Άμεσες αναμένονται οι επιπτώσεις στην ελληνική αγορά από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Ο τριπλασιασμός των ναύλων – λόγω της αλλαγής του θαλάσσιου δρόμου διέλευσης των φορτηγών πλοίων από την Κίνα και γενικότερα από την Ασία – και η καθυστέρηση περίπου κατά δύο εβδομάδες καθυστέρηση θα προκαλέσει ανατιμήσεις και καθυστερήσεις στην παράδοση, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς από τον χώρο των μεγάλων επώνυμων καταστημάτων.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές υπολογίζεται ότι η επιβάρυνση των τιμών στην κατηγορία των προϊόντων ένδυσης και υπόδησης θα είναι της τάξεως του 30%! Το ποσοστό αυτό είναι ιδιαίτερα μεγάλο και δεδομένης της καταναλωτικής κόπωσης, θεωρούν ότι είναι αδύνατον να ενσωματωθεί στις τελικές τιμές, διότι θα έχει καταστροφικά αποτελέσματα για την ίδια την αγορά.
Ως εκ τούτου εκτιμούν ότι ένα μέρος - έτσι κι αλλιώς - θα αναγκαστούν να το απορροφήσουν οι κινεζικές επιχειρήσεις. Λένε συγκεκριμένα ότι δεδομένου του γεγονότος ότι η κινεζική οικονομία βασίζεται στις εξαγωγές και μία κάμψη των εξαγωγών της θα της δημιουργήσει πρόβλημα, κατ΄ αυτό τον τρόπο θα αναγκαστούν να απορροφήσουν ένα μέρος του κόστους – δηλαδή να αυξήσουν ενδεχομένως την κρατική τους επιδότηση.
Παράλληλα για να μειωθεί το κόστος αυτών των προϊόντων είναι πιθανόν να τροποποιηθεί και η σύνθεση των υλικών παραγωγής. Δηλαδή να μειωθεί το κόστος παραγωγής τους. Και πιθανολογούν οι ίδιες πηγές ότι το τελικώς η επιβάρυνση των λιανικών τιμών δεν θα υπερβεί το 12%.
Όλα αυτά όμως είναι εκτιμήσεις και θα μοιάζουν περισσότερο με ... ευχές, εφόσον τελικώς η κρίση στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας δεν αποδειχθεί τόσο σύντομη όσο εύχονται. Παράλληλα σε διαρκή καταναλωτικά αγαθά - πχ ηλεκτρικές συσκευές – οι οποίες παράγονται στην Κίνα, οι ίδιες πηγές θεωρούν ότι δεν αποκλείεται να υπάρξουν καθυστερήσεις στην παράδοση του.
Κάτι αντίστοιχο, έλεγαν, με ότι συμβαίνει στις παραγγελίες των αυτοκινήτων! Αντιθέτως προϊόντα με μεγάλους όγκους και χαμηλή τιμή, που λόγω των υψηλών ναύλων κάνουν απαγορευτική την τελική τους τιμή, είναι πολύ πιθανόν να ανασταλεί η εισαγωγή τους. Γενικότερα επαναλαμβάνεται η αναταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας που είχε παρατηρηθεί στην περίοδο της πανδημίας και της καραντίνας, με την διαφορά ότι είναι χαμηλότερη κλίμακα.