ΓΔ: 1407.03 -0.97% Τζίρος: 71.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας

Ο Γ. Στουρνάρας «διαφημίζει» τράπεζα, η φορολόγηση των επαγγελματιών και η Viva

Γιατί ο διοικητής της ΤτΕ βγήκε από τα ρούχα του για τη φορολόγηση των επαγγελματιών, οι ασυνήθιστοι έπαινοί του σε τράπεζα, τρένα χωρίς σύμβαση, αγοράζουν διαμερίσματα ξένοι στο Ελληνικό και οι διπλοί πανηγυρισμοί στη διένεξη για τη Viva.

Ποια είναι η καλύτερη τράπεζα στην Ελλάδα; Η Συνεταιριστική Τράπεζα Καρδίτσας, σύμφωνα με τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρα. Ο διοικητής της ΤτΕ μιλώντας στο συνέδριο του ΤΜΕΔΕ εξήγησε τους λόγους που των ώθησαν να παραβεί έναν πολύ βασικό κανόνα του να μην μιλά ποτέ σε εταιρικές εκδηλώσεις εποπτευόμενων τραπεζών, κάτι που έκανε την προηγούμενη εβδομάδα μιλώντας σε εκδήλωση της Συνεταιριστικής Τράπεζας Καρδίτσας για τα 30 χρόνια λειτουργίας της. «Πριν από λίγες ημέρες έσπασα έναν κανόνα μου να μην πηγαίνω να μιλήσω, επειδή είμαι επόπτης, σε καμία εκδήλωσης τράπεζας. Τον κανόνα τον έσπασα μιλώντας στη Συνεταιριστική Τράπεζα Καρδίτσας. Μια τράπεζα εκπληκτική για μένα σε όλους τους τομείς. Είναι η καλύτερη τράπεζα στην Ελλάδα σήμερα, χωρίς καμία βοήθεια κρατική, χωρίς Ηρακλή, που βρέθηκε στο κέντρο του Ντάνιελ και των άλλων καταστροφών. Όταν έγινε το Ντάνιελ μαζευτήκαμε στην ΤτΕ και είπαμε να κάνουμε μια σύσκεψη γιατί με τέτοια καταστροφή πάει η Συνεταιριστική Καρδίτσας, χάθηκε, να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε. Και όχι απλώς δεν χάθηκε, αλλά οι άνθρωποι της τράπεζας βοήθησαν τους πληγέντες, αγόρασαν μηχανήματα, πήγαν οι ίδιοι εκεί, ρυθμίσανε δάνεια. Πώς τα κατάφεραν όλα αυτά; Διότι είχαν προβλέψεις, είχαν κεφάλαια. Έτσι πρέπει να κάνουμε όλοι», τόνισε ο κ. Στουρνάρας. Προνοητικότητα που συνέδεσε με την ανάγκη όλοι, κυβερνήσεις, τράπεζες, πολίτες (μέσω ασφάλισης) να δημιουργήσουμε μαξιλάρια ασφαλείας και έναντι των νέων μεγάλων προκλήσεων που δημιουργεί η κλιματική αλλαγή.

-- Ο θαυμασμός του διοικητή για τη Συνεταιριστικής Τράπεζας Καρδίτσας πηγάζει και από μια άλλη πηγή: το γεγονός ότι στις περισσότερες (για να μην πούμε όλες) τις συνεταιριστικές τράπεζες είχε γίνει ένα όργιο κακοδιαχείρισης και κακών επιλογών. 


