Μια ιδιαίτερα επικίνδυνη κατάσταση έχει διαμορφωθεί στον ΑΔΜΗΕ, με την κινεζική πλευρά να έχει βγει σε ανοικτό πόλεμο κατά της ελληνικής. Οι Κινέζοι κλιμακώνουν τη σύγκρουση και, μετά τη διαρροή της επιστολής της State Grid (η οποία κατέχει το 24% του ΑΔΜΗΕ) στα μέσα ενημέρωσης, με την οποία ουσιαστικά καταγγέλλουν ότι το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης είναι τεχνικά σκάρτο, θέτουν και θέμα Μ. Μανουσάκη και αλλαγής ηγεσίας. Οι βολές στον κ. Μανουσάκη μάλλον είναι συμπτωματικές, με την έννοια ότι η ανανέωση της θητείας του απλά έτυχε να συμβαίνει σε μια περίοδο που οι Κινέζοι έχουν απασφαλίσει και προσπαθούν με κάθε τρόπο να ασκήσουν πιέσεις για να περάσει το δικό τους. Πληροφορίες αναφέρουν ότι, μετά την υπογραφή της σύμβασης για τη διασύνδεση Αττικής - Κρήτης με τη Siemens και τη ΓΕΚ Τέρνα, οι Κινέζοι εγείρουν διάφορα ζητήματα για τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου, απορρίπτουν διάφορες προτάσεις και λύσεις, ζητώντας εκ των υστέρων προσθήκες που δεν προβλέπονται στη σύμβαση. Μάλιστα κάποιες πηγές αναφέρουν ότι η κινεζική εταιρεία ζήτησε από τη Siemens πρόσβαση στην τεχνολογία που θα χρησιμοποιηθεί στο έργο της διασύνδεσης κάτι που η γερμανική εταιρία απέρριψε κατηγορηματικά για προφανείς λόγους. Οι ατελείωτες τεχνικές απαιτήσεις των Κινέζων καθυστερούν το έργο της διασύνδεσης και προκαλούν μεγάλη ανησυχία, καθώς αν αυτός ο ανταρτοπόλεμος συνεχιστεί υπάρχει κίνδυνος νέων καθυστερήσεων και εμπλοκών και σε άλλους διαγωνισμός και έργα. Με λίγα λόγια, η εταιρεία να καθηλωθεί.
-- Τι έκανε τους φιλήσυχους και αθόρυβους μέχρι τώρα Κινέζους να εξεγερθούν; Πολλά. Πρώτα πρώτα, μεγάλη απογοήτευση έχει προκαλέσει στην κινεζική πλευρά ότι έχουν «κοπεί» από ευρωπαϊκά έργα και επενδύσεις για γεωπολιτικούς λόγους. Μεγάλο εκνευρισμό προκαλεί στους Κινέζους και η υπόθεση της απόκτησης μειοψηφικής συμμετοχής στην Αριάδνη Interconnection, με την Κομισιόν να γνωμοδοτεί θετικά για το ενδεχόμενο ο ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει σε πώληση μέρους των μετοχών της θυγατρικής του, ωστόσο, ξεκαθαρίζει ότι ο επενδυτής που θα αποκτήσει την μειοψηφική συμμετοχή θα είναι παθητικός και δεν θα έχει την παραμικρή εμπλοκή σε διοικητικά θέματα, εμπλοκή που η κινεζική πλευρά θεωρούσε ως δεδομένη. Σημειώνεται ότι στις διακρατικές συμφωνίας που είχαν υπογραφεί μεταξύ Ελλάδας – Κίνας το 2019 κατά την επίσκεψη του προέδρου της Κίνας στην Ελλάδα περιλαμβανόταν και η απόκτηση του 20% της Αριάδνη από την State Grid. Φαίνεται μάλιστα ότι η State Grid άρχισε να δημιουργεί ζητήματα αναφορικά με τις τεχνικές προδιαγραφές μετά την ψυχρολουσία της Κομισιον περί παθητικής συμμετοχής στην Αριάδνη, επιδιώκοντας έτσι έμμεσα να πάρει τον έλεγχο του έργου μέσα από τα τεχνικά, αφού ως επενδυτές δεν θα μπορούσαν να έχουν διοικητική εμπλοκή. Σημειώστε ότι η υπόθεση δεν αφορά μόνο τη σύνδεση Αττικής – Κρήτης αλλά και τις άλλες συνδέσεις που έρχονται, όπως Κρήτης – Κύπρου, Ισραήλ και Αιγύπτου.
