ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Aris Oikonomou / SOOC

Η εγγύηση των καταθέσεων, η πίεση των άκρων, η Lamda και η ακτοπλοΐα

Η συζήτηση στις ΗΠΑ για περισσότερες εγγυήσεις στις καταθέσεις επιχειρήσεων, η καθυστέρηση στα αποτελέσματα της Lamda για το 2022, οι δυσκολίες της συγχώνευσης Attica Group - ANEK, ο ΟΛΠ ξαναβρίσκει τη φόρμα του και οι διαρροές προς ακραία κόμματα.

Μια μεγάλη συζήτηση που δεν θα αργήσει να διεθνοποιηθεί και να έλθει στην Ευρώπη άνοιξε στις ΗΠΑ μετά και την τελευταία τραπεζική κατάρρευση, της First Republic Bank. Ο ομοσπονδιακός οργανισμός για την εγγύηση καταθέσεων, FDIC, σε ανακοίνωση που εξέδωσε χθες, τονίζει ότι θα πρέπει να εξεταστούν αλλαγές στο καθεστώς της εγγύησης καταθέσεων. Αντί του σημερινού ορίου των 250.000 δολ. για όλους τους καταθέτες, λέει ότι θα πρέπει να συζητηθεί η αύξηση του ορίου για τις καταθέσεις των επιχειρήσεων, επειδή φάνηκε στην τελευταία αναταραχή ότι οι τεχνολογικές αλλαγές που έχουν γίνει (μεταφορές κεφαλαίων σε κλάσματα δευτερολέπτου μέσω ψηφιακών εφαρμογών), αλλά και η υπερβολική συγκέντρωση ανασφάλιστων καταθέσεων επιχειρήσεων σε ορισμένες τράπεζες μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα. Εναλλακτικά -αν και η FDIC δεν φαίνεται να το προκρίνει- θα μπορούσε να συζητηθεί η κάλυψη όλων των καταθέσεων με ομοσπονδιακή εγγύηση.

-- Η συζήτηση που ανοίγει είναι, βεβαίως, πολιτική και όχι τεχνικού χαρακτήρα, αφού μόνο το Κογκρέσο μπορεί να εγκρίνει αύξηση των εγγυήσεων στις καταθέσεις και εκεί δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα υπάρξουν οι απαραίτητες συναινέσεις. Σε κάθε περίπτωση, αν οι Αμερικανοί, που δίνουν πάντα τον τόνο σε αυτά τα θέματα, καλύψουν με αυξημένες εγγυήσεις τις καταθέσεις των επιχειρήσεων, η πίεση για ανάλογες πρωτοβουλίες και στην Ευρώπη θα είναι μεγάλη. Θυμίζουμε ότι στην Ευρώπη δεν υπάρχει ακόμη κοινή εγγύηση καταθέσεων, οπότε κάθε χώρα θα πρέπει να αποφασίσει μόνη της μέχρι να υπάρξει (και αν υπάρξει…) κατάληξη στις συζητήσεις για την κοινή εγγύηση.

-- Όσο για τη First Republic Bank, από χθες έχει εξαφανιστεί από τον τραπεζικό χάρτη, αφού δεν υπήρχε η παραμικρή δυνατότητα διάσωσής της. Η JP Morgan, έχοντας κατά παράδοση -από τον εποχή του Τζον Πίρμοντ Μόργκαν- το ρόλο του στυλοβάτη του τραπεζικού συστήματος, έδωσε την καλύτερη προσφορά για να πάρει το μεγαλύτερο μέρος του ενεργητικού και όλες τις καταθέσεις της χρεοκοπημένης τράπεζας -σημειωτέον ότι οι καταθέσεις δεν ήταν ούτε οι μισές από το ενεργητικό. Η JP Morgan αυξάνει κι άλλο το αποτύπωμά της στην αγορά και η Wall Street την επιβράβευσε με μια άνοδο της μετοχής της κατά 2,14% χθες.

-- Μπήκαμε στον Μάιο και ενώ άλλες μεγάλες εταιρίες, όπως η Coca Cola HBC, η Mytilineos, ο ΟΤΕ και η Τράπεζα Πειραιώς ανακοινώνουν τις επιδόσεις του πρώτου τριμήνου, η Lamda Development σήμερα θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα του… 2022. Αρχικά η εταιρία είχε προγραμματίσει να ανακοινώσει τα αποτελέσματα της περασμένης χρήσης στις 26 Απριλίου, ωστόσο ζήτησε ολιγοήμερη παράταση για την Τρίτη 2 Μαΐου. Η τηλεδιάσκεψη για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων στους επενδυτές θα πραγματοποιηθεί αύριο Τετάρτη και αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον η τοποθέτηση της διοίκησης για την πρόοδο των εργασιών στο Ελληνικό, αλλά και τις γενικότερες επιχειρηματικές εξελίξεις στην εταιρία.  

