ΓΔ: 1390.8 -0.49% Τζίρος: 21.72 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:54:30 DATA
Aegean
Φωτο: Aegean

Πώς κατάφερε η μετοχή της Aegean να «πετά» υψηλότερα από τις ευρωπαϊκές

Κρατά κέρδη 7,6% η μετοχή της Aegean το 2022 ακόμη και μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ενώ οι αεροπορικές του Stoxx 600 χάνουν 10,38%. Οι ισχυρές επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού δίνουν ισχυρό πλεονέκτημα.

Σε πολύ μεγαλύτερο ύψος από τις ευρωπαϊκές μετοχές του κλάδου πετάει ο τίτλος της Aegean, εμφανίζοντας ανθεκτικότερη συμπεριφορά και στο διάστημα μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, που κλόνισε όλα τα χρηματιστήρια, επανέφερε σενάρια ύφεσης αλλά και έντονο προβληματισμό για το αν τελικώς η φετινή σεζόν θα κινηθεί τουριστικά ανάλογα με τις προσδοκίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και μετά την πτώση που έχει σημειωθεί μετά τις 23 Φεβρουαρίου, η μετοχή της Aegean κρατά κέρδη 7,6% από την αρχή του έτους, ενώ ο δείκτης αεροπορικών εταιρειών του Stoxx 600 χάνει 10,38%.

Εξ αρχής του 2022 η μετοχή της Aegean Airlines έδειξε επιθετικά χαρακτηριστικά, καθώς μόλις στις πρώτες 32 συνεδριάσεις του έτους, ήτοι έως τις 16 Φεβρουαρίου, έφτασε να καταγράφει ράλι 30,5%, αποτελώντας το πρώτο μη τραπεζικό blue chips σε απόδοση, ενώ την ξεπερνούσαν μόνο δύο τραπεζικές μετοχές. Ο λόγος αυτού του momentum είναι φυσικά οι αυξημένες προσδοκίες που υπάρχουν ότι το 2022 θα είναι μια καλή τουριστική σεζόν για την Ελλάδα, άρα θα είναι και η χρονιά «επιστροφής» για την Aegean Airlines, που την τελευταία διετία – όπως όλος ο κλάδος παγκόσμια – βίωσε καταστάσεις άνευ προηγουμένου.

Η μετοχή ξεκίνησε τη χρονιά από τα 4,8050 ευρώ, έφτασε έως τα 6,27 ευρώ στις 16/2 (και έως τα 6,35 ευρώ ενδοσυνεδριακά), όμως κατόπιν στις 24/2 ημέρα Πέμπτη ήρθε η εισβολή στην Ουκρανία να αλλάξει εκ νέου τα πράγματα και να «φορτώσει» ξανά με ανησυχία ολόκληρο τον κλάδο της φιλοξενίας και των ταξιδιών σε διεθνές επίπεδο. Την Πέμπτη 24/2 ημέρα της εισβολής η μετοχή της Aegean Airlines υποχώρησε σε ποσοστό 8,72%, ενώ την επόμενη, όπως και όλο το Χ.Α. αντέδρασε σε ποσοστό 6,31%. Γενικότερα από την ημέρα της εισβολής η μετοχή υποχωρεί σε ποσοστό 15%.

Ο τίτλος της Aegean δείχνει πολύ καλύτερη συμπεριφορά σε βάθος χρόνου από τον δείκτη STOXX Europe Total Market Airlines Index, που είναι ο δείκτης των αεροπορικών εταιρειών υψηλής κεφαλαιοποίησης στην Ευρώπη. Όπως φαίνεται στο γράφημα, η μετοχή της Aegean (κόκκινη γραμμή) σε βάθος 12μήνου υποχωρεί μόλις κατά 1,37%, ενώ ο ευρωπαϊκός δείκτης «γράφει» απώλειες 24,83%.

Aegean VS Stoxx Total Market Airlines: Η σύγκριση σε βάθος 12μήνου

aegean_stoxx600

 

Σημειώνεται πως ο εν λόγω δείκτης, είχε σημειώσει την ισχυρότερη αντίδραση (μαζί με το χρηματοπιστωτικό τομέα) πανευρωπαϊκά τις πρώτες 45 ημέρες του 2022, δηλαδή πριν την κλιμάκωση της έντασης στην Ουκρανία, εν μέσω προσδοκιών για καλή σεζόν στον τουρισμό, ύστερα από τη διαφαινόμενη ύφεση του Covid-19. Άλλωστε, το 2022 ξεκίνησε σχεδόν παντού χωρίς σοβαρά lockdown ενώ τα μέτρα περιορισμού έχουν σχεδόν αρθεί στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Ο ευρωπαϊκός δείκτης, είχε απώλειες 12,31% το τελευταίο τρίμηνο του 2021, αντικατοπτρίζοντας την ανησυχία μετά την εμφάνιση της νέας μετάλλαξης Όμικρον, που ήρθε να μπερδέψει εκ νέου την κατάσταση και να αλλοιώσει την εικόνα.

