ΓΔ: 1397.64 0.00% Τζίρος: 63.79 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:57:00 DATA
Φωτο: Shutterstock

«Παίζουν άμυνα» οι πολυεθνικές, ερωτηματικά για την εγχώρια αγορά το 2024

Μικρό καλάθι για την ελληνική αγορά κρατούν οι μεγάλες επιχειρήσεις για το νέο έτος. Τι προβληματίζει τις διοικήσεις. Υπό πίεση το ΥΠΑΝ για την ακρίβεια.

Ως «αχαρτογράφητα νερά» χαρακτηρίζουν τη νέα χρονιά, το 2024 πηγές της αγοράς και στελέχη επιχειρήσεων, ελληνικής και πολυεθνικής ιδιοκτησίας και κρατούν «μικρό καλάθι» για τα όσα πρόκειται να φέρει.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, χωρίς σταθερές, βασική στρατηγική επιλογή είναι η συντηρητική εμπορική συμπεριφορά. Τα πρώτα μηνύματα τα πήραν από τα τέλη του Νοεμβρίου τα κορυφαία στελέχη των πολυεθνικών εταιρειών όταν συνέταξαν τα budget του επόμενου χρόνου και τα απέστειλαν στα αντίστοιχα τμήματα των μητρικών πολυεθνικών ομίλων. Κι ήταν συντηρητική εμπορική πολιτική και διατήρηση των μεριδίων αγοράς - «δεν εγκρίνουν περισσότερα κεφάλαια για την ελληνική αγορά» έλεγε χαρακτηριστικά προς το BD αρμόδια πηγή που είναι σε θέση να γνωρίζει.

Αλλά και από την άλλη πλευρά πολλές ελληνικές εταιρείες νιώθουν εξουθενωμένες από την αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους και το πλαφόν στο μικρό περιθώριο κέρδους που έχει επιβάλει η κυβέρνηση δεν τους αφήνει μεγάλα περιθώρια για να διαμορφώσουν μια επιθετική εμπορική πολιτική. Πρωτίστως όμως οι πολυεθνικές, οι οποίες λόγω του «χαρακτήρα» τους έχουν καλύτερη αίσθηση του ευρωπαϊκού περιβάλλοντος, δείχνουν να είναι εξαιρετικά συντηρητικές και καχύποπτες σχετικά με τις προοπτικές ελληνικής αγοράς το 2024.

Η επιβολή των προστίμων από το υπουργείο Ανάπτυξης, η επιβολή του πλαφόν στην μικτή κερδοφορία των επιχειρήσεων, αλλά και κυρίως με την ύφεση να επικρέμεται πάνω από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τους οδηγεί να «οχυρωθούν» και να προστατέψουν τα μερίδια τους στην εσωτερική αγορά. Κι είναι αυτές που δίνουν τον τόνο και – κατά κύριο λόγο – οι ελληνικές επιχειρήσεις, κατά το μάλλον ή ήττον ακολουθούν. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα το γεγονός που επιβεβαιώνει τον συντηρητισμό τους, πως ενώ η κυβέρνηση στον προϋπολογισμό προβλέπει ανάπτυξη ύψους 3% για το 2024, προσφάτως η Τράπεζα της Ελλάδος αναθεώρησε τις δικές της προβλέψεις και κάνει λόγο για ανάπτυξη 2,5%. Κι ως εκ τούτου αποφεύγουν να «αγοράσουν» το success story της ελληνικής οικονομίας! 

Το φάντασμα της ακρίβειας

Εν τω μεταξύ στο υπουργείο Ανάπτυξης «ζουν και αναπνέουν» με τον φόβο των ανατιμήσεων και την επιδείνωση της ακρίβειας. Έτσι σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε προ ημερών ο υπουργός Κώστας Σκρέκας πρόκειται να εισάγουν ρύθμιση σύμφωνα με την οποία όσες εταιρείες προχωρήσουν σε ανατιμήσεις δεν θα έχουν το δικαίωμα να κάνουν εκπτώσεις, δηλαδή προσφορές προς τους καταναλωτές! Κατ΄ αυτό τον τρόπο επιχειρούν να εκβιάσουν τις προμηθευτικές επιχειρήσεις, οι οποίες κατά παράδοση εκδίδουν τους νέους τιμοκαταλόγους τους τον Ιανουάριο, να διατηρήσουν την εμπορική τους πολιτική στα περσινά επίπεδα.

Ενδεικτικό στοιχείο του φόβου που διακατέχει την πολιτική ηγεσία του υπουργείου – κι όχι μόνο... – είναι αναφορά του κ. Σκρέκα πως τη σχετική ρύθμιση πρόκειται να την νομοθετήσουν μέχρι τον Μάρτιο. Ο προεκλογικός χαρακτήρας του πρώτου εξαμήνου του νέου χρόνου αναγκάζει την κυβέρνηση να ενισχύει το ρυθμιστικό της πλαίσιο στην αγορά – προσφάτως παρατάθηκε για άλλους έξη μήνες ο καθορισμός του πλαφόν στην κερδοφορία των επιχειρήσεων -, προκειμένου να επιδείξει στους πολίτες ότι αντιμετωπίζει επιμελώς το πρόβλημα της ακρίβειας. Που είναι και το βασικότερο πρόβλημα της κοινωνίας, σύμφωνα με όλες τις δημοσκοπήσεις!

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυεθνικές αρχίζουν μειώσεις τιμών 5% μετά την πίεση από την κυβέρνηση

Σε 71 κωδικούς μειώνει τις τιμές η Procter & Gamble, ενώ αποφάσισε να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση και η Unilever. Στις 17 ανέρχονται οι εταιρείες που έχουν ήδη γνωστοποιήσει μειώσεις σε 213 κωδικούς συνολικά.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχονται νέα πρόστιμα για εκπτώσεις «μαϊμού» και για υπερβολικά κέρδη

Στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης να σταματήσει η παραπλάνηση των καταναλωτών, επόμενο τεστ η Black Friday. Σε όλη την κλίμακα της αγοράς επεκτείνονται οι έλεγχοι για τα περιθώρια κέρδους.
super market, trofima, emporio, prosfores
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχονται πρόστιμα σε βιομηχανίες για «λειψές» συσκευασίες με ίδιες τιμές

Η ΔΙΜΕΑ εξετάζει τριάντα κωδικούς καταναλωτικών προϊόντων για να διαπιστώσει αν η διατήρηση ίδιων τιμών με μειωμένες ποσότητες ανέβασε τα περιθώρια κέρδους πάνω από τα όρια του νόμου.
Trofima, Times, Food, Prices, Super Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πίεση για να μπουν και επώνυμα προϊόντα στο «καλάθι» του νοικοκυριού

Η παράταση του μέτρου για άλλους τρεις μήνες και η προσπάθεια του υπ. Ανάπτυξης να ενταχθούν επώνυμα προϊόντα. Τι συζητήθηκε σε νέα σύσκεψη του Α. Γεωργιάδη με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ.