Σε παιχνίδι για..ακόμα πιο λίγους μετατρέπεται η αγορά της οργανωμένης λιανικής τροφίμων, με πέντε αλυσίδες να συγκεντρώνουν πάνω από το 80% των συνολικών εσόδων που εμφάνισε ο κλάδος την περσινή χρονιά, ενώ οι εκτιμήσεις των στελεχών της αγορά θέλουν την τάση συγκέντρωσης μέσω εξαγορών και συνεργασιών να διατηρείται.
Από την επεξεργασία των στοιχείων της ετήσιας έκδοσης «Πανόραμα Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2019» (περιλαμβάνει ανάλυση ουσιαστικά του συνόλου των δημοσιευμένων ισολογισμών των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ εκτός της Lidl), προκύπτει ότι οι 42 επιχειρήσεις που εξετάζονται εμφάνισαν το 2018 κύκλο εργασιών 8,62 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 3,56% σε σχέση με τα 8,23 δισ. ευρώ του 2017.
Σε ό,τι αφορά στους παίχτες που «φιγουράρουν» στην πρώτη πεντάδα, συνολικά συγκεντρώνουν έσοδα 6,75 δισ. ευρώ, ήτοι το 78% της αγοράς. Μάλιστα, η περσινή επίδοση τζίρου των πέντε είναι αυξημένη κατά 3,2% σε σχέση με το 2017, όταν εμφάνισαν συνολικά έσοδα 6,45 δισ. ευρώ.
Να επισημανθεί ότι, εάν στην κατάταξη προσμετρηθεί η Lidl, τότε το ποσοστό που συγκεντρώνουν οι πέντε ισχυρότεροι παίχτες ξεπερνά το 80%, καθώς με βάση τις εκτιμήσεις της αγοράς η θυγατρική της γερμανικής αλυσίδας εμφανίζει στην Ελλάδα περί το 1,5 δις ευρώ, ενώ ορισμένοι κάνουν λόγο ακόμα και για 2 δισ. ευρώ.
Μολονότι το 2018 αποτελεί την δεύτερη συνεχή χρονιά ανάπτυξης στα σούπερ μάρκετ – με ηπιότερο ωστόσο ρυθμό, καθώς το 2017 οι εταιρείες εμφάνισαν πωλήσεις αυξημένες κατά 7,51% σε σχέση με το 2016- τα περσινά έσοδα, ύψους 8,62 δισ. ευρώ αποτελούν την υψηλότερη επίδοση που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια, πάνω ακόμη και από τον τζίρο του 2015, που είχε διαμορφωθεί στα 8,45 δισ. ευρώ.
Όμως, η ανωτέρω ανάπτυξη δεν προέρχεται από το σύνολο των αλυσίδων, καθώς – σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία- από το σύνολο των 42 επιχειρήσεων, μόνο οι 19 κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων, ενώ οι υπόλοιπες 23 δέχθηκαν πιέσεις στο περσινό τζίρο.
Τα οικονομικά μεγέθη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ
Πωλήσεις Κέρδη
2017 | 2018 | Μεταβολή |
2017 | 2018 | Μεταβολή | |
Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕΕ | 2.037.863 | 2.370.789 | 16,34% | -103.984 | -54.372 | -47,71% |
Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος ΑΕ | 2.100.319 | 1.986.336 | -5,43% | 88.508 | 54.006 | -38,98% |
ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ | 1.172.126 | 1.190.626 | 1,58% | 10.401 | 10.703 | 2,90% |
Δ. Μασούτης ΑΕ | 761.589 | 770.349 | 1,15% | 25.798 | 14.033 | -45,60% |
Πέντε ΑΕ | 482.772 | 449.970 | -6,79% | 18.264 | 12.802 | -29,91% |
ΜΑΡΤ Κας & Κάρυ ΑΕΕ | 312.450 | 310.683 | -0,57% | 131 | 165 | 25,44% |
Market In AE | 251.013 | 284.110 | 13,19% | 1.364 | 1.857 | 36,21% |
ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ΑΕ | 217.308 | 256.416 | 18,00% | 2.094 | 3.066 | 46,40% |
