Με την εξάπλωση της επιδημίας του κορονοϊού να πλήττει έντονα την Ευρώπη, η ΕΕ προέτρεψε τις 27 χώρες μέλη της να ανοίξουν τα σύνορά τους και να επιτρέψουν στα οχήματα που μεταφέρουν εμπορεύματα να περνούν από το ένα κράτος στο άλλο μέσα σε διάστημα 15 λεπτών ώστε να διασφαλίσουν την ομαλή ροή ειδών πρώτης ανάγκης και ιατροφαρμακευτικού εξοπλισμού.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, σε βιντεοσκοπημένο μήνυμά της ανέφερε ότι τα μέτρα που έχουν ληφθεί για να επιβραδυνθεί η εξάπλωση του νέου κορονοϊού επιβράδυναν επίσης –σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα παρέλυσαν– τις μεταφορές, προκαλώντας καθυστερήσεις και εγείροντας τον κίνδυνο να παρουσιαστούν ελλείψεις. «Αυτό το Σαββατοκύριακο είχαμε κάποιες μεθοριακές διαβάσεις με ουρές 40 χιλιομέτρων. Αυτό σημαίνει αναμονή έως και 18 ωρών. Πρέπει να σταματήσει», τόνισε.
Οι οδικές μεταφορές, που συνιστούν το 75% των μεταφορών φορτίων εντός της ΕΕ, έχουν πληγεί ιδιαίτερα από τα μέτρα, κυρίως στα σύνορα Πολωνίας-Γερμανίας. Η Βαρσοβία αποφάσισε να κλείσει τα σύνορά της για όλους, εκτός των Πολωνών υπηκόων, με αποτέλεσμα Λετονοί, Λιθουανοί και Εσθονοί να μην μπορούν να επιστρέψουν στις χώρες τους. Ο υπουργός Εξωτερικών της Γερμανίας Χάικο Μάας είπε νωρίτερα ότι πολλά από τα προβλήματα στα σύνορα των δύο χωρών έχουν ήδη επιλυθεί και ότι οι ουρές είναι πλέον μικρότερες.
Η Κομισιόν ζητά από τις χώρες μέλη να χαρακτηρίσουν «πράσινες λωρίδες» τις κύριες μεθοριακές διαβάσεις, συμπεριλαμβανομένων και των σιδηροδρομικών, αεροπορικών και υδάτινων διόδων. Ο χρόνος που θα χρειάζεται για να περάσουν τα οχήματα που μεταφέρουν εμπορεύματα από αυτές τις «πράσινες λωρίδες» δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 15 λεπτά, μαζί με τους ελέγχους και τη μέτρηση της θερμοκρασίας των εργαζομένων. Στην περίπτωση που παρουσιαστούν μποτιλιαρίσματα, θα πρέπει να ανοίγονται και άλλες διαβάσεις, αποκλειστικά για τη μεταφορά προϊόντων.
Επιπροσθέτως, οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να άρουν προσωρινά τυχόν άλλες απαγορεύσεις, όπως την οδήγηση φορτηγών τα Σαββατοκύριακα ή κατά τη διάρκεια της νύχτας. Οι οδηγοί από την πλευρά τους θα πρέπει να τηρούν το μέτρο της «κοινωνικής απόστασης», να παραμένουν στην καμπίνα των φορτηγών τους ώστε να μην έρχονται σε επαφή με άλλους ανθρώπους στα σύνορα. Οι Βρυξέλλες ζητούν επίσης να έχουν στενή συνεργασία στο θέμα αυτό με τη Βρετανία και άλλες χώρες εκτός ΕΕ, όπως την Ελβετία και τις χώρες των δυτικών Βαλκανίων.