Με το χρόνο να λειτουργεί θεραπευτικά, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο βγήκε μπροστά και πήρε το θέμα του δυστυχήματος πάνω του. Ζήτησε και πάλι συγγνώμη, υπενθυμίζοντας δύο αυτονόητες αλήθειες: τις διαχρονικές ευθύνες του πολιτικού συστήματος, αλλά και την δική του προσωπική ευθύνη που συνεπάγεται από το γεγονός ότι η τραγωδία έγινε με «με εμάς στο τιμόνι της χώρας». Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι δεν μπορεί να γυρίσει τον χρόνο πίσω, ωστόσο μπορεί να εγγυηθεί απόλυτη διαφάνεια στην έρευνα, ώστε να εντοπιστούν τα σφάλματα και να κριθούν δίκαια όσοι εμπλέκονται, καθώς επίσης και τη δρομολόγηση άμεσων πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της προβληματικής κατάστασης στους σιδηροδρόμους μας. Και κατόπιν πέρασε στον πυρήνα του προβλήματος, όχι μόνο των σιδηροδρόμων αλλά πολύ ευρύτερα: «Προσωπικά, ακούγοντας τους διαλόγους, τους επίμαχους διαλόγους το βράδυ του δυστυχήματος, αισθάνθηκα αυτό που πιστεύω ότι αισθανθήκατε κι εσείς και αισθάνθηκαν όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες: οργή αλλά και ντροπή», σημείωσε αποτυπώνοντας το κυρίαρχο συναίσθημα. Και συνέχισε με αυτό που όλοι ξέρουμε, όλοι συζητάμε, αλλά για το οποίο μυστηριωδώς δεν γίνεται τίποτα: τη δημόσια διοίκηση και το βαθύ κράτος! «Πρόκειται για μία αντιπαράθεση διαρκείας, που είδαμε πόσες παγίδες κρύβει. Είναι ένας πόλεμος με το σκοτεινό κράτος του αναχρονισμού. Ένα κράτος το οποίο κατά καιρούς μπορεί να παίρνει -ας είμαστε ειλικρινείς- διάφορα κομματικά χρώματα, αλλά που παραμένει βαθύ, γιατί έχει δομηθεί επί δεκαετίες πάνω σε κατεστημένες νοοτροπίες. Πάνω σε συστημικές αδράνειες, σε μικροπολιτικά τερτίπια και δυστυχώς σε ανεύθυνες συμπεριφορές». Και ο πρωθυπουργός ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του με ένα κάλεσμα ανατροπής: «Είναι το προβληματικό κράτος το οποίο σας ζητώ να ανατρέψουμε και θα το ανατρέψουμε, σε όποιον τομέα και αν αυτό εκδηλώνεται, όσα εμπόδια και αν συναντήσουμε».
– Το ερώτημα βέβαια είναι αν είναι εφικτό και ρεαλιστικό κάποιος πολιτικός -όσο ικανός και αν είναι- και ένα κόμμα να τα βάλουν με τα κατεστημένα συμφέροντα και τις ακλόνητες νοοτροπίες που κυριαρχούν, να ανατρέψουν δηλαδή το βαθύ κράτος, το οποίο, αν ξέρει να κάνει κάτι καλά, αυτό είναι το να επιβιώνει και να αποκρούει κάθε προσπάθεια ουσιαστικής αλλαγής. Και, όπως παραδέχθηκε ο Κ. Μητσοτάκης, το βαθύ αυτό κράτος δεν έχει κομματική απόχρωση: έχει ενσωματώσει τους πάντες. Εδώ δεν μπορούμε να εγκαταστήσουμε ένα σύστημα ασφαλείας στα τρένα, θα μεταρρυθμίσουμε τη Δικαιοσύνη; Τα Σώματα Ασφαλείας; Την Εκπαίδευση; Τη Δημόσια Διοίκηση; Την Τοπική Αυτοδιοίκηση;
-- Μακάρι να δούμε αυτή την τόσο αναγκαία για το μέλλον της χώρας ανατροπή, αλλά θα μας επιτρέψετε να κρατάμε μικρό καλάθι. Διότι όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις απαιτούν ευρύτερες συναινέσεις και πνεύμα συνεργασίας στο πολιτικό προσωπικό, αλλά και στην κοινωνία, που δεν υπάρχουν ούτε στο ελάχιστο.
