Η σημασία του έργου «IReFSoS "Καινοτομική Απάντηση για τη Διευκόλυνση της Κοινωνικής Υποστήριξης των Νέων Προσφύγων"» καθώς και η πρόταση πολιτικής για την ένταξη νέων προσφύγων στην ελληνική κοινωνία και αγορά εργασίας βρέθηκαν στο επίκεντρο της ημερίδας που διοργάνωσε σήμερα ο ΟΑΕΔ με τίτλο «Αξιοποιώντας τον Διάλογο για την κοινωνική υποστήριξη των νέων προσφύγων 16-24 ετών: Η εμπειρία του Έργου ERASMUS+ IReFSoS».
Με το έργο IReFSoS, ο ΟΑΕΔ, ως συντονιστής φορέας, σε συνεργασία με τους εταίρους του και συγκεκριμένα με το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ), το υπουργείο Παιδείας της Τουρκίας και τον Οργανισμό Κατάρτισης DEKRA της Γερμανίας, δημιούργησε μια νέα προσέγγιση στην επαγγελματική κατάρτιση των νέων προσφύγων, ηλικίας 16 έως 24 ετών. Η προσέγγιση αυτή εμπλουτίστηκε με καινοτομικό εκπαιδευτικό υλικό συμβουλευτικής, καθοδήγησης, καθώς και γλωσσικής και διαπολιτισμικής κατάρτισης και επαγγελματικού προσανατολισμού για εκπαιδευτές και τους εκπαιδευόμενους. Το έργο σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε, σε πιλοτικό επίπεδο, σε 40 νέους πρόσφυγες.
«Με το έργο αυτό ο οργανισμός δημιούργησε μια νέα προσέγγιση στην επαγγελματική κατάρτιση των νέων προσφύγων ηλικίας 16-24 ετών, εμπλουτισμένη με καινοτομικό εκπαιδευτικό υλικό συμβουλευτικής, καθοδήγησης γλωσσικής και διαπολιτισμικής κατάρτισης και επαγγελματικού προσανατολισμού για εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους, το οποίο σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε σε πιλοτικό επίπεδο σε 40 νέους πρόσφυγες που έχουν αιτηθεί άσυλο. Απέδωσε δε ιδιαίτερη σημασία στην αξιολόγηση και στην ευρεία διάχυση των αποτελεσμάτων και προϊόντων του έργου αυτού», τόνισε, μεταξύ άλλων, σε βιντεοσκοπημένο του μήνυμα ο διοικητής του ΟΑΕΔ, Σπύρος Πρωτοψάλτης, ενώ προσέθεσε ότι «σήμερα αφενός βαδίζει προς την κατεύθυνση της διαμόρφωσης μιας πρότασης πολιτικής στα πεδία προετοιμασίας της ένταξης των νέων προσφύγων στην κοινωνία και στην αγορά εργασίας και αφετέρου να ενσωματώσει αυτές τις νέες μεθόδους και προσεγγίσεις στην στρατηγική και στις πρακτικές κατάρτισης του οργανισμού για την αντιμετώπιση του προβλήματος των νέων προσφύγων».
Ο διοικητής του ΟΑΕΔ ανέφερε επίσης, ότι τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα του έργου αυτού οδηγούν σε μία πρόταση πολιτικής στρατηγικής προς τις πολιτικές ηγεσίες των συναρμόδιων υπουργείων Προστασίας του Πολίτη και Εργασίας, για μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για την ομαλή πρόσβαση των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο στην επαγγελματική κατάρτιση.
Στη σημασία που έχει ο τομέας της απασχόλησης στην ένταξη των προσφύγων και των μεταναστών στη χώρα μας αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας Μεταναστευτικής Πολιτικής, Υποδοχής και Ασύλου, Πάτροκλος Γεωργιάδης.
«Θεμελιώδης πυλώνας της διαδικασίας ένταξης είναι η απασχόληση, καθώς είναι καθοριστικής σημασίας για τη συμμετοχή στην οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας. Ωστόσο κρίνεται ως κομβικό προενταξιακό στοιχείο στον τομέα αυτόν η ανίχνευση και καταγραφή των δεξιοτήτων των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο για την αποτελεσματική ένταξή τους στην κοινωνία και την αγορά εργασίας, αλλά και η ενημέρωσή τους για θέματα πρόσβασης στην αγορά εργασίας. Η προώθηση της κοινωνικής συνοχής μέσω της ένταξης στην αγορά εργασίας θα πρέπει αρχικά να προσανατολιστεί στην καταγραφή στην αναγνώριση και στην αξιολόγηση των δεξιοτήτων και ως συνέπεια των ανωτέρω να έχουμε τη διευκόλυνση της πρόσβασής τους στην αγορά εργασίας. Μέσω της διαδικασίας αυτής θα επιτευχθεί η διασύνδεση των αναγκών εργασίας με τις δεξιότητες των μεταναστών και προσφύγων και η τροφοδότηση σε συγκεκριμένους τομείς παραγωγής» επισήμανε.
Κύρια αποστολή του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν η άμεση και αποτελεσματική ανταπόκριση στις ανάγκες των νεαρών προσφύγων προς την κατεύθυνση της ένταξής τους στις κοινωνίες και στην αγορά εργασίας των χωρών υποδοχής, καθώς επίσης και η ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού συστήματος κοινωνικής υποστήριξης και ταχείας ενσωμάτωσης των προσφυγικών πληθυσμών διαμέσου κατάλληλων ενεργειών καθ' όλη τη διάρκεια της διαδρομής τους.
Όπως σημείωσε, η προϊσταμένη διεύθυνσης επαγγελματικής κατάρτισης ενηλίκων του ΟΑΕΔ και επικεφαλής του έργου IReFSoS, Αθηνά Λάζου, το πρόγραμμα αποτελούταν από επτά πακέτα εργασίας. Το πρώτο πακέτο ήταν υπό την ευθύνη του υπουργείου Παιδείας της Τουρκίας και περιελάμβανε μία τουρκική έκθεση για τους νέους πρόσφυγες. Το δεύτερο πακέτο ήταν μία έρευνα του οργανισμού «DEKRA» για τη γερμανική αγορά εργασίας. Το τρίτο πακέτο ήταν υπό την ευθύνη του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ και αφορούσε τον σχεδιασμό και την παραγωγή προϊόντων συμβουλευτικής/ καθοδήγησης. Το ΚΑΝΕΠ/ ΓΣΕΕ επέλεξε 40 ωφελούμενους νέους πρόσφυγες, καθόρισε τις προδιαγραφές και το περιεχόμενο ενός e-portfolio, εκπόνησε τα ατομικά σχέδια δράσης και είχε αναλάβει την παρακολούθηση και την υποστήριξή τους. Το τέταρτο πακέτο ήταν πάλι υπό την ευθύνη του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ και αποτελούσε την πιλοτική εφαρμογή της συμβουλευτικής/καθοδήγησης. Το πέμπτο πακέτο ήταν ο σχεδιασμός και η παραγωγή πακέτου γλωσσικής/διαπολιτισμικής κατάρτισης από τον ΟΑΕΔ και μετέπειτα η πιλοτική εφαρμογή του. Το πρόγραμμα που σχεδιάστηκε ήταν για 120 ώρες ταχύρρυθμης γλωσσικής εκμάθησης, περιελάμβανε βασική γνώση και ορολογία στα ελληνικά, κατάλληλη πληροφόρηση προς την κατεύθυνση της ενσωμάτωσης στην κοινωνία και την αγορά εργασίας, διαπολιτισμικό μάθημα κατάρτισης που προωθούσε την πληροφόρηση και τη γνώση για τον πολιτισμό και την κατανόηση των πολιτισμικών διαφορών, την ανάπτυξη των δεξιοτήτων, στάσεων και συμπεριφορών για αποτελεσματική επικοινωνία. Στην πράξη η υλοποίησή του ξεκίνησε στις 14/1/2019 και συμμετείχαν νέοι πρόσφυγες ηλικίας 16-24 ετών.
Το έκτο πακέτο περιείχε τον σχεδιασμό και την παραγωγή πακέτου ενεργού επαγγελματικού προσανατολισμού , ενώ το έβδομο πακέτο ήταν η μεθοδολογία της διαδικασίας ενσωμάτωσης στην αγορά εργασίας υπό την ευθύνη του οργανισμού DEKRA. Στο επίκεντρο αυτού του πακέτου βρέθηκε η μέθοδος προώθησης και η διαδικασία ενσωμάτωσης των νέων προσφύγων στην αγορά εργασίας.
Όπως σημειώθηκε κατά την διάρκεια της ημερίδας, ο σχεδιασμός του ΟΑΕΔ, προβλέπει μεταξύ άλλων: Την καταγραφή των δεξιοτήτων των νέων προσφύγων, την αναγνώριση και πιστοποίηση των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών προσόντων τους, την ταχύρρυθμη γλωσσική εκμάθηση, την επαγγελματική κατάρτιση και απασχόληση, μέσω εργασιακών προγραμμάτων.