Συνολικά πρόστιμα ύψους 9,25 εκατ. ευρώ επέβαλλε η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων σε Cosmote και ΟΤΕ για την διαρροή προσωπικών δεδομένων καταναλωτών που είχε πραγματοποιηθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2020.
Η Cosmote θα κληθεί να πληρώσει 6 εκατ. ευρώ και 3,25 εκατ. ευρώ ο ΟΤΕ, για το αρχείο που είχε υποκλαπεί και περιελάβανε δεδομένα κίνησης των συνδρομητών. Ειδικότερα, περιελάμβανε στοιχεία, χωρίς ονοματεπώνυμο, των κλήσεων που πραγματοποίησαν ή δέχθηκαν συνδρομητές κινητής το πενθήμερο 1 έως 5/9/2020 και συγκεκριμένα: αριθμό τηλεφώνου, ημέρα και ώρα πραγματοποίησης της κλήσης και διάρκειά της. Εμφανίζονταν, επιπλέον, τύπος συσκευής, IMSI , ηλικία, φύλο, ARPU , συντεταγμένες σταθμού βάσης και πρόγραμμα κινητής των συνδρομητών COSMOTE.
Τα στοιχεία αυτά χρησιμοποιούνται από την εταιρεία για τη βελτιστοποίηση του δικτύου και των παρεχόμενων υπηρεσιών. Το αρχείο δεν περιελάμβανε περιεχόμενο κλήσεων (συνομιλίες) ή περιεχόμενο μηνυμάτων, ονοματεπώνυμα ή διευθύνσεις, ούτε κωδικούς πρόσβασης ή δεδομένα πιστωτικών καρτών ή τραπεζικών λογαριασμών.
Όπως αναφέρεται στο δελτίο Τύπου της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, εξετάστηκαν οι συνθήκες υπό τις οποίες έλαβε χώρα το περιστατικό και, στο πλαίσιο αυτό, εξέτασε τη νομιμότητα της τήρησης των αρχείων που διέρρευσαν καθώς και τα εφαρμοζόμενα μέτρα ασφάλειας που τηρούσε η εταιρεία.
Πρόκειται για ένα αρχείο που περιλαμβάνει δεδομένα κίνησης των συνδρομητών και το οποίο, αφενός μεν, τηρείται με σκοπό τη διαχείριση προβλημάτων και βλαβών για 90 ημέρες από την πραγματοποίηση των κλήσεων, αφετέρου δε, το αρχείο «ανωνυμοποιείται» (ψευδωνυμοποιείται) και τηρείται για 12 μήνες με σκοπό την εξαγωγή στατιστικών συμπερασμάτων προς τον βέλτιστο σχεδιασμό τού δικτύου κινητής τηλεφωνίας, αφού εμπλουτιστεί με επιπλέον απλά προσωπικά δεδομένα.
Από τη διερεύνηση της υπόθεσης προέκυψε παράβαση, η οποία αφορά σε πλημμελή λόγω υλοποίηση της διαδικασίας ανωνυμοποίησης των επίδικων αρχείων καθώς και σε ελλιπή μέτρα ασφαλείας για την προστασία των προσωπικών δεομένων. Επίσης, διαπιστώθηκε, εκ μέρους του ΟΤΕ, παράβαση λόγω ελλιπών μέτρων ασφάλειας σε σχέση με τις υποδομές που χρησιμοποιήθηκαν στο πλαίσιο του περιστατικού.
Τι απαντά ο ΟΤΕ
Σε συνέχεια της ανακοίνωσης της ΑΠΔΠΧ για την απόφασή της για το περιστατικό κυβερνοεπίθεσης με θύμα την COSMOTE που έλαβε χώρα τον Σεπτέμβριο του 2020, η εταιρεία σημειώνει ότι εφάρμοζε και εφαρμόζει όλα τα διαθέσιμα μέτρα για τη θωράκιση των υποδομών της. Η ίδια ανίχνευσε την κυβερνοεπίθεση, έλαβε όλα τα αναγκαία μέτρα και ενημέρωσε από την πρώτη στιγμή τις αρμόδιες Αρχές, όπως προβλέπεται. Όπως αναγνωρίζει και η Αρχή, η εταιρεία συνεργάστηκε πλήρως με την ΑΠΔΠΧ και έλαβε μέτρα για την αντιμετώπιση του περιστατικού. Από την πλευρά των πελατών, δεν χρειάστηκε και δεν χρειάζεται να γίνει καμία ενέργεια. Σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία επιφυλάσσεται κάθε νόμιμου δικαιώματός της.
Το φαινόμενο των κυβερνοεπιθέσεων αποτελεί καθημερινότητα παγκοσμίως για όλα τα συστήματα τεχνολογίας εταιρειών, οργανισμών και θεσμών. Ο όμιλος ΟΤΕ αποκρούει κάθε μήνα πάνω από 500.000 κακόβουλες επιθέσεις τρίτων σε συστήματα.