ΓΔ: 1390.49 0.56% Τζίρος: 113.37 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA

Η ντρίπλα Μητσοτάκη για Τράμπ, τα «παρών» στη Ν. Υόρκη και ο πονοκέφαλος των ΑΧΕ

Πώς απέφυγε να απαντήσει για Τραμπ ο πρωθυπουργός, εισηγμένες και μη πάνε Νέα Υόρκη, το παρασκήνιο της επιθεώρησης Σταϊκούρα, τα ηλεκτρικά λεωφορεία και η Ερυθρά Θάλασσα, ο καιρός ανατρέπει τα σχέδια Αποστολάκη για Σπέτσες, οι ΑΧΕ και οι ανεκτέλεστες εντολές.

Το φάντασμα του Ντόναλντ Τραμπ στοίχειωσε τις φετινές εργασίες του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός, όπως εύστοχα έγραψε το politico. Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, αναπόφευκτα ρωτήθηκε για τις επερχόμενες εκλογές στην Αμερική και το ενδεχόμενο νίκης του Τραμπ, στη χθεσινή συζήτησή που είχε με τον εκδότη του περιοδικού Foreign Policy, Ραβί Αγκρόλ. Ο πρωθυπουργός προτίμησε να κάνει μια καλή… ντρίπλα σε αυτό το θέμα, αποφεύγοντας να πάρει θέση υπέρ ή κατά του Τραμπ, παρότι είναι γνωστό ότι η προοπτική μιας νέας προεδρίας του τρομάζει τις περισσότερες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Είπε ότι έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με τον Τραμπ, όπως τώρα συνεργάζεται με τον πρόεδρο Μπάιντεν και ότι καλό είναι για ένα εσωτερικό θέμα που τελικά αφορά τους Αμερικανούς ψηφοφόρους να μην γίνονται εξωτερικές παρεμβάσεις και κηρύγματα προς τους Αμερικανούς. Ο συνομιλητής του πρωθυπουργού παρατήρησε ότι ήταν πιο διπλωματικός στην απάντησή του από τον επικεφαλής της JPMorgan, Τζέιμι Ντάιμον, ο οποίος είχε προκαλέσει αίσθηση την Τετάρτη, λέγοντας ότι σε αρκετά θέματα, όπως το NATO και η μετανάστευση ο Τραμπ είχε «κάποιο δίκιο» και ότι η οικονομική του πολιτική ήταν αποτελεσματική.


Το επενδυτικό συνέδριο της JP Morgan στη Νέα Υόρκη

Ακόμη και μη εισηγμένες εταιρείες -με σημαντικό όμως story- θα συμμετάσχουν στο επενδυτικό συνέδριο της JP Morgan που διοργανώνεται στη Νέα Υόρκη σε συνεργασία με την ΕΧΑΕ στις 25 Ιανουαρίου. Πρόκειται για τον όμιλο Olympia Group του Πάνου Γερμανού, την εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων Grivallia, την εταιρεία πιστοποιήσεων PeopleCert, το CVC Greece και την Τράπεζα Κύπρου. Επίσης, θα συμμετάσχει το ΤΑΙΠΕΔ και το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Εκτός από την ανοικτή συζήτηση του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη με τον CEO της JP Morgan, Τζέιμι Ντάιμον, θα γίνουν άλλα δύο πάνελ. Το πρώτο θα είναι τραπεζικό με τη συμμετοχή των τεσσάρων συστημικών τραπεζών και της Attica Bank και το δεύτερο θα είναι ένα πάνελ για τις υποδομές με τη συμμετοχή της ΓΕΚ Τέρνα, της Intrakat και της Mytilineos.

-- Οι εισηγμένες εταιρείες που θα δώσουν το «παρών» στο συνέδριο είναι οι εξής: Aegean, Alpha Bank, ΕΧΑΕ, Attica Bank, Ελλάκτωρ, Eurobank, ΓΕΚ Τέρνα, Helleniq Energy, Ιntrakat, Lamda Development, Μytilineos, Εθνική, ΟΠΑΠ, ΟΤΕ, ΔΕΗ,  Πειραιώς και Τιτάν.

-- Έχει ήδη προγραμματιστεί μεγάλος αριθμός one-one συναντήσεων, αλλά και παρουσιάσεις των εταιρειών σε μικρές ομάδες.


Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Όλα του γάμου δύσκολα, λέει ο θυμόσοφος λαός και στην περίπτωση της ανανέωσης των λεωφορείων Αθήνας και Θεσσαλονίκης ταιριάζει γάντι. Στις μεγάλες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν για την άφιξη των πρώτων 250 ηλεκτρικών λεωφορείων, προστέθηκε την τελευταία εβδομάδα ένας ακόμη αστάθμητος παράγοντας. Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, που οι ειδικοί προσδιορίζουν ότι θα διαρκέσει λίγους μήνες τουλάχιστον, επηρεάζει εκτός από την παγκόσμια εφοδιαστική και τον προγραμματισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Έτσι, δεν είναι απίθανο να είναι η Θεσσαλονίκη που θα υποδεχθεί πρώτη τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, με την Αθήνα να ακολουθεί για τα υπόλοιπα 140. Πάντως, από την πλευρά του ΔΕΔΔΗΕ ολοκληρώθηκε η δύσκολη άσκηση της αύξησης ισχύος στα αμαξοστάσια για να προχωρήσει η εγκατάσταση των φορτιστών. Τα 250 ηλεκτροκίνητα οχήματα πάντως αναμένεται να βγουν στους δρόμους των δύο πόλεων ως το τέλος Απριλίου.


Ο Χρ. Σταϊκούρας και οι διαγκωνισμοί εργολάβων

Στην Πελοπόννησο βρέθηκε στις αρχές της εβδομάδας, όπως είναι γνωστό, ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, προκειμένου να επιθεωρήσει την πρόοδο των εργασιών κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος. Το αρχικό πρόγραμμα προέβλεπε επίσκεψη του υπουργού στα εργοτάξια των τριών παράλληλων εργολαβιών που «τρέχουν» ανεξάρτητα η Άβαξ, η Άκτωρ και η ΤΕΡΝΑ και στο τέλος ο κ. Σταϊκούρας να κάνει τις καθιερωμένες δηλώσεις. Ωστόσο υπήρξαν αντιδράσεις και κάποιες εταιρίες επέμειναν ότι ο υπουργός πρέπει να κάνει δηλώσεις και στα τρία εργοτάξια, απαίτηση μάλλον λίγο υπερβολική, δεδομένου ότι μιλάμε για ένα έργο.  

-- Εν τέλει οι άνθρωποι του Υποδομών σήκωσαν τα χέρια και αποδέχθηκαν το αίτημα για δηλώσεις… στο κάθε εργοτάξιο. Στο κάτω – κάτω αν κάποιοι λαχταρούν φωτογραφίες με υπουργούς γιατί να τους πει «όχι» ο κ. Σταϊκούρας;

-- Ο υπουργός πάντως έμεινε ιδιαίτερα ικανοποιημένος από την πρόοδο του έργου καθώς και οι εργολαβίες που σέρνονταν, όπως αυτή της Άκτωρ, που βρισκόταν κάτω του 10% των εργασιών, τώρα μετά την εξαγορά της από την Intrakat επιταχύνει και βρίσκεται κοντά στο 20%. Κοντά στο 30% βρίσκεται η πρόοδος των εργασιών της ΑΒΑΞ που εκτελεί ένα δύσκολο τμήμα του έργου, ενώ μακράν τη μεγαλύτερη πρόοδο σημειώνει η ΤΕΡΝΑ που έχει κατασκευάσει το 50% του έργου που της αναλογεί. Με αυτό το ρυθμό, η ΤΕΡΝΑ μάλλον θα παραδώσει το έργο πριν τον Μάρτιο του 2025 που προβλέπει η σύμβαση.  


Τα μποφόρ ανέτρεψαν τα σχέδια Αποστολάκη

Ήταν όλα ρυθμισμένα και τακτοποιημένα στην εντέλεια. Ο ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης από το Νταβός όπου βρίσκεται θα επέστρεφε στην Αθήνα για να πάρει το σκάφος του και να ταξιδέψει την Κυριακή στις Σπέτσες στο πολυσυζητημένο κάλεσμα του προέδρου, Στέφανου Κασσελάκη. Και όπως ίσως μαντέψατε πρόκειται για το θρυλικό πλέον εκείνο σκάφος με το οποίο ο πρώην ναύαρχος είχε μεταφέρει στη Μακρόνησο τον περασμένο Σεπτέμβριο τον υποψήφιο πρόεδρο, τότε, Στέφανο. Όμως, το σχέδιο του κ. Αποστολάκη ανέτρεψε ο καιρός, καθώς το Έκτακτο Δελτίο Καιρού προβλέπει για την προσεχή Κυριακή πολλά μποφόρ, καθιστώντας αδύνατη τη μετάβαση στο νησί δια θαλάσσης. Έτσι ο κ. Αποστολάκης θα μεταβεί στο νησί με τον πιο παραδοσιακό τρόπο, μέσω Πελοποννήσου.

