«Βρισκόμαστε σε περίοδο ύφεσης. Οι πληθωριστικές πιέσεις παραμένουν με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στα τρόφιμα. Το γεγονός αυτό θα μειώσει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και μοιραία θα μας επηρεάσει ως όμιλο. Τα τελευταία στοιχεία για τον ρυθμό αύξησης των πωλήσεων δείχνουν άνοδο 15% για το 2023 αλλά η τάση είναι πτωτική για αυτό και το guidance είναι για 12% αύξηση στο σύνολο του 2023».
Τα παραπάνω τόνισε ο επικεφαλής της Jumbo κ. Απόστολος Βακάκης, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των αναλυτών με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του πρώτου εξαμήνου. Όπως είπε ο κ. Βακάκης, «μειώνουμε τις τιμές αλλά θα πάμε συντηρητικά στη μείωση του περιθωρίου μικτού κέρδους. Η στρατηγική της Jumbo είναι η σωστή τιμή και όχι η χαμηλή τιμή».
Διευκρίνισε πως στον κλάδο που δραστηριοποιείται η Jumbo υπάρχει αποκλιμάκωση των τιμών με τη συμβολή και των προμηθευτών, αλλά οι μεγάλες αυξήσεις στα τρόφιμα θα επηρεάσουν το διαθέσιμο εισόδημα.
Ερωτηθείς για τη μερισματική πολιτική του ομίλου τόνισε ότι μέσα στο 2023 ο όμιλος θα μοιράσει 400 εκατ. ευρώ στους μετόχους αλλά είναι νωρίς για να πει κάτι σχετικά με τη μερισματική πολιτική του 2024.
Ο κ. Βακάκης δήλωσε ότι ο όμιλος θα δώσει βάρος στην αγορά της Ρουμανίας που εμφανίζει μεγάλη δυναμική και έχει διπλάσιο μέγεθος από την Ελλάδα. Για την αγορά του Ισραήλ επισήμανε ότι το πρώτο κατάστημα πηγαίνει εξαιρετικά και θα δημιουργηθούν 2 νέα καταστήματα εντός του 2024. Επίσης,για ακόμη μια φορά διευκρίνισε ότι η εταιρεία αναπτύσσεται οργανικά και όχι μέσω εξαγορών.«Δεν αγοράζουμε ανάπτυξη», τόνισε χαρακτηριστικά.
Για τις προβλέψεις σχετικά με το 2024 ο επικεφαλής της Jumbo επισήμανε τα εξής: «Είναι νωρίς να πούμε οτιδήποτε. H δέσμευσή μας είναι να βελτιώνουμε την παραγωγικότητά μας και την αποδοτικότητά μας κάθε χρόνο. Έχουμε αποδείξει ότι κινούμαστε πάνω από το μέσο όρο σε καλές και κακές εποχές. Δεν γνωρίζουμε το μέλλον αλλά προετοιμαζόμαστε για αυτό».
Το πρώτο εξάμηνο οι πωλήσεις της Jumbo αυξήθηκαν κατά 20% στα 425 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη κατά 35,5% στα 106,5 εκατ. ευρώ. Ο τραπεζικός δανεισμός είναι μηδενικός και τα ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονται στα 466 εκατ. ευρώ (χωρίς τις μισθώσεις).
Το δεύτερο εξάμηνο του έτους, είναι παραδοσιακά κρίσιμο καθώς περιλαμβάνει την έναρξη της σχολικής περιόδου και τις Χριστουγεννιάτικες αγορές και αντιστοιχεί στο 65% των πωλήσεων του έτους. Υπό τις σημερινές συνθήκες, η διοίκηση εκτιμά ότι η μείωση του περιθωρίου μεικτού κέρδους θα είναι μικρότερη του 2% (56% πέρυσι).
Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα, μέχρι σήμερα παραμένουν κλειστά λόγω του πρωτοφανούς πλημμυρικού φαινομένου, το ένα από τα δύο καταστήματα στη Λάρισα και το κατάστημα στην Καρδίτσα τα οποία -με βάση τα περυσινά στοιχεία- αντιστοιχούσαν περίπου στο 3% του ετήσιου τζίρου των καταστημάτων στην Ελλάδα.
Το guidance για το 2023 προβλέπει αύξηση των πωλήσεων κατά 12% σε σχέση με τα 949 εκατ. ευρώ του 2022 και καθαρών κερδών κατά 15% σε σχέση με τα 249 εκατ. ευρω του 2022.
«Χρυσές» χρηματικές διανομές εντός του 2023
Μέσα στο 2023 οι μέτοχοι της Jumbo θα λάβουν συνολικά 401 εκατ. ευρώ. Ήδη,τον Μάρτιο έλαβαν 157,2 εκατ. ευρώ (1,1550 ευρώ ανά μετοχή από έκτακτα αποθεματικά προηγούμενων χρήσεων), τον Αύγουστο έλαβαν ως μέρισμα για τη χρήση του 2022 το ποσό των 43,8 εκατ. ευρώ (0,3220 ευρώ ανά μετοχή) και τώρα έχει συγκληθεί έκτακτη γενική συνέλευση στις 18 Οκτωβρίου για τη λήψη απόφασης για διανομή άλλων 200 εκατ ευρώ (1,47 ευρώ ανά μετοχή) επίσης από έκτακτα αποθεματικά προηγούμενων χρήσεων.
Τον Ιούλιο του 2023 ξεκίνησε η λειτουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος στη Ρουμανία. Μέχρι το τέλος του 2023, αναμένεται να λειτουργήσουν: ένα ιδιόκτητο υπερκατάστημα στην πόλη Iasi (Ρουμανία) και ένα μισθωμένο υπερκατάστημα στο κέντρο του Plovdiv (Βουλγαρία).
Στο τέλος του πρώτου εξαμήνου ο όμιλος Jumbo αριθμούσε 83 καταστήματα. Τα 53 βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 9 στη Βουλγαρία και 16 στη Ρουμανία. Ο όμιλος διέθετε ηλεκτρονικά καταστήματα στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Μέσω συνεργασιών, είχε παρουσία με 35 καταστήματα που φέρουν το σήμα της JUMBO, σε 7 χώρες (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία, Μαυροβούνιο και Ισραήλ).