Ένα κύμα δυσαρέσκειας έχει αρχίσει να σηκώνεται στους επιχειρηματικούς κύκλους για τον Νίκο Παπαθανάση. Πολλοί πιστεύουν ότι ο πακτωλός του Ταμείου Ανάκαμψης φτάνει μεν ως την Ελλάδα, αλλά στην οικονομία οι εκταμιεύσεις γίνονται με το σταγονόμετρο και δεν μπορεί παρά να έχει ευθύνη ο «τσάρος» των δημοσίων επενδύσεων και χρηματοδοτήσεων. Άλλωστε και ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας ανέφερε τη Δευτέρα ότι «η Ελλάδα συγκαταλέγεται στους πρωτοπόρους της ΕΕ ως προς την απορρόφηση των πόρων του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» και «συνολικά, η Ελλάδα έχει λάβει 41% των διαθέσιμων πόρων (€15 δισεκ., εκ των οποίων €7,7 δισεκ. σε επιχορηγήσεις και €7,3 δισεκ. σε δάνεια)… Ωστόσο, οι εκταμιεύσεις των επιχορηγήσεων προς τις επιχειρήσεις παρουσιάζουν καθυστερήσεις, αντανακλώντας διοικητικές δυσχέρειες».
-- Φταίει, όμως, για όλα ο Νίκος Παπαθανάσης; Το πρόβλημα είναι πολύ πιο σύνθετο, λένε όσοι γνωρίζουν τις δαιδαλώδεις διαδικασίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Τα όρια ευθύνης του «τσάρου» είναι μεν ευρύτατα, αλλά δεν καλύπτουν τα πάντα. Έχει την άμεση διασύνδεση με τις Βρυξέλλες, επιβλέπει την εκτέλεση των προγραμμάτων, αλλά για να υλοποιηθούν αυτά και να ανοίξει ο δρόμος των εκταμιεύσεων χρειάζονται άψογοι χειρισμοί από τα επιμέρους υπεύθυνα υπουργεία, ομαλή πορεία των διαγωνισμών κ.ο.κ. Και να ξεπερνιούνται, βεβαίως, οι γνωστές κακοδαιμονίες της Ελλάδας: μπορεί όλα να έχουν γίνει τέλεια για να τρέξει ένα έργο του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά όλα να μπλοκάρουν για πολύ καιρό από μια ένσταση σε διαγωνισμό. Αυτό, λοιπόν, που εύστοχα υπογραμμίζει ο κ. Στουρνάρας, κάνοντας λόγο για «διοικητικές δυσχέρειες», είναι ένα πρόβλημα που αφορά συνολικά τον κρατικό μηχανισμό και όχι έναν αναπληρωτή υπουργό που από ιδιοτροπία θέλει να κρατάει τα κονδύλια στο συρτάρι.
Πώς η ΔΕΗ μπορεί να ξεπεράσει και τα 1,7 δισ. EBITDA το 2024
Εντυπωσιακά τα αποτελέσματα της ΔΕΗ το 2023 με τη διοίκηση να έχει φτιάξει μια καθετοποιημένη εταιρεία στην παραγωγή τα δίκτυα και την προμήθεια με σημαίνοντα ρόλο στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Η διοίκηση της ΔΕΗ στη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών επανέλαβε την εκτίμησή της για κέρδη EBITDA 1,7 δισ. ευρώ το 2024. Όπως επισήμαναν όμως οι αναλυτές, το business plan προβλέπει 1,7 δισ. αλλά είχε συνταχθεί με την παραδοχή ότι η μεγαβατώρα θα ήταν στα 110 ευρώ. Τώρα όμως είναι στα 60 ευρώ. Τι σημαίνει αυτό; Ότι η ΔΕΗ θα έχει περισσότερα έσοδα και κατ΄επέκταση κέρδη γιατί έχει μεγαλύτερο μερίδιο στην προμήθεια σε σχέση με την παραγωγή. Δηλαδή βγάζει λεφτά από την παραγωγή όταν είναι ψηλά η μεγαβατώρα, και βγάζει λεφτά από την προμήθεια όταν η μεγαβατώρα είναι χαμηλά, ώστε να αγοράζει φθηνά και να πουλάει ακριβά. Σήμερα, ισχύει η δεύτερη συνθήκη οπότε οι αναλυτές θεωρούν τα 1,7 δισ. εξασφαλισμένα με σοβαρή προοπτική για ακόμη μεγαλύτερη απόδοση έναντι του αρχικού στόχου.
