Οι οδικοί άξονες είναι σχεδόν έρημοι αυτές τις ημέρες εξαιτίας της καραντίνας, αλλά η κυβέρνηση ετοιμάζεται για την επόμενη ημέρα και στο σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών είναι η γεωγραφική επέκτασή τους, μέσω χρονικής παράτασης των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης. Έτσι εκτιμάται πως θα δημιουργηθεί μέσα στην επόμενη διετία – τριετία μια κρίσιμη μάζα μεγάλων έργων που θα στηρίξουν την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Εντός των προσεχών μηνών, η κυβέρνηση αναμένεται να ζητήσει, μάλιστα, και την «ευλογία» των Βρυξελλών, καταθέτοντας πακέτο επεκτάσεων, στο οποίο, θα περιλαμβάνονται και οι νέοι άξονες της Αττικής μέσω της νέας σύμβασης της Αττικής Οδού. Θα περιλαμβάνεται, επίσης, και ο νέος οδικός άξονας Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη, η σύνδεση της Ιονίας Οδού με το Αγρίνιο και τα ελληνοαλβανικά σύνορα, κ.α.
Πρόκειται για σχέδιο που είχε ξεκινήσει επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης με βάση και το μοντέλο που είχαν ακολουθήσει και άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Κροατία. Για να προχωρήσει θα χρειαστεί η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να μην θεωρηθούν οι παρατάσεων των υφιστάμενων συμβάσεων, με αντάλλαγμα την υλοποίηση νέων έργων, παράνομη κρατική ενίσχυση σύμφωνα με το κοινοτικό Δίκαιο.
Με το νέο πακέτο επεκτάσεων θα καλυφθούν κενά στον υφιστάμενο σχεδιασμό των οδικών αξόνων όπως η σύνδεση με την Αλβανία, αλλά και θα αντιμετωπιστούν ανάγκες που θα δημιουργηθούν τα επόμενα χρόνια όταν και προβλέπεται να υπάρξει κυκλοφοριακή συμφόρηση σε τμήματα του σημερινού εθνικού δικτύου.
Για παράδειγμα, το μοντέλο μετακινήσεων του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών δείχνει πως μέχρι το 2027 θα υπάρχει συμφόρηση στο νότιο τμήμα της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης, μεταξύ Θήβας και Σχηματαρίου (κόμβος A1/A11) η οποία στα επόμενα χρόνια θα επεκταθεί σε ολόκληρο τον άξονα Αθήνας – Λαμίας. Έτσι, η κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου υψηλών προδιαγραφών που θα συνδέει απευθείας τους άξονες Αθηνών - Πάτρας και Αθηνών – Θεσσαλονίκης, παρακάμπτοντας τη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας, αναμένεται να αποσυμφορήσει αυτά τα τμήματα, εκτρέποντας την κυκλοφορία με κατεύθυνση από τα βόρεια προς τα νότια/ δυτικά της Αττικής (και αντίστροφα).
Γι’ αυτό το λόγο σχεδιάζεται ο άξονας Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη για τον οποίο προωθείται μελέτη σκοπιμότητας και ανάλυσης εναλλακτικών λύσεων ώστε να αναδειχθούν οι τεχνικές λεπτομέρειες, κ.α. Ο νέος άξονας θα συνδέει την εθνική οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης, βόρεια της Θήβας, με τον άξονα Αθηνών - Πατρών στην περιοχή της Ελευσίνας. Θα έχει μήκος περίπου 53 χλμ., ενώ έχει διερευνηθεί ως αυτοκινητόδρομος (2 λωρίδες ανά κατεύθυνση με Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης).
Για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, που συζητούνται εδώ και δύο δεκαετίες, φαίνεται πως ήρθε η ώρα του ουσιαστικού σχεδιασμού, καθώς το 2024 λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης. Θεωρείται απαραίτητη η σύνδεση του Ελληνικού με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», ενώ στο τραπέζι βρίσκονται και μικρότερες παρεμβάσεις όπως η επέκταση μέχρι τη Ραφήνα και, φυσικά, η επέκταση μέχρι το Λαύριο.
Για να προχωρήσει ο σχεδιασμός του υπουργείου θα απαιτηθούν, όμως, νέα παζάρια με τις διοικήσεις των εταιρειών διαχείρισης των οδικών αξόνων. Κάποιοι θεωρούν πως η κατάσταση διευκολύνει το υπουργείο, καθώς ούτως ή άλλως θα ανοίξει συζήτηση για τις συμβάσεις με αφορμή την δίμηνη καραντίνα που τίναξε στον αέρα τα έσοδα των εταιρειών παραχώρησης.