Ο Ιβάν Σαββίδης ζει στο Ροστόφ και από εκεί διοικεί τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες στην Ελλάδα μαζί με τους συνεργάτες του στη χώρα μας. Δεν έχει ενταχθεί σε κάποια λίστα Ρώσων ολιγαρχών ώστε να αντιμετωπίσει κυρώσεις από τη Δύση, καθώς διατηρεί την ελληνική υπηκοότητα. Ωστόσο, ως ένα πρόσωπο που ήταν -και είναι- κοντά στον Πούτιν δέχεται πιέσεις για να πωλήσει κάποιες από τις δραστηριότητές του στην Ελλάδα και κυρίως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ο ίδιος εμφανίζεται να μην είναι αρνητικός σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο και συζητά με ενδιαφερόμενους, αλλά στο βάθος του μυαλού του δεν έχει συμβιβαστεί με την ιδέα και ποντάρει στον τερματισμό του πολέμου ώστε να τον αφήσουν…ήσυχο.
-- Ο Σαββίδης, μετά την απόκτηση του ποσοστού των Γερμανών, ελέγχει το 67% της κοινοπραξίας SEGT, η οποία με τη σειρά της ελέγχει το 67% του ΟΛΘ. Το υπόλοιπο 33% της SEGT ανήκει σε Γάλλους και Κινέζους. Πρόσφατα είχαν ενδιαφερθεί για τον ΟΛΘ από κοινού ένα αμερικανικό και ένα αγγλικό fund. Η είδηση είναι, όμως, ότι έντονο ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δείχνει και η Dubai Ports. Ο κολοσσός στη διαχείριση λιμανιών είχε διεκδικήσει μέχρι τέλους τον ΟΛΘ στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ αλλά έχασε από τη SEGT. Τώρα βρήκε ευκαιρία να επανέλθει. Οι προοπτικές του λιμανιού για το 2022 είναι ιδιαίτερα ευοίωνες και η διοίκηση εκτιμά ότι θα ξεπεραστούν με άνεση οι επιδόσεις του 2021, όταν κατεγράφη τζίρος 77 εκατ. και καθαρά κέρδη 21 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται πως ο ΟΛΘ συμμετέχει στους εν εξελίξει διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ και διεκδικεί τα περιφερειακά λιμάνια σε Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο και Ηγουμενίτσα.
-- Σε Βατερλό εξελίχθηκε η χθεσινή συνεδρίαση για τους πρωινούς αγοραστές στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Ξεθαρρεμένοι από το προχθεσινό άλμα της Wall Street (ο S&P 500 εκτινάχθηκε +2,8%, ο Dow Jones +2,6% και ο Nasdaq +2,9%) οι αγοραστές μπήκαν φουριόζοι οδηγώντας τον Γενικό Δείκτη στο +1,66%, ωστόσο μετά το πρώτο ημίωρο οι πωλητές επικράτησαν και οδήγησαν στο «κόκκινο» την αγορά και αυτό παρά την καλή πορεία, εκείνη την ώρα, των ευρωπαϊκών αγορών. Ο Γενικός Δείκτης τελικά έκλεισε κάτω και από το επίπεδο των 890 μονάδων, σημειώνοντας απώλειες -1,32%, στο χαμηλότερο σημείο της ημέρας. Αρνητικός πρωταγωνιστής οι τράπεζες, με τον δείκτη του κλάδου από το +3,3% να κλείνει στο -2%. Η Εθνική άνοιξε στο +4,2% για να κλείσει στο -3,79%, η Eurobank άνοιξε στο +3,76% για να κλείσει στο -0,82%, η Alpha Bank από το +3,25% στο -1,84% και η Τρ. Πειραιώς από το +2,98% στο -1,57%. Σημειώνεται ότι και οι τέσσερις έκλεισαν με πωλητές.
-- Μετά το κλείσιμο του ΧΑ ακολούθησε ακόμα μεγαλύτερο Βατερλό σε ΗΠΑ και Ευρώπη με τις μετοχές να βρίσκονται σε πορεία ελεύθερης πτώσης. Ο Dow έκλεισε στο -3,12%, ο S&P 500 στο -3,56% και ο NASDAQ στο -4,99%. Να επισημάνουμε μια διάσταση μόνο: ο κίνδυνος ο πληθωρισμός να βρεθεί εκτός ελέγχου και η «βύθιση» της Wall είναι μη διαχειρίσιμα πολιτικά, γεγονός που ίσως υποχρεώσουν τους διαμορφωτές πολιτικής να επικεντρωθούν στην εξεύρεση λύσης για τον τερματισμό του πολέμου.
-- Στο παραπάνω πλαίσιο ίσως δεν έχει νόημα να συζητάμε για την πτώση της μετοχής των Πλαστικών Θράκης, η οποία έκλεισε χθες με απώλειες 5,99% στα 4,16 ευρώ και συναλλαγές 146.025 τεμαχίων. Όμως, η συζήτηση έχει νόημα, καθώς η χθεσινή «βουτιά» ήρθε σε συνέχεια εννέα διαδοχικών πτωτικών συνεδριάσεων (με εξαίρεση μια ημέρα που η μετοχή έμεινε αμετάβλητη), γεγονός που έχει θορυβήσει την αγορά και κάνει πολλούς να αναρωτιούνται τι συμβαίνει με τη μετοχή και την εταιρεία. Από τις 13 Απριλίου, όταν η μετοχή είχε κλείσει στα 5,9 ευρώ έχει υποχωρήσει μέσα σε δέκα μόλις συνεδριάσεις κατά -29,49%. Σημειώνεται ότι το υψηλό 52 εβδομάδων ήταν τα 8,69 ευρώ.