-- Σημειώνεται ότι η εγκατεστημένη ισχύ από ΑΠΕ φτάνει τα 4,6GW εκ των οποίων τα 3,2 GW να είναι από τα υδροηλεκτρικά και τα υπόλοιπα περίπου 1,5GW από αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα. Όπως σημείωσε ο επικεφαλής της εταιρείας, Γ. Στάσσης «έχουμε πλέον εξασφαλίσει σχεδόν το 70%της ισχύος που απαιτείται για την επίτευξη του στόχου που έχουμε θέσει για την ισχύ σε ΑΠΕ το 2026, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο υλοποίησης του πλάνου μας».
Κοντά στην απόκτηση τηλεοπτικών σταθμών ο Δ. Μελισσανίδης
Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι συζητήσεις του ομίλου του Δημήτρη Μελισσανίδη για την απόκτηση τηλεοπτικών σταθμών. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ιδιοκτήτης της Ναυτεμπορικής βρίσκεται πολύ κοντά στην απόκτηση δύο περιφερειακών τηλεοπτικών καναλιών. Στόχος είναι όχι η αυτόνομη ανάπτυξη των δυο καναλιών αλλά κατά βάση η αναμετάδοση του προγράμματος της Ναυτεμπορικής TV για τη διεύρυνση της επιρροής της.
Στοπ από ΣτΕ στα έργα του Flyover
Αιφνιδίασε η έκδοση προσωρινής διαταγής από το Συμβούλιο της Επικρατείας για την (προσωρινή) απαγόρευση των έργων του περιφερειακού άξονα της Θεσσαλονίκης, γνωστού ως Flyover, ενός από τα σημαντικότερα έργα που κατασκευάζονται στην πόλη. Η προσωρινή διαταγή ήρθε μετά από προσφυγές πολιτών και όπως είναι φυσικό προκάλεσε ένα μικρό πανικό στην κυβέρνηση. Φαίνεται ότι το πάτημα για την έκδοση της προσωρινής διαταγής το έδωσε το υπουργείο Ενέργειας που δεν είχε καταθέσει πλήρη φάκελο στο Δικαστήριο. Ζητήθηκε αρμοδίως να καταθέσει τα απαιτούμενα στοιχεία έως τις 17 Απριλίου, οπότε συζητείται η Αίτηση Αναστολής και υπάρχει αισιοδοξία ότι με την κατάθεση του φακέλου θα λυθεί το πρόβλημα.
-- Σήμερα ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, -ο οποίος λόγω και εντοπιότητας το έχει πάρει επάνω του το θέμα- θα μεταβεί στη Θεσσαλονίκη όπου είναι προγραμματισμένη σύσκεψη του Συντονιστικού Οργάνου που έχει συσταθεί για να εξετάσει τις συνέπειες του Flyover. Στη συνάντηση που είχε προγραμματιστεί πριν την απόφαση του ΣτΕ, αλλά πλέον έχει πρόσθετη σημασία, μετέχουν μεταξύ άλλων ο Άκης Σκέρτσος, ο υφυπουργός Εσωτερικών (για Μακεδονία - Θράκη) Στάθης Κωσταντινίδης, ο Μιχάλης Μπεκίρης (διευθυντής του γραφείου του πρωθυπουργού στη Βουλή και στη Μακεδονία) ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης καθώς και εκπρόσωποι των τεχνικών εταιρειών ΜΕΤΚΑ και ΑΒΑΞ.