ΣΥΝ.ΚΑ. Προμηθ. & Καταναλ. Συν/σμός ΠΕ | 175.732 | 175.625 | -0,06% | 2.482 | 1.522 | -38,68% |
Bazaar ΑΕ | 162.628 | 168.955 | 3,89% | 3.312 | 3.421 | 3,29% |
Χαλκιαδάκης ΑΕ | 154.966 | 155.276 | 0,20% | 10.917 | 10.446 | -4,32% |
Γουντσίδης ΑΕ | 48.765 | 46.903 | -3,82% | 638 | 816 | 27,87% |
OK Anytime Market AE | 43.344 | 45.832 | 5,74% | 336 | 663 | 97,44% |
Δ. Θανόπουλος ΑΕ | 44.376 | 45.161 | 1,77% | 2.118 | 2.265 | 6,96% |
Γαλαξίας ΑΕ | 39.963 | 37.495 | -6,17% | 538 | 351 | -34,84% |
Σκόντο ΕΠΕ | 25.048 | 29.665 | 18,43% | -109 | 111 | -202,03% |
ΝΤΙΕΛΛΑΣ ΕΠΕ | 29.859 | 28.859 | -3,35% | 1.751 | 1.607 | -8,19% |
Β. Παναγιωτάς ΑΕ | 25.563 | 24.819 | -2,91% | 1.572 | 1.586 | 0,93% |
Αφροδίτη Σούπερ Μάρκετ ΑΕΕ | 21.862 | 22.289 | 1,95% | 16 | -226 | -1.551,64% |
Φαιστός ΑΕΒΕ | 22.403 | 21.984 | -1,87% | 69 | 143 | 106,49% |
Σύνολο Εταιρειών θέσεις 1-10 | 7.673.800 | 7.963.859 | 3,78% | 48.371 | 47.204 | -2,41% |
Γενικό Σύνολο 42 Εταιρείες | 8.327.727 | 8.624.403 | 3,56% | 67.736 | 65.559 | -3,21% |
Πηγή: Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2019
Δεν έρχονται ξένοι
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η εγχώρια αγορά των σούπερ μάρκετ δεν φέρεται να είναι ελκυστική για ξένα κεφάλαια. «Μολονότι εδώ και αρκετά χρόνια ακούγεται ότι ξένα σχήματα ενδιαφέρονται να εισέλθουν στην εγχώρια λιανική τροφίμων, ο έντονος εγχώριος ανταγωνισμός τοποθετεί το κλάδο των σούπερ μάρκετ στους λιγότερο ελκυστικούς.
Η Ελλάδα και ειδικά τη δεδομένη περίοδο είναι ελκυστική για επενδύσεις, ωστόσο το κομμάτι της αγοράς των σούπερ μάρκετ δεν είναι – τουλάχιστον ακόμα- ένα πεδίο κατά το οποίο ξένοι παίχτες θα μπορούσαν να προσβλέπουν σε υψηλές αποδόσεις των κεφαλαίων που θα διαθέσουν» υποστηρίζουν μιλώντας στο busisnessdaily.gr στελέχη της αγοράς, προσθέτοντας ότι «σε αυτό το πλαίσιο το power game στο κλάδο θα συνεχίσει και ενδεχομένως ενταθεί το προσεχές διάστημα μεταξύ των υφιστάμενων παιχτών της αγοράς».
Οι μικροί χρειάζονται συνεργασίες
Σε ο,τι αφορά στους «μικρούς» παίχτες του λιανεμπορίου η ανάπτυξη συνεργιών θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ προκειμένου να δημιουργήσουν ισχυρά αναχώματα και να διατηρήσουν την παρουσία τους στην εγχώρια αγορά. Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς οι εξαγορές που έλαβαν χώρα τη διετία 2017-2018 στα σούπερ μάρκετ άλλαξαν το χάρτη της αγοράς.
Εφέτος επί της ουσίας είναι η χρονιά που έχουν «διπλώσει» όλες οι επιχειρηματικές κινήσεις συνεπώς τα αποτελέσματα του 2019 θα είναι πιο αντιπροσωπευτικά σε ο,τι αφορά στους συσχετισμούς των δυνάμεων. Σε κάθε περίπτωση, οι συνεχείς εξαγορές και οι συνεργασίες αναμένεται να συνεχιστούν και να οδηγήσουν στη δημιουργία ακόμα πιο εύρωστων οικονομικών επιχειρηματικών σχημάτων που θα διαθέτουν πιο ισχυρή διαπραγματευτική ισχύ έναντι τόσο των μικρομεσσαίων του κλάδου όσο και των προμηθευτών.