Στήριξη στον Χατζηδάκη για τη φορολόγηση των επαγγελματιών

Εκεί που ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος παραλίγο να βγει από τα ρούχα του, ήταν όταν η κουβέντα πήγε στη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών και τις σχετικές γκρίνιες. Διαβάζω, σημείωσε ο διοικητής, ότι έφταιξε η φορολόγηση των μικρομεσαίων, των ελευθέρων επαγγελματιών (σ.σ.: εννοώντας προφανώς την επίδραση στο εκλογικό αποτέλεσμα). «Να μεταναστεύσω! Είναι δυνατόν να λέμε τέτοια πράγματα; Δηλαδή να πληρώνουν μόνο οι άλλοι; Και σιγά τον φόρο που μπήκε. Μπήκε ως τεκμαρτό το ελάχιστο εισόδημα του ανειδίκευτου εργάτη. Πραγματικά δεν καταλαβαίνω. Αυτά πρέπει να χτυπήσουμε», ξέσπασε ο κ. Στουρνάρας.

-- Μιλώντας επίσης στην εκδήλωση του ΤΜΕΔΕ, ο επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού, Αλέξης Πατέλης επίσης απέκρουσε τις σχετικές προσδοκίες - πιέσεις, υπογραμμίζοντας ότι δεν τίθεται θέμα αναθεώρησης της μεταρρύθμισης για τη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών, ενώ σημείωσε ότι ο αριθμός των ελεύθερων επαγγελματιών που έχουν προσφύγει αμφισβητώντας φόρο που τους έχει καταλογιστεί είναι μικρός. Γεγονός που λέει πολλά. 

-- Ο κ. Πατέλης αναφέρθηκε επίσης στο AirBnB, σημειώνοντας ότι δεν είναι εύκολο θέμα και θα πρέπει να μελετηθεί σε βάθος πριν ληφθούν μέτρα, υπενθυμίζοντας ότι είναι ένα κύκλωμα που δημιουργεί εισοδήματα όχι μόνο για τους ιδιοκτήτες αλλά και πολλούς άλλους που ασχολούνται με τη βραχυχρόνια μίστθωση ή ωφελούνται έμμεσα (όπως π.χ. τα εστιατόρια και τα μπαρ σε περιοχές όπως το Κουκάκι). Ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού δεν δίστασε να πει την προσωπική του άποψη για τους κυοφορούμενους περιορισμούς που σχεδιάζει η κυβέρνηση για το AirBnB, σημειώνοντας ότι η επιβολή χρονικού ορίου θα είναι δύσκολη στην εφαρμογή ενώ φάνηκε να προκρίνει κάποια φορολογική παρέμβαση. Στη στήλη έχουμε αναφερθεί στο θέμα των περιορισμών αναλυτικά.


Σολομώντεια λύση για Viva

Δεν συμβαίνει συχνά μετά την έκδοση μιας δικαστικής απόφασης να πανηγυρίζουν και οι δύο αντίδικοι. Αυτό έγινε, όμως, μετά την έκδοση της απόφασης από το Ανώτατο Δικαστήριο του Λονδίνου για την αντιδικία της πλευράς Καρώνη με την JPMorgan για τη Viva Wallet. Ίσως και οι δύο πλευρές να έχουν δίκιο που είναι ευχαριστημένες, γιατί το δικαστήριο, που ερμήνευσε με μια απόφαση 79 σελίδων μια συμφωνία μετόχων 145 σελίδων, εξέδωσε μια αρκετά ισορροπημένη απόφαση, το πρακτικό αποτέλεσμα της οποίας είναι ότι αυξάνονται οι πιθανότητες να πραγματοποιηθεί η εξαγορά της συμμετοχής Καρώνη από την JPMorgan, ύστερα από μια νέα αποτίμηση που θα γίνει από ειδικό οίκο.

-- Για την πλευρά Καρώνη, το σημαντικότερο είναι ότι γίνεται δεκτό πως η αποτίμηση της Viva πρέπει να γίνει με βάση και τις προοπτικές που θα είχε αν έμπαινε στην αμερικανική αγορά. Το δικαστήριο, όμως, περιορίζει αρκετά τη δουλειά που θα κάνει ο οίκος που θα διενεργήσει την αποτίμηση. Σημειώνει ότι θα πρέπει να αξιολογηθούν αυτές οι προοπτικές σε ένα λογικό (reasonable) πλαίσιο. Από την άλλη, η απόφαση απορρίπτει τις αιτιάσεις Καρώνη ότι η JPMorgan ήθελε να υπονομεύσει τις προοπτικές και να μειώσει την αξία της Viva, όπως απορρίπτει και την ερμηνεία Καρώνη ότι η JPMorgan θα πρέπει να έχει μόνο μια ευκαιρία (one shot) να ασκήσει το δικαίωμα εξαγοράς μετοχών.

