ΓΔ: 1394.26 -0.24% Τζίρος: 34.39 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:03:00 DATA
Φώτο: Shutterstock

«Μάχη» εκατοντάδων εκατομμυρίων για την αντικατάσταση συσκευών

Για ένα καυτό καλοκαίρι ανταγωνισμού ετοιμάζονται οι μεγάλοι στην αγορά λευκών συσκευών -Κωτσόβολος, Public και Πλαίσιο- ενόψει της παροχής επιδοτήσεων 150 εκατ. Υπάρχει στοκ συσκευών, δύσκολη η εξεύρεση τεχνικών.

Στη μάχη της αγοράς λευκών ηλεκτρικών συσκευών ρίχνονται οι μεγάλες αλυσίδες πωλήσεις ηλεκτρονικών (Κωτσόβολος, Public, Πλαίσιο) αλλά και οι συνεταιριστικές εταιρείες (Electronet, Welcome, Mega Euronics, Expert, Welcome, Best), καθώς από σήμερα ανοίγει η πλατφόρμα υποβολής των αιτήσεων επιδότησης συσκευής για τα νοικοκυριά και θα παραμείνει ανοικτή έως τις 5 Ιουλίου, ενώ οι αγορές πρέπει να γίνουν έως 16 Σεπτεμβρίου.

Οι κυρίαρχοι παίκτες της αγοράς, Κωτσόβολος, Public - Media Markt και Πλαίσιο, έχουν ήδη λάβει θέσεις «μάχης» έχοντας δημιουργήσει ένα ισχυρό στοκ τέτοιων συσκευών, καθώς όλο το «παιχνίδι» θα γίνει τους επόμενους δυόμισι μήνες. Άλλωστε, όπως τονίζει κορυφαίο στέλεχος της αγοράς με θητεία σε μεγάλη αλυσίδα ηλεκτρονικών ειδών, «η καλύτερη εποχή για την αγορά κλιματιστικού είναι οι τρεις πρώτες εβδομάδες του Ιουλίου, όπου παραδοσιακά γίνεται σχεδόν το 80% των εγκαταστάσεων τους έτους». Το πρόβλημα λοιπόν έγκεινται στην ανεύρεση ψυκτικών και ειδικών για την εγκατάσταση, δεδομένης της πίεσης του χρονικού διαστήματος.

Η αλυσίδα Κωτσόβολος, ως leader στην αγορά, θεωρείται η πιο καλά τοποθετημένη και για τη συγκεκριμένη συγκυρία, καθώς έχει μακράν το μεγαλύτερο δίκτυο πανελλαδικά, ενώ τα καταστήματά είναι προσαρμοσμένα εδώ και χρόνια με αιχμή τις λευκές συσκευές. Η Πλαίσιο, που εισήλθε σ’ αυτή την αγορά το 2019, προχωρά σε αναπροσαρμογές και σε τουλάχιστον δέκα από τα 23 καταστήματα φιλοξενεί λευκές συσκευές, ενώ ο στόχος πλέον είναι κάθε νέο κατάστημα να έχει τις υποδομές και για τέτοιου είδους προϊόντα.

Τα καταστήματα Public, που «κληρονόμησαν» τις λευκές συσκευές μετά την εξαγορά της Media Markt το 2019, έχουν ήδη προχωρήσει επίσης σε προσαρμογές στο concept των καταστημάτων, ενώ χθες ανακοινώθηκε ότι άνοιξε τις πύλες του το νέας γενιάς κατάστημα στον Γέρακα, 2.500 τ.μ., που είναι αποτέλεσμα του μετασχηματισμού του πρώην τοπικού MediaMarkt.

Στην αγορά των λευκών συσκευών κυριαρχεί η αλυσίδα Κωτσόβολος με μερίδιο άνω του 50%. Πέρυσι, το 13% αυτής της αγοράς αφορούσε τα κλιματιστικά. Η αγορά των λευκών συσκευών, μπορεί να απαιτεί μεγάλο όγκο αποθήκευσης και να έχει τεράστιες προκλήσεις σε logistics και μεταφορικά, όμως έχει καλό περιθώριο κέρδους και αυτό είναι το κίνητρο για τις αλυσίδες.

