Νέες επενδύσεις συνολικού ύψους 3,5 εκατ. ευρώ σχεδιάζει να υλοποιήσει μέσα στο 2023 η ελληνική εταιρεία σχολικών ειδών και τετραδίων SKAG (Σκαγιάς ΑΒΕΕ), ενώ προβαίνει και σε επανασύσταση του brand, ενισχύοντας την κεντρική φίρμα, καταργώντας παράλληλα τα πάνω από 25 υπο-brands.
Το επενδυτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει μια νέα εκτυπωτική μηχανή τελευταίας γενιάς που βασίζεται στο cloud και όπως τόνισαν χθες τα στελέχη της εταιρείας δεν υπάρχει σε όλη τη ΝΑ Ευρώπη και θα δώσει σημαντικό προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού, «ξεκλειδώνοντας» νέες αγορές.
Επίσης δρομολογεί επενδύσεις για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις εγκαταστάσεις της με στόχο να φτάσει να καλύπτει όλες τις ενεργειακές της ανάγκες, ενώ περίπου 500 χιλ. ευρώ θα διατεθούν για την επανασύσταση της εταιρείας στο κοινό, κάτω από το κεντρικό brand. Αυτή η επανασύσταση θα γίνει μέσα από τέσσερις κεντρικούς πυλώνες (Μάθηση – Οργάνωση – Δημιουργία – Παιχνίδι) που είναι και οι τέσσερις τομείς των προϊόντων που δημιουργεί και εμπορεύεται.
Όπως τόνισε χθες η αντιπρόεδρος της εταιρείας και κόρη του ιδρυτή, Πόπη Σκαγιά, αυτή τη στιγμή η επιχείρηση απασχολεί 103 εργαζόμενους, παράγει 900 κωδικούς προϊόντων στην Ελλάδα και είναι market leader στην αγορά σχολικών ειδών ελέγχοντας περίπου το 40% με 45% αυτής. Η εταιρεία έχει στο Κρυονέρι Αττικής εργοστάσιο 24.000 τ.μ. με δυναμικότητα παραγωγής 70.000 τετράδια/ημέρα, 25.000 κλασέρ γραφείου/ημέρα 15.000 ντοσιέ λάστιχο/ημέρα, 20.000 μπλοκ γραφής/ημέρα.
Την τετραετία 2019 – 2022 προχώρησε σε επενδύσεις 2,5 εκατ. ευρώ σε μηχανολογικό εξοπλισμό και εκσυγχρονισμό της παραγωγής, μπαίνοντας και σε νέα προϊόντα. Στρατηγικά η Σκαγιάς ΑΒΕΕ έχει επενδύσει ένα μεγάλο μέρος των κερδών της σε νέες μηχανές, που σηματοδοτούν την είσοδό της σε νέες αγορές, είτε των ψηφιακών εκτυπώσεων είτε της συσκευασίας, κλάδος που όπως ελέχθη έχει τεράστια περιθώρια ανάπτυξης.
Όπως τόνισε ο CFO & Procurement Director της εταιρείας Θοδωρής Σκαγιάς, πλέον η εταιρεία εστιάζει περισσότερο στην περαιτέρω ανάπτυξη του brand SKAG, ενώ σταδιακά μέσα στα επόμενα δύο- τρία χρόνια θα αποσυρθεί η μπράντα SUPER ΔΙΕΘΝΕΣ, που εδώ και 50 χρόνια έχει συνοδεύσει γενιές μαθητών και σπουδαστών με το μπλε τετράδιο. Είναι το πρώτο προϊόν της εταιρείας που μέσω αυτού κυριάρχησε. Ποιος δε θυμάται το... μπλε πλαστικό τετράδιο με την καινοτομία της διαφανούς νάιλον θήκης και την περαστή ετικέτα (για το όνομα του μαθητή) με το λογότυπο SUPER ΔΙΕΘΝΕΣ;
Το 10% των προϊόντων που παράγει η εταιρεία στο εργοστάσιο που διαθέτει στο Κρυονέρι, αφορούν εξαγωγές, με μεγαλύτερη αγορά την Κύπρο, ενώ τα μπλε τετράδια κι άλλα προϊόντα SKAG ταξιδεύουν σε πολλές ακόμη αγορές, από Βαλκάνια και Μάλτα μέχρι την Ιαπωνία.
Η κ. Σκαγιά αναφέρθηκε και στις τεράστιες αλλαγές που έχουν λάβει χώρα τις τρεις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα, καθώς όπως τόνισε τη δεκαετία του ‘80 είχαμε 380.000 γεννήσεις ανά έτος στην Ελλάδα, ενώ πλέον έχουμε πέσει στις 72.000, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις επιχειρήσεις που ένα μεγάλο ποσοστό των παραγόμενων προϊόντων τους απευθύνονται σε μικρότερα ηλικιακά κοινά. Τόνισε ότι τη δεκαετία του ‘80 η εταιρεία τύπωνε 32 εκατ. τετράδια, ενώ τώρα τυπώνει 8 εκατ.. Βεβαίως, τότε τύπωνε μόνο τετράδια, ενώ πλέον έχει μπει σε εκατοντάδες άλλα προϊόντα που υπερκαλύπτουν το τζίρο που χάνεται.