-- Πως γίνεται όμως το 24% των μετόχων (αυτό είναι το ποσοστό των Κινέζων) να έχουν τόσο ισχυρό διοικητικό ρόλο που φτάνει μέχρι το σημείο να καθυστερούν ένα τόσο σημαντικό εθνικά έργο; Η απάντηση βρίσκεται στην προηγούμενη κυβέρνηση, την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, κόμματα που όταν ανέλαβαν την εξουσία κατηγορούσαν τους πολιτικούς αντιπάλους ως ενδοτικούς μερκελιστές που έκαναν ότι τους ζητούσαν οι δανειστές και πολλά άλλα αντίστοιχα. Το 2017 η κυβέρνηση Τσίπρα – Καμμένου δεν είχε καμία δυσκολία να δεχθεί τη λεόντειο συμφωνία που έδινε υπερεξουσίες και αυξημένα διοικητικά δικαιώματα στους ιδιώτες επενδυτές του 24%. Να πούμε βέβαια ότι η συμφωνία ήταν εμπνεύσεως της τρόικας, η οποία επέβαλε πράγματα για τα οποία ακόμα μετανιώνουμε.
-- Και κλείνουμε τα του ΑΔΜΗΕ με μια ερώτηση: πώς θα ξεμπλέξει αυτό το κουβάρι; Δεν υπάρχει εύκολη απάντηση και μάλλον η κυβέρνηση θα πρέπει να εξετάσει τις πολιτικές δυνατότητες διαπραγματεύσεων προκειμένου να επαναφέρει την κινεζική πλευρά σε ρόλο μετόχου – συνεταίρου.
-- Μεγάλη ημέρα για τον όμιλο ΓΕΚ Τέρνα χθες, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το πολυαναμενόμενο πράσινο φως για να προχωρήσει ο διεθνής διαγωνισμός για την παραχώρηση της άδειας λειτουργίας του καζίνο στο Ελληνικό. Η έγκριση του Ελεγκτικού αποτελεί μεγάλο ορόσημο για το έργο και πλέον ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση της επένδυσης. Από εδώ και πέρα τα επόμενα βήματα είναι περισσότερο τυπικού χαρακτήρα παρά ουσιαστικά: αναμένεται η επικύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού από την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ), θα ακολουθήσει η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή και το τελευταίο βήμα θα είναι η έκδοση της άδειας από το υπουργείο Οικονομικών. Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του έργου θα πραγματοποιηθεί εξ ολοκλήρου από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και θα φτάσει η συνολική επένδυση τα 1,1 δισ. ευρώ, ενώ η διάρκεια κατασκευής του σύμφωνα με τους αρχικούς υπολογισμούς θα διαρκέσει 36 μήνες.
-- Μεγάλη πίκρα και απογοήτευση προκάλεσε χθες η «βουτιά» της μετοχής της ΔΕΗ η οποία υποχώρησε κατά -1,74% κλείνοντας στα 9,060 ευρώ ελάχιστα υψηλότερα από τα 9 ευρώ που πραγματοποιήθηκε η πρόσφατη αύξηση κεφαλαίου. Η μετοχή μετά τις 14.00 κινήθηκε σταθερά στο «κόκκινο» με εντεινόμενες πιέσεις και σχετικά αυξημένες συναλλαγές.
-- Ακόμα πιο πικρή γεύση άφησε η χθεσινή συνεδρίαση στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με την εγχώρια αγορά για άλλη μια ημέρα να σέρνεται την ίδια ώρα που για δεύτερη ημέρα οι αγορές σε ΗΠΑ και Ευρώπη κατέγραφαν μεγάλα κέρδη.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.