ΓΔ: 2031.81 -0.17% Τζίρος: 220.74 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Καλλιμάρμαρο Στάδιο Αθήνας
φώτο: Το Καλλιμάρμαρο στάδιο. Credit: Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Καλλιμάρμαρο: Από τη σπηλιά του Σωκράτη στη δόξα των Ολυμπιακών Αγώνων

Λίγες μέρες πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896, ο Εμμανουήλ Ροΐδης σατιρίζει με καυστικό λόγο το τοπίο στο Παναθηναϊκό Στάδιο, συγκρίνοντάς το με την εποχή που ο Σωκράτης συζητούσε κάτω από τα πλατάνια στις όχθες του Ιλισού.

Το Παναθηναϊκό Στάδιο αποτελεί ένα εμβληματικό μνημείο της Αθήνας, διατηρώντας αναλλοίωτη τη σύνδεσή του με το παρελθόν της πόλης. Από την αρχαιότητα έως σήμερα, ο χώρος αυτός υπήρξε σημείο αναφοράς για πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες, ενώ η διαχρονική του αξία αντανακλάται τόσο στην αρχιτεκτονική όσο και στη χρήση του.

Σύμφωνα με χρονογράφημα του Εμμανουήλ Ροΐδη το 1896, λίγες μέρες πριν τους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες, η περιοχή γύρω από το Στάδιο είχε ήδη αλλάξει σημαντικά σε σχέση με την εποχή του Πλάτωνα και του Σωκράτη. Η πηγή Καλλιρρόη είχε σχεδόν στερέψει, ο Ιλισός μετατράπηκε σε ξερό ρέμα και το φυσικό τοπίο αντικαταστάθηκε σταδιακά από αστικό περιβάλλον. Παρά τις αλλαγές, το Στάδιο διατήρησε τον ρόλο του ως μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η ίδρυση του Παναθηναϊκού Σταδίου χρονολογείται στο 330 π.Χ., όταν ο άρχοντας Λυκούργος διαμόρφωσε τον χώρο για τη διεξαγωγή γυμνικών αγώνων στα Παναθήναια. Το όνομα «στάδιο» προέρχεται από τη μονάδα μέτρησης μήκους της εποχής, με το μήκος του να αντιστοιχεί σε περίπου 185 μέτρα. Αρχικά, το στάδιο ήταν χωμάτινο και αμφιθεατρικό, με ξύλινα καθίσματα για τους κριτές και πρόσβαση μέσω γεφυριού που ένωνε τις όχθες του Ιλισού.

Κατά τη ρωμαϊκή περίοδο, ο αυτοκράτορας Αδριανός και ο Ηρώδης Αττικός προσέφεραν νέα πνοή στο Στάδιο. Ο Ηρώδης ανέλαβε την ανακαίνισή του, επενδύοντάς το με λευκό πεντελικό μάρμαρο και διακοσμώντας το με αγάλματα και κίονες. Το έργο αυτό κατέστησε το Στάδιο ένα από τα λαμπρότερα της εποχής, φιλοξενώντας όχι μόνο αθλητικούς αγώνες αλλά και θεαματικές θηριομαχίες.

Μετά τον 4ο αιώνα μ.Χ., το Στάδιο πέρασε σε παρακμή λόγω της επικράτησης του χριστιανισμού και της απαγόρευσης των αρχαίων εορτών. Στους επόμενους αιώνες, η χρήση του περιορίστηκε, ενώ η μαρμάρινη επένδυση αφαιρέθηκε σταδιακά για άλλες οικοδομικές ανάγκες. Ωστόσο, το ενδιαφέρον για το μνημείο αναζωπυρώθηκε τον 19ο αιώνα, με τους πρώτους πολεοδόμους της Αθήνας να το εντάσσουν στον αστικό σχεδιασμό.