Ο Ν. Δένδιας στην Αμερική
Βαρύ πρόγραμμα υποχρεώσεων αρχίζει για τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια. Σήμερα, Τετάρτη θα μιλήσει στο Φόρουμ τον Δελφών, ενώ την Πέμπτη και την Παρασκευή θα βρίσκεται στις ΗΠΑ. Θα επισκεφθεί τη Βοστώνη και τα πανεπιστήμια MIT και Χάρβαρντ τα οποία είναι πολύ γνωστά για τις νέες τεχνολογίες που εφαρμόζουν καθώς και το πανεπιστήμιο Ταφτς, όπου η σχολή Νομικής και Διπλωματίας Φλέτσερ (Fletcher) ανήκει στις καλύτερες παγκοσμίως για τη μελέτη των διεθνών σχέσεων, ενώ η έδρα «Κωνσταντίνος Καραμανλής», προσελκύει ιδιαίτερα το ελληνικό ενδιαφέρον. Στη συνέχεια, ο υπουργός θα μεταβεί στη Νέα Υόρκη όπου θα είναι το τιμώμενο πρόσωπο στους εορτασμούς της ομογένειας για την 25η Μαρτίου και θα έχει συναντήσεις με στελέχη της ομογένειας. Όλα αυτά μόλις ένα μήνα πριν την επίσκεψη Ερντογάν στις ΗΠΑ.
Τα περίεργα του δικαστικού χάρτη
Πολλά και σπουδαία υπόσχεται ο υπουργός Δικαιοσύνης ότι θα φέρει το νομοσχέδιό του για τον νέο χάρτη της Δικαιοσύνης, με κατάργηση των Ειρηνοδικείων και αναβάθμιση των ειρηνοδικών σε πρωτοδίκες, ώστε να αυξηθεί η δύναμη πυρός του δικαστικού συστήματος, με στόχο να μειωθεί δραστικά ο μέσος χρόνος έκδοσης αποφάσεων. Ωστόσο, υπάρχουν ενδείξεις ότι ο χάρτης δεν έχει διαμορφωθεί με τα πιο ορθολογικά κριτήρια. Ένα κραυγαλέο παράδειγμα αφορά την Ελευσίνα: η πόλη είχε Ειρηνοδικείο από το 1840 και οι τρεις όμοροι δήμοι της περιοχής (Ελευσίνα, Ασπρόπυργος, Μάνδρα) έχουν μεγάλο πληθυσμό και πολύ σημαντικές οικονομικές δραστηριότητες (βιομηχανίες, logistics κ.λπ.). Η ορθολογική λύση θα ήταν να αναβαθμιστεί το Ειρηνοδικείο σε Πρωτοδικείο και να μείνει στην Ελευσίνα. Αντί για αυτό, το υπουργείο Δικαιοσύνης σχεδιάζει να εγκαταστήσει την περιφερειακή έδρα του Πρωτοδικείου στα Μέγαρα, σε απόσταση 22 χιλιομέτρων. Δεν είναι σαφές τι ακριβώς έχει υπαγορεύσει αυτή την απόφαση του υπουργείου Δικαιοσύνης, αλλά δημιουργεί πολλές αμφιβολίες για τα κριτήρια με βάση τα οποία δημιουργείται ο νέος δικαστικός χάρτης της χώρας.
Διασυνδέονται οι φορείς του Δημοσίου μέσω cloud
Μπαίνουν οι βασικοί πυλώνες του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας, καθώς βρίσκονται πλέον σε παραγωγική λειτουργία τα δυο εμβληματικά έργα ύψους 235 εκατ. ευρώ για το G – Cloud Next Generation και την παροχή κεντρικών νεφο-υπολογιστικών υποδομών και υπηρεσιών Public Cloud που υλοποιεί η Κοινωνία της Πληροφορίας. Τα δυο αυτά έργα πρόκειται να αλλάξουν την εικόνα του Δημοσίου καθώς πρόκειται να διασυνδέσουν το σύνολο των φορέων και δίνουν τη δυνατότητα νέων ψηφιακών υπηρεσιών.
