Τον προσεχή Νοέμβριο μπαίνουν μπροστά οι μηχανές που θα αλλάξουν το προϊοντικό μείγμα της λαρισινής βιομηχανίας Lariplast ΑΕΒΕΕ, ενισχύοντας τη θέση της στη χάρτινη συσκευασία, καθώς τότε ολοκληρώνεται η επένδυση 10 εκατ. ευρώ που θα αναβαθμίσει τον όμιλο και θα προσθέσει 60 επιπλέον εργαζόμενους στους ήδη 150 που απασχολεί σήμερα.
Η κτιριακή εγκατάσταση αναμένεται να παραδοθεί εντός των επόμενων δύο – τριών εβδομάδων, ενώ από τον Νοέμβριο μπαίνουν στο φουλ οι μηχανές που θα παράγουν 350 - 400 εκατ. χάρτινα ποτήρια μιας χρήσης. Πρόκειται για μια καθετοποιημένη παραγωγή σε επιφάνεια 3.000 τετραγωνικών μέτρων στη Λάρισα, από την εκτύπωση και το κόψιμο έως το φορμάρισμα.
Η επένδυση έχει ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο κατά το μεγαλύτερο μέρος της, ενώ στην πλήρη ωρίμανσή της θα αυξήσει τον κύκλο εργασιών του ομίλου έως τα 45 εκατ. ευρώ, από τα 30 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα.
Είναι μια αγορά πολύ οικεία για τη Lariplast, καθώς το πελατολόγιο είναι ήδη έτοιμο από τις δεκάδες εταιρείες (καφέ, εστίασης, αναψυκτικών και ποτών) με τις οποίες συνεργάζεται ήδη σε Ελλάδα και εξωτερικό. Η παραγωγή έχει ήδη ξεκινήσει με δύο μηχανές που έχουν στηθεί στο υπάρχον εργοστάσιο, ενώ υπάρχει και η προσαρμογή – εκπαίδευση των εργαζομένων στα νέα προϊόντα.
Η λαρισαϊκή βιομηχανία έχει θέση leader στην Ελλάδα στον κλάδο των πλαστικών μιας χρήσης και των καταναλωτικών προϊόντων για τρόφιμα και ροφήματα, ενώ αποτελεί ένα success stories τη δεκαετία της κρίσης, καθώς έχει τριπλασιάσει τα μεγέθη της από το 2010 έως σήμερα.
Δραστηριοποιείται εδώ και δεκαετίες στον κλάδο των πλαστικών, καθώς παράγει πλαστικά ποτήρια, διάφανα, λευκά ή χρωματιστά, πλαστικά πιάτα μιας χρήσης, κύπελλα γιαούρτης, παγωτού, είδη πικ νικ μιας χρήσης, κουταλάκια, πώματα για ποτήρια καφέ, χάρτινα ποτήρια μιας χρήσης, καλαμάκια φραπέ κ.λπ.
Ανάμεσα στους πελάτες της Lariplast είναι εταιρείες όπως Σκλαβενίτης, Makro, Nestle, Μασούτης, Lidl, Goody's, Everest - FloCafe, Coffee Island, Ζαγόρι, Απολλώνιο ενώ δίνει κάποιους από τους κωδικούς σε όλα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ.
Πλέον, η εταιρεία δέχεται την πίεση που της αναλογεί από τους νομοθετικούς περιορισμούς για τον έλεγχο της υπέρμετρης (έως και άσκοπης) χρήσης τέτοιων προϊόντων, που, δυστυχώς, λόγω σύνθετων παραγόντων, δεν ανακυκλώνονται παρά μόνο κατά ένα μικρό ποσοστό, μόλις 5% στη χώρα μας.
Ακόμη πιο έντονη είναι η πίεση που αντιμετωπίζει η Lariplast στη Γαλλία. Η εταιρεία διατηρεί από το 2013 μονάδα παραγωγής πλαστικών μιας χρήσης στη Γαλλία, έχοντας ιδρύσει τη Lariplast France. Όμως, η γαλλική κυβέρνηση έχει λάβει δραστικές αποφάσεις για τον περιορισμό της άσκοπης χρήσης πλαστικών, απαγορεύοντας από φέτος –σε όλη την επικράτειά της– την παραγωγή πλαστικών μιας χρήσης.
Έτσι, όπως τονίζει ο Άγγελος Τσερέπας, Head of business development της εταιρείας, το εργοστάσιο στη Γαλλία βρίσκεται σε διαδικασία αλλαγής χρήσης, καθώς πλέον «πουλήσαμε τις μηχανές για τα πλαστικά και μετασχηματίζουμε τη μονάδα ώστε να παράγουμε χαρτί κουζίνας».
