Αν είχαμε λίγους περισσότερους ανθρώπους σαν τον Κώστα Αποστολίδη, τον δημιουργό της Raycap, η Ελλάδα θα βρισκόταν σε πολύ καλύτερη κατάσταση. Ο θάνατός του αφήνει φτωχότερη την επιχειρηματικότητα και τη χώρα μας στην οποία προσέφερε πολύπλευρα. Δημιουργικός, καινοτόμος, ανθρώπινος, γνήσιος, αφοπλιστικά απλός και αθόρυβα γενναιόδωρος αποτέλεσε ένα σπάνιο πρότυπο επιχειρηματία. Γεννημένος στη Δράμα, δημιούργησε εκ του μηδενός τη Raycap στα τέλη της δεκαετίας του 1980, πετυχαίνοντας σε ανύποπτο χρόνο όλα όσα συζητάμε και ονειρευόμαστε στη χώρα εδώ και δεκαετίες: μια δυναμική, εξωστρεφή εταιρεία υψηλής τεχνολογίας, με εξαιρετικά καινοτόμα προϊόντα που κατέκτησε τις μεγάλες διεθνείς αγορές. Όπως έλεγε ο ίδιος, για να πάμε μπροστά, για να περπατήσουμε μπροστά, πρέπει πρώτα από όλα να διαλύσουμε τα στερεότυπα που μας καταδυναστεύουν. Και το έκανε: Χωρίς… μπάρμπα από την Κορώνη κατάφερε να παράγει στη Δράμα, για πελάτες όπως η General Electric στις ΗΠΑ, καινοτόμα προϊόντα υψηλής ποιότητας που άφηναν άφωνα ακόμα και στελέχη κολοσσών όπως η GE. Ο Κ. Αποστολίδης, παρά την μεγάλη επιτυχία της Raycap επέλεξε να παραμείνει στη σκιά, αποφεύγοντας την προσωπική προβολή. Ακόμα πιο αθόρυβη ήταν η κοινωνική του προσφορά στην ιδιαίτερη πατρίδα του, αλλά και σε όλη τη χώρα χρηματοδοτώντας πολιτιστικές εκδηλώσεις, ανασκαφές κ.α. Μια προσφορά ορμώμενη από γνήσια και βαθιά αγάπη για τον τόπο του, την Ελλάδα, χωρίς την παραμικρή επιδίωξη πέραν της χαράς της προσφοράς.
-- Είναι πολλά αυτά που θα μπορούσαν να ειπωθούν για τον Κ. Αποστολίδη, τα οποία όμως και πάλι θα ήταν λίγα. Ας ελπίσουμε ότι τώρα που δεν είναι πια ανάμεσά μας το παράδειγμα της ζωής του και η διαδρομή του θα αποτυπωθούν και θα μεταδοθούν όπως αρμόζει, ώστε να αποτελέσει πηγή έμπνευσης.
Ποιος επιχειρηματίας κέρδισε τους Ινδούς
Τα αποτελέσματα από την πρόσφατη επιχειρηματική αποστολή στην Ινδία η αγορά θα τα πληροφορηθεί με κάποιους μήνες καθυστέρηση, καθώς τότε θα αρχίσουν να υλοποιούνται οι αρχικές συμφωνίες που έχουν συναφθεί μεταξύ επιχειρηματιών των δύο πλευρών. Αυτό που προκάλεσε τη μεγαλύτερη εντύπωση στην ελληνική αποστολή ήταν ο ενθουσιασμός των Ινδών και η θερμή υποδοχή. «Ήταν πολύ τιμητικό για εμάς. Νιώσαμε περήφανοι», ανέφεραν στη στήλη παράγοντες που συμμετείχαν στην αποστολή. Μάλιστα, οι επιχειρηματίες που ακολούθησαν την αποστολή σε έναν άτυπο διαγωνισμό για τον πιο επιμελή παράγοντα που συμμετείχε στο πρόγραμμα του ταξιδιού ανακήρυξαν νικητή των Γιώργο Προκοπίου. Τον εφοπλιστή της Dynacom Tankers με τα 130 πλοία και πρόσφατα νέο ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Ο 78χρονος εφοπλιστής ακολούθησε αγόγγυστα όλο το πρόγραμμα και στις τρεις πόλεις της Ινδίας -κάποιοι δεν άντεξαν- και συμμετείχε σε όλα τα desks με τους Ινδούς δίνοντας απαντήσεις και διευκρινίσεις για τις δραστηριότητές του, είτε ήταν Ινδοί κροίσοι, είτε κάποιοι απλοί εκπρόσωποι επιμελητηρίων. Χαμηλών τόνων, ταπεινός και εργατικός κέρδισε τις εντυπώσεις, όπως πληροφόρησαν τη στήλη οι πηγές της. Και μιλάμε για ένα πάμπλουτο άνθρωπο με αναρίθμητες διακρίσεις για το ναυτιλιακό του έργο, που στριμωχνόταν με υπομονή στην ουρά για να εισέλθει στο λεωφορείο που μετέφερε την ελληνική αποστολή.