-- Ο Χάρης Καρώνης ίσως εύλογα πανηγυρίζει γιατί ανοίγει ο δρόμος για μια καλύτερη αποτίμηση, όμως η απόφαση είναι σαφές ότι δεν αφήνει περιθώρια για ανεδαφικές προσδοκίες. Η JPMorgan, από την πλευρά της, δηλώνει νόημα ότι καλό είναι γίνει το deal, μετά από όλα αυτά, πριν «μαλακώσουν» οι αποτιμήσεις των εταιρειών fintech.


Τρένα χωρίς σύμβαση

Η αλλαγή διοίκησης στη Hellenic Train με την προσθήκη του έμπειρου περί τα σιδηροδρομικά Θανάση Ζηλιασκόπουλου, που είχε διατελέσει και επικεφαλής της πάλαι ποτέ δημόσιας ΤΡΑΙΝΟΣΕ (2010-2015), στη θέση του προέδρου φαίνεται πως έχει βάλει το νερό στο αυλάκι. Αυτός ήταν εξάλλου και ο λόγος που η ελληνική κυβέρνηση ήθελε διακαώς μια ελληνική παρουσία στην ιταλικών συμφερόντων εταιρεία. Οι σιδηροδρομικοί φορείς ξανακάθονται στο τραπέζι της συζήτησης με διάθεση να βρεθεί η «χρυσή τομή» για το επίμαχο θέμα των χρεώσεων του δικτύου. Το σκληρό μπρα-ντε-φερ έχει προκληθεί από την εκτίμηση του ΟΣΕ ότι οι οφειλές της Hellenic Train για τέλη χρήσης υποδομής ανέρχονται σε περίπου 100 εκατ., ποσό που δεν αναγνωρίζει η ιδιωτική εταιρεία, καθώς η αύξηση των χρεώσεων έγινε, όπως επιβεβαιώνει και απόφαση της ΡΑΣ, χωρίς να έχει γίνει προηγουμένως η προβλεπόμενη διαβούλευση. Τώρα όλες οι πλευρές πιέζουν να λήξει το θέμα, ώστε να υπογραφεί επιτέλους η σύμβαση πρόσβασης που εκκρεμεί από το 2020! Ως αποτέλεσμα η Hellenic Train χρησιμοποιεί την υποδομή χωρίς σύμβαση.


Ξένοι αγοράζουν κατοικίες στο Ελληνικό

Φαίνεται πως η καμπάνια της Lamda Development για το Ελληνικό στο εξωτερικό αρχίζει και αποδίδει κάποιους καρπούς. Στη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών με αφορμή τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου έγινε γνωστό από τη διοίκηση πως το 30% των προπωλήσεων για τα οικιστικά του Little Athens προέρχονται από ξένους. Θυμίζουμε πως οι περίπου 300 κατοικίες στο παραλιακό μέτωπο έχουν αποκτηθεί από Έλληνες. Παράλληλα, προχωρεί και η πώληση γης για οικιστικά ακίνητα εντός της έκτασης του Ελληνικού. Η Lamda έχει αναθέσει στη Savills τη διοργάνωση σχετικού διαγωνισμού για την πώληση πέντε οικοπέδων συνολικής έκτασης 50.000 τ. μέτρων. Η Lamda με αυτό τον τρόπο -δηλαδή τις επενδύσεις τρίτων- εξασφαλίζει έσοδα, δεν έχει κεφαλαιουχικές ανάγκες, ενώ τα έργα ωριμάζουν ταχύτερα. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο κ. Οδ. Αθανασίου οι σχετικές προσφορές που έχουν υποβληθεί ξεπερνούν τα 2.000 ευρώ ανά τετραγωνικό ανεβάζοντας το εκτιμώμενο έσοδο για τη Lamda σε πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα πάντα με τον κ. Αθανασίου, ίσως προστεθούν και άλλα οικόπεδα προς πώληση το 2025.

