ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Shutterstock

Μεγάλες ανατιμήσεις και μείωση πωλήσεων σε γάλα και γαλακτοκομικά

Οι τιμές παραγωγού του αγελαδινού γάλακτος διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα, στην περιοχή των 50 λεπτών το λίτρο, ενώ έχουν μειωθεί σημαντικά οι τιμές του πρόβειου.

Η βιομηχανική αγορά του γάλακτος συνεχίζει να παραμένει προβληματική, έχοντας αρνητικό πρόσημο στις επιδόσεις της, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τα οικονομικά αποτελέσματα μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου. Οι τιμές παραγωγού του αγελαδινού γάλακτος διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα –προφανώς υψηλότερα από αυτά των χωρών της Βόρειας Ευρώπης– στην περιοχή των 50 λεπτών το λίτρο, ενώ οι τιμές παραγωγού πρόβειου φαίνεται πως μάλλον έχουν εξομαλυνθεί, με χαμηλότερες απ΄όλη την Ελλάδα τις τιμές παραγωγού των τεσσάρων νομών της Κρήτης.

Ο υψηλότερες τιμές της Κρήτης παρατηρούνται στον νομό Χανίων και μόλις που υπερβαίνουν τα 1,3 ευρώ το κιλό –όταν στην υπόλοιπη Ελλάδα είναι περίπου 1,60 ευρώ το κιλό- γεγονός που εξηγεί γιατί η λιανική τιμή της κρητικής γραβιέρας, που παραδοσιακά ήταν από τα ακριβότερα τυροκομικά προϊόντα είναι περίπου στα ίδια επίπεδα με αυτά της φέτας! Δηλαδή, διατηρείται σε –σχετικά– χαμηλά επίπεδα το κόστος παραγωγής.

Σύμφωνα πάντως με τα στοιχεία της Circana (πρωην Iri), και τον Οκτώβριο η κατανάλωση όλων των γαλακτοκομικών προϊόντων, με εξαίρεση το γιαούρτι, συνεχίζει να διατηρεί αρνητικό πρόσημο μεταβολής. Αναλυτικότερα, η συνολική κατανάλωση της κατηγορίας του λευκού γάλακτος μειώθηκε κατά 2,1% στη διάρκεια των τελευταίων δέκα μηνών, ενώ αντιθέτως η ο τζίρος της αυξήθηκε κατά 7%. Αυτό σημαίνει ότι ανατιμήσεις αυτού του διαστήματος υπερέβησαν το 9%

Ειδικότερα, το παστεριωμένο γάλα έχει χάσει το 1,3% του όγκου του, αλλά η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 5,7%, το γάλα υψηλής παστερίωσης έχασε το 2,1% του όγκου του, αλλά αύξησε τις πωλήσεις του κατά 6,6%. Τις μεγαλύτερες όμως απώλειες καταγράφει στο δεκάμηνο του 2023 το γάλα εβαπορέ, το οποίο έχασε το 3,4% του όγκου του, αλλά αύξησε τις πωλήσεις του κατά 11,1% -γεγονός που σημαίνει ότι οι ανατιμήσεις του ήταν μεγαλύτερες από 14%.

Στην ίδια κλίμακα απωλειών κινήθηκε και η συνολική αγορά των τυροκομικών προϊόντων, η οποία απώλεσε το 1,3% του όγκου της, αλλά βελτίωσε τις πωλήσεις της κατά 9,8% - τούτο πρακτικά σημαίνει ότι οι ανατιμήσεις στην συγκεκριμένη κατηγορία ξεπέρασαν το 11% στη διάρκεια του δεκαμήνου. Πιο αναλυτικά, η κατηγορία των κίτρινων τυριών, που περιλαμβάνει και τα πιο φθηνά προϊόντα, έχασε μόλις το 0,8% του όγκου της, αλλά αύξησε τις πωλήσεις της κατά 5,2%.

Η κατηγορία των λευκών τυριών (φέτα κλπ) έχασε το 2,1% της κατανάλωσης της, αλλά αύξησε τις πωλήσεις της κατά 15,4%. Αυτό σημαίνει πως τα προϊόντα της συγκεκριμένης κατηγορίας ανατιμήθηκαν περισσότερο από 17%. Οι εξελίξεις είναι σαφώς καλύτερες στην κατηγορία του γιαουρτιού, όπου ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 2,4% -είναι το μοναδικό θετικό πρόσημο μεταξύ όλων των κατηγοριών των γαλακτοκομικών προϊόντων– και ο τζίρος της αυξήθηκε κατά 10,2%. Δηλαδή οι ανατιμήσεις που έγιναν είναι μικρότερες από 6%. Βεβαίως το στραγγιστό γιαούρτι αύξησε την κατανάλωση του κατά 3,2% και οι πωλήσεις του αυξήθηκαν κατά 11,5%.

Η κρέμα γάλακτος καταγράφει κι αυτή άνοδο, αλλά είναι ανεπαίσθητη –μόλις 0,1%-, όμως οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 12,5% και η συνολική αγορά του βουτύρου έχασε το 3,7% του όγκου της, αλλά οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 5,6%.

Γενικότερα, πάντως, η αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων συνεχίζει να ταλανίζεται από την μείωση του όγκου των πωλήσεων, από την μία πλευρά, και από υψηλό επίπεδο ανατιμήσεων, συγκριτικά με το μέγεθος του πληθωρισμού, λόγω της εγγενούς αδυναμίας των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου να διαχειριστούν ένα εξαιρετικά αντιφατικό περιβάλλον. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ιδιωτική ετικέτα και προσφορές, τα δύο «αντίδοτα» για την ακρίβεια

Ανέβηκε σχεδόν σε 27% η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, ενώ πάνω από το 27% των πωλήσεων γίνονται με προσφορές. Έπεσε στο 0,2% ο πληθωρισμός των τροφίμων στο πεντάμηνο.
Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αναβρασμός στη βιομηχανία τροφίμων για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους

Όσα προϊόντα ήταν ζημιογόνα το 2021 πρέπει να παραμένουν ζημιογόνα και σήμερα, αναφέρουν οι επιχειρήσεις του κλάδου, ενώ δεν λαμβάνεται υπόψη η αυξημένη επιβάρυνση από τα επιτόκια δανεισμού.
Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βαρύ κλίμα στις σχέσεις της κυβέρνησης και των ισχυρών στα τρόφιμα

Πηγές του κλάδου κάνουν λόγο για διαμόρφωση «κλίματος τρομοκρατίας» από το υπουργείο Ανάπτυξης, παρότι ο πληθωρισμός τροφίμων έγινε αρνητικός. Κόντρες και μεταξύ πολυεθνικών και ελληνικών εταιρειών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι περιμένει η αγορά από τον Θεοδωρικάκο: Μηνύματα μέσω... προστίμων

Πολιτική... μαστιγίου ακολουθεί ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, με κατακόρυφη αύξηση των προβλεπόμενων προστίμων, παρότι οι τιμές βρίσκονται ήδη σε πτώση και αναμένεται να υποχωρήσουν ταχύτερα από τον Οκτώβριο.