Λείπουν τα λεφτά για έργα
Το λεκανοπέδιο πνίγεται καθημερινά στην κίνηση, αλλά φως δεν φαίνεται στην άκρη του τούνελ. Η έλλειψη χρηματοδότησης για νέα έργα μπορεί να κρύφτηκε τα προηγούμενα χρόνια πίσω από τον υπερπληθωρισμό διαγωνισμών, όμως το ταμείο δεν βγαίνει για όλα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η επέκταση της λεωφόρου Κύμης, που όλοι συνηγορούν ότι είναι απαραίτητη, αλλά λεφτά δεν έχουν εξασφαλιστεί, με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να είναι μετέωρος. Ούτε όμως τα νέα εργαλεία έχουν ρολάρει. Μόλις προχθές, στη Βουλή, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, είπε πως ναι μεν οι πρότυπες προτάσεις, που λάνσαρε ως καινοτόμο εργαλείο η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, είναι ένα ευρηματικό μοντέλο, αλλά θα πρέπει να αλλάξει, ώστε να είναι αρχικά συμβατό με το ευρωπαϊκό δίκαιο και παράλληλα να προσαρμοστεί…στην πραγματικότητα. Άρα, ενάμιση χρόνο μετά την ψήφιση του θεσμικού πλαισίου και με δύο πρότυπες προτάσεις για έργα που υπόσχονται να αποσυμφορήσουν το χάος της Αττικής να σκονίζονται στα συρτάρια, έχουμε κάνει μια τρύπα στο νερό. Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα, Λαύριο και λεωφόρο Βουλιαγμένης, μέσω της πολυδιαφημισμένης σήραγγας Ηλιούπολης δεν φαίνονται καν στον ορίζοντα. Πάντως, απαντήσεις για την τύχη των επεκτάσεων μέχρι να ολοκληρωθεί η νέα παραχώρηση της Αττικής δεν θα πάρουμε, κι αυτό γιατί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που είναι ο προτιμητέος επενδυτής, έχει κατεβάσει κοινή πρότυπη πρόταση μαζί με τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και Άβαξ, κι αυτό είναι ένα σημείο που η διαδικασία που μπορεί να δει ευρωπαϊκή «κόκκινη κάρτα». Πάντως, ο κ. Ταχιάος άφησε και μία αιχμή, υπογραμμίζοντας ως προς τις αλλαγές στον νόμο πως «θα τον δουλέψουμε με διαφάνεια και όχι χορεύοντας στον ρυθμό που μας επιβάλλεται από τους ενδιαφερομένους». Νωρίτερα είχε κάνει λόγο για λόμπινγκ γύρω από την αναγκαιότητα συγκεκριμένων έργων. Να θυμίσουμε βέβαια ότι και η υφιστάμενη Αττική Οδός κάπως έτσι έγινε πραγματικότητα. Πες, πες ίσως κάτι να γίνει...