-- Όπως αποκάλυψε ο γενικός διευθυντής Έργων της ΚτΠ, Δημήτριος Γιάντσης κατά τη διάρκεια του συνεδρίου Cloud Computing Forum, «με την υλοποίηση των δύο αυτών εμβληματικών έργων ενισχύονται οι υποδομές του κυβερνητικού νέφους (G-CLOUD) στα πρότυπα του υβριδικού υπολογιστικού νέφους, διασφαλίζεται η επιχειρησιακή συνέχεια των πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών των Δημοσίων Φορέων, επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατή οικονομία κλίμακος ενώ δίνεται η δυνατότητα παροχής νέων καινοτόμων υπηρεσιών νέφους, αποτελώντας με αυτόν τον τρόπο βασικούς πυλώνες του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας».
Η αναγκαία αύξηση των αμυντικών δαπανών
Η συνεχιζόμενη άνοδος των πολεμικών μηχανών Κίνας και Ρωσίας έχει σημάνει συναγερμό στη Δύση, με την ανάγκη για αύξηση των αμυντικών δαπανών να καθίσταται όλο και πιο επιτακτική. Αν και τα κράτη – μέλη της ΕΕ δαπάνησαν το 2023 το ποσό των 2,2 τρισ. δολαρίων για την αγορά αμυντικών συστημάτων πάσης φύσεως, όλα δείχνουν ότι αυτό το επίπεδο – ρεκόρ θα πρέπει να αυξηθεί σημαντικά το επόμενο διάστημα. Τα κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ έχουν δεσμευθεί ότι θα διοχετεύουν το 2% του ΑΕΠ τους σε αμυντικές δαπάνες, ενώ πλέον οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ τις εξαιρούν από το χρέος και το έλλειμμα μίας χώρας, γεγονός που αποτελεί έναν πρόσθετο παράγοντα που διευκολύνει την αύξησή τους. Οι ειδικοί σε θέματα άμυνας και ασφάλειας υποστηρίζουν ότι για να αντιμετωπιστούν οι αυξημένοι κίνδυνοι που διαφαίνονται στον ορίζοντα, τα κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ θα πρέπει να αυξήσουν τις δαπάνες τους στο 4% του ΑΕΠ. Πρόκειται για τα επίπεδα που βρίσκονταν επί Ψυχρού Πολέμου, ενώ όπως εκτιμά το Bloomberg Economics μόνο για τις ΗΠΑ και τα κράτη των G7 αυτό θα μεταφραστεί σε πρόσθετες δαπάνες 10 τρισ. δολαρίων για την επόμενη 10ετία.
Αναζητούν αεροσκάφη οι αερομεταφορείς
Η παγκόσμια βιομηχανία των αερομεταφορών βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα, καθώς ενώ αναμένεται ότι τα ταξίδια θα φθάσουν σε επίπεδα – ρεκόρ, δεν υπάρχουν αρκετά αεροπλάνα. Η μεγάλη υποχώρηση στις παραδόσεις νέων αεροσκαφών τόσο από τη Boeing όσο και από την Airbus, αναγκάζει τους αερομεταφορείς να προχωρούν είτε σε επισκευές παλιών -και κυρίως ενεργοβόρων- αεροσκαφών είτε να τα νοικιάζουν αλλά με το κόστος να είναι ιδιαίτερα υψηλό. Εκτιμάται ότι οι παραδόσεις πολιτικών αεροσκαφών από τους δύο ομίλους θα είναι φέτος κατά 19% σε σύγκριση με τις «κλεισμένες» παραγγελίες, ενώ η Boeing βρίσκεται αντιμέτωπη και με πρόσθετα προβλήματα καθώς τα αεροσκάφη της όλο και κάτι παθαίνουν. Και όλο αυτό συμβαίνει ενώ εκτιμάται ότι ο αριθμός των ταξιδιωτών για λόγους αναψυχής θα φθάσει φέτος σε παγκόσμιο επίπεδο στα 4,75 δισ., δηλαδή θα ξεπεράσει το ιστορικό ρεκόρ των 4,5 δισ. που ήταν το 2019.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.