-- Τελικώς, μαθαίνουμε, στις Σπέτσες θα μεταβεί και η Κυριακή Μάλαμα, τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, που στην αρχή είχε δηλώσει ότι δεν θα παραστεί επειδή την πειράζει το… πλοίο.


Οι ΑΧΕ και οι ανεκτέλεστες εντολές

Μεγάλο πονοκέφαλο σε πολλές χρηματιστηριακές προκαλεί ο κανονισμός του Χρηματιστηρίου Αθηνών που τις υποχρεώνει να δεσμεύουν κεφάλαια για όλες τις εντολές που εισέρχονται στο σύστημα, δηλαδή και αυτές που δεν εκτελούνται. Πρόκειται για κανονισμό υπέρ το δέον αυστηρό, κατάλοιπο μιας εποχής που από την πλήρη ασυδοσία (με τις περιβόητες αγορές… «αέρα») περάσαμε στο άλλο άκρο της υπερβολικής αυστηρότητας. Διότι το ότι πρέπει να δεσμεύονται στιγμιαία τα χρήματα που αντιστοιχούν στην εκτέλεση μιας εντολής είναι λογικό, καθώς αποτελεί μια εγγύηση για την ασφάλεια των συναλλαγών, ωστόσο το να δεσμεύονται χρήματα από ΑΧΕ και για τις εντολές που δεν εκτελούνται είναι υπερβολικό και δημιουργεί προβλήματα στις συναλλαγές. Υπάρχουν συνεδριάσεις όπου ακόμα και ΑΧΕ που ανήκουν σε τράπεζες χτυπάνε «κόκκινο», καθώς ξένοι επενδυτές μπορεί να στήνουν μεγάλες εντολές οι οποίες δεν εκτελούνται (αλλά δεσμεύουν κεφάλαια). Ακόμα δυσκολότερη είναι η κατάσταση στις συνεδριάσεις που έχουμε rebalancing και οι συναλλαγές εκτοξεύονται στα ύψη.

-- Το θέμα έχει απασχολήσει, και απασχολεί, τις χρηματιστηριακές αρχές, καθώς πολλές ΑΧΕ έχουν θέσει το ζήτημα στη διοίκηση του Χρηματιστηρίου. Όπως μαθαίνουμε σε εξέλιξη βρίσκεται ένα μεγάλο έργο, το οποίο «τρέχει» σε προτεραιότητα, για τη συνολική αναθεώρηση της διαχείρισης ρίσκου της αγοράς, τόσο συνολικά όσο και των επιμέρους μελών, με αλλαγή του τρόπου μέτρησης και διαχείρισης του κινδύνου. Πρόκειται για σύνθετο έργο που απαιτεί και αλλαγές συστημάτων και το οποίο αναμένεται εντός του πρώτου εξαμήνου να είναι έτοιμο. Ωστόσο θα απαιτηθούν κάποιοι μήνες ακόμα, διαβουλεύσεων και ελέγχων, προκειμένου να πιστοποιηθεί η σωστή λειτουργία του έργου από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς αλλά και την ευρωπαϊκή αρχή κεφαλαιαγορών. Έτσι περί τα τέλη του 2024 με αρχές 2025 θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία το νέο σύστημα κινδύνων του ΧΑ το οποίο θα τερματίσει το σημερινό παραλογισμό της δέσμευσης χρημάτων από τις ΑΧΕ και για ανεκτέλεστες εντολές.  

-- Από την άλλη, μέχρι το 2025 ποιος ζει - ποιος πεθαίνει και το πρόβλημα με τις συναλλαγές και τη δέσμευση κεφαλαίων το αντιμετωπίζουν οι ΑΧΕ καθημερινά. 