-- Η εταιρεία το 2021 πέτυχε υψηλή κερδοφορία, καθώς τα προϊόντα για τον κορονοϊό (μάσκες, ειδικές φόρμες κ.α.) συνέβαλαν με 52 εκατ. στα κέρδη προ φόρων επί συνόλου 84 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, τα EBITDA διαμορφώθηκαν στα 103 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση έχει επισημάνει ότι οι επιδόσεις του 2021 είναι δύσκολο να επαναληφθούν το 2022 και έχει αναφέρει πως τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του 2022 θα είναι καλύτερα από αυτά του πρώτου τριμήνου του 2021 σε μια like to like προσέγγιση με τα προ της πανδημίας επίπεδα. Σύμφωνα με τους αναλυτές, η μετοχή της εταιρείας σε αυτή την αποτίμηση που έχει (περίπου 180 εκατ. ευρώ) παραμένει ελκυστική, αφού η Πλαστικά Θράκης έχει διαθέσιμα που ξεπερνούν τα δάνειά της, τρέχει ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα και η ζήτηση για τα βασικά της προϊόντα (γεωυφάσματα, συσκευασία και θερμοκήπια) παραμένει ισχυρή. Επηρεάζεται βεβαίως από την άνοδο του ενεργειακού κόστους και των πρώτων υλών. Επιπλέον, ενόψει της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων τριμήνου την άλλη εβδομάδα η διοίκηση δεν μπορεί να προχωρήσει σε αγορές ιδίων μετοχών ώστε να στηρίξει τη μετοχή, κάτι που πιθανότατα θα πράξει μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.
-- Πώς θα επηρεάσουν τις ενεργειακές εταιρείες, ανάμεσά τους και τις εισηγμένες στο ΧΑ, τα μέτρα που εξήγγειλε χθες ο πρωθυπουργός; Οι αναλυτές δεν έχουν καταλήξει σε οριστικά συμπεράσματα, φαίνεται όμως ότι η ζυγαριά των μέτρων γέρνει υπέρ των εταιρειών. Από τη μια πλευρά, υπάρχει η τεράστια κρατική επιδότηση με έως 600 ευρώ σε κάθε καταναλωτή με εισόδημα έως 45.000 ευρώ, ως «αντίβαρο» στους φουσκωμένους λογαριασμούς των τελευταίων μηνών. Αυτό είναι ένα μέτρο που ωφελεί τους καταναλωτές, θα είναι όμως και εξαιρετικά επωφελές για τις εταιρείες, αφού θα μειωθεί η πίεση από τις καθυστερήσεις στις πληρωμές λογαριασμών, τις «κόκκινες» οφειλές κ.ο.κ. Από την άλλη, βέβαια, υπάρχει η επανάληψη της εξαγγελίας για φόρο με συντελεστή 90% στα υπερκέρδη των εταιρειών. Μέχρι να εκδώσει το πόρισμά της η ΡΑΕ, δεν θα γνωρίζουμε όμως τι πραγματικά σημαίνει αυτός ο έκτακτος φόρος, αφού είναι ασαφές σε ποια φορολογητέα κέρδη θα επιβληθεί και πόσο τελικά θα επιβαρύνει τις εταιρείες. Το πιθανότερο είναι, πάντως, ότι η επιδότηση των λογαριασμών θα έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από τον φόρο στα υπερκέρδη και το τελικό αποτέλεσμα μάλλον θα είναι ευνοϊκό για τις εταιρείες.
-- Με οκτώ διεκδικητές και ισχυρή παρουσία γαλλικών ομίλων άρχισε χθες η «μάχη» για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Στο ΤΑΙΠΕΔ τρίβουν τα χέρια τους, καθώς μεταξύ των ενδιαφερομένων περιλαμβάνονται ισχυρά διεθνή funds αλλά και κολοσσοί της διαχείρισης υποδομών και ειδικότερα αυτοκινητοδρόμων. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η παρουσία των Γάλλων που διεκδικούν τη νέα 25ετή σύμβαση συμμετέχοντας σε τρεις κοινοπραξίες. Με τον γαλλικό επενδυτικό όμιλο ADRIAN διεκδικούν τη νέα σύμβαση οι όμιλοι ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ, ενώ με τον γαλλικό κολοσσό Vinci συνεργάζεται η Mytilineos. Η Egis (που συμμετέχει και σήμερα στη διαχείριση της Αττικής Οδού) διεκδικεί τη νέα σύμβαση παραχώρησης σε συνεργασία με τους επίσης γαλλικούς επενδυτικούς ομίλους Vauban και DIF.
-- Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει στο διαγωνισμό μαζί με την αυστραλιανή First Sentier. Οι δεύτεροι Αυστραλοί που διεκδικούν τον οδικό άξονα είναι η Macquarie σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου. Ενδιαφέρον για τη νέα σύμβαση παραχώρησης εκδήλωσε και ο διεθνής όμιλος Albertis, όπως και η πορτογαλική Brisa, που ελέγχεται από το κρατικό συνταξιοδοτικό ταμείο της Νότιας Κορέας και τη Swiss Life. Τέλος, στις εκπλήξεις περιλαμβάνεται ο ιταλικός κατασκευαστικός όμιλος Gruppo Fininc. Οι υποψήφιοι καλούνται τώρα να συμμετάσχουν σε πολύμηνες συζητήσεις για τη διαμόρφωση της τελικής σύμβασης παραχώρησης, με τις δεσμευτικές προσφορές να αναμένονται στις αρχές του 2023.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.