Επιταχύνεται η ανάπτυξη της αγοράς audiobooks στην Ελλάδα, καθώς η παραγωγή ελληνικών τίτλων έκανε άλμα κατά 445% το 2022. Επιχειρηματικοί όμιλοι από διαφορετικούς τομείς δραστηριοτήτων, όπως αρχικά ο ANTENNA και, πιο πρόσφατα, η Public σε συνεργασία με την Bookvoice, σπεύδουν να αξιοποιήσουν τις διαφαινόμενες επιχειρηματικές ευκαιρίες, καθώς τα audiobooks αναμένεται τα επόμενα χρόνια ότι θα παίρνουν όλο και μεγαλύτερο κομμάτι από τον τζίρο της αγοράς του βιβλίου.
Το ηχητικό βιβλίο υπάρχει πολλά χρόνια πριν φτάσουμε στην ψηφιακή του μορφή. Από τα παραμύθια της γιαγιάς Λένας που ακούγονταν από το ραδιόφωνο, μέχρι την εποχή της κασέτας τη δεκαετία του 1970, τα ηχητικά βιβλία αποτελούσαν μέρος της γνωριμίας του κοινού με την λογοτεχνία. Πλέον, η αγορά των ψηφιακών βιβλίων παρουσιάζει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης σε παγκόσμιο επίπεδο, με το ποσοστό διείσδυσης να φτάνει το 4% επί της αγοράς βιβλίου με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο πως θα φτάσει το 20% μέσα στα επόμενα 3-4 χρόνια.
Στη Σουηδία τα audiobook κατέχουν το 25% της αγοράς βιβλίου, και στην Ελλάδα αν και δεν υπάρχουν στοιχεία, η Public μαζί με το Bookvoice ευελπιστούν στο τέλος του 2024 τα ηχητικά βιβλία να έχουν κύκλο εργασιών περί τα 5 εκατ. ευρώ και να κατέχουν το 3% της αγοράς βιβλίου, που στη χώρα μας κάνει τζίρο 150 εκατ. ευρώ.
Όπως προκύπτει από τις εγγραφές στη βιβλιογραφική βάση οσδέλnet, το 2022 αυξήθηκε κατακόρυφα η παραγωγή audiobook στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, παρήχθησαν 534 τίτλοι ηχητικών βιβλίων, έναντι 98 το 2021 και 15 το 2020, με το BookVoice και το JukeBooks του ομίλου ΑΝΤΕΝΝΑ να κυριαρχούν στην αγορά.
BookVoice: Από το στούντιο σε πάρκινγκ στους 1.000 τίτλους την τριετία
Το BookVoice ξεκίνησε στις αρχές του 2021 σε μια αχαρτογράφητη αγορά. Όπως αναφέρει ο Βασίλης Ζαρκαδούλας, CEO του BookVoice, «όπως όλες οι ωραίες ιστορίες, έτσι και εμείς ξεκινήσαμε από μια παρέα φίλων που μοιραζόμασταν το ίδιο όραμα για το βιβλίο αλλά και την ανάγκη των συνανθρώπων μας που είχαν προβλήματα να διαβάσουν».
«Ξεκινήσαμε σε ένα στούντιο σε πάρκινγκ, και πειραματιζόμασταν για το πώς θα βγάλουμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Πλέον το BookVoice έχει 5 ιδιόκτητα στούντιο κορυφαίας τεχνολογίας και στοχεύουμε να φτιάξουμε 4 ακόμα». Ήδη στην πλατφόρμα βρίσκονται 514 βιβλία, και περισσότεροι από 145 αφηγητές έχουν δώσει φωνή σε αυτά βιβλία, και 31 εκδότες έχουν εμπιστευτεί τα βιβλία τους στο BookVoice, ενώ ετοιμάζονται και νέες συνεργασίες.
Μέχρι σήμερα η εφαρμογή έχει καταγράψει 30.000 downloads βιβλίων, εκτιμώντας πως το μέλλον θα είναι ακόμα καλύτερο, καθώς παγκοσμίως ένας εντατικός χρήστης audiobook καταναλώνει 8-10 βιβλία τον χρόνο, με την τάση να δείχνει πως βρίσκεται κοντά στα ίδια επίπεδα και στην Ελλάδα.
