Σε πλήρη εξέλιξη είναι ο ολιστικός μετασχηματισμός των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), της παλαιότερης εταιρείας της χώρας η οποία ιδρύθηκε πριν από 194 χρόνια, το μακρινό 1828 από τον πρώτο Κυβερνήτη της Ελλάδος, Ιωάννη Καποδίστρια, έχοντας διαδραματίσει τον πλέον κρίσιμο ρόλο μέσα στην κοινωνία, σε εποχές που δεν υπήρχε άλλος τρόπος επικοινωνίας πλην της αλληλογραφίας.
Οικονομική και επιχειρησιακή εξυγίανση, εθελουσία έξοδος και αναβάθμιση στελεχιακού δυναμικού, διακοπή οικονομικής αιμορραγίας και «τυφλών» εξόδων, ψηφιακός μετασχηματισμός και ρομποτική τεχνολογία, αλλά και γενικευμένη αντεπίθεση κυριαρχίας στους μεγάλους πελάτες, κρατικούς και ιδιώτες, είναι οι κεντρικές προτεραιότητες του management των ΕΛΤΑ, που ήδη φέρνουν εξαιρετικά αποτελέσματα.
Στο πλαίσιο αυτό, οριστικά στα ΕΛΤΑ «κλείδωσε» η διανομή των λογαριασμών της ΕΥΔΑΠ, καθώς με δικαστική απόφαση στα τέλη του 2021, έκλεισε μια διαμάχη που κράτησε περισσότερο από δύο χρόνια, γύρω από τον σχετικό διαγωνισμό της εταιρείας ύδρευσης. Η απόφαση του δικαστηρίου ανέδειξε οριστικά την προσφορά των ΕΛΤΑ ως απολύτως σύννομη και την πλέον συμφέρουσα οικονομικά, απελευθερώνοντας την ΕΥΔΑΠ να ολοκληρώσει τον διαγωνισμό για τη διανομή των λογαριασμών της.
Η εξέλιξη επιλύει ένα ζήτημα που είχε προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στους καταναλωτές τους τελευταίους μήνες, λόγω αρρυθμιών που είχαν παρατηρηθεί στην ομαλή διανομή των λογαριασμών ύδρευσης, εξ αιτίας ενός μπαράζ από ενστάσεις που είχαν υποβληθεί κατά της προσφοράς των ΕΛΤΑ προς την ΕΥΔΑΠ από ιδιωτικές εταιρείες ταχυμεταφορών, εμποδίζοντας την εταιρεία ύδρευσης, να αποστέλλει εγκαίρως τους λογαριασμούς.
Η επιστροφή της διανομής και των λογαριασμών της ΕΥΔΑΠ, εντάσσεται στο πλαίσιο των κινήσεων της διοίκησης των ΕΛΤΑ την τελευταία διετία, στην κατεύθυνση παροχής καλύτερων, αξιόπιστων και ανταγωνιστικότερων υπηρεσιών προς τους πελάτες της. Οι κινήσεις αυτές, αποτυπώνονται ευρύτερα το τελευταίο διάστημα με την εμπέδωση της εμπιστοσύνης της αγοράς προς τα ΕΛΤΑ, στο ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα της έγκαιρης αποστολής των λογαριασμών σε όλη την επικράτεια.
Η τάση αναμένεται να έχει σημαντική επίδραση και στα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας καθώς τα έσοδα από τη διανομή λογαριασμών και αλληλογραφίας για μεγάλους πελάτες εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 44 εκατ. ευρώ το 2021.
Δεν είναι τυχαίο ότι την τελευταία περίοδο, μια σειρά μεγάλων ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων, επέλεξε μετά από διαγωνιστική διαδικασία τα ΕΛΤΑ ως πάροχο ταχυδρομικών υπηρεσιών. Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για τη ΔΕΗ, τον όμιλο ΟΤΕ/COSMOTE, την Εθνική Τράπεζα, την τράπεζα Eurobank, την τράπεζα Alpha Bank, την Protergia, την Elpedison, τη ΖΕΝΙΘ, τη Nova και τους ασφαλιστικούς ομίλους της Ευρωπαϊκής Πίστης και της Interamerican.