Σημαντική αύξηση των πωλήσεων
Το 2022 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε στα 9,070 εκατ. ευρώ, έναντι 6,738 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ για την τρέχουσα χρήση η εταιρεία αναμένει αύξηση του όγκου πωλήσεων σε ποσοστό που θα κυμανθεί στο 13%, που σε τζίρο μεταφράζεται σε αύξηση περί το 10%.
Ο κύκλος εργασιών κατανέμεται κατά 40% στην αρχειοθέτηση (ντοσιέ, φάκελοι, θήκες κ.λπ.), το τετράδιο φέρνει το 35% των πωλήσεων, ένα 20% είναι η κατηγορία create και 5% το παιχνίδι. Πολύ δυνατά κινείται η αγορά της συσκευασίας, ενώ η εταιρεία έχει συνεργασία με τα περισσότερα βιβλιοπωλεία, τα οποία ανέρχονται πανελλαδικά σε 2.500.
«Μπορούμε να παράξουμε τρεις και τέσσερις φορές την παραγωγή της Ελλάδας. Βασικός ανταγωνιστής μας είναι η Τουρκία και ακολουθεί η Κίνα», τόνισε η κ. Σκαγιά. Σε ότι αφορά την Τουρκία, μπορεί να μην είναι στην ΕΕ, αλλά έχει μηδενικούς δασμούς για τα προϊόντα της. Στην πράξη αυτή σημαίνει ότι εισάγονται τετράδια με 17 λεπτά, όταν από τη SKAG ένα τετράδιο φεύγει για το εξωτερικό στα 75 λεπτά. Για ένα ευρώ που παράγουμε, αυτό επιστρέφει τέσσερις φορές στην ελληνική οικονομία. Δεν είναι εύκολο να είσαι επιχειρηματίας στην Ελλάδα», πρόσθεσε η κ. Σκαγιά.
Ερωτηθείσα αναφορικά με το αν εξετάζεται το σενάριο εισόδου στο ελληνικό χρηματιστήριο, η κ. Σκαγιά ήταν κατηγορηματική: «Σοφά δεν μπήκαμε στο Χρηματιστήριο. Δεν είναι κάτι που μας ενδιαφέρει». Εξίσου κατηγορηματική ήταν και όταν τοποθετήθηκε για τη δικαστική διαμάχη που βρίσκεται σε εξέλιξη με την Jumbo: «Έχει υπάρξει μια δικαίωση ηθική, ωστόσο είμαστε σε αναμονή, διότι χάσαμε 2 εκατ ευρώ τζίρο από τα σχέδια μας που αντέγραψε η Jumbo».
Όπως τόνισε ο κ. Σκαγιάς, η εταιρεία λόγω του ενεργειακού κόστους και του κόστους των πρώτων υλών έχει κάνει δύο ανατιμήσεις το 2021 και το 2022 που συνολικά ανέρχονται στο 25%. Για φέτος τονίστηκε ότι είναι θετική εξέλιξη η μείωση του πληθωρισμού και η πτώση στις τιμές των πρώτων υλών, οπότε ενδέχεται να υπάρξουν μειώσεις τιμών από το Σεπτέμβριο, «όταν φύγει το στοκ που έχουμε αγοράσει σε υψηλές τιμές».
Η διαδρομή από το 1956
Η SKAG ξεκίνησε το ταξίδι της το 1956, όταν ο 24χρονος τότε μηχανικός Θεόδωρος Σκαγιάς αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά, φτιάχνοντας τετράδια, κάνοντας τα πρώτα του βήματα στους Αμπελόκηπους Αττικής. Το όνειρο μεγάλωσε όταν λίγα χρόνια αργότερα ίδρυσε εργοστάσιο στο Κρυονέρι Αττικής, το οποίο σταδιακά επεκτάθηκε.
Το 1972 η εταιρεία μεταστεγάζεται σε ιδιόκτητο κτίριο στο Κρυονέρι Αττικής όπου βρίσκεται έως σήμερα. Το 1973 μετατρέπεται σε ανώνυμη με την επωνυμία Θ.Κ. Σκαγιάς Α.Β.Ε.Ε.. Σταδιακά, οι κτιριακές εγκαταστάσεις επεκτείνονται σε 10.000 m2 και η εταιρεία γίνεται η πιο εκσυγχρονισμένη στον κλάδο τη δεκαετία του '80 στην Ελλάδα.
Πλέον, με τη δεύτερη και τρίτη γενιά στο τιμόνι, η επιχείρηση βάζει πλώρη για την επόμενη πεντηκονταετία, και ως ιδρυτικό μέλος στην Πρωτοβουλία ΕΛΛΑ- ΔΙΚΑ ΜΑΣ καθώς διατηρεί το τρίπτυχο: Έδρα, Παραγωγή και Ιδιοκτησία στην Ελλάδα, έχοντας και την απαραίτητη πιστοποίηση από τη EUROCERT.
Σύμφωνα με την κ. Σκαγιά, η εταιρεία εφαρμόζει διαδικασίες ανακύκλωσης από τη δεκαετία του 1970, μαζεύοντας και μεταβιβάζοντας σε άλλες εταιρείες κάθε χαρτική ή πλαστική ύλη που βγαίνει ως... φύρα από τη δική της εργασία. Παράλληλα, τα προϊόντα της είναι απαλλαγμένα από κάθε βλαβερό υλικό όπως χλώριο κ.α. και διαπιστευμένα πλήρως κατά ISO 9001 ISO 14001,ISO 18001 και SEDEX.