Βαβέλ στις κατασκευές
Δύσκολο γρίφο πρόκειται να αποτελέσει για τις διευθύνσεις διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού των κατασκευαστικών εταιρειών το σχέδιο της κυβέρνησης για τους εισαγόμενους εργάτες από τρίτες χώρες και ειδικά από Ινδία, Πακιστάν και Μπαγκλαντές. Υπάρχει αρκετός προβληματισμός για τη διαφορά κουλτούρας που υπάρχει όχι μόνο μεταξύ των χωρών αυτών και της Δύσης, αλλά πολύ περισσότερο και για τις μεταξύ τους σχέσεις και πως θα μπορούσαν να διαχειριστούν τυχόν προβλήματα και αντιπαλότητες. Θρησκευτικές και εθνικές ιδιαιτερότητες είναι μεταξύ των προβληματισμών που επικρατούν, καθώς ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και τις απαιτήσεις που υπάρχουν σημαίνει ότι τα στελέχη των διευθύνσεων ανθρωπίνου δυναμικού θα έχουν μπροστά τους πολύ… διάβασμα ώστε να κατανοήσουν τις υποχρεώσεις που έρχονται. Ωστόσο επικρατεί αισιοδοξία ότι το εργατικό δυναμικό που έρχεται πρόκειται να δώσει «ανάσα» στις εταιρείες που αναζητούν εναγωνίως χέρια που είναι απαραίτητα για την ολοκλήρωση των έργων, ειδικά εκείνων που έχουν μείνει χαρακτηριστικά πίσω στα χρονοδιαγράμματά τους λόγω της έλλειψης που καταγράφεται στην ελληνική αγορά.
Η οσμή των ντιλ
Είναι σχεδόν απαράβατος ο κανόνας που λέει ότι όταν επίκεινται ντιλ προηγούνται κάποιες φήμες και οι σχετικές διαψεύσεις. Αυτόν τον καιρό φαίνεται ότι η αγορά «βράζει» από διεργασίες για ντιλ, καθώς δίνουν και παίρνουν οι διαψεύσεις. Μόνο χθες το απόγευμα, με πολύ μικρή χρονική διαφορά μεταξύ τους, δύο εισηγμένες εξέδωσαν διαψεύσεις σχετικών δημοσιευμάτων. Η Quest ανακοίνωσε ότι «δεν έχει συνάψει οιαδήποτε δεσμευτική συμφωνία για συμμετοχή νέου επενδυτή στο μετοχικό κεφάλαιο της ACS», της εταιρείας courier που αποτελεί ένα από τα πιο περιζήτητα assets του ομίλου. Τόνισε, όμως, ότι «έχει γίνει πρόσφατα (όπως και στο παρελθόν) αποδέκτης ενδιαφέροντος και προτάσεων, σχετικά με την ACS από διεθνείς δυνητικούς επενδυτές» και ότι «εξετάζει και αξιολογεί προσεκτικά οποιαδήποτε σοβαρή επενδυτική πρόταση».
-- Η Entersoft διέψευσε ότι υπάρχει κάποια συμφωνία για μεταβίβαση μετοχών της, σημειώνοντας ότι «ουδεμία σχετική ενημέρωση ή πληροφορία έχει περιέλθει εν γνώσει της Εταιρείας και εξ όσων μας πληροφόρησαν οι μέτοχοί μας δεν έχουν προβεί σε οποιαδήποτε συμφωνία με οποιονδήποτε για την μεταβίβαση μετοχών της Εταιρείας».