-- Οι επενδύσεις μέχρι σήμερα έχουν ανέλθει στα 360 εκατ. ευρώ. Η πρώτη φάση του έργου προβλέπει συνολικές επενδύσεις 2 δισ. ευρώ. Το 2025 θα πραγματοποιηθεί ο κύριος όγκος των επενδύσεων της πρώτης φάσης. Η διοίκηση εκτιμά ότι στο τέλος του έτους τα έσοδα από τις πωλήσεις οικοπέδων και κατοικιών θα ξεπεράσουν τα 900 εκατ. ευρώ. 


«Καίνε» οι φόροι στη βενζίνη

Πολλή συζήτηση έχει γίνει για τον ΦΠΑ και τη συμβολή του στην ακρίβεια, αλλά έχει ξεχαστεί στη δημόσια συζήτηση το εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα, που ανέβηκε… στον Θεό στα δύσκολα χρόνια των μνημονίων και έκτοτε καμιά κυβέρνηση δεν έχει θυμηθεί να τον προσαρμόσει σε πιο λογικά επίπεδα, παρόλο που δεν θα ήταν απαγορευτικά υψηλό το δημοσιονομικό κόστος. Το πόσο σοβαρό πρόβλημα δημιουργεί ο ΕΦΚ μπορούμε να το καταλάβουμε και τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η Κομισιόν για τις τιμές καυσίμων στην Ευρώπη. Χωρίς τους φόρους, η Ελλάδα έχει τιμή αμόλυβδης 797 ευρώ το χιλιόλιτρο και είναι 10η ακριβότερη στην Ευρώπη των 27. Μαζί με τους φόρους (κατανάλωσης και ΦΠΑ), όμως, η τιμή στην Ελλάδα εκτινάσσεται 135% υψηλότερα, στα 1.875 ευρώ το χιλιόλιτρο και είναι η τρίτη ακριβότερη στην Ευρώπη των 27 και η δεύτερη ακριβότερη στην ευρωζώνη.

-- Καλό είναι μιλάμε με αυτοπεποίθηση για την επιστροφή της χώρας στην κανονικότητα μετά την περιπέτεια των μνημονίων, όμως αυτή η επιστροφή στην κανονικότητα πρέπει να έχει κάποια αντανάκλαση σε φορολογικές επιβαρύνσεις που «φούσκωσαν» δραματικά την προηγούμενη δεκαετία και οι πολίτες δεν διαπιστώνουν ότι επανέρχονται στην κανονικότητα.


Η «κορυφογραμμή» των ευρωπαϊκών επιτοκίων

Ο Γ. Νάγκελ, επικεφαλής της Bundesbank, θεωρείται ένα από τα πιο επιθετικά «γεράκια» της ΕΚΤ, έχοντας -λόγω και «γερμανικής παράδοσης»- ιδιαίτερη ευαισθησία στο θέμα του πληθωρισμού και τάσσεται σταθερά υπέρ μίας σταδιακής χαλάρωσης της νομισματικής πολιτικής. Μετά την πρώτη μείωση επιτοκίων από την ΕΚΤ στις 6 Ιουνίου, στο προσκήνιο επανήλθαν τα στοιχήματα για τον ρυθμό με τον οποίο θα αποκλιμακωθούν. Ο κ. Νάγκελ, φροντίζοντας να μαζέψει τη μεγάλη αισιοδοξία των αγορών, έστειλε ένα μήνυμα διανθισμένο και με αρκετό λυρισμό. Όπως τόνισε, «μιλώντας μεταφορικά θα σας πω αυτό: δεν είμαστε στην κορυφή ενός βουνού από την οποία θα πρέπει αναπόφευκτα να κατέβουμε και μάλιστα γρήγορα. Είμαστε σε μία κορυφογραμμή και αυτή τη στιγμή αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να βρούμε το σωστό σημείο ώστε να κατέβουμε από αυτή με κάθε ασφάλεια και χωρίς πρόσθετα προβλήματα».