-- Αντίθετα, ένα μεγάλο μέρος του πολιτικού προσωπικού είναι διαποτισμένο με τυφλό μίσος (μίσος που με μεγάλη επιτυχία μεταδίδουν και στην κοινωνία), καθηλωμένο σε παρωχημένα ιδεολογικά σχήματα που δεν έχουν καμία σχέση με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα και τη φιλελεύθερη αστική δημοκρατία. Παράλληλα, ένα μεγάλο μέρος του κέντρου αλλά και της παραδοσιακής δεξιάς έχουν ταυτιστεί με τον κρατισμό και βιοπορίζονται ουσιαστικά μέσω του ελέγχου του κράτους. Από κοντά, ένας στρατός συνδικαλιστών εργατοπατέρων που μάχονται να διατηρήσουν τη χώρα σε μια εποχή που έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Και δεν υπολογίζουν τίποτα. Άνθρωποι, πολιτικοί - πανεπιστημιακοί και εργατοπατέρες που χρόνια μάχονταν να μην χρησιμοποιούν τα πανεπιστήμια υπολογιστές και ψηφιακά μέσα («όχι στον τεχνοφασισμό») φωνάζουν σήμερα ότι δεν φταίει ο σταθμάρχης, αλλά η κυβέρνηση που δεν φρόντισε να υπάρχουν τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας. Άνθρωποι, πολιτικοί - πανεπιστημιακοί και εργατοπατέρες, που μάχονται να μην γίνεται αξιολόγηση εργαζομένων, αγανακτούν με το δυστύχημα το οποίο αποδίδουν στον αποκλειστικά στον Μητσοτάκη, τις ιδιωτικοποιήσεις και τον... καπιταλισμό! Άνθρωποι, πολιτικοί - πανεπιστημιακοί και εργατοπατέρες που έχουν αναγάγει το ρουσφέτι σε τρόπο ζωής αγανακτούν με το σύστημα! Άνθρωποι, πολιτικοί - πανεπιστημιακοί και εργατοπατέρες αυτό που είδαν από το δυστύχημα ήταν το κράτος (της δεξιάς, εννοείται) να δολοφονεί μαθητές και φοιτητές! Άνθρωποι, πολιτικοί - πανεπιστημιακοί και εργατοπατέρες ενθαρρύνουν τις καταλήψεις σχολείων (που λαμβάνουν ξανά με αφορμή τα Τέμπη μεγάλες διαστάσεις) ως μέσο αντίδρασης.
– Δυστυχώς ένα μεγάλο μέρος της αριστεράς στην Ελλάδα, σε αντίθεση με ότι συνέβη σε όλη την Ευρώπη, παρέμεινε και παραμένει με το «όπλο παρά πόδα», αρνούμενο την ουσιαστική ένταξή του στην αστική φιλελεύθερη δημοκρατία και την ενεργό συμμετοχή του στην εμβάθυνση και ενίσχυσή της, και επιμένει να φαντασιώνεται την ανατροπή του καπιταλισμού.
-- Ένα δημιουργικό ελιγμό, επωφελή τελικά για τους μετόχους, έκανε η διοίκηση της Eurobank, διαπιστώνοντας ότι ο εποπτικός μηχανισμός της ΕΚΤ, ο SSM, δεν «ανάβει πράσινο» για διανομή μερίσματος από ελληνική τράπεζα το 2023, για λόγους που εξηγήσαμε χθες. Τα κεφάλαια που είχε κρατήσει η τράπεζα στην άκρη για τη διανομή μερίσματος θα αξιοποιηθούν τελικά για επαναγορά των μετοχών της Eurobank που παραμένουν στην κατοχή του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Πρόκειται για το 1,4% των μετοχών, που με βάση τη χθεσινή τιμή κλεισίματος είχε χρηματιστηριακή αξία άνω των 71 εκατ. ευρώ. Αυτή είναι μια επιλογή που, όπως εξήγησε χθες ο διευθύνων σύμβουλος, Φωκίων Καραβίας, μιλώντας στους αναλυτές, έχει συζητηθεί εκτενώς με τον SSM και ήδη η Eurobank έχει υποβάλει αίτηση για να εγκριθεί από τον επόπτη. Και φαίνεται ότι είναι μια επιλογή που αφήνει ικανοποιημένο τον επόπτη, αφού οι μετοχές θα αγοραστούν σε τιμή χαμηλότερη της λογιστικής αξίας, άρα θα ενισχυθεί η κεφαλαιακή βάση, αλλά, ταυτόχρονα, είναι άριστη ("optimal", όπως είπε ο κ. Καραβίας) για τους μετόχους, αφού θα ενισχυθούν τα κέρδη ανά μετοχή με την ακύρωση των μετοχών που θα αγοραστούν. Κάτι σαν έμμεση διανομή μερίσματος, δηλαδή. Σε ό,τι αφορά τα διαδικαστικά, η έγκριση του SSM αναμένεται σε δύο μήνες, θα ακολουθήσει η έγκριση της γενικής συνέλευσης και μέσα στο δεύτερο εξάμηνο θα υποβληθεί η αίτηση στο ΤΧΣ για την επαναγορά, ώστε να ολοκληρωθεί η συναλλαγή.