Χρήσιμη η AI, αλλά κρίσιμος ο ανθρώπινος παράγοντας

Μια νέα εποχή για τις επιχειρήσεις φέρνει η Τεχνητή Νοημοσύνη, με τον Αλέξανδρο Μάνο, Chief Executive Officer της Netcompany - Intrasoft S.A. να υπογραμμίζει τις δυνατότητες που θα προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες, επισημαίνοντας παράλληλα πως παραμένει πάντα κρίσιμος ο ανθρώπινος παράγοντας. Μιλώντας στο EmTech Europe 2024, ο κ. Μάνος ανέφερε πως σίγουρα φέτος θα είναι η χρονιά των chatbot, καθώς γίνεται πολύ συζήτηση και υπάρχουν τόσα πολλά εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι επιχειρήσεις. «Θα δούμε πολλά να γίνονται φέτος» ανέφερε ο κ. Μάνος, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι «κάποιοι πελάτες αρέσκονται να μιλούν σε chatbot ενώ κάποιοι άλλοι δεν το θέλουν καθόλου. Άρα η χρήση της ΤΝ δεν θα πάρει τη δουλειά από κανέναν αλλά θα δώσει την δυνατότητα στους ανθρώπους να εστιάσουν στα πιο περίπλοκα και ενδιαφέροντα».

-- Ο κ. Μάνος ανέφερε πως με τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης, οι επιχειρήσεις μπορούν να κερδίσουν σε ακρίβεια και ταχύτητα, ειδικά όσον αναφορά στην παραγωγικότητα καθώς διασφαλίζεται ο συνεχής και αδιάλειπτος έλεγχος για την αποφυγή λαθών, ενώ παράλληλα μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να ασχοληθούν με πιο δημιουργικές εργασίες και περίπλοκα ζητήματα που είναι και πιο ενδιαφέροντα.


Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το δράμα στον ΣΥΡΙΖΑ, το μήνυμα Μητσοτάκη σε ισχυρούς και η μπίζνα της κλοπής

Ο έκπτωτος Κασσελάκης και η νομενκλατούρα του ΣΥΡΙΖΑ, τι είπε ο Μητσοτάκης για επιχειρηματίες με κανάλια, επιστολή στην φον ντερ Λάιεν για το ρεύμα, τα νεύρα του Σκυλακάκη και οι νέες δουλειές για ασφαλιστικές εταιρείες.
Xristos Megalou, Trapeza Peiraios
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Έκρηξη αισιοδοξίας Χρ. Μεγάλου, «βουτιά» τιμών στο ρεύμα και ο καφές Κασσελάκη

Το λίαν αισιόδοξο μήνυμα του επικεφαλής της Τρ. Πειραιώς σε πελάτες της τράπεζας στη Θεσσαλονίκη, οι τιμές στο ρεύμα, ο μοναχικός καφές του Στ. Κασσελάκη, το ρουσφέτι του Π. Παππά, ουρές επενδυτών στο Παρίσι και η δολιοφθορά στον ΑΔΜΗΕ.
Stefanos Kasselakis, SYRIZA
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το τσουνάμι Κασσελάκη, η απόκρουση των αυξήσεων στα διόδια και η Αττική Οδός

Ο αυτοδημιούργητος της... Εκάλης που σαρώνει επικοινωνιακά τα πάντα, η μετάθεση των αυξήσεων στα διόδια για το 2023, αντίστροφη μέτρηση για την Αττική Οδό, η αντεπίθεση του e-fresh.gr και οι οικονομικές σχέσεις με την Παλαιστίνη.
Kyriakos Mitsotakis, Kivernisi
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Οι τακτικισμοί πληρώνονται, οργή Μαξίμου για το υπ. Ναυτιλίας και γκρίνια στη Vivartia

Το βαρύ τίμημα για τον πρωθυπουργό από τους εκλογικούς τακτικισμούς, οι χειρισμοί Στυλιανίδη στην απεργία της ΠΝΟ που προκάλεσαν δυσφορία στο Μαξίμου, ο «διάλογος» ΣΕΒ - κυβέρνησης για το ρεύμα και οι επιδόσεις της Vivartia.
mitsotakis, kyvernisi
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ο Ντράγκι πρωταγωνιστής στον ΣΕΒ, κίνδυνος στο μετρό και αγκάθι στο Ταμείο Ανάκαμψης

Τι είπαν Μητσοτάκης και Θεοδωρόπουλος για την έκθεση Ντράγκι, το ατύχημα που περιμένει να συμβεί στο μετρό, τι καθυστερεί τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης, ένωση δυνάμεων στις κατασκευές και τα παραβατικά βενζινάδικα.