Δυσκολεύουν οι εξαγορές στο fintech

Αρκετά απαισιόδοξοι για την πορεία του τομέα του fintech, εμφανίστηκαν κορυφαία στελέχη του κλάδου αλλά και επενδυτές, σε πρόσφατο συνέδριο που έγινε στο Άμστερνταμ. Όπως υποστήριξαν, οι αποτιμήσεις των εταιρειών έχουν προσγειωθεί, σε σύγκριση με το «φούσκωμα» που καταγράφηκε την περίοδο 2020 – 2021, ενώ οι επενδύσεις από venture capital έχουν περιοριστεί. Πλέον για να υπάρξει μία επένδυση – σε αντίθεση με το παρελθόν- οι εταιρείες Fintech θα πρέπει να αποδείξουν σε αυτόν που ριψοκινδυνεύει τα κεφάλαιά του ότι έχουν γερές βάσεις, ένα πολύ αξιόπιστο προϊόν και μία καλή πελατεία. Όσο για το μέλλον, όλα δείχνουν ότι θα πρέπει να υπάρξει μία καλύτερη «συγκέντρωση» στον κλάδο, με συγχωνεύσεις εταιρειών, εάν τουλάχιστον κάποιες εξ αυτών επιθυμούν να παραμείνουν ζωντανές.


Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Χάος με τα κομμένα χόρτα, τα 750 φύλλα της Αυγής, το ρεύμα και οι επενδυτές

Μια δημόσια διοίκηση που δεν μπορεί να μαζέψει ούτε... χόρτα, γιατί προβληματίζει τους επενδυτές το ρεύμα, τα μουσεία στα Ιωάννινα, το κινεζικό πλήγμα στην Ικτίνος, ο «ξαφνικός θάνατος» της καθημερινής Αυγής και η εμφυλιοπολεμική δήλωση Μακρόν.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η στροφή για τον φόρο στα διυλιστήρια, σιδηροδρομικά έργα, η ΤτΕ και ο Ποινικός

Η μεταβολή 180 μοιρών μετά το εκλογικό αποτέλεσμα, η ΤτΕ σε ρόλο κριτή για τις τράπεζες, πού κολλούν τα σιδηροδρομικά έργα στη Θεσσαλία, η όρεξη για επενδύσεις σε ΑΠΕ και η αναδιοργάνωση της Alpha Leasing.
yiannis stournaras
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ρομά στην αγορά εργασίας, τι κρύβει το deal στη Lamda και τα ακίνητα των ΕΛΤΑ

Η ριζοσπαστική πρόταση Στουρνάρα, οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την αγορά εργασίας, οι εκλογές στον ΣΕΒ, η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΕΛΤΑ και τα μυστικά στο deal της Lamda.
Vrettou, Attica Bank
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η γραφειοκρατία στις τράπεζες, η ευκαιρία της Attica και το μπραντάρισμα Τσίπρα

Πώς η Αttica Bank έκλεισε το α' τρίμηνο με θετική πιστωτική επέκταση, τα «απόρθητα» ελληνικά ομόλογα, γιατί δεν είναι αισιόδοξος ο επικεφαλής της Dimand για την εύρεση εργατών και ο ασυγκράτητος Χάρης Δούκας. 
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

«Χωνεύοντας» το Metlen, το «μασάζ» Μανουσάκη στους Κύπριους και η JPMorgan

Η συγκίνηση του Ευάγγελου Μυτιληναίου για την αλλαγή επωνυμίας και η υπόσχεση για νέες κορυφές, η νέα αποστολή Μ. Μανουσάκη στην Κύπρο και η έξοδος Γεωργακόπουλου από την JPMorgan υπό τη σκιά του deal με τη Viva.