Με σημαντική ανάπτυξη αναμένεται να κλείσει το 2023 ως προς τον τζίρο των ταξιδιωτικών αγορών διεθνώς, παρά το γεγονός ότι έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνιση τους ενδείξεις επιβράδυνσης στον ευρύτερο χώρο του retail αλλά και σε ότι αφορά την επιλεκτική διανομή κυρίως των καλλυντικών και ποτών, συνέπεια του πληθωρισμού άλλα και της γεωπολιτικής αβεβαιότητας.
Σύμφωνα με στοιχεία του BusinessWire, ο τζίρος των ταξιδιωτικών αγορών για φέτος αναμένεται να αγγίξει διεθνώς τα 75,93 δισ δολάρια, με τους αναλυτές να διατηρούν την αρχική τους πρόβλεψη για ετήσια αύξηση σε ποσοστό 17,3% μεταξύ 2022 και 2027. Πιο μετριοπαθής, η έκθεση της Allied Market Research κάνει λόγο για εν δυνάμει ετήσια ανάπτυξη της τάξεως του 10% μέχρι το 2030, οπότε κι αναμένεται η αξία των ταξιδιωτικών αγορών να ανέλθει σε 94,2 δισ δολάρια, διαβλέποντας σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, ειδικά στην ευρωπαϊκή ήπειρο αλλά και στην Ασία. Η ανοδική πορεία των εν λόγω αγορών αποδίδεται αφενός στην επανέναρξη των διεθνών ταξιδιών, την αύξηση του αριθμού των αεροδρομίων, την διεύρυνση της συμμετοχής της κρουαζιέρας στις εν λόγω δαπάνες, την ποικιλία των ελκυστικών προσφορών αλλά και την αύξηση των δαπανών για αυθόρμητες αγορές. Στον αντίποδα ωστόσο, η αυξημένη γεωπολιτική αστάθεια αλλά και η εντατικοποίηση των ελέγχων στα αεροδρόμια αποτελούν τις βασικές προκλήσεις για τον κλάδο, ο οποίος βρίσκεται σε τροχιά ανάκαμψης μετά τους πανδημικούς περιορισμούς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Global Blue πιστοποιούν την βελτίωση των πωλήσεων αφορολογήτων ειδών στην Ευρώπη τον Σεπτέμβριο σε σχέση με το καλοκαίρι, με την Ελλάδα να βρίσκεται στην κορυφή των προορισμών. Ειδικότερα, οι πωλήσεις tax free του φετινού Σεπτεμβρίου στην χώρα μας άγγιξαν το 196% του αντίστοιχου μήνα το 2019, ενώ ακολούθησαν η Γαλλία, με 146%, η Ισπανία με 134%, η Ιταλία με 132% και η Ελβετία με 125%. Συνολικά στην Ευρώπη οι αφορολόγητες αγορές ανέκαμψαν τον Σεπτέμβριο φέτος, στο 125% σε σχέση με το 2019, την στιγμή που το καλοκαίρι ανέρχονταν σε 116%. Η Global Blue επισημαίνει ότι αυτό οφείλεται στην σταδιακή επιστροφή των Κινέζων τουριστών στην γηραιά ήπειρο αλλά και στην αύξηση του αριθμού πιο ευκατάστατων τουριστών, σε σχέση με τους καλοκαιρινούς μήνες, κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Τα θετικά μέχρι στιγμής νέα πιστοποιούνται επίσης από τα οικονομικά αποτελέσματα της Dufry, του μεγαλύτερου ομίλου στον κλάδο travel retail, ο οποίος ολοκλήρωσε φέτος την εξαγορά της Autogrill, περαιτέρω εδραιώνοντας την παρουσία του και στον χώρο της εστίασης. Ο όμιλος παρουσίασε αύξηση τζίρου σε ποσοστό 31,5% το πρώτο εξάμηνο φέτος συγκριτικά με πέρσι, αγγίζοντας τα 5,71 δισ ελβετικά φράγκα, ενώ και ο Ιούλιος παρουσίασε αύξηση κύκλου εργασιών κατά 17% συγκριτικά με πέρσι και κατά 4,7% συγκριτικά με τον ίδιο μήνα του 2019. Ο ελβετικός κολοσσός είχε επίσης μεικτά κέρδη ύψους 3,67 δισ φράγκων, με το περιθώριο να κυμαίνεται στο 64,4%, από 63,7% πέρσι, ενώ τα κέρδη EBITDA ενισχύθηκαν κατά 8,6% συγκριτικά με το περσινό εξάμηνο, αγγίζοντας τα 491 εκατ φράγκα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ελβετικός όμιλος παρουσίασε εξαιρετικές επιδόσεις και στην χώρα μας, κλείνοντας το 2022 με διπλασιασμό πωλήσεων, στα 311 εκατ ευρώ, από 161 εκατ ευρώ το 2021, ενώ τα κέρδη προ φόρων υπερτριπλασιάστηκαν σε 52,2 εκατ ευρώ έναντι 14,5 εκατ ευρώ το προηγούμενο έτος. Δρομολογεί μάλιστα για το επόμενο έτος επενδύσεις συνολικού ύψους 35 εκατ ευρώ για ανακαινίσεις καταστημάτων, στο πλαίσιο της συνεργασίας της Dufry με την Fraport. Την ίδια στιγμή ωστόσο, η διοίκηση των Καταστημάτων Αφορολογήτων Ειδών εκτιμά ότι θα υπάρξουν συνέπειες από τις πληθωριστικές πιέσεις, εκφράζοντας συγκρατημένη αισιοδοξία για τις επιδόσεις της φετινής χρονιάς.