-- Πάντως το γεγονός ότι τον Μάιο συζητάμε για τις επιδόσεις του 2022 δεν είναι ιδιαίτερα κολακευτικό για την εγχώρια κεφαλαιαγορά και η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς θα πρέπει να δει το ζήτημα πιο συστηματικά. Διότι η τόσο μεγάλη καθυστέρηση δεν δικαιολογείται δεδομένων των εξελίξεων στην τεχνολογία που ουσιαστικά επιτρέπει στις εταιρείες να έχουν πλήρη εικόνα των οικονομικών τους μεγεθών σε πραγματικό χρόνο.

-- Τη δυσκολία, αλλά ταυτόχρονα και την ανάγκη συγχώνευσης της Αttica Group με την ΑΝΕΚ, ώστε να διασωθεί η τελευταία, καταδεικνύουν οι ισολογισμοί των δύο εταιρειών για το 2022. Μια χρονιά που αυξήθηκε σημαντικά η ακτοπλοϊκή κίνηση και οι τιμές των εισιτηρίων φέρνοντας περισσότερα έσοδα στις δύο εταιρείες, αλλά παράλληλα εκτινάχθηκαν τα κόστη των ναυτιλιακών καυσίμων, «χτυπώντας» τα μικτά τους κέρδη. Η ΑΝΕΚ παρά την καλή χρονιά και την αύξηση του τζίρου κατά 30 εκατ ευρώ (από 150 εκατ. το 2021 σε 180 εκατ. το 2022) δεν μπόρεσε να αντισταθμίσει το ενεργειακό κόστος (+80% σε σχέση με το 2021) και εμφάνισε οριακό EBITDA 800.000 ευρώ, ζημιές 21,4 εκατ. ευρώ, αρνητικά ίδια κεφάλαια 61,4 εκατ. ευρώ και αδυναμία εξυπηρέτησης του δανεισμού της. Με τη σειρά της, η Αttica αύξησε το τζίρο της κατά 52% στα 530 εκατ. ευρώ και κατάφερε να εμφανίσει αυξημένα EBITDA στα 57 εκατ. ευρώ και κέρδη 17 εκατ. ευρώ, παρά την αύξηση κατά 73% της μέσης τιμής των ναυτιλιακών καυσίμων που καταναλώθηκαν σε σχέση με το 2021. Η Αttica έχει καθαρό δανεισμό 409 εκατ. ευρώ και μέσα από τη συγχώνευση θα αποκτήσει επιπλέον δάνεια 80 εκατ. ευρώ της ΑΝΕΚ -μετά από γενναίο κούρεμα- αλλά και επιπλέον οφειλές προς προμηθευτές άνω των 30 εκατ. ευρώ.

-- Και το ερώτημα που τίθεται είναι πώς, χωρίς τη συμβολή ικανοποιητικών EBITDA και από την πλευρά της ΑΝΕΚ θα μπορέσει η «νέα» Attica  να είναι ανταγωνιστική και να εξασφαλίσει τους πόρους για την ανανέωση και το «πρασίνισμα» του στόλου της; Με την έλευση του 2023, τα ενεργειακά κόστη υποχωρούν, οι πρώτες ενδείξεις για τον τουρισμό είναι άκρως αισιόδοξες, ενώ και οι ανατιμήσεις στα εισιτήρια δεν έχουν σταματήσει. Από την άλλη πλευρά, το κόστος του χρήματος έχει αυξηθεί και οι υπερδανεισμένες εταιρείες θα είναι δύσκολο να προχωρήσουν σε μειώσεις εισιτηρίων ώστε να κερδίσουν μερίδια αγοράς από τον ανταγωνισμό.

-- Μετά την πανδημία, το λιμάνι του Πειραιά ξαναβρίσκει τους ρυθμούς του και παραμένει μεταξύ των πέντε μεγαλύτερων λιμανιών στην Ευρώπη. Βρίσκεται στην τέταρτη θέση μαζί με το λιμάνι της Βαλένθια, πίσω από τα μεγάλα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης (Ρότερνταμ, Αμβέρσα και Αμβούργο).  Σύμφωνα με τον Ζενγκάνγκ Γιού, πρόεδρο της Cosco Shipping, το 2022 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τον ΟΛΠ. Όπως είπε, πέρυσι από το λιμάνι του Πειραιά πέρασαν 700 κρουαζιερόπλοια, κοντά στα νούμερα του 2019, ενώ το home porting αυξήθηκε κατά 50% το 2022 στο σύνολο της κρουαζιέρας. Φέτος, αυτό το ποσοστό εκτιμάται ότι θα ανέβει στο 80%, καθώς 630 κρουαζιερόπλοια θα χρησιμοποιήσουν τον Πειραιά ως σημείο εκκίνησης του ταξιδιού τους.  Ο κ. Γιου αναφέρθηκε επίσης στη διεύρυνση δύο terminals του λιμανιού σε μήκος 400 μέτρων, έργο που θα ολοκληρωθεί σε 2-3 χρόνια και το οποίο, όπως είπε, θα δώσει τη δυνατότητα στο λιμάνι να υποδέχεται πλέον τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια με όλες τις χωρητικότητες.