-- Για το μέλλον, οι μέτοχοι ξέρουν από χθες τι έχουν να περιμένουν: από το 2024 (κέρδη χρήσης 2023), η Eurobank σκοπεύει να διανέμει ως μέρισμα τουλάχιστον το 25% των κερδών, ενώ ο Φ. Καραβίας άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να προχωρήσει η τράπεζα και σε νέα προγράμματα επαναγοράς μετοχών.
-- Εμπλοκή στο project Everest, το σχέδιο για τον διαχωρισμό των συμβουλευτικών και των λογιστικών υπηρεσιών της ΕΥ, έχει παρουσιαστεί στις ΗΠΑ, και απειλεί να εκτροχιάσει την εφαρμογή του σχεδίου σε παγκόσμιο επίπεδο. Δηλαδή και στην Ελλάδα, όπου ο τοπικός βραχίονας της EY έχει ήδη ανακοινώσει τη διάσπασή σε δύο «νέες» εταιρείες: τη λογιστική και την συμβουλευτική. Στόχος του σχεδίου είναι να ξεχωρίσει το ελεγκτικό από το συμβουλευτικό κομμάτι, ώστε να πάψουν και οι επικρίσεις για την επιρροή που μπορεί να ασκείται στο ελεγκτικό έργο της EY από τα έσοδα που αντλεί από την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών. Το πρόβλημα στην εφαρμογή του σχεδίου Everest είναι ότι η αμερικανική EY εκφράζει τη διαφωνία της για το τρόπο διαχωρισμού και, ειδικότερα, για το πόσες φορολογικές/συμβουλευτικές υπηρεσίες θα συνεχίσει να παρέχει η νέα ελεγκτική εταιρεία που θα δημιουργηθεί. Οι διαφορές φαίνεται ότι είναι σοβαρές, αν και ο CEO της EY, Καρμάιν ντι Σίμπιο διαβεβαιώνει ότι τελικά θα ξεπεραστούν.
-- Το εύλογο παράπονό του ότι ο κλάδος του yachting, μολονότι προσφέρει το 1,42% του ΑΕΠ στη χώρα και είναι ένας πολύ δυναμικός τομέας του ελληνικού τουρισμού, εντούτοις δεν αναφέρεται ούτε επισημαίνεται από κανέναν φορέα εξέφρασε χθες ο Αντώνης Στελλιάτος, πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ). Σε παρέμβασή του στη χθεσινή εκδήλωση παρουσίασης της 18ης Έρευνας Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ), ο κ. Στελλιάτος επισήμανε το ισχυρότατο momentum που έχει ο κλάδος του yachting στην Ελλάδα, τονίζοντας ότι θα έπρεπε να έχει μεγαλύτερη θέση στις μελέτες, στις αναφορές και σε όλη τη συζήτηση για τον τουρισμό.
-- Θυμίζουμε ότι η Ελλάδα με 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή, πάνω από 5.000 νησιά, εκ των οποίων τα 130 περίπου κατοικήσιμα και με εξαιρετικό κλίμα, είναι ένας από τους ελκυστικότερους –παγκόσμια– προορισμούς για το yachting. Σημειώνεται ότι το 2022 οι ναυλώσεις των σκαφών ιστιοφόρων και καταμαράν στη χώρα μας, που ανέρχονται σε 5.500, άγγιξαν πληρότητα 100% έως τα τέλη Νοεμβρίου. Όλες οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ιστορικό ρεκόρ το 2023, που δεν υπάρχει και κανένας περιορισμός από Covid-19 κ.λπ.
-- Σχετικά με το κόστος των ναυλώσεων, ο κ. Στελλιάτος σε προ μηνών συνέντευξή του είχε τονίσει πως η ναύλωση ενός καταμαράν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα ανέρχεται σε 5.000 με 10.000 ευρώ την εβδομάδα και για ένα ιστιοπλοϊκό από 3.500 έως 4.500 ευρώ την εβδομάδα, τιμές στις οποίες δεν περιλαμβάνονται πλήρωμα ή skipper (πλοηγός σκαφών αναψυχής). Επίσης, σημαντική παράμετρος είναι το προσωπικό που απασχολούν, το οποίο είναι το πλέον καλοπληρωμένο σε όλο τον κλάδο του τουρισμού, με μεγάλη διαφορά μάλιστα…
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.