ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 09:41:59 DATA
Φώτο: ΕΛΠΕ

Το ράλι του πετρελαίου και το come back των ΕΛΠΕ και της Motor Oil

O κλάδος των διυλιστηρίων βγαίνει ωφελημένος από την τρέχουσα συγκυρία, καθώς διαθέτει μεγάλα αποθέματα αργού πετρελαίου και προϊόντων, τα οποία αποτιμώνται με βάση τις πολύ υψηλές τρέχουσες τιμές.

Έχοντας αποθέματα αργού πετρελαίου «κάβα» σε πολύ χαμηλότερες από τις σημερινές τιμές και με την αγορά –για πρώτη φορά από το 2019– ανοικτή από lockdown και οποιουσδήποτε άλλους περιορισμούς, με τον χειμώνα να… τραβάει και το Μάρτιο και την αεροπορική αγορά να ζεσταίνει τους κινητήρες για ένα καλό έτος, ο κλάδος των διυλιστηρίων βγαίνει πολύ ωφελημένος από την τρέχουσα συγκυρία.

Μολονότι τα δραματικά γεγονότα με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχουν οδηγήσει σε μεγάλη αναταραχή και τεράστιους κλυδωνισμούς μια σειρά από κλάδους, ο τομέας της διύλισης δεν πλήττεται, αντιθέτως ενισχύεται ο κρίσιμος ρόλος του για την ενεργειακή επάρκεια και την εύρυθμη τροφοδοσία της αγοράς με καύσιμα.

Στο πλαίσιο αυτό, τα δύο μεγάλα και υπερσύγχρονα διυλιστήρια της χώρας, των ομίλων Ελληνικά Πετρέλαια και Motor Oil Hellas, είναι αυτά που «σηκώνουν» αυτή την ευθύνη και φαίνεται πως ευνοούνται σημαντικά από τη συγκυρία, οδεύοντας πιθανότατα για νέο ρεκόρ κερδοφορίας το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Και αυτό διότι την ώρα που έχουν αποθέματα σε πολύ χαμηλότερες τιμές κτήσης, το αργό πετρέλαιο εκτινάχτηκε πρόσφατα σε υψηλά 14 ετών προς τα 140 δολάρια το βαρέλι, ενώ παρά την αποκλιμάκωση των τελευταίων ημερών, παραμένει σε τιμές υψηλότερες των 100 δολαρίων, που σε κάθε περίπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλές.

Και όλα αυτά, ενώ η αγορά –για πρώτη φορά την τελευταία διετία– είναι ανοικτή, η τουριστική σεζόν έχει όλα τα φόντα να εξελιχτεί ομαλά, ενώ η πανδημία –έστω και αργά και βασανιστικά- δείχνει ότι θα υποχωρεί, όσο θα βελτιώνεται και ο καιρός. Θυμίζουμε ότι το 2019 που ήταν ξανά ανοικτή η αγορά, οι τιμές του μαύρου χρυσού ήταν σχεδόν στο ήμισυ των σημερινών επιπέδων ή και χαμηλότερα!

Συνάμα, Ελληνικά Πετρέλαια και Motor Oil δεν επηρεάζονται σημαντικά από τις εξελίξεις στη Ρωσία, καθώς προμηθεύονται πετρέλαιο από άλλες περιοχές όπως Μέση Ανατολή, Βόρεια Αφρική, Μαύρη Θάλασσα κ.α.

Οι δύο όμιλοι, υπέφεραν την τελευταία διετία της πανδημίας και ειδικά το 2020, όταν «έσβησε» για πολλούς μήνες η δραστηριότητα, με τη ζήτηση για καύσιμα στο ναδίρ πολλών δεκαετιών. Τότε ήταν που εν μέσω της καραντίνας ή λίγο μετά, όταν έληγαν τα συμβόλαια του πετρελαίου κανείς δεν ήθελε το μαύρο χρυσό, αφού η επιχειρηματική δραστηριότητα είχε σταματήσει.

