Το «χαλί» κάτω από τα πόδια της Onex και των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας φαίνεται πως τραβάει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος. Λίγες ώρες μετά τη συνάντηση που είχε με το Σωματείο Εργαζομένων στα ναυπηγεία και παρά τις διαβεβαιώσεις που τους είχε δώσει ότι το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα έχει εγκριθεί από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έως και τις 15 Φεβρουαρίου 2022, με ανακοίνωσή του δείχνει ότι τα πάντα ακόμα είναι ανοιχτά.
Με μία εντελώς σιβυλλική και «νομικίστικη» ανακοίνωση, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «έως τις 15 Φεβρουαρίου θα έχει διατυπώσει τις απόψεις και τις παρατηρήσεις του επί του σχεδίου εξυγίανσης του Ναυπηγείου προς το σκοπό της τελικής συναίνεσης σε αυτό, ώστε να προχωρήσει η σχετική διαδικασία». Κάτι που μπορεί να ερμηνευθεί ότι ενώ αρχικά ο υπουργός είπε στους εργαζόμενους ότι μέχρι τις 15/2 θα έχουν μπει οι υπογραφές στο σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας ώστε να ακολουθήσουν οι τράπεζες, τώρα αφήνει την υπογραφή σε απροσδιόριστο χρόνο μετά τις 15 Φεβρουαρίου.
Η παρελκυστική στάση του υπουργείου Άμυνας για το σχέδιο εξυγίανσης, που έχουν εγκρίνει οι βασικοί πιστωτές, δηλαδή οι εργαζόμενοι στα ναυπηγεία, έχει δημιουργήσει ζωηρές αμφιβολίες στους εμπλεκόμενους για το αν πράγματι υποστηρίζει και το υπουργείο Άμυνας την κατ' επανάληψη διακηρυχθείσα πρόθεση της κυβέρνησης να διασωθεί το δεύτερο μεγαλύτερο ναυπηγικό συγκρότημα της χώρας.
Η αλληλουχία των γεγονότων των τελευταίων μηνών εύλογα έχει δημιουργήσει πολλά ερωτηματικά για την αναίτια παρελκυστική στάση του υπουργείου Άμυνας. Το σχέδιο εξυγίανσης εστάλη λίγο πριν τα Χριστούγεννα από την EY στο υπουργείο Άμυνας, ενώ υπήρχαν διαβεβαιώσεις ότι η τυπική διαδικασία της έγκρισης θα ολοκληρωνόταν πολύ σύντομα, δεδομένου μάλιστα ότι ο χρόνος έχει μεγάλη σημασία για το εγχείρημα της διάσωσης, καθώς κάθε ημέρα καθυστέρησης προσθέτει κόστη και οδηγεί τα ναυπηγεία πιο κοντά στην ειδική διαχείριση παρά στην εξυγίανση.
Χωρίς να δίνονται εξηγήσεις για την καθυστέρηση, έχουν περάσει ήδη περισσότερες από 20 ημέρες, αν αφαιρεθούν οι αργίες, με το σχέδιο εξυγίανσης να παραμένει στα συρτάρια του υπουργείου, προκαλώντας έντονη αντίδραση των εργαζομένων, οι οποίοι απηύθυναν επιστολή στον κ. Παναγιωτόπουλο, που κοινοποιήθηκε και στο Μαξίμου, για να ζητήσουν εξηγήσεις.
Με την επιστολή τους, οι εργαζόμενοι των ναυπηγείων ερώτησαν τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλο:
- Ποιοι και για ποιο λόγο δεν προχωρούν την διαδικασία εξυγίανσης που εμείς έχουμε ήδη εγκρίνει και αναμένουμε εδώ και χρόνια;
- Ποτέ θα εγκριθεί και θα προχωρήσει το σχέδιο εξυγίανσης;
- Γνωρίζετε αν κάποιοι έχουν πάρει απόφαση να κλείσουν το ναυπηγείο μας, παρόλο που υπάρχει η πλέον αξιόπιστη λύση με συμμετοχή και υποστήριξη κορυφαίων οργανισμών παγκοσμίως; Έχετε πάρει εσείς τέτοια απόφαση; Θέλετε να κλείσουμε;
- Ισχύει η δημόσια δέσμευσή σας για κατασκευή των 3 από τις 4 κορβέτες σε ελληνικά ναυπηγεία; Έχετε πρόβλημα εσείς ή οι επιτελείς σας να γίνει αυτό στα ναυπηγεία Ελευσίνας;
Οι εργαζόμενοι των Ναυπηγείων Ελευσίνας σημειώνουν πως «ενώ ο ειδικός εμπειρογνώμονας Ernst & Young εκ μέρους του νέου επενδυτή έπραξε αυτό που και εσείς ο ίδιος μας είχατε πει πως έπρεπε να γίνει, δηλαδή να σας υποβάλει το βιώσιμο σχέδιο εξυγίανσης, για τη συγκατάθεσή σας σε αυτά που σας αφορούν, και τη μετέπειτα υποβολή του στα ελληνικά δικαστήρια για επικύρωση, αυτό από τις 23 Δεκεμβρίου 2021 λιμνάζει σε γραφεία αρμοδίων του Πολεμικού Ναυτικού και του Υπουργείου αντί να έχει ήδη υπογράφει και επαναπροωθηθεί στην Ernst & Young για να προχωρήσει η διαδικασία».