Τις πρώτες 45 ημέρες του 2022 και έως την έναρξη της εισβολής, υπήρξαν σημαντικές εισροές κεφαλαίων στις αεροπορικές και ταξιδιωτικές μετοχές όπως Lufthansa, Air France/KLM, Ryanair, SAS κ.α., καθώς πολλά ισχυρά funds προεξοφλούσαν πολύ καλύτερη σεζόν από το 2021, με τις προσδοκίες να κάνουν λόγο ακόμη και για καλύτερη συγκομιδή από το 2019. Άλλωστε, όλες οι εταιρείες έχουν «χτίσει» ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο πρόγραμμα ταξιδιών προς όλους τους τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης, με την Ελλάδα και τα ελληνικά νησιά να βρίσκονται σε λίαν προβεβλημένη θέση.

Μεγάλο ατού ο ελληνικός τουρισμός

Σύμφωνα με αναλυτές, ο λόγος που η μετοχή της Aegean Airlines παρουσιάζει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα έναντι των ομοειδών της Ευρώπης, οφείλεται στην προσδοκία ότι το brand του ελληνικού τουρισμού είναι ισχυρό και –σε κάθε περίπτωση– θα δεχτεί ηπιότερο πλήγμα από κάθε αρνητική εξέλιξη, είτε από το μέτωπο του πολέμου (ακρίβεια, ενέργεια κ.λπ.), είτε από το μέτωπο της πανδημίας.

Όπως έδειξε και το 2021, ο ελληνικός τουρισμός – αναλογικά – πήγε καλύτερα από τη διεθνή τουριστική βιομηχανία. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με στοιχεία από την ειδική έκδοση του Στατιστικού Δελτίου του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ, INSETE, το 2021 η τουριστική κίνηση στην Ελλάδα ήταν 53,1% μειωμένη σε σχέση με το 2019, έτος ιστορικού ρεκόρ αφίξεων για τον ελληνικό τουρισμό. Σε διεθνές επίπεδο, οι αφίξεις ήταν 72% λιγότερες από τα επίπεδα του 2019.

Η Ελλάδα θεωρείται μια ασφαλής από κάθε άποψη χώρα, ο τρόπος χειρισμού της πανδημίας τόσο το 2020, όσο και το 2021 ήταν εξαιρετικός και –ασχέτως με την εγχώρια μιζέρια– πρόσθεσε πόντους στο διεθνές τουριστικό στερέωμα. Συνάμα, η Ελλάδα θεωρείται μια ασφαλής χώρα και από πλευράς τρομοκρατικών ή άλλων επιθέσεων, ενώ είναι και προσιτή οικονομικά, ειδικά για τα βαλάντια της Β. Ευρώπης και της Αμερικής.

Επίσης, ένα άλλο στοιχείο που καθιστά την Ελλάδα ξεχωριστή και ανθεκτική τουριστικά, είναι η δυνατότητα… απομόνωσης και οι εκατοντάδες επιλογές, καθώς διαθέτει πάνω από 100 κατοικήσιμα νησιά, κάτι που δεν συναντάται αλλού στην Ευρώπη, έχει πολλαπλές ετερόκλητες επιλογές και απευθείας πτήσεις ευρωπαϊκών πρωτευουσών με πολλά από αυτά τα νησιά.

Με λίγα λόγια, το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι λίαν ανταγωνιστικό, με την Aegean Airlines να έχει εξαιρετικά καλή τοποθέτηση στη χώρα μας ώστε να καρπωθεί το «μπουμ» του τουρισμού. Η εταιρεία έχει κάνει από το 2021 άνοιγμα στην περιφέρεια, ανοίγοντας νέες βάσεις σε νησιά (Κέρκυρα), κάτι που βοηθάει στην ευελιξία και στην ταχύτητα εξυπηρέτησης.

Παράλληλα, ο σχεδιασμός για το 2022 και από τον Απρίλιο και πέρα, περιλαμβάνει την προσθήκη έξι επιπλέον τακτικών διεθνών προορισμών, (Bασιλεία, Σμύρνη, Tζέντα, Νυρεμβέργη, Όσλο και Tύνιδα) και έξι εποχικούς (Aννόβερο, Kρασνοντάρ, Kουβέιτ, Ποντγκόριτσα, Bαλένθια και Zάγκρεμπ). Στους εποχικούς, υπήρχε και το δρομολόγιο σύνδεσης με την Αγία Πετρούπολη, που μετά τις δραματικές τελευταίες εξελίξεις, δε θα πραγματοποιηθεί.