Μια πρωτοφανής κατάσταση, με τις τιμές των συμβολαίων να γυρνούν για λίγο αρνητικές και πολλοί έμαθαν τότε ότι μπορεί και να χρειαστεί να πληρώσεις για να δώσεις πετρέλαιο (αφού τα συμβόλαια έχουν φυσική παράδοση). Τότε λοιπόν, οι τιμές των συμβολαίων βρέθηκαν ακόμη και στα -40 δολάρια!

Τώρα, δύο χρόνια μετά, το πετρέλαιο κινείται πάνω από τα 100 δολάρια και σε υψηλό 7ετίας λόγω της ανόδου των τιμών στην ενέργεια, στις μεταφορές, στις πρώτες ύλες αλλά και λόγω της έντασης μεταξύ Ρωσίας - Ουκρανίας.

Η δεύτερη καλύτερη επίδοση στην ιστορία από τα ΕΛΠΕ  

Τη δεύτερη καλύτερη επίδοση στην ιστορία σε επίπεδο καθαρών κερδών κατέγραψαν τα Ελληνικά Πετρέλαια το 2021, καθώς ανήλθαν σε 341 εκατ. ευρώ, αναστρέφοντας τις ζημιές 397 εκατ. ευρώ της αμέσως προηγούμενης χρήσης.

Η παραγωγή και οι πωλήσεις πετρελαιοειδών σημείωσαν αύξηση στους 14,4 εκατ. τόνους (+4%) και 15,2 εκατ. τόνους (+6%) αντίστοιχα, με τις εξαγωγές να σημειώνουν τη δεύτερη υψηλότερη επίδοση στην ιστορία του ομίλου. Ο κλάδος Πετροχημικών, εκμεταλλεύτηκε το βελτιωμένο διεθνές περιβάλλον και κατέγραψε ιστορικό υψηλό κερδοφορίας στα 131 εκατ. ευρώ, ενώ και οι εταιρείες Εμπορίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό βελτίωσαν σημαντικά τη συνεισφορά τους, καθώς οι αγορές σημείωσαν σταδιακή ανάκαμψη, παρά την αύξηση του λειτουργικού κόστους.

Στο 4ο τρίμηνο του 2021, τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA του κλάδου Διύλισης, Εφοδιασμού και Εμπορίας ανήλθαν στα 86 εκατ. (+99%). Η παραγωγή ανήλθε στους 3,7 εκατ. τόνους (+24%) και οι πωλήσεις σε 3,9 εκατ. τόνους (+21%), ενώ για το σύνολο του έτους στους 14,4 και 15,2 εκατ. τόνους αντίστοιχα. Έτσι, το συνολικό τελικό περιθώριο διύλισης ΕΛΠΕ ανήλθε στα 11,8 δολ. ανά βαρέλι στο 4ο τρίμηνο 2021, με σημαντική υπεραπόδοση έναντι των ενδεικτικών περιθωρίων.

Motor Oil: Ο δεύτερος μεγαλύτερος τζίρος σε 9μηνο στην ιστορία του Χ.Α.

Το δεύτερο μεγαλύτερο κύκλο εργασιών σε επίπεδο εννεαμήνου στην ιστορία του ελληνικού χρηματιστηρίου πέτυχε ο όμιλος Motor Oil το 2021, παρουσιάζοντας πωλήσεις 7,14 δισ. ευρώ, μια επίδοση… εκκωφαντική, που αφενός δείχνει το momentum που έχει ο όμιλος, αφετέρου ανεβάζει περαιτέρω τον πήχη για το σύνολο της φετινής χρήσης.

Το ρεκόρ όλων των εποχών σε επίπεδο εννεαμήνου ανήκει στον όμιλο Ελληνικά Πετρέλαια που το 9μηνο του 2018 είχαν κύκλο εργασιών 7,34 δισ. ευρώ. Ήταν η χρονιά που τα ΕΛΠΕ παρουσίασαν ιστορικό ρεκόρ πωλήσεων και κερδοφορίας.

Οι πωλήσεις της Motor Oil στο εννεάμηνο του 2021, όχι μόνο ξεπέρασαν αυτές του 9μήνου του 2020 που λόγω των lockdown είχαν κατέλθει στα 4,47 δισ. ευρώ, αλλά υπερκέρασαν τόσο τις πωλήσεις του αντίστοιχου διαστήματος του 2019, που ήταν στα 7,02 δισ. ευρώ, όσο και του 2018 που ήταν στα 6,93 δισ. ευρώ. Παράλληλα, ο όμιλος έκανε δυναμική επιστροφή στην κερδοφορία μετά φόρων με 206,3 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 111 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2020.