Για το προφίλ του Έλληνα χρήστη audiobook, ο κ. Ζαρκαδούλας ανέφερε πως η αγορά δεν είναι ακόμα χαρτογραφημένη, καθώς αν και πολλοί θα περίμεναν οι νεότερες γενιές να κυριαρχούν λόγω εξοικείωσης με τα ηλεκτρονικά μέσα, τα στοιχεία δείχνουν πως δεν υπάρχει καμία ηλικιακή ομάδα που ξεχωρίζει.
Ωστόσο σύμφωνα με τα δεδομένα από τα βιβλία που έχουν κατεβάσει οι χρήστες μέχρι σήμερα, το ηλικιακό γκρουπ των 50+ δείχνει να έχει προβάδισμα στα audiobooks.
Το κόστος ανά βιβλίο είναι λίγο πάνω από τα 13 ευρώ κατά μέσο όρο, με το BookVoice, που δεν προσανατολίζεται όπως το JukeBooks σε ένα συνδρομητικό μοντέλο, να έχει μέση τιμή στα επίπεδα των 10 ευρώ.
Το μέγεθος της επένδυσης μέχρι στιγμής για το BookVoice, το οποίο έχει κινηθεί με ίδια κεφάλαια, φτάνει το 0,5 εκατ. ευρώ, ενώ «πρόκειται να γίνουν τεράστιες επενδύσεις σε βάθος τριετίας», όπως υπογραμμίζει ο κ. Ζαρκαδούλας, όπου και η εταιρεία υπολογίζει να φτάσει στο break even. Όπως ανέφερε ο κ. Ζαρκαδούλας, το μέσο κόστος για την παραγωγή ενός audiobook είναι στα 4.000 ευρώ, ωστόσο επισήμανε ότι το κόστος αυτό είναι πολύ χαμηλότερο για το BookVoice καθώς διαθέτει πλέον την κατάλληλη τεχνογνωσία και τα δικά του στούντιο, μειώνοντας σημαντικά το κόστος.
Για τη συνεργασία με τον όμιλο Public, ο CEO του BookVoice υπογράμμισε πως πήραν την απόφαση αυτή, καθώς «ο συνδυασμός των φυσικών καταστημάτων και η αρτιότητα των στελεχών της Public είναι η καλύτερη επιλογή που θα μπορούσαμε να κάνουμε».
Έχοντας σαν εφόδιο και την στρατηγική συνεργασία με την Public, το BookVoice στοχεύει να προχωρήσει στην παραγωγή νέων βιβλίων καθώς η ζήτηση είναι πάρα πολύ υψηλή για νέους τίτλους. Όπως σημειώνει ο κ. Ζαρκαδούλας, «θέλουμε μέχρι τις αρχές του 2024, τέλη του 2023 να έχουμε σπάσει το φράγμα των 1.000 βιβλίων και θεωρούμε πως με τους ρυθμούς που κινούμαστε θα το καταφέρουμε πολύ εύκολα».
Το BookVoice σχεδιάζει να μετατρέψει σε audiobook και όλα τα εκπαιδευτικά βιβλία, από το Δημοτικό μέχρι το Πανεπιστήμιο, και να παρέχονται δωρεάν. «Είναι μια ευκαιρία που θέλουμε να δώσουμε και ελπίζουμε να το καταφέρουμε», λέει ο κ. Ζαρκαδούλας. Προς το παρόν, σύμφωνα με τα στοιχεία του BookVoice τα πρώτα σε προτιμήσεις ηχητικά βιβλία είναι αυτά της αυτοβελτίωσης, ακολουθούν εκείνα της πολιτικής, ενώ πολύ υψηλά στις προτιμήσεις βρίσκονται και τα θρησκευτικά βιβλία.
Η στρατηγική συνεργασία της Public λανσαρίστηκε αυτή την εβδομάδα στην Ελλάδα, με τον Νίκο Βαρβαδούκα, VP Omni, Brand & Customer του Public Group να αναφέρει πως στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται τα audiobook να φτάσουν και στην Κύπρο, όπου αναζητείται ο τρόπος για να αποκτήσουν τα audiobooks ένα πιο τοπικό χρώμα με κυπριακούς τίτλους και αφηγητές.
Για το πλαίσιο της συνεργασίας με το BookVoice, ανέφερε ότι «το Public θέλει να γίνει ένα ψηφιακό βιβλιοπωλείο για την Bookvoice. Από όλα μας τα κανάλια πώλησης, φυσικά καταστήματα, site, custom care. Καλούμαστε να εξοικειώσουμε το κοινό με τα audiobook. Γι' αυτό και στο ξεκίνημα θα δώσουμε μια λίστα βίβλιων που θα μπορέσει το κοινό να ακούσει δωρεάν».