Αναβίωση και σύγχρονη ιστορία

Η αναβίωση του ενδιαφέροντος για το Παναθηναϊκό Στάδιο συνδέθηκε άμεσα με την ιδέα της ανασύστασης των Ολυμπιακών Αγώνων. Ο Ευαγγέλης Ζάππας, εθνικός ευεργέτης και επιχειρηματίας, προσέφερε σημαντική οικονομική ενίσχυση για τη διοργάνωση αγώνων στην Αθήνα, γεγονός που οδήγησε στη διεξαγωγή των Ζάππειων Ολυμπιάδων και στην ανακαίνιση του Σταδίου. Το 1870, τριάντα χιλιάδες θεατές παρακολούθησαν αθλητικούς αγώνες στο αναμορφωμένο στάδιο, σηματοδοτώντας την επιστροφή του στη δημόσια ζωή.

Παρά τα πολιτικά και οικονομικά εμπόδια, το Στάδιο παρέμεινε επίκεντρο ιστορικών γεγονότων, όπως η πρώτη συγκέντρωση για την εργατική πρωτομαγιά το 1893. Η ανασκαφή και αποκατάστασή του επιταχύνθηκαν υπό την επίβλεψη του αρχιτέκτονα Ερνστ Τσίλλερ, με την υποστήριξη του βασιλιά Γεωργίου Α΄ και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.

Η κορυφαία στιγμή ήρθε το 1896, όταν το Παναθηναϊκό Στάδιο φιλοξένησε τους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες. Η ανακατασκευή του χρηματοδοτήθηκε κυρίως από τον επιχειρηματία Γεώργιο Αβέρωφ, ο οποίος προσέφερε το απαιτούμενο ποσό για την ολοκλήρωση των έργων. Παρά τις δυσκολίες, το έργο ολοκληρώθηκε εγκαίρως και το Στάδιο εγκαινίασε μια νέα εποχή για τον ελληνικό αθλητισμό και την παγκόσμια προβολή της Αθήνας.

Σήμερα, το Παναθηναϊκό Στάδιο παραμένει ζωντανό σύμβολο της ιστορικής συνέχειας της πόλης, συνδέοντας το αρχαίο παρελθόν με το σύγχρονο πολιτιστικό και αθλητικό γίγνεσθαι της Ελλάδας.

Πηγές: «Ιστορία των Αθηνών επί Τουρκοκρατίας» Θ. Ν. Φιλαδελφέως, «Το Παναθηναϊκόν Στάδιον» Αρ. Παπανικολάου-Κρίστενσεν, «Εν Αθήναις κάποτε...» Δ. Β. Ηλιόπουλου, «Οι αρχαιότητες στα χρόνια της Επανάστασης» Σ. Ματθαίου/Αθ. Χατζηδημητρίου, εφημ. «Τα Ολύμπια», «Πλάτων – Μύθοι» Ηλ. Σπυρόπουλου, «Χαρίλαος Τρικούπης – Η ζωή και το έργο του» Αικ. Φλεριανού, «Αρχιτεκτονικός Οδηγός Αθηνών» Δ. Α. Ζήβα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημήτρης Κουτσούμπας ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χαιρετισμός Κουτσούμπα στο αφιέρωμα στον Σ. Κουγιουμτζή στο 51ο Φεστιβάλ ΚΝΕ

Με χαιρετισμό του Δημήτρη Κουτσούμπα ξεκίνησε η συναυλία - αφιέρωμα του 51ου Φεστιβάλ ΚΝΕ στον Σταύρο Κουγιουμτζή, τιμώντας τον σημαντικό συνθέτη και δίνοντας έμφαση στη διάδοση των έργων του στις νεότερες γενιές.
Σωκράτης Φάμελλος χαμογελαστός
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Φάμελλος: Η Κοκκινιά σύμβολο αγώνα για Ελευθερία και Δημοκρατία

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, τίμησε τους εκτελεσμένους του Μπλόκου της Κοκκινιάς, υπογραμμίζοντας ότι η ιστορική μνήμη υπενθυμίζει τον συνεχή αγώνα για ελευθερία, δημοκρατία και ειρήνη απέναντι στον φασισμό.