Ασφάλεια, σταθερότητα και ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής αναζητούν πρωτίστως οι Ελληνίδες στα πρώτα τους επαγγελματικά βήματα. Παράλληλα, κεντρικός παραμένει ο στόχος για γρήγορη ανέλιξη στην καριέρα τους αλλά και η εξασφάλιση μίας ικανοποιητικής αμοιβής. Τα παραπάνω προκύπτουν μεταξύ άλλων από την έρευνα που πραγματοποίησε η MasterCard και η οργάνωση Women On Top, με την συνεργασία της Focus Bari, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Live A Legacy, με θέμα “Γυναίκες σε αναζήτηση επαγγελματικών ευκαιριών”, και με στόχο να διερευνηθούν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι Ελληνίδες κατά την είσοδό τους στον επαγγελματικό στίβο.
Μόλις το 18% όσων συμμετείχαν στην έρευνα πιστεύει ότι οι γυναίκες σήμερα έχουν ισότιμη αντιμετώπιση με τους άνδρες στην αγορά εργασίας, ενώ το 45% εκτιμά ότι ακριβώς εξαιτίας του φύλου τους, δεν έχουν τις ίδιες επαγγελματικές ευκαιρίες με τους άνδρες, ακόμη κι αν διαθέτουν αντίστοιχες ικανότητες. Ωστόσο, το 65% των γυναικών αναφέρουν ότι επιθυμούν να εξελιχθούν γρήγορα επαγγελματικά, ενώ το 56% των γυναικών απορρίπτουν πλήρως την άποψη ότι λόγω των πολλαπλών τους ρόλων, δεν μπορούν να έχουν τις ίδιες φιλοδοξίες με τους άνδρες. Παρά ταύτα, το 45% των γυναικών που ερωτήθηκαν δείχνουν να δίνουν προτεραιότητα στην ισορροπία μεταξύ προσωπικής ζωής και καριέρας, αναφέροντας ότι όσο ικανοποιητική κι αν είναι μια δουλειά, εάν απαιτεί πολύ χρόνο και διαταράσσει την επιδιωκόμενη ισορροπία, δεν θα την επιλέξουν.
Ως προς τις προκλήσεις που οι γυναίκες αντιμετωπίζουν συχνότερα, τα χαμηλά εισοδήματα συνιστούν πρόβλημα για το 37%, οι “τοξικές” συμπεριφορές για το 26%, το ανελαστικό ωράριο για το 21%, η έλλειψη ευκαιριών για το 13% και ο σεξισμός για το 12%. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα “τοξικά” περιβάλλοντα εργασίας αναφέρονται συχνότερα ως πρόβλημα για τις γυναίκες από την περιφέρεια. Η έρευνα της Mastercard αποκαλύπτει επίσης ότι για την συντριπτική πλειονότητα των γυναικών οι πιο έντονες δυσκολίες στην καριέρα τους προκύπτουν στην φάση δημιουργίας οικογένειας (72%), ενώ ακολουθούν η φάση της επιδίωξης επαγγελματικής ανέλιξης (47%) και το αίτημα αύξησης ή προαγωγής (32%). Σχεδόν οι μισές μάλιστα ερωτηθείσες, ανέφεραν ότι έχουν αντιμετωπίσει διακριτικές συμπεριφορές στο εργασιακό τους περιβάλλον, με πιο συχνές από αυτές το mansplaining και το bullying, οι άμεσες κι έμμεσες διακρίσεις υπέρ των ανδρών καθώς και η απόρριψη εξαιτίας εγκυμοσύνης ή μητρότητας.
Το 62% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι οι γυναίκες χρειάζονται υποστήριξη και ενδυνάμωση ώστε να επιτύχουν τις επαγγελματικές τους φιλοδοξίες, με την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης να συνιστά προτεραιότητα για το 45% των γυναικών, και την δημιουργία του επαγγελματικού τους brand για το 38%. Στο πλαίσιο αυτό, το Live A Legacy προχωρά στην διατύπωση συγκεκριμένων προτάσεων για την ενδυνάμωση των γυναικών, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν η σταδιακή ανάπτυξη των δεξιοτήτων που καλούνται να επιστρατεύσουν οι νέες γυναίκες κατά την δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, παράλληλα με την απόκτηση των τεχνικών τους δεξιοτήτων, αλλά κι η αφομοίωση και καλλιέργεια των γνώσεων που αποκτώνται σταδιακά, μέσω πρακτικών ασκήσεων, mentoring και δικτύωσης. Επισημαίνεται επίσης ότι απαιτείται η δημόσια δέσμευση των οργανισμών προκειμένου να επιτευχθεί μία ευρύτερη αλλαγή, καθώς και η επιμόρφωση συνολικά των εργαζόμενων και στελεχών σε θέματα ισότητας όπως και η εισαγωγή συστημάτων παρακολούθησης και λογοδοσίας σε σχέση με την πρόοδο που σημειώνει μία επιχείρηση στα θέματα αυτά.
Όπως σημείωσε η κα Λουκία Χωραφά, Head of Marketing & Communications της Mastercard για την Ελλάδα, στόχο της έρευνας αποτελεί η ενημέρωση όλων με επιστημονικά στοιχεία για το ζήτημα της έμφυλης ανισότητας, αλλά και η δημιουργία των σωστών εργαλείων ώστε να διαμορφωθεί ένα μέλλον ισότητας για τις γυναίκες στο εργασιακό περιβάλλον, μέσω της δράσης Live A Legacy. Από την πλευρά της, η κα Στέλλα Κάσδαγλη, συνιδρύτρια του Women On Top, επεσήμανε ότι η έρευνα ρίχνει φως στα κενά που χρειάζεται να καλύψουμε, ώστε να έχουμε έγκυρα στοιχεία για την αντιμετώπιση των προκλήσεων του σύγχρονου εργασιακού περιβάλλοντος.