Ο Πέτρος Κατσούλας, πρόεδρος της MIG, υπερασπιζόμενος στο σώμα των μετόχων τη συναλλαγή μεταβίβασης του 79,38% που κατέχει η εταιρεία στην Attica Συμμετοχών προς τη Strix Holdings με αντάλλαγμα τη διαγραφή χρεών της MIG ύψους 443,8 εκατ. ευρώ, ανέφερε ότι ποτέ στο παρελθόν η εταιρεία δεν είχε δεχτεί μια τέτοιου ύψους προσφορά για τη θυγατρική της.
Σημειώνεται ότι η προσφορά για την Attica Group (443,8 εκατ. για το 79,38% των μετοχών) οδηγεί σε μια αποτίμηση 559 εκατ. ευρώ για την εταιρεία. Το 2018, η MIG και η Τράπεζα Πειραιώς που ήταν και είναι ο βασικός μέτοχος και πιστωτής της, είχαν δεχθεί οικονομικές προτάσεις για την πώληση της Attica Συμμετοχών που δεν ξεπερνούσαν τα 300 εκατ. ευρώ. Τότε τα EBITDA του ακτοπλοϊκού ομίλου ήταν 57 εκατ. ευρώ.
Η απάντηση ήταν αρνητική με την αιτιολογία ότι ο όμιλος που είχε αποκτήσει και την Hellenic Seaways είχε σοβαρή προοπτική για ετήσια EBITDA 100 εκατ. ευρώ και η πώληση θα γινόταν τότε, όταν λογικά και το τίμημα θα ήταν μεγαλύτερο. Το 2019 τα EBITDA έφτασαν τα 78 εκατ. ευρώ και όλα έδειχναν να πηγαίνουν σύμφωνα με τα σχέδια της διοίκησης. Ακολούθησαν, όμως, δύο χρονιές με covid που έπληξαν την επιβατική κίνηση στα πλοία και η ενεργειακή κρίση του 2022 που εκτόξευσε το κόστος των καυσίμων.
Σε αυτή τη δυσμενή συγκυρία ανακοινώθηκε το φθινόπωρο του 2022 η συγχώνευση της Attica με την προβληματική ΑΝΕΚ. Είναι εμφανές ότι η Πειραιώς, ή καλύτερα η Blantyre που διαχειρίζεται τις συμμετοχές της, ευελπιστεί στη διάσωση της ΑΝΕΚ (η Πειραιώς κατέχει το 28% της ΑΝΕΚ) μέσα από τη συγχώνευση με την Attica, βοηθούντος και του τουρισμού, ώστε να δημιουργήσει ένα ωραίο αμπαλάζ και να πουλήσει στο μέλλον τον ακτοπλοϊκό κολοσσό που θα δημιουργηθεί από τη συγχώνευση. Όλα τα έσοδα σε αυτή την περίπτωση θα είναι κέρδος για την Πειραιώς, που έχει σχηματίσει στο παρελθόν προβλέψεις για τα δάνεια της MIG που θα διαγραφούν.
Η δυναμικότητα της νέας εταιρείας
Μετά την ολοκλήρωση της απορρόφησης της ΑΝΕΚ, θα δημιουργηθεί ένας όμιλος που θα διαχειρίζεται περί τα 44 πλοία σε όλες τις γραμμές της Ελλάδας και της Ιταλίας, εξυπηρετώντας 62 προορισμούς, εκτελώντας σε ετήσια βάση κατά μέσο όρο πάνω από 13.000 δρομολόγια. Παράλληλα, η Attica έχει αποκτήσει το 49% της Africa Morocco Link (AML) με έδρα τη Ταγγέρη που εκτελεί ακτοπλοϊκά δρομολόγια προς την Ισπανία.
Πλέον, η «νέα» Attica Group (Superfast, Blue Star Ferriews, HSW, ANEK) θα είναι η 5η μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή εταιρεία στον κόσμο όσον αφορά τους επιβάτες και 7η στην παγκόσμια κατάταξη όσον αφορά στη γραμμική δυνατότητα φόρτωσης οχημάτων.
Επίσης, η νέα εταιρεία θα έχει το μέγεθος ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στις μεγάλες απαιτήσεις χρηματοδότησης της ανανέωσης και μετασχηματισμού του στόλου της που στις δύο πρώτες φάσεις προσεγγίζει τα 600 εκατ. ευρώ: 100 εκατ. ευρώ για το «πρασίνισμα» του στόλου με πόρους και από το Ταμείο Ανάπτυξης και περίπου 550 εκατ. ευρώ για το νέο ναυπηγικό πρόγραμμα.
