Δεν ήρθε τελικά η πολυπόθητη αναβάθμιση της εγχώριας οικονομίας, παρά τους εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης που καταγράφει την εφετινή χρονιά. Ειδικά σε ό,τι αφορά τη Moody’s η απογοήτευση ήταν μεγάλη, καθώς πολλοί ήταν αυτοί, ειδικά στην κυβέρνηση, που εκτιμούσαν ότι θα προχωρήσει σε αναβάθμιση της εγχώριας οικονομίας κατά μια βαθμίδα. Δεδομένου ότι η Moody’s μας αξιολογεί τρεις βαθμίδες κάτω από το investment grade έναντι δύο της Fitch και μίας της S&P, μια αναβάθμιση από την Moody’s θα ήταν μια αρκετά safe επιλογή, με την έννοια ότι θα πλησίαζε την αξιολόγηση των δυο άλλων μεγάλων οίκων. Με άλλα λόγια, δεν θα επρόκειτο για κάτι που αλλάζει τα δεδομένα αλλά για μια ένεση ηθικού. Ωστόσο, η αναβάθμιση δεν ήρθε και μάλιστα η Moody’s διατήρησε αμετάβλητο και το outlook που σημαίνει ότι η αναβάθμιση μάλλον αργεί. Και, δεδομένου ότι το 2023 είναι προεκλογική χρονιά, δύσκολα θα δούμε σημαντικές κινήσεις από το μέτωπο αυτό τους επόμενους μήνες.
-- Η τόσο συντηρητική προσέγγιση της Moody’s προκαλεί εντύπωση, δεδομένης της προόδου της ελληνικής οικονομίας, και από κάποιους αναλυτές αποδίδεται σε… ψυχολογικούς παράγοντες. Όπως σημειώνουν η Moody’s, την περίοδο 2003 – 2009 διατήρησε την αξιολόγηση της Ελλάδας στο Α1, πέντε ολόκληρες βαθμίδες πάνω από το investment grade, που αποτελούσε την υψηλότερη αξιολόγηση μεταξύ των τριών μεγάλων οίκων αξιολόγησης. Το 2010, η Moody’s ακολούθησε με αξιοσημείωτη καθυστέρηση τις υποβαθμίσεις της ελληνικής οικονομίας, περνώντας μετά στο άλλο άκρο: μια αρνητική προσέγγιση της Ελλάδας. Το 2013 η Moody’s διατήρησε την αξιολόγηση της Ελλάδος στον πάτο, δεν ακολούθησε τις αναβαθμίσεις στις οποίες προχώρησαν S&P και Fitch, με την αξιολόγηση της Moody’s να βρίσκεται πέντε βαθμίδες (!) χαμηλότερα των αξιολογήσεων των άλλων δύο οίκων. Έκτοτε, προχώρησε σε αναβαθμίσεις αλλά διατηρώντας σταθερά απόσταση από τις αξιολογήσεις των άλλων δύο οίκων, κάτι που εξακολουθεί μέχρι σήμερα.
-- Πάντως τα δεδομένα έχουν αλλάξει δραστικά και η άνοδος των επιτοκίων καθιστά πιο δύσκολη την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας. Επιπλέον, το πολιτικό ρίσκο είναι σοβαρή παράμετρος και πριν τις εθνικές εκλογές και το σχηματισμό ισχυρής κυβέρνησης η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας είναι απίθανη.
-- «Δεν θα επιτρέψουμε να προχωρήσουν στη πλήρη ιδιωτικοποίηση της Εθνικής Τράπεζας. Την Εθνική Τράπεζα, με το ποσοστό του Δημοσίου στο 40%, τη μετατρέπουμε σε ισχυρό δημόσιο πυλώνα του τραπεζικού συστήματος»: αυτό τόνισε από τη ΔΕΘ ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας, μια δήλωση που «έμπλεξε» και την Εθνική (εκτός από τη ΔΕΗ που έχει μπλέξει από καιρό…) στη συζήτηση περί κρατικού ελέγχου μεγάλων επιχειρήσεων, συζήτηση που σίγουρα δεν ενθουσιάζει την αγορά. Η τοποθέτηση Τσίπρα έρχεται στον απόηχο των πληροφοριών περί σαουδαραβικού ενδιαφέροντος για την τράπεζα. Βέβαια μεταξύ λόγων και πράξεων, όπως είδαμε μετά την πενταετή κυβερνητική θητεία του κ. Τσίπρα, υπάρχει το χάος και αυτά τα φιλόδοξα σχέδια τα ακούγαμε στη θεωρία και το 2015, ενώ στην πράξη είδαμε την τρίτη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, με την οποία το σύνολο του τραπεζικού συστήματος έναντι σεντς πέρασε στον έλεγχο ξένων χαρτοφυλακίων. Όπως και να έχει, η συζήτηση αυτή δεν βοηθά και σίγουρα δεν θα βοηθήσει το ΤΧΣ να τρέξει γρήγορα την διαδικασία αποεπένδυσής του από τις τράπεζες.
-- Σημειώνουμε, επίσης, ότι η αποεπένδυση του ΤΧΣ δεν εμπίπτει στο πεδίο ελεύθερης άσκησης πολιτικής από τις ελληνικές κυβερνήσεις, όπως φαίνεται ότι νομίζει ο κ. Τσίπρας, αλλά μια συμφωνία με τους ευρωπαϊκούς Θεσμούς, την οποία έχει προσυπογράψει η δική του κυβέρνηση. Αλλά μάλλον αυτά είναι λεπτομέρειες για έναν πολιτικό αρχηγό που φαίνεται και πάλι σίγουρος μπορεί να σκίζει συμφωνίες με τους Ευρωπαίους με ένα νόμο και ένα άρθρο.