Amazon, Adidas και H&M
Η εμπιστοσύνη των ελληνικών ομίλων προς τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, για την αποστολή της αλληλογραφίας και των λογαριασμών τους, συνδυάζεται και με την αναγνώριση του επιπέδου των υπηρεσιών που προσφέρει ο όμιλος των ΕΛΤΑ και σε διεθνείς πελάτες, όπως καταγράφηκε πρόσφατα με τη συμφωνία για τη διανομή των δεμάτων της Amazon.
Την Amazon ακολούθησαν άλλες διεθνείς επιχειρήσεις με πιο πρόσφατες την Adidas και την H&M, οι οποίες έχουν έρθει απευθείας είτε μέσω των ευρωπαίων διακινητών τους σε συμφωνία για διανομή των προϊόντων τους στην ελληνική επικράτεια. Παράλληλα, η διοίκηση των ΕΛΤΑ βρίσκεται σε συζητήσεις και με άλλους ομίλους για την υπογραφή συμφωνιών που θα ενισχύσουν το ρόλο του Ομίλου στο last mile του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Τι περιλαμβάνει ο μετασχηματισμός
Σε μια συγκυρία που λαμβάνει χώρα μια «επανάσταση» στο χώρο των ταχυμεταφορών, με την πανδημία να επισπεύδει τις αλλαγές και να οδηγεί τις εξελίξεις, τα ΕΛΤΑ προσαρμόζονται στους καιρούς, ώστε να ανταγωνιστούν δεκάδες ιδιωτικές εταιρείες ταχυμεταφορών στην Ελλάδα.
Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, τα ΕΛΤΑ την τελευταία διετία υλοποιούν ένα πολύπλευρο συνδυαστικό πρόγραμμα ολιστικού μετασχηματισμού, από μια εταιρεία με βαθιά κρατική κουλτούρα και διάρθρωση, σε μια σύγχρονη επιχείρηση ταχυμεταφορών, ενώ συνάμα λαμβάνει χώρα η αναδιάρθρωση των οικονομικών μεγεθών για το πέρασμα στην κερδοφορία.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόγραμμα μετασχηματισμού και αλλαγών που η εταιρεία καλείται να υλοποιήσει στα 194 χρόνια της λειτουργίας της, που περιλαμβάνει εξυγίανση των οικονομικών μεγεθών, εξορθολογισμό της λειτουργείας των καταστημάτων, ψηφιακό μετασχηματισμό και πέρασμα στη νέα, ρομποτική τεχνολογία που αναβαθμίζει πλήρως τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Όλο αυτό το διάστημα τα ΕΛΤΑ προσπαθούν να συνδυάσουν τον κοινωνικό ρόλο που ανέκαθεν διαδραμάτιζαν, καλύπτοντας κάθε γωνιάς της ελληνικής επικράτειας, με βέλτιστες υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στα απαιτητικά σύγχρονα δεδομένα. Στο επίκεντρο των προσπαθειών αυτών βρίσκεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός, που ξεκίνησε με την εγκατάσταση του ρομποτικού συστήματος διαλογής αντικειμένων, και θα βγει περαιτέρω στο προσκήνιο τους προσεχείς μήνες με την υλοποίηση των προγραμμάτων του Ψηφιακού Ταχυδρόμου και των Smart Lockers.
Κέρδη άνω των 10 εκατ. ευρώ το 2021
Το 2021 η εταιρεία ολοκλήρωσε μια μεγάλη εθελουσία έξοδο σχεδόν 2.000 εργαζομένων μέσα από την οποία εξοικονομεί 70 εκατ. ευρώ ετησίως. Παράλληλα, ακριβώς πριν ένα χρόνο, στις 18 Ιανουαρίου 2021, υπογράφηκε η νέα συλλογική σύμβαση εργασίας με τους εργαζομένους, η οποία είναι πιο απλή, πιο ευέλικτη και πιο κατανοητή απ’ όλες τις προηγούμενες.
