Στην ομαλή λειτουργία των δικτύων σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, που επιβαρύνεται σημαντικά από την παραμονή χιλιάδων εργαζόμενων, αλλά και μαθητών / σπουδαστών, στα σπίτια έχουν επικεντρώσει την προσπάθειά τους οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών.
Παρά τις διαβεβαιώσεις, ο δεκάλογος ορθής χρήσης που ανακοίνωσε την Δευτέρα το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δείχνει πως οι διοικήσεις βρίσκονται σε επιφυλακή καθώς η κατάσταση είναι πρωτόγνωρη. Σε ολόκληρη την Ευρώπη οι τηλεπικοινωνιακοί όμιλοι προχώρησαν τις τελευταίες ημέρες σε παραινέσεις και προειδοποιήσεις για «την ορθή χρήση» των υπηρεσιών προκειμένου να διαχειριστούν τις πρωτόγνωρες συνθήκες.
Όπως εξηγούν στελέχη της αγοράς, το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας έχει δοκιμαστεί πρόσφατα, «όταν οι πάροχοι προσέφεραν δωρεάν δεδομένα (data) για τις γιορτές των Χριστουγέννων ή τον Ιανουάριο». Όμως, ακόμα και έτσι, τις τελευταίες δύο ημέρες, «το δίκτυο κινητής επιβαρύνθηκε σημαντικά από χιλιάδες κλήσεις καθώς στο ίδιο σπίτι υπάρχει μόνο μία γραμμή σταθερού τηλεφώνου και 3 – 4 άνθρωποι που θέλουν ή πρέπει να επικοινωνήσουν».
Δεν είναι τυχαίες οι συστάσεις του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σύμφωνα με τις οποίες όταν «πρόκειται να πραγματοποιήσουμε μία τηλεφωνική κλήση προτιμάμε τα σταθερά δίκτυα αντί των κινητών. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγουμε τη δημιουργία υπερβολικής κίνησης στις υποδομές κινητής τηλεφωνίας». Στο υπουργείο υπενθυμίζουν την πρόσφατη εμπειρία στην Αττική, όταν μετά από σεισμική δόνηση που έγινε ιδιαίτερα αισθητή «έπεσαν» για μικρό χρονικό διάστημα και τα τρία δίκτυα κινητής, ενώ ένα από αυτά καθυστέρησε να επανέλθει εξαιτίας του μεγάλου φόρτου.
Η κατάσταση του δικτύου σταθερής τηλεφωνίας παρακολουθείται, επίσης, πολύ στενά προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις, με τους υπευθύνους να υποστηρίζουν πως σε περιοχές που θα υπάρξει μεγάλο φορτίο οι συνδρομητές θα παρατηρήσουν πτώση ταχυτήτων πρόσβασης στο Διαδίκτυο. Οι τεχνικοί των εταιρειών παρακολουθούν από πολύ κοντά την εξέλιξη της κίνησης καθώς θεωρούν πως σε ορισμένες περιοχές και για ορισμένες ώρες μπορεί να υπάρξει υπερφόρτωση του δικτύου.
«Αν σε μια γειτονιά αποφασίσουν ταυτόχρονα 100 - 200 χρήστες να κατεβάζουν ταινίες ή να χρησιμοποιήσουν βιντεοκλήσεις, τότε είναι φυσικό να επιβαρυνθεί το δίκτυο και να κατέβουν οι ταχύτητες» επισημαίνουν. «Φανταστείτε αυτό να συμβεί ταυτόχρονα σε 100 – 200 γειτονιές» προσθέτουν. Γι’ αυτό και η πρώτη παραίνεση του υπουργείου είναι να αποφεύγεται η χρήση υπηρεσιών βίντεο / ψυχαγωγίας από τις 9 το πρωί μέχρι τις 6 το απόγευμα, δηλαδή τις ώρες που χιλιάδες συμπολίτες μας να εργάζονται από το σπίτι.
Έχοντας στο μυαλό τους την ανάγκη λελογισμένης χρήσης των δικτύων, οι εταιρείες κινούνται προκειμένου να ικανοποιήσουν και την κυβέρνηση. Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ζήτησε από τις εταιρείες να εξετάσουν ποιες από τις υπηρεσίες ή/και προϊόντα που παρέχουν συνδρομητικά «μπορούν να διατεθούν δωρεάν για όσο διάστημα διαρκέσουν τα έκτακτα μέτρα: υπηρεσίες και προϊόντα που διευκολύνουν την εξ αποστάσεως εργασία και εκπαίδευση, αλλά και την ψυχαγωγία – και να μας ενημερώσετε σχετικά, εντάσσοντάς το στην πρωτοβουλία #DigitalSolidarityGR, που άμεσα θα λειτουργεί και ως πλατφόρμα».
Όμως δεν μπορούν οι πάροχοι να ζητούν από τη μία λελογισμένη χρήση και από την άλλη να προσφέρουν δωρεάν περιεχόμενο που θα επιβαρύνει τα δίκτυα! Αυτό έγινε κατανοητό από τις συσκέψεις των τελευταίων ημερών. Γι’ αυτό και οι προσφορές των παρόχων, πρώτη ξεκίνησε η Cosmote, κινούνται σε αυτή τη λογική.
Στις εταιρείες υποστηρίζουν πως η πίεση στα δίκτυα θα κορυφωθεί τις επόμενες ημέρες. Τότε θα γνωρίζουμε και αν εισακούστηκαν οι παραινέσεις του υπουργείου για ορθή χρήση μιας υποδομής που δοκιμάζεται.