ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Πώς το ντίζελ... κινεί σε ρεκόρ τα κέρδη των ΕΛΠΕ και της Motor Oil

Στα 20 δολ. το βαρέλι έχουν εκτιναχθεί τα περιθώρια διύλισης του ντίζελ κίνησης λόγω αυξημένης ζήτησης. ΕΛΠΕ και Μotor Oil, κόντρα στις αρχικές προβλέψεις, βλέπουν και το β' εξάμηνο του έτους τα ταμεία τους να γεμίζουν.

Οι εκτιμήσεις των διοικήσεων των δύο διυλιστηρίων, της Helleniq Energy (πρώην ΕΛΠΕ) και της Motor Oil για τα κέρδη το δεύτερο εξάμηνο του έτους ανέφεραν πως θα είναι δύσκολο να ακολουθηθεί ο ρυθμός αύξησης του πρώτου εξαμήνου. Υπενθυμίζεται πως αθροιστικά τα καθαρά κέρδη των δύο διυλιστηρίων, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα κέρδη από την αποτίμηση των αποθεμάτων, ανήλθαν το πρώτο εξάμηνο του 2022 στα 874 εκατ. ευρώ από 72 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2021.

Όντως, το 9μηνο η πρόβλεψη αυτή φαίνεται να επαληθεύεται με βάση τα αποτελέσματα που θα ανακοινώσει η Helleniq Energy αύριο, Πέμπτη και η Motor Oil την άλλη εβδομάδα. Όμως, συνολικά για το έτος τα κέρδη των δύο εταιρειών εκτιμάται ότι θα εκτιναχθούν, αφού Οκτώβριο και Νοέμβριο τα περιθώρια διύλισης κινούνται πάνω από τα 20 δολάρια το βαρέλι.

Μια σειρά από παράγοντες συνέβαλαν στην ευνοϊκή αυτή συγκυρία για τον κλάδο των διυλιστηρίων. Η απόφαση του ΟΠΕΚ+ να μειώσει την παραγωγή πετρελαίου οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης και κατ΄επέκταση των τιμών στο ντίζελ, το οποίο ήδη είχε ανατιμηθεί, καθώς υποκατέστησε μέρος της ενέργειας που παράγεται από φυσικό αέριο.

Για αυτό παρατηρήθηκε το φαινόμενο το ντίζελ κίνησης να ξεπερνά για πρώτη φορά την τιμή της βενζίνης. Και τα δύο διυλιστήρια παράγουν περισσότερο ντίζελ σε σχέση με βενζίνη στο προϊοντικό τους μίγμα: 47% η Μotor Oil και 44% η Helleniq Energy έναντι 13% και 18% βενζίνη, αντίστοιχα.

Τουρισμός και ισχυρό δολάριο ευνοούν περαιτέρω την κερδοφορία

Παράλληλα, η αύξηση του τουρισμού έδωσε ώθηση στα αεροπορικά και στα ναυτιλιακά καύσιμα, αλλά και στις ενοικιάσεις αυτοκινήτων, ενώ οι διελεύσεις στην Αττική Οδό έπιασαν τα επίπεδα του 2019 (300.000 αυτοκίνητα την ημέρα). Επίσης, η διατήρηση της ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου στο ένα προς ένα ευνοεί την κερδοφορία των δύο διυλιστηρίων, αφού οι πωλήσεις τιμολογούνται σε δολάριο, ενώ μέρος των εξόδων σε ευρώ. Τέλος, και οι δύο εταιρείες το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο θα προσθέσουν περισσότερα έσοδα από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ενώ σύντομα η Motor Oil θα ενοποιεί και το 75% της Ανεμος.

