Την αντίδραση της ΓΣΕΕ προκαλούν το σύστημα με την χρήση vouchers που με έρευνα του Ινστιτούτου Εργασίας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ) καταγράφει τις αδυναμίες του συστήματος, τονίζοντας πως οι πρακτικές «πελατειακού τύπου» επηρεάζουν αρνητικά τους εκπαιδευομένους, τους εκπαιδευτές και το σύνολο της κοινωνίας, ενώ διευρύνουν τις κοινωνικές ανισότητες.
Στην έκθεση που δημοσίευσε το ΙΝΕ ΓΣΕΕ εντοπίζονται αδύναμα σημεία του συστήματος των vouchers και συνδέονται με την περιορισμένη «δυνατότητα των ωφελουμένων να επιλέγουν με αξιόπιστα και έγκυρα κριτήρια», λόγω της απουσίας «κατάλληλης, επαρκούς και αξιόπιστης ενημέρωσης».
Σημειώνεται πως η «έλλειψη πληροφόρησης δημιούργησε το έδαφος για μία σειρά προβληματικών, συχνά καταχρηστικών, πρακτικών» που ήγειραν προβληματισμούς σχετικά με τη λειτουργία του συστήματος των vouchers υπό όρους αγοράς, ελεύθερου ανταγωνισμού και εμπορευματοποίησης. Αυτές οι «πελατειακού τύπου» πρακτικές επηρεάζουν αρνητικά τους εκπαιδευομένους, τους εκπαιδευτές και το σύνολο της κοινωνίας ενώ «αναπαράγουν στρεβλά πρότυπα» και διευρύνουν τις κοινωνικές ανισότητες.
Όπως αναφέρεται, «η τυπική και η μη τυπική εκπαίδευση αποτελούν αυτόνομα συστήματα, τα οποία, ωστόσο, επικοινωνούν, συμπληρώνονται και, σε ορισμένες περιπτώσεις, απαιτείται να συνεργούν, στο πλαίσιο μίας ολιστικής προσέγγισης για τη χάραξη και την υλοποίηση της εθνικής εκπαιδευτικής πολιτικής. Ειδικότερα, η επαγγελματική κατάρτιση -εκτός της σημαντικής εκπαιδευτικής διάστασής της- συνιστά κρίσιμο πυλώνα παρέμβασης, βασική ενεργητική πολιτική απασχόλησης συνδεδεμένη με την αγορά εργασίας και τη διάρθρωση του παραγωγικού συστήματος».
Σύμφωνα με το κείμενο παρέμβασης του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ, «το "εργαλείο" των vouchers κυριαρχεί στον σχεδιασμό πολιτικών επαγγελματικής κατάρτισης και στην υλοποίηση σχετικών προγραμμάτων από το 2012. Παράλληλα, εφαρμόζεται στο πεδίο της προσχολικής αγωγής, ενώ συχνά κατατίθενται θέσεις και προτάσεις για την επέκτασή του και στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα».
«Με άξονα την επιστημονική τεκμηρίωση, η συνεισφορά μας αναδεικνύει προβληματισμούς και προβάλλει κριτικά αναχώματα γύρω από την κυρίαρχη ρητορική περί ευελιξίας, ανταγωνισμού, αποδοτικότητας και ελευθερίας επιλογής» σημειώνει το ΙΝΕ/ΓΣΕΕ.
Μεταξύ άλλων, το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ τονίζει: «Με επιχειρήματα από τα πεδία της τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, αναδεικνύουμε τα ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης, τις προκλήσεις που απορρέουν από τη διεύρυνση των ανισοτήτων και τις αναπλαισιώσεις των πολιτικών διακυβέρνησης και ρύθμισης σε εθνικό επίπεδο». Επιπροσθέτως, υπογραμμίζει την αναγκαιότητα μετατόπισης της έμφασης στην ποιότητα των παρεχόμενων προγραμμάτων και επισημαίνει τη σημασία της στοχευμένης ενίσχυσης των δημόσιων πολιτικών προώθησης της ποιότητας της επαγγελματικής κατάρτισης.