Υψηλό βαθμό διείσδυσης που φθάνει το 90% παρουσιάζει η ψηφιακή καινοτομία στις ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες πλέον ακολουθούν και σε κάποιες περιπτώσεις προηγούνται της κεντρικής πολιτικής βούλησης που θέλει την χώρα μας να κινείται προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό με όλο και πιο επιταχυνόμενο ρυθμό.
Ειδικότερα, η πλειονότητα των στελεχών των ελληνικών επιχειρήσεων, σε ποσοστό που φθάνει το 90% για το 2019 και είναι αυξημένο σε σχέση με το 82% του 2018, δηλώνουν ότι η εταιρεία τους «τρέχει» κάποιο project ψηφιακού μετασχηματισμού, ενώ, κατά μέσο όρο, αυτά τα projects υλοποιούνται από τις επιχειρήσεις τα τελευταία πέντε χρόνια.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από το ετήσιο report του Found.ation και του EIT Digital, το οποίο καταγράφει τις απόψεις των στελεχών των επιχειρήσεων πάνω στο θέμα του ψηφιακού μετασχηματισμού, αυξημένο εμφανίζεται και το ποσοστό των εταιρειών, που εστιάζουν στην ψηφιακή καινοτομία (54% το 2019, 49% το 2018).
Να σημειωθεί ότι η έρευνα δημοσιεύεται στο εκτενές report, που δημιούργησε το Found.ation, σε συνεργασία με το EIT Digital (τμήμα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας) για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.
Στην ερώτηση για το ποιο τμήμα είναι υπεύθυνο για τα projects ψηφιακού μετασχηματισμού, οι απαντήσεις είναι αρκετά μοιρασμένες:
- Το 36,5% διαθέτει κάποιο τμήμα με τις λέξεις “Digital” ή “Innovation” στον τίτλο του,
- Το 30,8% δηλώνει ότι τον ρόλο αυτό διαθέτει ο CEO, η ανώτερη διοίκηση ή κάποιο τμήμα σχετικό με το business development.
- Ένα ποσοστό 21% των επιχειρήσεων φαίνεται πως αναθέτει αυτό το έργο στα τμήματα IT/Operations.
Σημαντικό στοιχείο της έρευνας είναι η μεταστροφή του κλίματος όσον αφορά την αποδοχή της ψηφιακής εξέλιξης και την ανάγκη επανεκπαίδευσης, καθώς η έρευνα δείχνει ότι το 2018, η «αντίσταση στην αλλαγή» εμφανιζόταν ως το νούμερο ένα εμπόδιο στον ψηφιακό μετασχηματισμό μιας εταιρείας.
Εκπαίδευση σε νέες δεξιότητες
Το 2019, όμως, οι περισσότερες επιχειρήσεις τοποθετούν σε υψηλή προτεραιότητα την «ανάγκη για νέες δεξιότητες», αποδεικνύοντας πως αναγνωρίζουν πλέον τη σημασία της επανεκπαίδευσης του προσωπικού. Το ίδιο αποδεικνύεται και από το υψηλό ποσοστό όσων απάντησαν πως η εταιρεία τους παρέχει κάποιου είδους εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή ευκαιρίες προσωπικής ανάπτυξης (70,59%).
Παρά το γεγονός ότι η έρευνα διαπιστώνει πως οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις, πλέον, αναγνωρίζουν την ανάγκη του ψηφιακού μετασχηματισμού, την ίδια στιγμή δεν είναι απόλυτα σαφές ότι αυτό συνεπάγεται αυτόματα και πως γνωρίζουν και ποια είναι τα απαραίτητα βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ένα βασικό συμπέρασμα της ανάλυσης είναι ότι οι επιχειρήσεις αναγνωρίζουν την ανάγκη για ψηφιακό μετασχηματισμό. Ωστόσο, μόνο το 50,8% των εταιρειών έχουν δημιουργήσει ένα Τμήμα Ψηφιακών Μετασχηματισμών ή Καινοτομίας.
Την ίδια ώρα, μόνο το 36,1% των εργοδοτών πιστεύουν ότι η νοοτροπία των εργαζομένων είναι ικανοποιητική και υποστηρικτική, όσον αφορά τις επερχόμενες αλλαγές με αποτέλεσμα η αντίσταση στην αλλαγή να θεωρείται ως η μεγαλύτερη πρόκληση, που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες.
Καθυστερεί το Δημόσιο
Για το δημόσιο τομέα, στο report διαπιστώνεται ότι «παρά το γεγονός, ότι διεξάγονται έργα ψηφιακού μετασχηματισμού, υπάρχουν καθυστερήσεις, που σχετίζονται με την έλλειψη γνώσης, τους περιορισμένους πόρους και τη γραφειοκρατία.
Όλο και περισσότεροι δήμοι αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών για τους πολίτες τους, συμμετέχοντας σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα Καινοτομίας. Ωστόσο, ο ρυθμός υλοποίησης δεν είναι ο αναμενόμενος».