Την μετάβαση στη νέα εποχή στο εμπόριο θα στηρίξει η ΕΕ με πειστικές λύσεις που θα αλλάξουν το μέλλον του κλάδου σημείωσε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς από το βήμα του 1ου συνεδρίου «Future of Retail». Όπως ανέφερε ο Έλληνας αντιπρόεδρος της Κομισιόν απαιτείται ένα κατάλληλο εκσυγχρονισμένο ρυθμιστικό πλαίσιο για κάθε μορφή εμπορίου, τόσο για το παραδοσιακό λιανεμπόριο όσο και για εμπόριο μέσω διαδικτύου. «Τον Απρίλιο του 2018, η Επιτροπή δημοσίευσε ανακοίνωση στην οποία προσδιορίζει τις βέλτιστες πρακτικές για τη στήριξη των μεταρρυθμίσεων των κρατών μελών, με στόχο ένα λιγότερο περιοριστικό ρυθμιστικό περιβάλλον».
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Σχοινάς: «Η Ευρώπη δεν επιδιώκει υπερβολικές και άχρηστες ρυθμίσεις, δεν θα επιτρέψει όμως και φραγμούς ή γραφειοκρατικά εμπόδια που φρενάρουν την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών και προϊόντων» και σημείωσε πως «Η Επιτροπή έχει επίσης αναπτύξει ένα δείκτη για τους περιορισμούς στο εμπόριο, (Retail Restrictiveness Indicator) που αξιολογεί τις προσπάθειες των κρατών μελών στη μείωση των εμπορικών περιορισμών».
Αναφερόμενος ειδικότερα στο λιανικό εμπόριο, ο κ. Σχοινάς είπε πως «το ζητούμενο είναι η μετάβαση από το παραδοσιακό στο σύγχρονο εμπόριο, και πιο συγκεκριμένα, στο νέο κύμα ψηφιακής παγκοσμιοποίησης και καινοτομίας σε συνθήκες πράσινης οικονομίας, ψηφιακού μετασχηματισμού και κοινωνικής αλλαγής […] Ανατέλλει όμως μια νέα εποχή, αν δεν έχει ήδη έλθει στη ζωή μας. Οι ρυθμοί αλλαγής είναι καταιγιστικοί. Όποιος είναι έτοιμος θα κερδίσει».
«Η ψηφιοποίηση έχει ριζικά αλλάξει τα δεδομένα. Το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί πλέον αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας, και έχει αλλάξει με καθοριστικό τρόπο τις συνήθειες των καταναλωτών. Oι τάσεις αυτές αποτελούν τεράστιες προκλήσεις, ευκαιρίες αλλά και κινδύνους ταυτόχρονα. Το ζητούμενο είναι λοιπόν η ελαχιστοποίηση του ρίσκου και ο πολλαπλασιασμός των ευκαιριών».
Νέα εργαλεία για την στήριξη του εμπορίου
Στη συνέχεια ο κ. Σχοινάς, αναφέρθηκε στα «σοβαρά» εμπόδια που υψώνουν φραγμούς στην ανάπτυξη του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου και στις προσπάθειες της Ε.Ε. να ξεπεραστούν. Εμπόδια όπως ο αδικαιολόγητος γεωγραφικός αποκλεισμός.
«Μόνο το 15% των καταναλωτών και λιγότερο από το 10% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Ε.Ε. κάνουν χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αυτό οδηγεί σε λιγότερες επιλογές, υψηλότερες τιμές και λιγότερες ευκαιρίες ανάπτυξης. Είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν οι μισές απόπειρες διασυνοριακών αγορών των καταναλωτών στην Ε.Ε. αποτυγχάνουν. Επιπλέον, έρευνα στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, δείχνει ότι το 12% των λιανοπωλητών αναφέρουν ότι οι κάθετες συμβατικές εμπορικές συμφωνίες, τους περιορίζουν την πώληση διασυνοριακών προϊόντων», είπε ο κ. Σχοινάς.
Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τόνισε πως «Οι νέοι ευρωπαϊκοί κανόνες κατά του αδικαιολόγητου Geoblocking που τέθηκαν σε εφαρμογή το 2018, παράλληλα με τη διασφάλιση της προσιτής αποστολής και παράδοσης προϊόντων διασυνοριακά, η εναρμόνιση των κανόνων για τις ψηφιακές συμβάσεις, η απλούστευση των πληρωμών στο ΦΠΑ και η θέσπιση κοινών κανόνων για την προστασία των δεδομένων, δημιούργησαν ένα νέο πλαίσιο, όπου οι έμποροι λιανικής πώλησης και οι εταιρείες στη νέα ψηφιακή εποχή μπορούν να αναπτυχθούν.
Ο κανονισμός 'Πλατφόρμα για τις Επιχειρήσεις', ο οποίος θα τεθεί σε εφαρμογή από τον Ιούλιο φέτος, αποσκοπεί στην αντιμετώπιση ορισμένων αθέμιτων πρακτικών από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες και τις μηχανές αναζήτησης, ώστε να διαμορφωθεί ένα πιο προβλέψιμο και διαφανές περιβάλλον συναλλαγών για τους επιχειρηματίες στο διαδίκτυο».
Καταλήγοντας, ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην τεχνητή νοημοσύνη και στα προσωπικά δεδομένα. «Ο μεγαλύτερος διαμορφωτής του εμπορικού περιβάλλοντος στο μέλλον θα είναι ο αλγόριθμος. Ο αλγόριθμος θα πρέπει να περάσει από ένα οικοσύστημα εμπιστοσύνης και ασφάλειας», ανέφερε και τόνισε.
«Ήδη οι αλγόριθμοι διαμορφώνουν καταναλωτικές ακόμη και εκλογικές προτιμήσεις, πρότυπα συμπεριφοράς. Ποιος τα ελέγχει όμως; Φανταστείτε δηλαδή μια εποχή όπου όλες οι λίστες προϊόντων που συνιστώνται για τους καταναλωτές να είναι προϊόν αλγορίθμων που δεν ελέγχεται η ακρίβειά τους. Φανταστείτε μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες, ή ακόμη και Εθνικά Συστήματα Υγείας, να αποφαίνονται για την ασφαλιστική μας κάλυψη ανάλογα με το πώς σερφάρουμε στο ίντερνετ και ποια site επισκεφθήκαμε.Οι αλγόριθμοι δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα πάντα, και θα πρέπει να διασφαλιστεί με κάθε τρόπο μέσα από ένα μηχανισμό πιστοποίησης, ότι οι αλγόριθμοι θα βρίσκονται πάντα υπό τον ανθρώπινο έλεγχο».