Πέρασμα στα κέρδη

Μετά το βαρύ «χτύπημα» των οικονομικών της μεγεθών από την πανδημία, το 2020, που οδήγησε και στην παροχή στήριξης από το Δημόσιο με 120 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 60 εκατ. ευρώ εισέφεραν οι μέτοχοι της εταιρείας, η Aegean βρίσκεται σε τροχιά επανόδου στην κερδοφορία από το τρίτο τρίμηνο του 2021.

Όπως έχει ανακοινώσει η εταιρεία, τα ενοποιημένα έσοδα του γ’ τριμήνου, όπου ανέκαμψε δυναμικά ο τουρισμός, ανήλθαν σε 333,9 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 115% συγκριτικά με το τρίτο τρίμηνο του 2020. Τα οργανικά κέρδη προ φόρων σε συγκρίσιμη βάση ανήλθαν σε 58,8 εκατ. ευρώ το τρίτο τρίμηνο του 2021 από ζημιές προ φόρων ποσού 36,9 εκατ. ευρώ το τρίτο τρίμηνο του 2020.

Το τρίτο τρίμηνο του 2021 ήταν το πρώτο τρίμηνο από την έναρξη της πανδημίας που ο όμιλος κατέγραψε οργανική κερδοφορία, προσφέροντας το 76% της χωρητικότητας σε χιλιομετρικές θέσεις (ASKs) συγκριτικά με το αντίστοιχο προ πανδημίας τρίτο τρίμηνο του 2019. Στο διάστημα αυτό, η εταιρεία λειτούργησε με απευθείας πτήσεις προς το εξωτερικό από τις βάσεις της σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρόδο, Χανιά, Κέρκυρα, Μύκονο και Λάρνακα, υποστηρίζοντας τη σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα και το τουριστικό προϊόν της χώρας.

Βέβαια, η εταιρεία εξακολούθησε να παρουσιάζει ζημιές για το 9μηνο του 2021, το οποίο συμπεριλαμβάνει την επίδραση του δεύτερου lockdown που κράτησε μέχρι τις αρχές Μαΐου 2021, περιορίζοντας σημαντικά την δραστηριότητα της εταιρείας κατά το πρώτο εξάμηνο. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε έσοδα 486,8 εκατ. ευρώ, 42% υψηλότερα σε σχέση με το εννεάμηνο του 2020. Ο Όμιλος μετέφερε 5 εκατ. επιβάτες από 4,4 εκατ. το εννεάμηνο του 2020. Οι ζημιές προ φόρων σε συγκρίσιμη οργανική βάση μειώθηκαν σημαντικά και ανήλθαν σε 32,9 εκατ. ευρώ, έναντι 237,7 εκατ. ζημιών προ φόρων το αντίστοιχο διάστημα του 2020.

Το άνοιγμα στη ρουμανική αγορά με την Animawings

Αξίζει να σημειωθεί ότι, μέσα στη «φωτιά» της κρίσης, τον Μάρτιο του 2020 η Aegean προχώρησε έκανε μια σημαντική επεκτατική κίνηση. Προχώρησε στην εξαγορά του 25% της ρουμανικής αεροπορικής εταιρείας Animawings, μέλος του Ταξιδιωτικού Ομίλου Memento (Cristian Tour), ενώ τον Οκτώβριο του 2021 πήρε τον έλεγχο της εταιρείας, καθώς αύξησε το μερίδιό της στο 51%, κάνοντας ένα άνοιγμα σε μια αγορά με θετικές προοπτικές.

Η Aegean συνεργάζεται ήδη περισσότερα από 12 χρόνια, με τον όμιλο αυτό που ήταν και παραμένει ένας σημαντικός και σταθερός πελάτης της ελληνικής αεροπορικής σε ναυλωμένες πτήσεις από την Ρουμανία προς την Ελλάδα.

Η κίνηση της Aegean είναι μια προσπάθεια τοποθέτησης και διεύρυνσης του αποτυπώματός της ως περιφερειακή αγορά της ΝΑ Ευρώπης, στο ανταγωνιστικό περιβάλλον αερομεταφορών που διαμορφώνεται στη μετά Covid εποχή, η οποία αναλαμβάνεται με λελογισμένο ρίσκο, ενώ φέρνει σημαντικά οφέλη για τον τουρισμό. Συνάμα, καταγράφει τη δυναμική της Aegean, ως εταιρείας με εδραιωμένο know how, το οποίο πλέον έχει και τη δυνατότητα να εξάγει.

