Οι μεγάλες ζημιές στα πέντε αεροδρόμια που διαχειρίζεται λόγω της πανδημίας δεν είναι ο μοναδικός πονοκέφαλος για την καναδικών συμφερόντων AviAlliance, που ελέγχει και το 40% του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Η AviAlliance, που ανήκει στον καναδικό όμιλο PSP, πέτυχε την Παρασκευή να κλείσει την εκκρεμότητα με το «Ελευθέριος Βενιζέλος», καθώς με νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση προβλέπεται στήριξη 130 εκατ. ευρώ για την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου, την «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» (ΔΑΑ).
Σχεδόν ταυτόχρονα, όμως, άνοιγε ένα άλλο μέτωπο, αυτή τηn φορά στην Ουγγαρία, καθώς η κυβέρνηση του Βίκτωρ Όρμπαν θέλει να κρατικοποιήσει το αεροδρόμιο της Βουδαπέστης, το 55% του οποίου ελέγχει η AviAlliance, ενώ από 20% κατέχουν η GIC Special Investments από τη Σιγκαπούρη και το καναδικό «Caisse de dépôt et placement du Québec». Η AviAlliance είχε αποκτήσει την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου της Βουδαπέστης το 2005, με σύμβαση παραχώρησης 75 ετών. Τώρα, η κυβέρνηση Όρμπαν θέλει να επανακρατικοποιήσει το αεροδρόμιο και ήδη ακούγονται ονόματα επιχειρηματικών της φίλων ως υποψήφιοι αγοραστές σε μια νέα ιδιωτικοποίηση. Η πλευρά της AviAlliance έχει δηλώσει πως δεν επιθυμεί να πωλήσει το ποσοστό της αλλά η κυβέρνηση της Ουγγαρίας δεν πτοείται και συνεχίζει τις πιέσεις.
Πέρυσι το αεροδρόμιο της Βουδαπέστης είχε τεράστια κάμψη στην επιβατική κίνηση που περιορίστηκε σε 3,9 εκατ. επιβάτες από 16,2 εκατ. το 2019. Ενώ το 2019 η εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου είχε κέρδη 85 εκατ., την περυσινή χρονιά οι ζημιές εκτοξεύθηκαν στα 110 εκατ. ευρώ με τα έσοδα να υποχωρούν κατά 65% στα 118 εκατ. ευρώ. Στα τέλη Μαίου η κυβέρνηση ανακοίνωσε επισήμως πως ξεκινά άμεσα συζητήσεις για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του αεροδρόμιου και πως η ιδιωτικοποίηση του 2005 ήταν εναντίον των «στρατηγικών συμφερόντων» της χώρας! Στην ανακοίνωση αναφερόταν πως τα τελευταία χρόνια «είναι πλέον εμφανές πως η πώληση ήταν εναντίον των στρατηγικών συμφερόντων της Ουγγαρίας και εξαιτίας αυτής οι επενδύσεις για τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών προς τους επιβάτες έγιναν εξαιρετικά δύσκολες».
Η διαπραγμάτευση
Υπεύθυνος για τις διαπραγματεύσεις ορίστηκε ο υπουργός Καινοτομίας και Τεχνολογίας Laszlo Palkovics, ένας από τους ανθρώπους ειδικών αποστολών του Β. Όρμπαν. Ηδη τα τοπικά μέσα ενημέρωσης φέρνουν ομίλους που συνδέονται με την κυβέρνηση Όρμπαν ως υποψήφιους για την απόκτηση του αεροδρομίου μετά την κρατικοποίηση. Μεταξύ αυτών και την Indotek, συμφερόντων του Daniel Jellinek. Νωρίτερα είχε κυκλοφορήσει και το όνομα του Ούγγρου δισεκατομμυριούχου και επίσης φίλου του Όρμπαν Lorinc Meszaros.
Εκτός από το 40% της ΔΑΑ και του 55% του αεροδρομίου Βουδαπέστης, η AviAlliance ελέγχει και το 30% της εταιρείας που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Ντύλεντορφ, το 49% του αεροδρομίου Αμβούργου και το 40% του αεροδρομίου του Σαν Χουάν στο Πόρτο Ρίκο. Όλα τα αεροδρόμια παρουσίασαν πέρυσι κατάρρευση της επιβατικής κίνησης και των εσόδων. Η καναδική PSP είναι από τους μεγαλύτερους επενδυτές στις υποδομές παγκοσμίως ενώ διαχειρίζεται κεφάλαια κοντά στα 170 δισ. δολάρια Καναδά.