Ιδιαίτερα σημαντική στη διαμόρφωση των αποτελεσμάτων του ομίλου υπήρξε η τιμή του πετρελαίου. Κατά την περσινή περίοδο, μέρος των αποθεμάτων αποτιμήθηκε στην καθαρή ρευστοποιήσιμη αξία τους.

Η Motor Oil εμφανίζεται να έχει ρεκόρ αποθεμάτων σε αργό πετρέλαιο και έτοιμα προϊόντα καθώς ξεπερνάει σε αξία τα 796 εκατ. ευρώ με τιμή κτήσης αρκετά χαμηλότερη από αυτή που κινείται το τελευταίο χρονικό διάστημα το αργό πετρέλαιο.

Επίσης ο όμιλος δεν έχει ιδιαίτερο πρόβλημα με την προμήθεια πρώτης ύλης λόγω της Ουκρανικής κρίσης μιας που οι κύριες πηγές του εντοπίζονται στη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο, το Καζακστάν, τη Λιβύη και σε πολλούς ανεξάρτητους προμηθευτές. Η Motor Oil διαθέτει το πλέον σύγχρονο διυλιστήριο στην Ευρώπη, έχοντας ηγετικό ρόλο στον κλάδο διύλισης αργού και εμπορίας προϊόντων πετρελαίου στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Στις αρχές του περασμένου Φεβρουαρίου και πριν την έναρξη του πολέμου, η Optima Bank ανέβασε την τιμή στόχο στα 19,10 ευρώ από 18 ευρώ πριν, διατηρώντας σύσταση αγοράς για τη Motor Oil. Η Optima αναφέρει ότι στο βασικό της σενάριο αναμένει σταδιακή βελτίωση του "καθαρού” περιθωρίου της Motor Oil από τα 6,3 δολάρια το βαρέλι το 2020 στα 8,7 δολάρια το βαρέλι το 2023 και εν συνεχεία στα μέσα του κύκλου περιθώριο 7,9 δολαρίων το βαρέλι το 2025.

Η Optima αναμένει ότι η Motor Oil θα εμφανίσει προσαρμοσμένα EBITDA ύψους 420 εκατ. ευρώ το 2021, αυξημένα κατά 25% σε ετήσια βάση, ενώ εκτιμά περαιτέρω αύξηση των EBITDA κατά 28% το 2022, στα 536 εκατ. ευρώ, και κατά 12% το 2023, στα 600 εκατ. ευρώ.

Εκτιμά ότι τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη θα υπερδιπλασιαστούν στα 164 εκατ. ευρώ (έναντι προηγούμενης εκτίμησης για 155 εκατ. ευρώ), και αύξησή τους κατά 38% το 2022 και κατά 12% το 2023, στα 227 εκατ. και στα 267 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Τέλος, αναμένεται ανάκαμψη των ελεύθερων ταμειακών ροών στα 267 εκατ. ευρώ το 2022 και στα 276 εκατ. ευρώ το 2023, αλλά και μείωση του καθαρού χρέους του ομίλου από το 1,4 δισ. ευρώ το 2021 στο 1 δισ. ευρώ το 2024.

Οι μετοχές υστερούν έναντι όλου του Χ.Α. από το ναδίρ του 2020

Αξίζει να σημειωθεί, ότι αμφότερες οι μετοχές υστερούν έναντι σύσσωμου σχεδόν του ελληνικού χρηματιστηρίου, ενώ έχουν τη μικρότερη απόσταση από το ναδίρ που έπιασαν το Μάρτιο του 2020, όταν λόγω του Covid-19, νέκρωσαν τα πάντα. Αυτό, αν μη τι άλλο μαρτυρά τα περιθώρια που έχουν οι δύο τίτλοι.

