Ένας αμείλικτος πόλεμος τιμών βρίσκεται σε εξέλιξη στην αγορά, τόσο μεταξύ των προμηθευτικών επιχειρήσεων επωνύμων προϊόντων του ιδίου κλάδου, όσο και μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Ο λόγος είναι προφανής: υπάρχει συνεχής μείωση του όγκου της κατανάλωσης, γεγονός που πιέζει τους προμηθευτές να αυξάνουν τον αριθμό και το ποσοστό των προσφορών.
Πηγή της αγοράς μιλώντας προς το BD έλεγε πως «μέχρι το τέλος του χρόνου θα δούμε συνεχιζόμενη αύξηση των προσφορών». Και εξηγεί πως «δεδομένου ότι έχει μειωθεί το κόστος παραγωγής, λόγω της πτώσης των τιμών των πρώτων υλών και της ενέργειας, αλλά επειδή οι προμηθευτικές επιχειρήσεις δεν είναι σίγουρες ότι αυτή η μείωση θα έχει διάρκεια, δεν αλλάζουν τους τιμοκαταλόγους, αλλά περνούν τις μειώσεις με αύξηση των προσφορών τους».
Ίσως σε δεύτερο χρόνο να προχωρήσουν σε αλλαγές τιμοκαταλόγων. Είναι χαρακτηριστικές οι περιπτώσεις των γαλακτοκομικών προϊόντων, των διαφόρων τύπων αρτοσκευασμάτων και της μπισκοτοποιίας. Είναι χαρακτηριστικό πως, κατά την ίδια πηγή, «η ένταση των προσφορών είναι σταθερά ανοδική, το 2023 έναντι του 2022, όσο και μήνα – μήνα φέτος». Παράλληλα, σύμφωνα με πηγές της αγοράς περισσότεροι από 3.000 κωδικοί είναι σε προσφορά ή μείωση τιμής καθημερινά στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Χθες, η Lidl Hellas με ανακοίνωση της έκανε γνωστό ότι σε 160 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μείωσε τις τιμές τους μέχρι και 35%. Πηγή της εταιρείας, μιλώντας προς το BD, έλεγε πως οι μειώσεις αυτές δεν προέρχονται από την μείωση του κόστους παραγωγής των προϊόντων και δεν οφείλονται στους προμηθευτές της. Αντιθέτως, όπως επεσήμανε, πρόκειται για πρωτοβουλία της ίδιας της αλυσίδας, μειώνοντας την κερδοφορία της. Στην ίδια ανακοίνωση επισημαίνει ότι «σύμφωνα με έρευνες που εκπονεί εσωτερικά και σε τακτική βάση σε πάνω από 200 προϊόντα βασικής ανάγκης, προκύπτει πώς η Lidl Ελλάς είναι τουλάχιστον 10% φθηνότερη σε σχέση με τα υπόλοιπα σούπερ μάρκετ».
Η ανάπτυξη της κατηγορίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στη διάρκεια της τελευταίας διετίας εκτιμάται ότι -χωρίς συνυπολογίζεται η Lidl Hellas- έχει αυξήσει πλέον το μερίδιό τους περίπου στο 20%. Και, με βάση τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, δεν αναμένεται η συρρίκνωση του, όπως συνέβη στο παρελθόν όταν η άνοδος της συγκεκριμένης κατηγορίας είχε αποδειχτεί συγκυριακή. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ήρθαν πλέον για να μείνουν και μάλιστα με υψηλά μερίδια.
Στη διάρκεια του 2023, η άνοδος της κατανάλωσης τους συνεχίζεται σταθερά –και εξάλλου αποτελεί κοινό τόπο μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων η διαπίστωση πως το «καλάθι του νοικοκυριού» ενίσχυσε αυτή την τάση. Ως εκ τούτου, αποτελεί πλέον ένα αυτοτελές πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ των λιανεμπόρων.
Κι όπως είναι προφανές η Lidl Hellas, λόγω του χαρακτήρα της ως discount αλυσίδας, θεωρεί πως έχει τον πρώτο λόγο. Ο βασικός της ανταγωνιστής στη συγκεκριμένη κατηγορία –σύμφωνα με έγκυρες πηγές της αγοράς– είναι η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕ, που είναι μακράν η μεγαλύτερη αλυσίδα του κλάδου.
Άλλες πηγές σημειώνουν ότι η Lidl Hellas για πάρα πολλά χρόνια ήταν –και κατ΄ εκτίμηση παραμένει– ένας από τους βασικούς τροφοδότες κερδών στον μητρικό όμιλο. Ως εκ τούτου, έχει περιθώρια για direct μειώσεις τιμών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η θυγατρική του γερμανικού ομίλου, με βάση άλλες πηγές, έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, δεδομένου ότι, σύμφωνα με σχετική έρευνα, το 65% με 70% των Ελλήνων καταναλωτών δεν έχει επισκεφθεί ούτε μία φορά ένα κατάστημα Lidl. Και, παρ΄όλα αυτά, με βάση τις υπάρχουσες εκτιμήσεις το μερίδιο της ανέρχεται στο 18% - 20% του συνόλου του οργανωμένου ελληνικού λιανεμπορίου.