ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Nikos Libertas / SOOC

Το σχέδιο διάσωσης της Aegean με 180 εκατ. από κράτος και μετόχους

Ο Στ. Πέτσας επιβεβαίωσε ότι το Δημόσιο θα εισφέρει 120 εκατ. ευρώ και οι μέτοχοι 60 εκατ. ευρώ για να αναπληρωθούν τα χαμένα κεφάλαια του αερομεταφορέα. Ισχυρές πιέσεις στη μετοχή.

Την εκκίνηση διαδικασίας διάσωσης της Aegean με κρατικά κεφάλαια και στήριξη από τους ιδιώτες μετόχους επιβεβαιώσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, ενώ η προοπτική έκδοσης νέων μετοχών για την άντληση κεφαλαίων προκαλεί μεγάλη πτώση της μετοχής του αερομεταφορέα, που έχανε 9% μετά τις 13.30.

Το σχέδιο διάσωσης της Aegean, όπως το περιέγραψε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και έχει υποβληθεί προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προβλέπε ένα μοντέλο κεφαλαιακής στήριξης συνολικά με 180 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 120 εκατ. θα εισφέρει το Δημόσιο και τα 60 εκατ. οι μέτοχοι της Aegean. Το Δημόσιο δεν θα πάρει μετοχές του αερομεταφορέα, αλλά θα λάβει warrants που θα μπορούν υπό όρους να μετατραπούν σε μετοχές σε μελλοντικό χρόνο.

Ειδικότερα, ο κ. Πέτσας έκανε λόγο για «ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, με βάση τον κατά το δυνατόν δίκαιο επιμερισμό των βαρών μεταξύ Κράτους και ιδιωτών μετόχων», τονίζοντας ότι δρομολογείται η «στήριξη της εταιρίας Aegean, του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας μας που πλήττεται εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας στην κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα και ειδικότερα τις μετακινήσεις και τον τουρισμό».

Ο κ. Πέτσας πρόσθεσε ότι:

  • Το σχέδιο κρατικής στήριξης της αεροπορικής εταιρίας, θέτει ως αναπόσπαστο κομμάτι την κεφαλαιακή ενίσχυση της Aegean με τη συμμετοχή και των μετόχων της. Αξιολογείται ήδη, προκειμένου να εξασφαλιστεί η επίσημη έγκριση από τις αρμόδιες αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σημειώνεται ότι η απόφαση της κυβέρνησης είναι συμβατή με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων σε εταιρίες και κλάδους που πλήττονται λόγω της πανδημίας, όπως είναι κατεξοχήν ο κλάδος των αερομεταφορών.
  • Πρόκειται ουσιαστικά για ένα σχέδιο ενίσχυσης της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής εταιρείας, το οποίο προσομοιάζει μεν σε περιπτώσεις κρατικής στήριξης άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών αερομεταφορέων με συνεισφορά του Κράτους, αλλά ταυτόχρονα διασφαλίζει τη σημαντική συμμετοχή και ιδιωτικών κεφαλαίων. Παράλληλα, το Ελληνικό Δημόσιο θα λάβει ειδικά δικαιώματα προαίρεσης (τύπου warrants), για αγορά μετοχών της εταιρίας, τα οποία θα δικαιούται να ασκήσει υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και σε ορισμένο χρονικό διάστημα.
  • Το συνολικό ύψος της κρατικής στήριξης αναμένεται να διαμορφωθεί στα 120 εκατ. ευρώ, ποσό πολύ χαμηλότερο, συγκριτικά με τη στήριξη, αξίας άνω των 32 δισ. ευρώ, που έχουν λάβει ή έχει δρομολογηθεί να λάβουν, έως σήμερα, αθροιστικά άλλες ευρωπαϊκές εταιρίες του κλάδου των αερομεταφορών. Επιπλέον, προβλέπεται ιδιωτική συμμετοχή κατά το ήμισυ της κρατικής ενίσχυσης, δηλαδή ύψους 60 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα με τα 120 εκατ. ευρώ του Κράτους, η οποία θα προέλθει από τους μετόχους της Aegean.
  • Στην πρώτη φάση της πανδημίας, η εταιρία αξιοποίησε τα οριζόντια μέτρα που υιοθέτησε η κυβέρνηση για το σύνολο των κλάδων της οικονομίας και τη στήριξη του κόσμου της εργασίας (σ.σ.: πρόκειται για εγγυημένο δάνειο 150 εκατ. ευρώ και συμμετοχή της εταιρείας στα προγράμματα αναστολής συμβάσεων εργασίας και «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ»).

