Αβέβαιος είναι πλέον ο χρόνος έκδοσης της κρίσιμης απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας για το μεγάλο έργο της κατασκευής του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, από το Άλσος Βεΐκου μέχρι το Γουδή, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ.
Μέχρι την επιβολή των περιοριστικών μέτρων για τον έλεγχο της επιδημίας του κορονοϊού, υπήρχε η εκτίμηση ότι ως το Πάσχα θα είχε εκδοθεί η απόφαση του ΣτΕ επί των προσφυγών (ασφαλιστικών μέτρων) των κοινοπραξιών που διεκδικούν το έργο, καθώς η συζήτηση των δύο είχε προγραμματιστεί την προσεχή Δευτέρα.
Όμως, δεδομένου ότι έχει αποφασισθεί να παραμείνουν κλειστά τα δικαστήρια όσο διάστημα θα χρειασθεί για να τεθεί υπό έλεγχο η εξάπλωση της επιδημίας, ο χρόνος συζήτησης των προσφυγών και έκδοσης της απόφασης είναι πλέον απροσδιόριστος.
Οι δύο κοινοπραξίες των εταιρειών ΑΒΑΞ – Ghella - Alstom Transport και ΑΚΤΩΡ - Ansaldo STP SpA -Hitachi Rail Italy Spa μονομαχούν μέχρις εσχάτων ενώπιον της Δικαιοσύνης για την τεράστια προκαταβολή των περίπου 130 εκατ. ευρώ που προβλέπει η διακήρυξη.
Όποιος επικρατήσει στο μεγαλύτερο έργο των τελευταίων ετών θα βρεθεί και με 130 εκατ. ευρώ στα ταμεία σε μια περίοδο ασφυξίας για την αγορά κατασκευών. Οι διοικήσεις τόσο της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, όσο και της ΑΒΑΞ έχουν μετατρέψει το διαγωνισμό σε αγώνα επιβίωσης, ενώ στο υπουργείο θέλουν πάση θυσία να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός στο πλέον ώριμο, από πλευράς προετοιμασίας, μεγάλο έργο προκειμένου να υπάρξει και ένα θετικό σήμα στη βαλτωμένη αγορά δημοσίων έργων.
Τα υπόλοιπα μεγάλα έργα είτε έχουν εμπλακεί σε κυκεώνα προσφυγών, είτε περιμένουν εγκρίσεις από Βρυξέλλες. Βέβαια, για να προχωρήσουν γρήγορα τα έργα στη νέα γραμμή 4 πρέπει να ξεκολλήσει ένας άλλος διαγωνισμός. Πρόκειται για το διαγωνισμό που αφορά τις πρόδρομες εργασίες στις περιοχές από τις οποίες θα περάσει η νέα γραμμή, όπως η μετατόπιση δικτύων, οι αρχαιολογικές έρευνες, κ.α. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός είναι εδώ και πολλούς μήνες κολλημένος στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με άγνωστη ημερομηνία έκδοσης της σχετικής απόφασης.
Το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του Λεκανοπεδίου, του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός). Ταυτόχρονα θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, στην εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ. καθώς και στην αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός).
Η χάραξή του εκτείνεται από την περιοχή του Άλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι μέχρι το Γουδή και το Φρέαρ TBM Κατεχάκη και υπάγεται στα διοικητικά όρια των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου. Έχει μήκος περίπου 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει δεκαπέντε νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή.
Η κυβέρνηση προχώρησε ακόμα και σε ειδική νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να μην κολλήσει ο διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα, από το Αλσος Βεϊκού μέχρι το Γουδή. Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση επιχειρήθηκε να αντιμετωπιστούν τα κενά της συμφωνίας διευθέτησης μεταξύ ισχυρών κατασκευαστών και Επιτροπής Ανταγωνισμού το 2017. Όμως, στο υπουργείο Υποδομών είδαν τους δύο διεκδικητές του διαγωνισμού για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 να καταθέτουν εκ νέου προσφυγές εκατοντάδων σελίδων.