Το λάθος με τα πυρομαχικά
Έκανε την αυτοκριτική του ο Γάλλος πρόεδρος Μακρόν για την αδυναμία της Ευρώπης να εφοδιάσει την Ουκρανία με τα απαραίτητα πυρομαχικά για τον πόλεμο με τη Ρωσία, μια αδυναμία με τεράστιο κόστος για τους Ουκρανούς σε ανθρώπινες ζωές και χαμένα εδάφη. «Ήταν αναμφίβολα μια απερίσκεπτη υπόσχεση», είπε ο Γάλλος πρόεδρος, αναφερόμενος στην υπόσχεση για 1 εκατ. βλήματα πυροβολικού στην Ουκρανία ως την άνοιξη του 2024. Αυτά ειπώθηκαν μετά το τέλος της συνόδου στο Παρίσι για την υποστήριξη της Ουκρανίας, όπου συμμετείχε και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
-- Η ελληνική κυβέρνηση, όμως, ούτε αυτοκριτική έχει κάνει, ούτε αποφάσεις έχει αναθεωρήσει, σχετικά με την παραγωγή πυρομαχικών στην Ελλάδα. Πολύ πριν ξεσπάσει ο πόλεμος, είχε αποφασίσει να κλείσει το εργοστάσιο των ΕΑΣ στον Υμηττό, για να εγκαταστήσει εκεί κτίρια υπουργείων, και να μεταφέρει ένα μέρος των εγκαταστάσεων -με μεγάλη μείωση παραγωγικής δυναμικότητας- στην Μάνδρα. Η συρρίκνωση των ΕΑΣ και η μετακόμιση έχουν αφήσει πίσω την παραγωγή και δεν επιτρέπουν προς το παρόν την αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων για αναβάθμιση των εγκαταστάσεων. Κανείς δεν σκέφτεται ότι όταν μαίνεται ο μεγαλύτερος πόλεμος από το 1945 στην Ευρώπη, ίσως είναι σκόπιμο να αναβάλλονται τέτοια σχέδια για real estate, που είναι καλά σε καιρό ειρήνης.
-- Το κερασάκι στην τούρτα είναι ότι ακόμη και ο Μακρόν αίρει το βέτο του για αγορά πυρομαχικών για την Ουκρανία από χώρες εκτός Ε.Ε., δηλαδή κυρίως από την Τουρκία. Βέτο είχαν ασκήσει και η Ελλάδα με την Κύπρο, ακριβώς επειδή τα πυρομαχικά θα πρέπει να αγοραστούν από την Τουρκία. Τώρα, που ακόμη και η Γαλλία αίρει το βέτο της, μάλλον δύσκολα θα κρατηθεί το ελληνικό. Και θα βλέπουμε να αγοράζει η Ευρώπη τουρκικά πυρομαχικά, ενώ εμείς θα κάνουμε… μετακομίσεις.
Οι αγρότες και οι Βρυξέλλες
Δεν σταματούν να διαμαρτύρονται οι αγρότες μας –όχι άδικα- για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στη διακίνηση των προϊόντων τους από το χωράφι στο ράφι, που έχουν πάντα την ίδια κατάληξη: να παίρνουν λίγα οι αγρότες και τη μερίδα του λέοντος οι μεσάζοντες και οι λιανέμποροι, ενώ οι καταναλωτές βλέπουν τις τιμές να «απογειώνονται» από το χωράφι ως το ράφι. Τώρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει στους αγρότες την ευκαιρία, αν και σε πολύ σύντομο χρόνο -ως τις 15 Μαρτίου- να καταθέσουν τις καταγγελίες τους αν έχουν αντιμετωπίσει αθέμιτες εμπορικές πρακτικές από οικονομικά ισχυρότερους αγοραστές, ή ακόμη και να σχολιάσουν αν τους παρέχει επαρκή προστασία η εθνική νομοθεσία. Καλές είναι οι κινητοποιήσεις με τα τρακτέρ, αλλά ίσως πρέπει να αρχίσουν να γράφουν οι αγρότες και στην Κομισιόν, μήπως γίνει κάτι μέσω Βρυξελλών για τα προβλήματά τους.
-- Σημειώνουμε ότι η κυβέρνηση έχει πάρει κακή βαθμολογία σε αυτά τα θέματα από το 2021, όταν έφερε ρύθμιση στη Βουλή που ουσιαστικά «απονεύρωνε» τους ελέγχους από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, δίνοντας τον πρώτο ρόλο σε μια επιτροπή του υπουργείου Γεωργίας. Έκτοτε δεν έχει ακουστεί κάτι για σοβαρούς ελέγχους και πρόστιμα…
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.