Σύμφωνα με τον ίδιο, το περιθώριο κέρδους σ’ αυτό το προϊόν είναι πολύ μικρό, όμως έγινε αυτή η επιλογή καθώς ο πελάτης που θα απορροφά το σύνολο της παραγωγής είναι κλεισμένος και είναι μεγάλη αλυσίδα λιανεμπορίου της Γαλλίας. Συνάμα, τόνισε πως η εταιρεία έχει στραφεί δικαστικά κατά της Γαλλίας για την απόφαση αυτή που ακυρώνει ολόκληρες επενδύσεις.
Όπως ανέφερε σε δημοσιογράφους την Πέμπτη, σε συνάντηση του Συνδέσμου Βιομηχανιών Πλαστικών Ελλάδος (ΣΒΠΕ), μέλος του οποίου είναι και η Lariplast, ο κ. Τσερέπας, το 2021 έκλεισε με κύκλο εργασιών κοντά στα 30 εκατ. ευρώ. Περίπου 22 εκατ. ευρώ ήταν ο τζίρος στην Ελλάδα και 8 εκατ. στη μονάδα της Γαλλίας.
Σύμφωνα με τον κ. Τσεράπα, το πρώτο τρίμηνο του 2022 ήταν καλό καθώς σημειώθηκε σημαντική αύξηση πωλήσεων, ανάλογη με αυτή που έχει η εταιρεία σε περιόδους high season, όμως Απρίλιο και Μάιο υπήρξε κάποια κάμψη. Συνολικά όμως το φετινό πεντάμηνο κινείται ανοδικά, ακολουθώντας και την άνοδο που καταγράφει ο τουρισμός.
Η μικρή βιοτεχνία έγινε βιομηχανία με διεθνές εκτόπισμα
Η εταιρεία ξεκίνησε το 1969 όταν ο Άγγελος Τσερέπας δημιούργησε μια μικρή βιοτεχνία πλαστικών, ενώ έως το 1990, όταν και ανέλαβε ο Ιωάννης Τσερέπας, σημερινός πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, παρέμενε μια μικρή εταιρεία με 15 εργαζόμενους. Πλέον, η εταιρεία απασχολεί 120 εργαζόμενους στην Ελλάδα και 30 στη Γαλλία όπου διατηρεί μονάδα, ενώ μετά την προσθήκη των 60 στην καινούρια μονάδα χάρτινων ποτηριών στη Λάρισα, θα φτάσει τους 210.
Έχοντας δύο εργοστάσια σε Λάρισα και Γαλλία και αποθήκες στην Αθήνα, η Lariplast επεξεργάζεται 10.000 τόνους πρώτης ύλης ετησίως, παράγοντας 2,2 δισ. ξεχωριστά προϊόντα το χρόνο. Διαθέτει συνολικά 11.000 τμ. εργοστάσιο και σχεδόν 24.000 τμ αποθήκες. Η εταιρεία εξάγει περίπου το 70% της παραγωγής της, ενώ τα προϊόντα της κατευθύνονται σε περίπου 25 χώρες με μεγαλύτερο πελάτη το Ισραήλ όπου, όπως τονίζει ο Άγγελος Τσερέπας, «εξάγουμε τρία container την ημέρα και συνολικά το 30% των εξαγωγών μας, καθώς εκεί δεν υπάρχουν περιορισμοί στο πλαστικό».
Μεγάλος πελάτης είναι και οι ΗΠΑ όπου εξάγεται το 30% της παραγωγής στις χειρουργικές μάσκες, στις οποίες η εταιρεία μπήκε τον Απρίλιο του 2020, στην αρχή της πανδημίας, φτάνοντας σε δυναμικότητα 750 εκατ. μασκών το χρόνο, πλαφόν όμως που δεν έπιασε λόγω της αλλαγής των προτεραιοτήτων στις μάσκες με την επικράτηση της Ν95. Επίσης κάνει πολύ μεγάλες εξαγωγές πλαστικών σε όλες τις χώρες των Βαλκανίων, αλλά και σε χώρες όπως Ιταλία, Ισπανία, Μεγάλη Βρετανία, Σουηδία, Ρουμανία, Ιρλανδία, Ισραήλ, Λίβανο, Αμερική και Πουέρτο Ρίκο, αλλά και τη Μέση Ανατολή (Λίβανος) και τη Νότια Αφρική.
Αναφορικά με την DECA Investments, διαχειρίστρια εταιρεία του fund Diorama, του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, που από το Μάιο του 2018 έχει αποκτήσει το 15% της Lariplast μέσω επένδυσης στο μετοχικό κεφάλαιο 5,4 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον Άγγελο Τσερέπα ίσως μέσα στην επόμενη διετία υπάρξει αποεπένδυση του fund.