Στο ίδιο πνεύμα, ο κολοσσός των καλλυντικών Estee Lauder προειδοποιεί για επιβράδυνση της κατανάλωσης ειδικά σε ό,τι αφορά τις ταξιδιωτικές αγορές στην Ασία αλλά και την Ευρώπη. Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Fabrizio Freda, ανέφερε μάλιστα ότι ο πόλεμος μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς έχει ήδη επηρεάσει την κατανάλωση, σε συνάρτηση με άλλους παράγοντες, όπως η διαχείριση των αποθεμάτων του ομίλου, υπογραμμίζοντας ότι το ενδεχόμενο περαιτέρω μείωσης των καταναλωτικών δαπανών συμπεριλαμβάνεται στον σχεδιασμό του ομίλου για τους επόμενους μήνες, ειδικά σε ό,τι αφορά τον αραβικό κόσμο.
Εξάλλου, η περιοχή Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής είχε την μεγαλύτερη κάμψη της πωλήσεις για τον όμιλο το πρώτο τρίμηνο της νέας οικονομικής χρήσης, σε ποσοστό 27%, με τις ταξιδιωτικές αγορές να υποχωρούν επίσης σε διψήφιο ποσοστό. Σε ποσοστό 3% μειώθηκαν οι πωλήσεις της Estee Lauder στην Ασία, με την τάση να διορθώνεται χάριν στις καλύτερες επιδόσεις σε συγκεκριμένες περιοχές όπως η Αυστραλία, η Ιαπωνία και το Χονγκ Κονγκ.Τα στοιχεία αυτά εξηγούν εν μέρει, σύμφωνα με την διοίκηση της ELC, την κάμψη κατά 10% που καταγράφηκε στις πωλήσεις το πρώτο τρίμηνο της νέας χρήσης, στα 3,52 δισ δολάρια, εξέλιξη που ανάγκασε την διοίκηση να αναθεωρήσει προς τα κάτω τις προβλέψεις της για την εξέλιξη του οικονομικού έτους 2024, συμπαρασύροντας και την τιμή της μετοχής της εταιρείας σε πτώση έως και 15%.
Αξίζει να σημειωθεί τέλος ότι μικρότερη του αναμενομένου ήταν επίσης η εξέλιξη των πωλήσεων του κολοσσού πολυτελών ειδών LVMH, με τον τζίρο του να αυξάνεται κατά 9% το τρίτο τρίμηνο φέτος, στα 19,9 δισ ευρώ, σε συνέχεια ανάπτυξης σε ποσοστό 17% το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Η εξέλιξη αιφνιδίασε τους αναλυτές, ενώ η διοίκηση του ομίλου αναφέρθηκε στο ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον, το οποίο έχει σαφώς επηρεάσει την ψυχολογία του καταναλωτή. Σημειώνεται ότι η δραστηριότητα των καλλυντικών και των πολυτελών ρολογιών αυξήθηκε σε ποσοστό 9% το τρίτο τρίμηνο, ενώ οι πωλήσεις αλκοολούχων ποτών υποχώρησαν 10% συγκριτικά με πέρσι.