Θυμίζουμε ότι έως πριν τρία χρόνια η εταιρεία είχε μεγάλες δυσκολίες ακόμη και στην έγκαιρη καταβολή της μισθοδοσίας, ενώ έως το 2019 παρουσίαζε μηνιαίο έλλειμμα ύψους 7 εκατ. ευρώ. Όμως, οι κινήσεις που έγιναν τα τελευταία δυόμισι χρόνια από τη νέα διοίκηση έχουν σταματήσει την «αιμορραγία», ενώ το 2020 ήταν το πρώτο έτος μετά το 2014 που υπήρξε οργανική κερδοφορία (9,6 εκατ. ευρώ).
Επίσης, έγιναν ενέργειες αναδιοργάνωσης που έχουν αποφέρει εξοικονόμηση κόστους της τάξεως των 85 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 100 εκατ. ευρώ. Το 2021 η κερδοφορία αναμένεται να ξεπεράσει τα 10 εκατ. ευρώ, καθώς καταγράφηκαν κέρδη άνω των 2 εκατ. ευρώ σε μηνιαία βάση.
Η ρομποτική εγκατάσταση που πενταπλασιάζει την απόδοση
Ήδη εδώ και κάποιους μήνες στο μεγάλο κέντρο διαλογής στο Κρυονέρι Αττικής λειτουργεί η υπερσύγχρονη εγκατάσταση ρομποτικής διαλογής, με την οποία ξεκίνησε η είσοδος της εταιρείας στη νέα ψηφιακή εποχή. Μάλιστα, με την προσθήκη και των επιπλέον robots, υπάρχουν 125 mini robots, που λειτουργούν με τεχνητή νοημοσύνη και συμβάλουν καθοριστικά στην επιτάχυνση μιας χρονοβόρας και δύσκολης διαδικασίας.
Τα ρομπότ αυτά, σκανάρουν τον ταχυδρομικό κώδικα του κάθε δέματος, ζυγίζουν τα δέματα και – καθοδηγούμενα από αισθητήρες – τα τοποθετούν στους σωστούς ταχυδρομικούς σάκους, 100% αλάνθαστα και ακούραστα. Τροφοδοτούν 168 εξόδους, δηλαδή σάκους συλλογής, με ταχύτητα εξυπηρέτησης 7.000 δεμάτων την ώρα ή 165.000 την ημέρα. Αυτό, γίνεται για πρώτη φορά στα χρονικά στην Ελλάδα, με τα ΕΛΤΑ να βαδίζουν στα πρότυπα μεγάλων ομίλων ταχυμεταφορών του εξωτερικού.
Σύντομα επίσης θα «έρθει» και ο Ψηφιακός Ταχυδρόμος και τα καταστήματα 24ωρης εξυπηρέτησης. Οι διανομείς του ομίλου ΕΛΤΑ αναβαθμίζονται τεχνολογικά, εξοπλίζονται με PDA’s και ειδικό λογισμικό που θα τους δίνουν τη δυνατότητα, πέραν των συμβατικών ταχυδρομικών υπηρεσιών, να πραγματοποιούν και ανέπαφες συναλλαγές, πληρωμές, εισπράξεις και αντιπαραβολή παραγγελιών και λογαριασμών στην πόρτα του πελάτη.
Οι πελάτες, μέσω των νέων εφαρμογών που φέρνει ο Ψηφιακός Ταχυδρόμος, θα έχουν real time ενημέρωση για την εξέλιξη της παραγγελίας τους και ειδοποιήσεις για την παραλαβή, με το στίγμα του διανομέα που τους εξυπηρετεί, σε πραγματικό χρόνο. Σ’ ό,τι αφορά τα ψηφιακά καταστήματα 24ωρης λειτουργίας (Smart Lockers), μέσω αυτών οι πελάτες θα μπορούν να παραδίδουν / παραλαμβάνουν το αντικείμενο, το πακέτο ή την αλληλογραφία τους, 24 ώρες το 24ωρο, κάθε ημέρα του έτους.