-- Μεγαλώνει ο προβληματισμός και στη Νέα Δημοκρατία και στον ΣΥΡΙΖΑ από την άνοδο των ακραίων κομμάτων. Αλήθεια όμως, τι περίμεναν; Ειδικά οι άνθρωποι του ΣΥΡΙΖΑ που επιμένουν στον πολιτικό… ακτιβισμό. Σε ένα περιβάλλον ακραίας απαξίωσης και ισοπέδωσης των πάντων, θεσμικής εξάρθρωσης και ενός πολιτικού περιβάλλοντος που το μόνο που απασχολεί είναι το πώς ο ένας θα πλήξει τον άλλο, χωρίς κανένα όριο ή φραγμό, τι πιο φυσιολογικό από την άνοδο των ακραίων κομμάτων; Των «αντισυστημικών», του παραλογισμού και των μαγικών λύσεων;

-- Ο ΣΥΡΙΖΑ δέχεται διπλή πίεση από το ΜεΡΑ 25 του παλιού συντρόφου του Γιάνη Βαρουφάκη. Ο ΣΥΡΙΖΑ από τη μια μεριά χάνει νεανικό και αντισυστημικό κοινό που ελκύεται από τις αρλούμπες Βαρουφάκη και έχει πικραθεί από τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και το μνημόνιο Τσίπρα. Παράλληλα χάνει με όλο αυτό τον θόρυβο περί δραχμής, Δήμητρας, Οδυσσέα κλπ καθώς ενεργοποιούνται τα αντανακλαστικά του αντιΣΥΡΙΖΑ μετώπου και σπρώχνουν κεντρώους ψηφοφόρους προς τη Νέα Δημοκρατία τρέμοντας στην ιδέα να ζήσουμε ξανά τις… «ηρωικές» στιγμές του 2015 με ρυθμιστή τον Γ. Βαρουφάκη.

-- Η Νέα Δημοκρατία βρίσκεται αντιμέτωπη με την Λερναία Ύδρα της ακροδεξιάς την οποία προσπαθεί να αντιμετωπίσει με φραγμούς, φραγμοί όμως που δεν κάνουν τίποτα περισσότερο από το να εξαγριώνουν τους διαφόρους… αντισυστημικούς οι οποίοι θα ψηφίσουν μέχρι και ΣΥΡΙΖΑ για να εκδικηθούν την κυβέρνηση για τον αποκλεισμό. 

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Οι Αυστραλοί σκανάρουν τα πάντα, η σημασία του CET1 και η απογοήτευση για Dimand

Επενδύσεις από ΑΠΕ μέχρι οπτικές ίνες αναζητά η Macquarie, το deal της ΔΕΗ στη Ρουμανία, το «κεφαλαιακό» premium στις τράπεζες, η απογοήτευση για τις μετοχές Dimand - Lamda, η πτώση της Aegean, η μετατροπή της MIG σε επενδυτική εταιρεία και η ευχή Πατέλη.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Τράπεζες σε άμυνα, τα μεγέθη της Eurobank, η εθελούσια στην Attica και η ΕΚΤ

Πώς ο πόλεμος στην Ουκρανία ακύρωσε την αναπτυξιακή... αντεπίθεση των τραπεζών, το ενδιαφέρον για την τοποθέτηση Φ. Καραβία, το νέο πρόγραμμα εθελουσίας αποχώρησης από την Attica Bank που «τρέχει» την επόμενη εβδομάδα, τι έκοψε τη φόρα της ανάπτυξης το 2021 και τα διλήμματα της ΕΚΤ.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Τα «όμορφα μπάνια» του Οδ. Αθανασίου και η επιστροφή των τραπεζών στην Ελλάκτωρ

Τι θα απαντούσε ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda σε έναν Κυψελιώτη για τα οφέλη από το Ελληνικό, πώς το νέο ομόλογο της Ελλάκτωρ προσέλκυσε τις τράπεζες και τα δύσκολα στη διαπραγμάτευση με την Κομισιόν.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το κατόρθωμα της ABBank, οι απειλές του τσάρου και μετρό σε διπλή τιμή

Η πρόκληση για τον Μυστακίδη, οι αγορές δεν παίρνουν στα σοβαρά τον Πούτιν, πώς πήγε στα 3 δισ. το κόστος του μετρό Θεσσαλονίκης, ο Ερντογάν τάραξε τα «ήρεμα νερά» και η φιέστα για την απανθρακοποίηση των νησιών.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Προϋπολογισμός υπεροχής, η πίεση στις τράπεζες και οι απλήρωτοι του ΣΥΡΙΖΑ

Τα μεγέθη του προϋπολογισμού που αφήνουν πίσω την Ευρώπη, γιατί δεν κερδίζουν έδαφος οι τραπεζικές μετοχές, η «μάχη» του Στουρνάρα για το QE, οι απλήρωτοι του ΣΥΡΙΖΑ στο debate και τα Γλυπτά του Παρθενώνα.