Υπό πίεση η μετοχή, αλλά βρήκε στήριξη στα 3,75 ευρώ

Η προοπτική άντλησης κεφαλαίων με έκδοση νέων μετοχών έχει προκαλέσει σήμερα ισχυρή πίεση στη μετοχή της Aegean, παρότι για τους μετόχους δεν είναι το χειρότερο σενάριο, δεδομένου ότι το Δημόσιο δεν θα αποκτήσει συμμετοχή στην εταιρεία για τα κεφάλαια που θα εισφέρει, ενώ και το ύψος της αύξησης κεφαλαίου, 60 εκατ. ευρώ, δεν είναι υπερβολικά υψηλό για μια εταιρεία με τα μεγέθη της Aegean.

Εάν εκδίδονταν μετοχές υπέρ του Δημοσίου για το ποσό των 120 εκατ. ευρώ θα είχε γίνει πραγματικότητα το χειρότερο σενάριο της κρατικοποίησης, το οποίο πάντως δεν επιθυμεί η κυβέρνηση, ούτε και οι βασικοί μέτοχοι και η διοίκηση της Aegean.

Η μετοχή έχει κάνει ράλι το Νοέμβριο, αφού είχε πιεσθεί έντονα λόγω της κρίσης του κορονοϊού, και είχε κερδίσει περίπου 80% από το χαμηλό έτους έως και τις 17 Νοεμβρίου, ενώ στη συνέχεια άρχισε να υποχωρεί. Σήμερα έπεσε νωρίτερα ως τα 3,75 ευρώ, όπου βρήκε στήριξη και ανέβηκε ως τα 3,85 ευρώ, περιορίζοντας τις απώλειες σε ποσοστό λίγο μικρότερο του 9%.

Σημειώνεται ότι αύριο είναι προγραμματισμένη η ανακοίνωση αποτελεσμάτων γ' τριμήνου - 9μήνου της Aegean, όπως και η ενημέρωση των αναλυτών από τη διοίκηση, όπου αναμένεται να τεθούν ερωτήματα σχετικά με την κρατική διάσωση και την επικείμενη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.

«Έκαψε» 60% των κεφαλαίων το α' εξάμηνο

Όπως τόνιζε σε πρόσφατο σχετικό δημοσίευμα το Business Daily, η Aegean έχει χάσει ήδη από το πρώτο εξάμηνο το 60% των κεφαλαίων της, καθώς οι μεγάλες ζημιές που «γράφει» φέτος ο αερομεταφορέας έχουν προκαλέσει πρωτοφανή πίεση στην κεφαλαιακή του βάση, ενώ με το κλείσιμο της χρήσης θεωρείται βέβαιο από αναλυτές που παρακολουθούν την εταιρεία ότι τα κεφάλαια θα έχουν μειωθεί αρκετά χαμηλότερα από τα 100 εκατ. ευρώ:

  • Ο όμιλος της Aegean άρχισε τη φετινή χρονιά με πολύ ισχυρή κεφαλαιακή βάση, ύστερα από μια χρονιά των ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Την 1η Ιανουαρίου 2020, τα κεφάλαια του ομίλου ανέρχονταν σε 328,4 εκατ. ευρώ, σημαντικά αυξημένα από την 1η Ιανουαρίου του 2019 (277,9 εκατ. ευρώ).
  • Όμως, μετά τους πρώτους έξι μήνες του έτους, στη διάρκεια των οποίων ο όμιλος πέρασε και το πρωτοφανές σοκ της καθήλωσης του μεγαλύτερου μέρους του στόλου του λόγω απαγορεύσεων στις πτήσεις, οι ζημιές «έκαψαν» το 60% των κεφαλαίων, με αποτέλεσμα αυτά να συρρικνωθούν σε περίπου 130 εκατ. ευρώ.
  • Το κρίσιμο ερώτημα είναι πόσα ακόμη κεφάλαια θα «καούν» από την κρίση από τις ζημιές στα δύο τελευταία τρίμηνα του έτους. Η διοίκηση του ομίλου έχει προβλέψει ότι κατά το τρίτο τρίμηνο, που κατά παράδοση είναι το πιο καλό λόγω τουρισμού, οι ζημιές θα ανέλθουν σε 25 – 30 εκατ. ευρώ. Τα αποτελέσματα γ’ τριμήνου αναμένεται να ανακοινωθούν στις 24 Νοεμβρίου.
  • Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών που παρακολουθούν την Aegean, οι ζημιές του γ’ τριμήνου θα είναι ελαφρώς μικρότερες από τις προηγούμενες προβλέψεις της διοίκησης και θα διαμορφωθούν στο επίπεδο των 22 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, οι ίδιοι αναλυτές επισημαίνουν ότι ο όμιλος θα υποστεί στο τρίτο τρίμηνο μια σημαντική επιβάρυνση από θέσεις σε συμβόλαια συναλλάγματος (fx non-cash loss), η οποία υπολογίζεται σε 65 εκατ. ευρώ. Για το δ’ τρίμηνο, εκτιμούν ότι οι ζημιές δεν θα ξεπεράσουν τα 20 εκατ. ευρώ.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΕΧΑΕ: Φέρνει έσοδα η άνθηση της αγοράς, «βαρίδι» οι υψηλές δαπάνες

Οι δαπάνες προσωπικού στην ΕΧΑΕ αντιστοιχούν στο ένα τρίτο των εσόδων, ενώ στη Euronext στο 22,5%. Η ΕΧΑΕ είχε το 2023 μεγαλύτερες δαπάνες προσωπικού από το 2009, όταν ο κύκλος εργασιών ήταν πολύ υψηλότερος.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΕΧΑΕ: Η μετοχή - πρεσβευτής του ΧΑ, οι δαπάνες και το πρόβλημα των εσόδων

Βασική επιλογή πολλών αναλυτών αποτελεί η μετοχή της εταιρείας που διαχειρίζεται το ΧΑ. Προβληματίζουν όμως οι υψηλές λειτουργικές δαπάνες και η χαμηλή πτήση του εσόδων που «φρενάρουν» την αύξηση κερδοφορίας για τους μετόχους.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το Δημόσιο κάνει… ταμείο για την Aegean: Τι έδωσε και τι έχασε στην πανδημία

Από τα 120 εκατ. της κρατικής ενίσχυσης, το Δημόσιο χάνει τα 34,6 εκατ. ευρώ. Η Aegean έλαβε και ένα μεγάλο δάνειο 150 εκατ. ευρώ και το εξόφλησε πρόωρα φέτος. Ποια είναι η θέση της στην ευρωπαϊκή κατάταξη των επιδοτήσεων.
aegean
ΑΓΟΡΕΣ

Aegean: Έτοιμη για... απογείωση η μετοχή, «βαρίδι» τα warrants του κράτους

Παρά την κερδοφορία που ξεπερνά ήδη τα επίπεδα προ πανδημίας, η μετοχή «πετά» χαμηλότερα από τις ευρωπαϊκές. Μέσα στο 2023 η εξαγορά των warrants του κράτους με τίμημα που συνδέεται με τη χρηματιστηριακή τιμή.
Aegean
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πετάει προς την κερδοφορία η Aegean με βαρίδι το κόστος των καυσίμων

Εντυπωσιακή αύξηση επιβατικής κίνησης και πληρότητας δείχνουν τα στοιχεία για τον Μάιο. Προβληματίζει το ράλι των τιμών στα αεροπορικά καύσιμα που «τρέχουν» ταχύτερα από το πετρέλαιο. Πώς αμύνεται η Aegean.
Aegean
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς κατάφερε η μετοχή της Aegean να «πετά» υψηλότερα από τις ευρωπαϊκές

Κρατά κέρδη 7,6% η μετοχή της Aegean το 2022 ακόμη και μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ενώ οι αεροπορικές του Stoxx 600 χάνουν 10,38%. Οι ισχυρές επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού δίνουν ισχυρό πλεονέκτημα.