Ένας χώρος που κάποτε απασχολούσε χιλιάδες εργαζόμενους πέρασε μια σχεδόν 10ετή περίοδο... καθαρτηρίου στη διάρκεια της μεγάλης κρίσης, όμως τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης, λόγω και της «επιστροφής» της οικοδομής, των ανακαινίσεων αλλά και του Airbnb. Το 2010 η «πίτα» των λευκών συσκευών ήταν περίπου 750 εκατ. ευρώ, ενώ έως το 2018 είχε μειωθεί κάτω από τα 500 εκατ. ευρώ για να ανεβεί στα 700 εκατ. ευρώ. Τα τρία είδη που μπαίνουν στην επιδότηση θα δημιουργήσουν ένα τζίρο που μπορεί να φτάσει και τα 550 εκατ. ευρώ.

Πάντως, σύμφωνα με ανθρώπους του χώρου που συνομίλησε το BusinessDaily.gr, υπάρχουν κάποια ζητήματα που ίσως λειτουργήσουν αρνητικά στο πρόγραμμα αντικατάστασης συσκευών, όπως προωθείται από το υπουργείο. Στέλεχος του κλάδου λιανικής αλυσίδας τονίζει πως, λόγω του ότι η διαδικασία είναι κάπως περίπλοκη και επιφέρει διοικητικό και γραφειοκρατικό κόστος για τις αλυσίδες λιανικής, οι εταιρείες έχουν «κλειδώσει» υψηλές τιμές, ώστε να καλύψουν τα νώτα τους.

Επίσης, υπάρχει μια σειρά ζητημάτων όπως οι διαδικασίες ανακύκλωσης, το αν μια συσκευή θα αποδειχτεί όντως λειτουργική ή αν θα είναι… εικονικά λειτουργική, κάτι που θα φέρει επιπλέον δουλειά για τις αλυσίδες. Το ίδιο στέλεχος σημειώνει πως «αν κάποιος πελάτης πάει τώρα να αγοράσει την ίδια συσκευή θα τη βρει φθηνότερα, ενώ οι αλυσίδες κάνουν δώρο και την εγκατάσταση ως ένα επιπλέον κίνητρο».

Η κορύφωση και η κατάρρευση της αγοράς

Η αγορά των ηλεκτρικών συσκευών κορύφωσε στα τέλη της δεκαετίας του 2000, όπου άλλωστε ήταν και η δεκαετία του υπέρμετρου δανεισμού αλλά και της φρενήρους οικοδομικής δραστηριότητας. Από το 2008 και κυρίως από το 2010 με τη μεγάλη οικονομική κρίση, η αγορά έπαθε ιστορική καθίζηση, καθώς επλήγη από το «χτύπημα» της οικοδομής, ενώ η κρίση έφερε και κατακόρυφη μείωση στους γάμους, δηλαδή στο άνοιγμα νέων νοικοκυριών όπως σημειώνει άριστος γνώστης της συγκεκριμένης αγοράς.

Τα τελευταία χρόνια όμως η αγορά έχει ανακάμψει σημαντικά, ειδικά από το 2018 και μετά, ενώ κινείται με καλούς ρυθμούς επιστροφής μετά και την πολιτική αλλαγή του 2019, όταν και υπήρξαν αποφάσεις για την ανάκαμψη της οικοδομικής δραστηριότητας με την αναστολή του ΦΠΑ και τις υπόλοιπες διευκολύνσεις.

Θυμίζουμε ότι στο χώρο αυτό την τελευταία 15ετία έχουν υπάρξει σημαντικές χρεοκοπίες εταιρειών όπως Ράδιο Αθήνα (έκλεισε πριν το 2000) Κορασίδης, Elephant, Σύκαρης, Εικόνα & Ήχος, Σαραφίδης και Ηλεκτρονική Αθηνών, η οποία έβαλε λουκέτο το 2016. Επίσης, μεγάλοι διεθνείς όμιλοι όπως Saturn και η γαλλική Fnac δεν μπόρεσαν να στεριώσουν στη χώρα μας.