Βεβαίως δεν είναι όλα ρόδινα, γιατί ήδη η Attica είναι υπερδανεισμένη (ως απόρροια και του σύγχρονου στόλου της). Το πρώτο εξάμηνο του 2022 ο καθαρός δανεισμός της ακτοπλοϊκής (σύνολο δανείων 467 εκατ. μείον 68 εκατ. ευρώ διαθέσιμα) έφτασε τα 399 εκατ. ευρώ. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και 80 εκατ. ευρώ δάνεια της ΑΝΕΚ και επιπλέον ένα ποσό που ξεπερνά τα 30 εκατ. ευρώ και το οποίο θα πρέπει να διατεθεί στους προμηθευτές της ΑΝΕΚ.
Στο 9μηνο του 2022 οι πωλήσεις της Attica ανήλθαν στα 421 εκατ. ευρώ (+56%) και τα EBITDA στα 58 εκατ. ευρώ (+39%). Αντίστοιχα, τα μεγέθη της ΑΝΕΚ ήταν πωλήσεις 131 εκατ. και αρνητικά EBITDA 0,9 εκατ. ευρώ, αν και στο τρίτο τρίμηνο λόγω τουρισμού η ΑΝΕΚ είχε θετικό EBITDA 11 εκατ. ευρώ. Τα στελέχη και των δύο εταιρειών εκτιμούν πως τα EBITDA, όταν επέλθει μια κανονικότητα στις τιμές των καυσίμων, θα ενισχυθούν σημαντικά.
Η συγχώνευση με την ΑΝΕΚ και οι δύο δημόσιες προτάσεις
Η συμφωνία περιλαμβάνει τη συγχώνευση με απορρόφηση της ΑΝΕΚ από την Attica Group, με σχέση ανταλλαγής μία κοινή ή προνομιούχο μετοχή της ΑΝΕΚ προς 0,1217 νέες κοινές ονομαστικές μετοχές της Attica Group. Στο νέο σχήμα οι μέτοχοι της ΑΝΕΚ θα ελέγχουν περίπου το 11% του μετοχικού κεφαλαίου. Το deal πρέπει να περάσει και από την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Εκεί εκτιμάται ότι το νέο σχήμα θα υποχρεωθεί να παραχωρήσει ορισμένες γραμμές στις οποίες θα κυριαρχεί λόγω της συγχώνευσης.
Προς το παρόν, οι δύο εταιρείες παραμένουν υπό ελληνικό έλεγχο, σημαντικό στοιχείο για το έργο της συγκοινωνίας που εκτελούν αλλά και για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών. Πώς στο μέλλον, το σχήμα που θα πωληθεί θα εξακολουθήσει να παραμένει σε ελληνικά χέρια αποτελεί ένα ερωτηματικό, αφού οι στρατηγικοί επενδυτές του κλάδου δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να «σηκώσουν» το βάρος μιας τέτοιας εξαγοράς.
Εν τω μεταξύ, η Τράπεζα Πειραιώς έχει υποβάλει υποχρεωτική δημόσια πρόταση για την Attica επειδή ενίσχυσε τη θέση της άνω του 33% στη μητρική της Attica, τη MIG. Κάτι αντίστοιχο είχε γίνει με τη Reggeborgh που αύξησε τη θέση της στην Ελλάκτωρ και υποχρεώθηκε να υποβάλει δημόσια πρόταση και για τη θυγατρική της Ελλάκτωρ, τη Reds.
Η τιμή της δημόσιας πρότασης είναι η μέση τιμή της μετοχής των τελευταίων έξι μηνών (1,85 ευρώ) επειδή ακριβώς η Πειραιώς δεν είχε κάνει πρόσφατες συναλλαγές στη μετοχή της Attica. Η δημόσια πρόταση αυτή δεν θα έχει τύχη γιατί δεν είναι ελκυστική για τους μετόχους της Attica, αφού θα ακολουθήσει άλλη δημόσια πρόταση από τη Strix Holdings με τίμημα στα 2,59 ευρώ.
Η Strix Holdings, θυγατρική της Πειραιώς ελέγχει ήδη το 11% της Attica και θα λάβει επιπλέον 78,39% από τη MIG. Έτσι θα υποβάλει πρόταση για το υπόλοιπο 10%. Επειδή όμως το 79,38% της Attica έχει αποτιμηθεί στα 443,8 εκατ. ευρώ και το 100% στα 560 εκατ. ευρώ, προκύπτει πως από τη συναλλαγή αυτή η μετοχή αποτιμάται στα 2,59 ευρώ και εκεί θα γίνει η νέα δημόσια πρόταση.
Η αγορά την περασμένη Παρασκευή προεξοφλώντας το πράσινο φως της συνέλευσης της MIG για τη μεταβίβαση του 79,38% της Attica στη Strix Holdings οδήγησε σε άνοδο 4,60% τη μετοχή της Attica στα 2,5 ευρώ με κεφαλαιοποίηση 534 εκατ. ευρώ και τη μετοχή της ΑΝΕΚ σε άνοδο 8,85% στα 0,2460 ευρώ (υψηλό δωδεκαμήνου) με κεφαλαιοποίηση 54,5 εκατ. ευρώ.