαμηλές αμοιβές, τόσο σε σχέση με την εγχώρια αγορά, που αντιμετωπίζει επίσης έλλειψη προσωπικού υψηλής ειδίκευσης, αλλά και συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Σύμφωνα με την ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, ο εισαγωγικός μισθός διαμορφώνεται σε 1.162 ευρώ μεικτά, δηλαδή περίπου 850 ευρώ καθαρά για 12 μήνες, δηλαδή περίπου 10.000 ευρώ ετησίως. Οι μέσες αποδοχές είναι περίπου 14.000 ευρώ ετησίως και φτάνουν το ανώτερο περίπου στις 30.000 ευρώ ετησίως. Απολαβές που κινούνται στο 50-60% των αντίστοιχων του ιδιωτικού τομέα, ενώ συγκρινόμενες με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, πλην της Ανατολικής Ευρώπης, είναι στο 30-40%. Ενδεικτικά, στη Γερμανία οι μέσες αποδοχές είναι 53.750 ευρώ, στη Βρετανία 55.400 ευρώ, στη Γαλλία 46.400-65.557 ευρώ και στην Ιταλία 61.000 ευρώ.

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αποδίδουν το κύμα παραιτήσεων στον συνδυασμό των «εξευτελιστικών αποδοχών» με τις τεράστιες ευθύνες -και ποινικές- που καλούνται να αναλάβουν. Σημειώνεται ότι οι μηχανικοί των δημόσιων τεχνικών υπηρεσιών επιφορτίζονται με ελέγχους υποδομών, όπως ο προσεισμικός έλεγχος στον οποίο η χώρα μας είναι πολύ πίσω, καταρτίζουν προδιαγραφές έργων, επιβλέπουν μελέτες. Ρόλος εξαιρετικά κρίσιμος για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος και της ασφάλειας των πολιτών.

Ανεβάζει στροφές η ζήτηση

Το μεγάλο έλλειμμα προσωπικού στον κατασκευαστικό κλάδο επιτείνει το πρόβλημα για το Δημόσιο. Καθώς μέσα στην κρίση, πολλοί μηχανικοί έφυγαν από την Ελλάδα ή μεταπήδησαν σε άλλο κλάδο, σήμερα εντοπίζεται μια μαύρη τρύπα, που σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, θα φτάσει στις 80.000-100.000 θέσεις τα επόμενα χρόνια.

Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του ΙΟΒΕ για τις προοπτικές των κατασκευών, που διενεργήθηκε για λογαριασμό του ΤΜΕΔΕ, το σύνολο των εργαζομένων στις κατασκευές θα πρέπει να αυξηθεί την περίοδο 2024-2026 στις 250.000, δηλαδή κατά 51.000-55.000 εργαζόμενους ψηλότερα από όσους απασχολούνταν το 2022, που προσδιορίζονται σε 197.000 άτομα, συμπεριλαμβανομένων αρχιτεκτόνων και μηχανικών.

Παράλληλα, η «τρύπα» αναμένεται να βαθύνει περαιτέρω, λόγω της γήρανσης των εν ενεργεία υπαλλήλων, καθώς ποσοστό 62% είναι άνω των 51 ετών, με το 15%, που αντιστοιχεί σε 1.200 μηχανικούς του δημοσίου να είναι άνω των 60 ετών έχοντας ήδη θεμελιώσει ή θεμελιώνοντας εντός διετίας δικαίωμα συνταξιοδότησης.

Για να δοθεί μία λύση στο αδιέξοδο, η ομοσπονδία ζητά επανεξέταση της γραπτής διαδικασίας με γενικά τεστ γνώσεων, που ακολουθείται στους διαγωνισμούς, ώστε να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα στην εμπειρία. Επίσης, ζητά να διευρυνθεί το εύρος των επιτυχόντων (από τις 55 μονάδες για κάθε μάθημα/δοκιμασία), τόσο ώστε να μην μείνουν κενές θέσεις,

Παράλληλα, σε πρόσφατη ανακοίνωση, καρφώνει» προβλήματα που προέκυψαν, σε προηγούμενους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ για μηχανικούς, οδηγώντας π.χ. στην εξαίρεση της βαθμολογίας των θεμάτων μαθηματικών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κατασκευές: Πώς χτίζουν τα χαρτοφυλάκια του μέλλοντος οι μεγάλοι όμιλοι

Θηριώδες ανεκτέλεστο 15,8 δισ. έχουν διαμορφώσει στο τέλος του 2023 οι μεγάλοι των κατασκευών: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ, Άβαξ και Μυτιληναίος. Τα νέα δεδομένα στα δημόσια έργα, τα ιδιωτικά, οι παραχωρήσεις και οι ΣΔΙΤ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πράσινο» από το Ελεγκτικό Συνέδριο για την παραχώρηση της Αττικής Οδού

Με τη βούλα του Ελεγκτικού Συνεδρίου ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού για 25 έτη στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Οι εκκρεμότητες βρίσκονται πια στο γήπεδο του Δημοσίου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δεύτερος διαγωνισμός για το έργο ΣΔΙΤ που «χτυπούν» όλοι οι μεγάλοι

Προκηρύσσεται πάλι ο διαγωνισμός για φοιτητικές εστίες σε Κοζάνη, Καστοριά, Φλώρινα και Πτολεμαΐδα, προϋπολογισμού 105,34 εκατ. ευρώ. Ο πρώτος διαγωνισμός ματαιώθηκε παρά την ισχυρή συμμετοχή.
pyrkal
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Όλο το σχέδιο των 421 εκατ. ευρώ για το πάρκο 9 υπουργείων στον Υμηττό

Στην εκκίνηση ο διαγωνισμός για ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ. Δημοσιεύθηκε η προκήρυξη στην εφημερίδα της ΕΕ. Μεταφορά υπουργείων και άλλων φορέων, 80 στρέμματα πρασίνου και σύνδεση με το μετρό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χρόνο και χρήμα ζητούν τα νέα έργα υποδομών: Το στοίχημα του υπ. Υποδομών

Νέο μείγμα πόρων αναζητεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς οι πόρτες του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν κλείσει. Αύξηση ΠΔΕ και στροφή σε ιδιωτικά κεφάλαια για να καλυφθούν οι ανάγκες.