Από το ναδίρ του Μαρτίου 2020, Motor Oil και ΕΛΠΕ έχουν τη μικρότερη αντίδραση με άνοδο μόλις 22% και 43,5% αντίστοιχα. Και αυτό, όταν ο Γ.Δ. κερδίζει έκτοτε 71,35%, ο FTSE 25 είναι στο +66,86%, ο Mid Cap καταγράφει ράλι +120% και ο τραπεζικός δείκτης είναι στο +72,6%.

Συνάμα, οι μετοχές των ΕΛΠΕ και Motor Oil υστερούν έναντι όλων των άλλων ενεργειακών blue chips, η μετοχή των οποίων έχει ασύγκριτα καλύτερη εικόνα. Η Μυτιληναίος κερδίζει από το Μάρτιο του 2020 σε ποσοστό 184,43%, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ +121,2%, Ελλάκτωρ +112%, Τέρνα Ενεργειακή +139%, ενώ πρωταθλήτρια φυσικά είναι η ΔΕΗ με απόδοση 385%.

Η μετοχή των ΕΛΠΕ έκλεισε χθες στα 6,67 ευρώ (+0,30%) με την κεφαλαιοποίηση στα 2,03 δισ. ευρώ. Η Motor Oil έκλεισε στα 13,21 ευρώ (+0,15%), ενώ ο όμιλος αποτιμάται στα 1,46 δισ. ευρώ. Φέτος, ο τίτλος των ΕΛΠΕ ενισχύεται κατά 7,23%, ενώ η Motor Oil υποχωρεί κατά 3,93%. Το 2021 η μετοχή των ΕΛΠΕ ενισχύθηκε κατά 15,2%, ενώ η Motor Oil έκλεισε στο +16,5%. Το 2020, στη χρονιά του σοκ της πανδημίας, ΕΛΠΕ και Motor Oil είχαν κλείσει με απώλειες 11,63% και 9,89% αντίστοιχα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Απογείωση» κερδοφορίας +331,5% για τους οκτώ μεγάλους της ενέργειας

Από τα 26,1 στα 47,9 δισ. αυξήθηκε ο κύκλος εργασιών των μεγαλύτερων εταιρειών, σε συνθήκες ενεργειακής κρίσης. Τι δείχνει ο ενιαίος ισολογισμός των μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου που κατήρτισε η ICAP.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς το ντίζελ... κινεί σε ρεκόρ τα κέρδη των ΕΛΠΕ και της Motor Oil

Στα 20 δολ. το βαρέλι έχουν εκτιναχθεί τα περιθώρια διύλισης του ντίζελ κίνησης λόγω αυξημένης ζήτησης. ΕΛΠΕ και Μotor Oil, κόντρα στις αρχικές προβλέψεις, βλέπουν και το β' εξάμηνο του έτους τα ταμεία τους να γεμίζουν.
ellaktor_office
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ελλάκτωρ: Το μετοχικό «ξεκαθάρισμα» και η επιτάχυνση του μετασχηματισμού

Μεγάλη ώθηση στην μετοχή της εταιρίας έδωσαν οι πρόσφατες μετοχικές αλλαγές με την ενίσχυση του ποσοστού συμμετοχής των ολλανδών στο 61% και την είσοδο της Μότορ Όιλ ως στρατηγικού επενδυτή.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιατί τα διυλιστήρια ΕΛΠΕ και Motor Oil σπάνε τα ρεκόρ κερδοφορίας

Η ευνοϊκή συγκυρία με υψηλές τιμές αργού και αυξημένα περιθώρια διύλισης εκτοξεύει την κερδοφορία για τα δύο διυλιστήρια και διευκολύνει τις πράσινες επενδύσεις. Προβληματίζουν η επικείμενη αύξηση επιτοκίων και η αναμενόμενη μείωση της ζήτησης καυσίμων.
georgiadis
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Έλεγχοι σε ΕΛΠΕ και Motor Oil με συμμετοχή του Άδωνι Γεωργιάδη

Στο πλαίσιο της διενέργειας ελέγχου, πραγματοποιήθηκαν συσκέψεις με τους επικεφαλής των δύο διυλιστηρίων. Από τον υπουργό τονίστηκε ότι ο έλεγχος για την πάταξη των φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας θα είναι διαρκής.