Οι εκτιμήσεις των διοικήσεων των δύο διυλιστηρίων, της Helleniq Energy (πρώην ΕΛΠΕ) και της Motor Oil για τα κέρδη το δεύτερο εξάμηνο του έτους ανέφεραν πως θα είναι δύσκολο να ακολουθηθεί ο ρυθμός αύξησης του πρώτου εξαμήνου. Υπενθυμίζεται πως αθροιστικά τα καθαρά κέρδη των δύο διυλιστηρίων, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα κέρδη από την αποτίμηση των αποθεμάτων, ανήλθαν το πρώτο εξάμηνο του 2022 στα 874 εκατ. ευρώ από 72 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Όντως, το 9μηνο η πρόβλεψη αυτή φαίνεται να επαληθεύεται με βάση τα αποτελέσματα που θα ανακοινώσει η Helleniq Energy αύριο, Πέμπτη και η Motor Oil την άλλη εβδομάδα. Όμως, συνολικά για το έτος τα κέρδη των δύο εταιρειών εκτιμάται ότι θα εκτιναχθούν, αφού Οκτώβριο και Νοέμβριο τα περιθώρια διύλισης κινούνται πάνω από τα 20 δολάρια το βαρέλι.
Μια σειρά από παράγοντες συνέβαλαν στην ευνοϊκή αυτή συγκυρία για τον κλάδο των διυλιστηρίων. Η απόφαση του ΟΠΕΚ+ να μειώσει την παραγωγή πετρελαίου οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης και κατ΄επέκταση των τιμών στο ντίζελ, το οποίο ήδη είχε ανατιμηθεί, καθώς υποκατέστησε μέρος της ενέργειας που παράγεται από φυσικό αέριο.
Για αυτό παρατηρήθηκε το φαινόμενο το ντίζελ κίνησης να ξεπερνά για πρώτη φορά την τιμή της βενζίνης. Και τα δύο διυλιστήρια παράγουν περισσότερο ντίζελ σε σχέση με βενζίνη στο προϊοντικό τους μίγμα: 47% η Μotor Oil και 44% η Helleniq Energy έναντι 13% και 18% βενζίνη, αντίστοιχα.
Τουρισμός και ισχυρό δολάριο ευνοούν περαιτέρω την κερδοφορία
Παράλληλα, η αύξηση του τουρισμού έδωσε ώθηση στα αεροπορικά και στα ναυτιλιακά καύσιμα, αλλά και στις ενοικιάσεις αυτοκινήτων, ενώ οι διελεύσεις στην Αττική Οδό έπιασαν τα επίπεδα του 2019 (300.000 αυτοκίνητα την ημέρα). Επίσης, η διατήρηση της ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου στο ένα προς ένα ευνοεί την κερδοφορία των δύο διυλιστηρίων, αφού οι πωλήσεις τιμολογούνται σε δολάριο, ενώ μέρος των εξόδων σε ευρώ. Τέλος, και οι δύο εταιρείες το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο θα προσθέσουν περισσότερα έσοδα από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ενώ σύντομα η Motor Oil θα ενοποιεί και το 75% της Ανεμος.
«Η έκτακτη φορολογία που έχει επιβάλει η Ε.Ε στα κέρδη των διυλιστηρίων για το 2022 δεν πρόκειται να εκτροχιάσει τα ισχυρά θεμελιώδη των δύο μετοχών», ανέφερε σε χθεσινή της έκθεση η Eurobank Equities για τον κλάδο, διατηρώντας τη σύσταση «αγορά» και δίνοντας τιμή στόχο στα 8,6 ευρώ για τη Helleniq Energy (τρέχουσα 6,7 ευρώ) και στα 22,5 ευρώ για τη Motor Oil (τρέχουσα 18,05 ευρώ).
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Eurobank Equities τα διυλιστήρια θα εμφανίσουν έως και τριπλάσια EBITDA σε σχέση με το 2021, οπότε μια έκτακτη φορολογική επιβάρυνση αθροιστικά στα 540 εκατ. ευρώ (τόσο την υπολογίζουν) και για τις δύο εταιρείες θα απορροφηθεί χωρίς κραδασμούς από την κερδοφορία του 2022. Μένει να αποσαφηνιστεί αν η επιβάρυνση θα είναι εφάπαξ ή θα μπορεί να επιμεριστεί και στον ισολογισμό του 2023.