Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπέβαλε την καλύτερη οικονομική προσφορά για τον ΒΟΑΚ, όπως αποκάλυψε πριν λίγη ώρα το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών. Έτσι, η μεγαλύτερη οδική παραχώρηση στην Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη, κατασκευαστικού κόστους 1,8 δισ. ευρώ, βρίσκεται στα χέρια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Στο πλαίσιο της προσφοράς, η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών - κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.
Από το άνοιγμα, στα τέλη του 2023, των τεχνικών φακέλων επτά μήνες μετά την κατάθεση των προσφορών, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έτρεξε με πρωτοφανή ταχύτητα τις διαδικασίες. Βεβαίως όλα παίχτηκαν στο ύψος των οικονομικών προσφορών, στο οποίο σταθμίζεται και η συμβολή του Δημοσίου στο ύψος των διοδίων τελών, καθώς στον πολυπόθητο αυτοκινητόδρομο της Κρήτης θα εφαρμοστούν υβριδικά διόδια.
Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας είναι καταρχάς η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των φακέλων οικονομικών προσφορών, την έκδοση του σχετικού πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και την απόφαση της Αναθέτουσας Αρχής επί του πρακτικού.
Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή.
Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου κι ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε (5) έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών.
Το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης της δεκαετίας για τη χώρα, αλλά και την Ευρώπη, αναμένεται να αλλάξει τον κυκλοφοριακό χάρτη της Κρήτης, βελτιώνοντας την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα των υφιστάμενων υποδομών. Υπενθυμίζεται πως οι τρεις διεκδικητές του έργου, που προχώρησαν στην τελική φάση ήταν τα σχήματα ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος, Άβαξ – Egis Project – Meridiam και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Στην πλήρη ανάπτυξή του ο νέος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος της Κρήτης θα εκτείνεται στην πλήρη ανάπτυξή του σε 300 χλμ., ενώνοντας από τα δυτικά το Καστέλι Κισσάμου μέχρι τα ανατολικά στη Σητεία. Στο μεγαλύτερο κομμάτι από τα Χανιά ως το Ηράκλειο τα 106,6 χλμ. θα είναι νέος δρόμος και περίπου 41,3 χλμ. οι παρακάμψεις των μεγάλων πόλεων. Επίσης, περιλαμβάνει την κατασκευή 21 σηράγγων συνολικού μήκους περί τα 31,5 χλμ. και 18 σηράγγων ανοικτής εκσκαφής (cut & cover) συνολικού μήκους περί τα 9,6 χλμ.