-- Τι ακριβώς φαντάζονται, άραγε, στον ΣΥΡΙΖΑ για την επανακρατικοποίηση της ΔΕΗ; Διότι η εταιρεία παραμένει στον έλεγχο του κράτους, το οποίο κατέχει πάνω από το 33% των μετοχών της, έχοντας τον πλήρη διοικητικό έλεγχο της εταιρείας.
-- Στην ομιλία Τσίπρα στη ΔΕΘ συγκρατήσαμε επίσης την αναφορά του σε «20.000 διορισμούς μόνιμων δασκάλων και καθηγητών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Μια μικρή παρατήρηση: τα τελευταία χρόνια καταγράφεται μια συνεχής αύξηση της ροής μαθητών προς ιδιωτικά σχολεία, ενώ στα δημόσια ο αριθμός μειώνεται, ως αποτέλεσμα και της υπογεννητικότητας. Έτσι έχουμε φτάσει στην παράδοξη εικόνα στα ιδιωτικά σχολεία οι τάξεις να αποτελούνται από 25 – 30 μαθητές, ενώ στα δημόσια σχολεία ο αριθμός των μαθητών είναι πέριξ των 15 ατόμων! Και όμως πολλοί γονείς εγκαταλείπουν τα δημόσια σχολεία επιλέγοντας την υψηλού κόστους επιλογή ιδιωτικού σχολείου! Γιατί συμβαίνει αυτό; Σίγουρα όχι γιατί λείπουν 20.000 δάσκαλοι και καθηγητές από τα δημόσια σχολεία.
-- Αναζωπυρώθηκε η φημολογία περί deal στην Τέρνα Ενεργειακή, με την είσοδο νέων επενδυτών στην εταιρεία, συμφωνία που, όπως υποστηρίζουν οι πληροφορίες, θα ανακοινωθεί σύντομα. Μένει να δούμε τις επόμενες ημέρες αν οι φήμες θα επιβεβαιωθούν, ωστόσο, παρατηρώντας τη μετοχή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο μπορούμε να κάνουμε μια υπόθεση: η όποια συναλλαγή θα αφορά μειοψηφικό ποσοστό και δεν θα οδηγήσει σε δημόσια πρόταση, κάτι στο οποίο ήλπιζαν πολλοί στην αγορά. Φαίνεται ότι η στρατηγική επιλογή του Γ. Περιστέρη ήταν το deal να αφορά μειοψηφικό πακέτο, έτσι ώστε να διατηρηθεί ο έλεγχος της εταιρείας και να συνεχίσει να ενοποιείται στον όμιλο, στρατηγική που απομάκρυνε τους Αυστραλούς της Μacquarie, οι οποίοι είχαν εκδηλώσει ισχυρό ενδιαφέρον για την ΤΕΝΕΡΓ.
-- Ολοκληρώνεται σήμερα η δημόσια πρόταση της Ideal Holdings για το 100% της Byte, χωρίς να υπάρχει αγωνία για το αποτέλεσμα, καθώς η αποδοχή πριν από μερικές μέρες -σύμφωνα με ανακοίνωση της Ideal- ήταν πάνω από το 70% που είχε θέσει ως στόχο ο προτείνων. Η οικογένεια Βυζάντιου και η Alpha Bank που κατέχουν περίπου το 74% του μετοχικού κεφαλαίου της Byte έχουν ήδη καταθέσει τις μετοχές τους. Στόχος της Ideal είναι να συγκεντρώσει άνω του 90% του μετοχικού κεφαλαίου και να αποσύρει τη μετοχή από το ΧΑ. Με την εξαγορά της Byte και τις ήδη ελεγχόμενες Adacom και Netbull, η Ideal δημιουργεί ένα μεγάλο όμιλο πληροφορικής, που με στοιχεία του 2021 είχε τζίρο 57 εκατ. ευρώ και EBITDA 8 εκατ. ευρώ, ο οποίος θα διεκδικήσει ιδιωτικά και δημόσια έργα πληροφορικής αξίας 16 δισ. τα επόμενα χρόνια για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τις υποδομές πληροφορικής. Η Ideal έχει συνάψει τετραετές ομολογιακό δάνειο 33 εκατ. ευρώ με τη Eurobank για να χρηματοδοτήσει το μέρος της δημόσιας πρότασης με μετρητά (2,10 ευρώ ανά μετοχή), ενώ προσφέρει και 0,397590 δικές της μετοχές σε κάθε μέτοχο της Byte.
--Την ερχόμενη Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου θα κατατεθούν οι οικονομικές προσφορές για την απόκτηση του 67% του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης. Τα τέσσερα σχήματα που διεκδικούν το λιμάνι με τον αναβαθμισμένο γεωστρατηγικό ρόλο είναι η κοινοπραξία της αμερικανικής Black Summit με τις Euroports, EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία Cameron (όμιλος Κοπελούζου), Goldair και Bollore Africa Logistics, ο ΟΛΘ και η αμερικανική Quintana Infrastructure & Development. Το ενδιαφέρον των ΗΠΑ για το λιμάνι είναι δεδομένο μετά και τη νέα ελληνοαμερικανική στρατιωτική συνεργασία στο πλαίσιο του NATO, όπου η Αλεξανδρούπολη χρησιμοποιείται ως κρίσιμος διαμετακομιστικός κόμβος για στρατιωτικές μεταφορές. Η έναρξη όμως του πολέμου «απογείωσε» το γεωστρατηγικό του ρόλο. Και αυτό γιατί παρέχει πρόσβαση στην Ουκρανία, μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Έτσι, μέσω της Αλεξανδρούπολης παρακάμπτεται η Μαύρη Θάλασσα, στην οποία έχει δυνάμεις η Ρωσία, και ο Βόσπορος που ελέγχεται από την Τουρκία.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.