Αναφορικά με την πρόταση της ιταλικής Fincantieri για συμμετοχή της στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, οι εργαζόμενοι υπογραμμίζουν ότι είχε γίνει δεκτή τόσο από στελέχη της κυβέρνησης αλλά και από τον Τύπο ως «μάννα εξ’ουρανού», και συνεπικουρείται από τη χρηματοδότηση της ΟΝΕΧ από την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα. DFC. Όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι, όλα αυτά «αντιμετωπίζονται ως περίπου ανύπαρκτα γεγονότα από τους επιτελείς σας, ενώ η ευρωπαϊκή και διεθνής αγορά τα αντιμετωπίζει ως κορυφαία γεγονότα για την κλάδο».
Στη χθεσινή συνάντηση με τον υπουργό Άμυνας, ο κ. Παναγιωτόπουλος αρχικά άφησε να εννοηθεί ότι η διαδικασία έγκρισης του σχεδίου εξυγίανσης θα μπορούσε να κρατήσει ακόμη και έξι μήνες. Στην πορεία του διαλόγου, πείστηκε ότι έπρεπε να γίνουν πιο γρήγορα οι κινήσεις του υπουργείου και έδωσε τη διαβεβαίωση ότι ως τις 15 Φεβρουαρίου το σχέδιο θα είχε φύγει από το υπουργείο. Στη συνέχεια, όμως, εκδόθηκε η ανακοίνωση που ανέφερε ότι μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου θα έδινε τις παρατηρήσεις του το υπουργείο, για να ακολουθήσει ένας νέος γύρος διαβούλευσης και πιθανής τροποποίησης του σχεδίου, πριν αυτό πάρει την οριστική έγκριση, κάτι που οδηγεί με βεβαιότητα σε νέα καθυστέρηση πέραν της 15ης Φεβρουαρίου.
Να σημειωθεί ότι όλα αυτά συμβαίνουν, ενώ η αρχική προθεσμία που είχε η Onex για να καταθέσει το σχέδιο εξυγίανσης, με βάση τη συμφωνία με τους προηγούμενους μετόχους των Ναυπηγείων Ελευσίνας ήταν ως τα τέλη Σεπτεμβρίου και άτυπα έχει παραταθεί. Ενώ, λοιπόν, ήδη το παιχνίδι έχει τελειώσει και παίζονται οι... καθυστερήσεις, το υπουργείο Άμυνας εμφανίζεται να κινείται με «άνετους» ρυθμούς, χωρίς μάλιστα να υπάρχει προφανής λόγος κωλυσιεργίας σε μια κατ' εξοχήν τυπική διαδικασία.
Επιπλέον, όσον αφορά τη δέσμευση του υπουργού Εθνικής Άμυνας ότι θα ναυπηγηθούν νέα πλοία – κορβέτες – η ανακοίνωση περιορίζεται στην αναφορά ότι τονίζεται η «εκπεφρασμένη βούληση της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για ναυπήγηση νέων μονάδων του Πολεμικού Ναυτικού στην Ελλάδα». Δηλαδή γενικά και αόριστα αναφέρεται σε ναυπήγηση κορβετών στη χώρα μας, αλλά χωρίς να λαμβάνει ουσιαστικά καμία δέσμευση ειδικά για τα ναυπηγεία Ελευσίνας. Η διάσωση των οποίων, όπως πολλοί παραδέχονται, σχετίζεται άμεσα από το πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού, αφού χωρίς συμμετοχή σε αυτό τα ναυπηγεία δεν θα έχουν εξασφαλισμένο κατασκευαστικό αντικείμενο για το αμυντικό τους σκέλος και η εμπλοκή της Fincantieri στη διάσωση πιθανότατα θα ματαιωθεί.