Στους τομείς της οικονομίας που αναμένεται να επιδείξουν αντοχές κι ενδεχομένως και να ενισχυθούν στην μετά την καραντίνα εποχή, αναμένεται να είναι τα logistics.
Όπως σημειώνουν ειδικοί της αγοράς ακινήτων, αλλά και διεθνείς εκθέσεις, η ζήτηση για αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, μεγάλου, αλλά και μικρότερου μεγέθους, αναμένεται να ενταθεί κατά τους επόμενους μήνες, καθώς οι εταιρείες του κλάδου των ταχυμεταφορών, οι αλυσίδες λιανικού εμπορίου και τα σουπερμάρκετ και ασφαλώς οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου θα ανασχεδιάσουν τα δίκτυα διανομής τους, ώστε να ανταποκρίνονται στις νέες, αυξημένες ανάγκες.
Έτσι, ενισχύεται το επιχείρημα εκείνων που ισχυρίζονται ότι ο κλάδος των logistics μπορεί να βρει εστίες ανάπτυξης, όχι μόνο στο διαμετακομιστικό εμπόριο και τον ρόλο «κόμβου» που έχει αποκτήσει πλέον η Ελλάδα στην ροή εμπορευμάτων προς την υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά και στην ταχύρρυθμη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Τις τελευταίες εβδομάδες, χιλιάδες καταστήματα κι επιχειρήσεις, υποχρεώθηκαν στη δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων, προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετούν τους πελάτες τους. Οι τελευταίοι δε εκπαιδεύτηκαν υποχρεωτικά στις αγορές μέσω διαδικτύου, με αποτέλεσμα να αντιληφθούν την ευκολία, αλλά και την ασφάλεια των συναλλαγών.
Τι δείχνουν οι έρευνες
Ήδη, οι πρώτες έρευνες ηλεκτρονικού εμπορίου, έχουν καταγράψει ορισμένα πολύ χρήσιμα ευρήματα. Σε πρόσφατη έρευνα του ΣΕΠΕ με την συμμετοχή 1.000 καταναλωτών πανελλαδικά, καταγράφεται διπλασιασμός του αριθμού του πληθυσμού που έχει πραγματοποιήσει αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα και συγκεκριμένα από 21% σε 44% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 (πρώτη εβδομάδα του Απριλίου).
Στις δε ηλεκτρονικές υπηρεσίες παράδοσης έτοιμου φαγητού τα αντίστοιχα μεγέθη είναι από 13% το 2019, σε 25% τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους. Ειδικά στις παραγγελίες από ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ, η αύξηση των καταναλωτών είναι οκταπλάσια, αφού το 8% του πληθυσμού έχει παραγγείλει online τις τελευταίες δέκα ημέρες σε σχέση με κάτω του 1% που ήταν το 2019.
Έτερη έρευνα της εταιρείας Plushost είναι ακόμα πιο αποκαλυπτική. Σε αυτήν συμμετείχε 288 ηλεκτρονικά καταστήματα, οι επικεφαλής των οποίων ανέφεραν ότι οι ηλεκτρονικές τους παραγγελίες αυξήθηκαν κατά 52,3% κατά την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου. Ακόμα πιο χαρακτηριστικό είναι ότι έξι στους 10 εκπροσώπους των ηλεκτρονικών καταστημάτων απαντούν θετικά στην ερώτηση αν η κρίση της πανδημίας έφερε νέους πελάτες.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ακινήτων, η πλειονότητα των νέων πελατών των ηλεκτρονικών καταστημάτων θα παραμείνουν και μετά το τέλος της πανδημίας, κάτι που θα μεταφραστεί σε αυξημένες ανάγκες για αποθηκευτικούς χώρους, τόσο εντός του αστικού ιστού, όσο και πιο μακριά, ιδίως για τις μεγάλες αλυσίδες. Επιπλέον προσθέτουν ότι, ήδη πριν την κατακόρυφη άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, η ζήτηση για αποθήκες σύγχρονων προδιαγραφών ήταν υψηλή. Ως εκ τούτου, οι επόμενοι μήνες θα καταδείξουν την ανάγκη για νέες αναπτύξεις, πέραν εκείνων που είχαν ήδη δρομολογηθεί την τελευταία διετία.
«Φωτεινό παράδειγμα τα logistics»
Σημειωτέον ότι η τάση αυτή δεν θα είναι μόνο «ελληνική», αλλά και διεθνής. Σε πρόσφατη ανάλυσή της για τις συνέπειες της πανδημίας στην αγορά ακινήτων, η BNP Paribas Real Estate σημείωσε ότι «ο τομέας των logistics θα είναι ένα φωτεινό παράδειγμα στην αγορά ακινήτων. Τα θεμελιώδη μεγέθη του θα βελτιωθούν, ιδίως λόγω της υψηλότερης ζήτησης χώρων».
Παρόλα αυτά, η διεθνής εταιρεία παροχής υπηρεσιών ακινήτων, που στην ελληνική αγορά έχει συνάψει στρατηγική συνεργασία με την Δανός & Συνεργάτες, σημειώνει ότι ο όγκος αγοραπωλησιών δεν πρόκειται να αυξηθεί, το αντίθετο μάλιστα, κυρίως λόγω της επιφυλακτικής στάσης των θεσμικών επενδυτών αυτήν την περίοδο, τουλάχιστον έως ότου επαναχαράξουν την επενδυτική τους στρατηγική. Σε κάθε περίπτωση όμως, η κάμψη των συναλλαγών για ακίνητα logistics θα είναι πολύ μικρότερη σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες ακινήτων.