Πλην της Κωτσόβολος που όπως προαναφέρθηκε είναι η leader της αγοράς έχοντας και περίπου 100 μεγάλα καταστήματα πανελλαδικά, η εταιρεία Πλαίσιο που εισήχθη το καλοκαίρι του 2019 στην αγορά, έχει ήδη «χτίσει» ένα μερίδιο περί το 10%. Το 2020 οι «λευκές» πωλήσεις της Πλαίσιο ήταν 22 εκατ. ευρώ, ενώ το 2021 διπλασιάστηκαν φτάνοντας στα 42 εκατ. ευρώ, αποτελώντας πλέον το 10% του συνολικού κύκλου εργασιών του ομίλου. Η Πλαίσιο έχει βάλει λευκές συσκευές στα δέκα εκ των 23 καταστημάτων που διαθέτει, με τελευταία προσθήκη το κατάστημα στο Ηράκλειο Κρήτης.

Η Public που εδώ και τρία χρόνια εξαγόρασε το 98% των ελληνικών δραστηριοτήτων της MediaMarkt, προσπαθεί με αλλεπάλληλες κινήσεις προσαρμογής και επενδυτικό πρόγραμμα 50 εκατ. ευρώ να βρει την καλύτερη φόρμουλα λειτουργίας για τα καταστήματα της MediaMarkt, ενώ και τα νέα Public χτίζονται προσαρμοσμένα στη νέα εποχή.

Στα καταστήματα του Συντάγματος και του The Mall Athens έχουν ήδη τοποθετηθεί μικρές οικιακές συσκευές, ενώ το πλάνο για τη νέα γενιά καταστημάτων περιλαμβάνει την ανάπτυξη λευκών συσκευών σε τουλάχιστον δέκα ακόμη καταστήματα του δικτύου, όσα δηλαδή είναι πάνω από 2.000 τ.μ., μέχρι και το 2023.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

masoutis_kerkyra
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πού ανοίγει νέα καταστήματα η Μασούτης, γιατί δημιουργεί εταιρεία ακινήτων

Το 18ο κατάστημά της στην Κέρκυρα εγκαινίασε η Μασούτης, ενώ δρομολογεί το άνοιγμα και στη Λευκάδα. Τρία καταστήματα σε Αττική και Χαλκίδα. Αξιοποιούνται ακίνητα αξίας 250 εκατ. ευρώ με νέα εταιρεία.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μερίσματα... παντός καιρού από την Jumbo: 293 εκατ. μέσα στην πανδημία

Μεγάλες διανομές στους μετόχους μέσα στη δύσκολη τριετία 2020 - 2022, παρότι ο Απ. Βακάκης μιλούσε για «τέλεια καταιγίδα» και «χαμένη χρονιά». «Ασπίδα» για την εισηγμένη τα ταμειακά διαθέσιμα 430 εκατ. ευρώ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Πόδι» στην Κρήτη βάζει ο Μασούτης με την εξαγορά του 50% της ΣΥΝΚΑ

Πρόκειται για μια στρατηγική συνεργασία που θα «απλώσει» τη Μασούτης και στην Κρήτη, τον κορυφαίο τουριστικό προορισμό της χώρας, ενώ τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να ανακοινωθεί η συνεργασία με τα ΣΥΝ.ΚΑ.
Lidl-store
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Lidl: Εδραιώθηκε στη δεύτερη θέση της αγοράς, συνεχίζει τις επενδύσεις

Μεγάλο κέντρο logistics στην Ελευσίνα με επένδυση 100 εκατ. και νέα καταστήματα από τη γερμανική αλυσίδα. Για πρώτη φορά δηλώνεται από τη διοίκηση ότι ανέβηκε στη δεύτερη θέση της ελληνικής αγοράς.