Η ελληνική εταιρεία θα ενισχύσει την επιχειρησιακή λειτουργία της Animawings διαμορφώνοντας νέες προοπτικές τόσο για την ίδια την ρουμανική εταιρεία, όσο και για τον διμερή τουρισμό, που τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει διαρκή άνοδο. Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΤΕ για την περίοδο 2014-2018, η ρουμανική τουριστική αγορά διευρύνθηκε από 2,5% το 2014 σε 4,6% το 2018, λόγω της αύξησης των αφίξεων κατά +155,7% (σχεδόν 850.000 επισκέπτες).

Μάλιστα οι αριθμοί αυτοί διευρύνθηκαν κατά την περυσινή περίοδο, κατά την οποία η Ελλάδα, έγινε ο κορυφαίος προορισμός για τους Ρουμάνους, με επίκεντρο την ασφάλεια και τις ευρύτερες υγειονομικές συνθήκες.

Η Aegean πραγματοποιεί περίπου δέκα τακτικές πτήσεις την εβδομάδα μεταξύ Αθήνας και Βουκουρεστίου ενώ για τους πρώτους μήνες του 2022 έχει προγραμματίσει την αύξηση των διαθέσεων θέσεων κατά 15% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του «peak» του 2019. Άλλωστε, το 2021, μόνο μέσω των ναυλωμένων πτήσεων που εκτελεί για λογαριασμό του Christian Tour μετέφερε τους καλοκαιρινούς μήνες, ένα σημαντικό αριθμό εισερχόμενων επιβατών από τρεις μεγάλες πόλεις της Ρουμανίας προς δημοφιλείς Ελληνικούς προορισμούς όπως Ηράκλειο, Ρόδο, Κέρκυρα, Ζάκυνθο, Μύκονο, και Σαντορίνη.

Το ιστορικό της Aegean στο Χ.Α.

Η Aegean Airlines εισήχθη στο ελληνικό χρηματιστήριο στις 11 Ιουλίου του 2007 με τιμή έναρξης διαπραγμάτευσης τα 7,60 ευρώ. Έκτοτε ακολούθησε μια σχετικά σταθερή πορεία στο ελληνικό χρηματιστήριο, έχοντας ανέκαθεν πολύ συντηρητικό προφίλ στο ταμπλό, χωρίς εξάρσεις και χωρίς μεγάλα αδειάσματα.

Η πορεία ανάπτυξης την έφερε προ περίπου εφτά ετών από τον Mid Cap στον FTSE 25, ενώ τα τελευταία χρόνια (και έως τον ερχομό της πανδημίας) είχε μπει στο… κλειστό κλαμπ των εισηγμένων που κάνουν κύκλο εργασιών άνω του 1 δισ. ευρώ, κάτι που βεβαίως την τελευταία διετίας δεν έχει επιτευχθεί.

Η μετοχή έχει ιστορικό υψηλό σε κλείσιμο στα 9,50 ευρώ από τις 9 Μαΐου του 2018, ενώ το ιστορικό της χαμηλό είναι στα 0,92 ευρώ που κατήλθε στις 13 Ιουνίου 2012, λίγο μετά τη διπλή εκλογική αναμέτρηση και υπό τον φόβο του Grexit.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Aegean
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επενδύει 140 εκατ. η Aegean σε κέντρο εκπαίδευσης και βάση επισκευών

Εντός του έτους η λειτουργία του κέντρου προσομοιωτών πτήσεων και εκπαίδευσης πληρωμάτων, joint venture με τον καναδικό κολοσσό CAE. Συγκροτείται νέα τεχνική βάση. Θα δημιουργηθούν 1.100 θέσεις εργασίας.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κοντά στα έσοδα του 2019 φέτος η Aegean, έρχονται αυξήσεις στα ναύλα

Αισιόδοξος ο Ευ. Βασιλάκης για το κρίσιμο, τρίτο τρίμηνο του έτους. Αναπόφευκτες οι αυξήσεις στα εισιτήρια. Αποκλείεται η διανομή μερίσματος φέτος, απίθανη το 2023. Αυξημένο κατά 75% το χρέος της Aegean λόγω πανδημίας.
aegean
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πετά προς την... κερδοφορία η Aegean, αισιόδοξος ο Ευ. Βασιλάκης

Ισχυρό momentum στον τουρισμό και επιμήκυνση της σεζόν «βλέπει» ο επικεφαλής της Aegean. Πρώτη κερδοφόρα χρήση φέτος, ύστερα από δύο χρόνια μεγάλων ζημιών. Γιατί δεν εμπνέει ανησυχία η μεγάλη αύξηση του δανεισμού.