«Η έκτακτη φορολογία που έχει επιβάλει η Ε.Ε στα κέρδη των διυλιστηρίων για το 2022 δεν πρόκειται να εκτροχιάσει τα ισχυρά θεμελιώδη των δύο μετοχών», ανέφερε σε χθεσινή της έκθεση η Eurobank Equities για τον κλάδο, διατηρώντας τη σύσταση «αγορά» και δίνοντας τιμή στόχο στα 8,6 ευρώ για τη Helleniq Energy (τρέχουσα 6,7 ευρώ) και στα 22,5 ευρώ για τη Motor Oil (τρέχουσα 18,05 ευρώ).

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Eurobank Equities τα διυλιστήρια θα εμφανίσουν έως και τριπλάσια EBITDA σε σχέση με το 2021, οπότε μια έκτακτη φορολογική επιβάρυνση αθροιστικά στα 540 εκατ. ευρώ (τόσο την υπολογίζουν) και για τις δύο εταιρείες θα απορροφηθεί χωρίς κραδασμούς από την κερδοφορία του 2022. Μένει να αποσαφηνιστεί αν η επιβάρυνση θα είναι εφάπαξ ή θα μπορεί να επιμεριστεί και στον ισολογισμό του 2023.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Motor Oil: Με κέρδη από το εξωτερικό, πληρώνει έκτακτο φόρο στην Ελλάδα

Έχουμε κέρδη επειδή δεν σταματάμε τις επενδύσεις εκσυγχρονισμού και απόδοσης, επισήμανε ο Π. Τζανετάκης. Εγκρίθηκε η εξαγορά της Ηλέκτωρ. Στο τέλος του έτους η επενδυτική απόφαση για το FSRU στην Κόρινθο.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η «χρυσή» επένδυση της Motor Oil που έφερε κέρδος 200 εκατ. το 2023

Η επένδυση νάφθας στο διυλιστήριο της Κορίνθου αύξησε τα περιθώρια κέρδους στη βενζίνη. Η διοίκηση έχει εκπονήσει επενδυτικό πρόγραμμα 340 εκατ. ευρώ για το 2024. Διανομή μερίσματος ρεκόρ, ύψους 199 εκατ. ευρώ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Motor Oil: Επενδυτικό... ράλι έως το 2030 με συνολική δαπάνη 4 δισ.

Τις βάσεις της ανάπτυξης έθεσαν οι επενδύσεις 2,5 δισ. ευρώ της τελευταίας δεκαετίας. Σε ιστορικά υψηλά το μέρισμα, με συνολική διανομή 177 εκατ. Μπόνους στους εργαζόμενους και στα στελέχη από τα κέρδη του 2022.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η Motor Oil γίνεται... πράσινη με ανάπτυξη πολλών MW στις ΑΠΕ

Η θυγατρική MORE λειτουργεί ήδη μονάδες δυναμικότητας 772MW, θα προσθέσει 60MW φέτος και έχει έτοιμα για άδειες άλλα 380MW. Εντυπωσιακή κερδοφορία το α' τρίμηνο, υποχώρησαν τα περιθώρια διύλισης το β' τρίμηνο.
ELPE_Siamisis
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Α. Σιάμισιης: Άδικος και εξοντωτικός ο φόρος 33% στα κέρδη διυλιστηρίων

Ο CEO των ΕΛΠΕ τόνισε ότι ο όμιλος επιθυμεί να συμβάλει στην ανακούφιση των νοικοκυριών και είναι ανοικτός σε προτάσεις. ΗelleniQ Energy, η νέα ονομασία του ομίλου που σηματοδοτεί τη στροφή στην πράσινη ενέργεια. Έρχονται δύο εξαγορές στον τομέα των ΑΠΕ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιατί τα διυλιστήρια ΕΛΠΕ και Motor Oil σπάνε τα ρεκόρ κερδοφορίας

Η ευνοϊκή συγκυρία με υψηλές τιμές αργού και αυξημένα περιθώρια διύλισης εκτοξεύει την κερδοφορία για τα δύο διυλιστήρια και διευκολύνει τις πράσινες επενδύσεις. Προβληματίζουν η επικείμενη αύξηση επιτοκίων και η αναμενόμενη μείωση της ζήτησης καυσίμων.